Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: perl script packagen  (gelezen 3087 keer)

marialice

  • Gast
perl script packagen
« Gepost op: 2008/07/12, 00:42:30 »
Is er hier toevallig ook iemand die verstand heeft van perl? Of van makefiles, of van packagen?

Situatie:

Er is een programma Guiguts, voor het bewerken van teksten voor project Gutenberg. (sourceforge)

Installatieinstructies voor linux nu:
- een hele stapel dependencies:  libclass-errorhandler-perl libjcode-pm-perl libtk-filedialog-perl libtk-gbarr-perl libtk-img libunicode-map-perl libunicode-map8-perl libunicode-maputf8-perl liburi-fetch-perl libx11-protocol-perl perl-tk make binutils
- via cpan installeren: Tk::ToolBar Image::Size Text::LevenshteinXS
- handmatig een directory aanmaken
Citaat
cd /
mkdir dp
chmod 777 dp
chown your-User-name-when-pping dp
(in de root nota bene!)
- zipfile downloaden en in de aangemaakte directory unzippen
- handmatig gutcheck compilen
Citaat
cd /dp/guiguts/gutcheck
gcc gutcheck.c -o gutcheck
- een script aanmaken met de naam viewer.sh en permissies 777 om een viewer aan te roepen
Citaat
#!/bin/sh
 /usr/bin/qiv -W 50 -w 300 "$@"
Programma is te openen met perl /dp/guiguts.pl &

Naast de dependencies (die ik niet gecontroleerd heb) zijn er nog een aantal die onder recommended of suggested zouden vallen (aspell, zip, jeebies (ook specifiek voor pgdp geschreven), een passende imageviewer). En er hoort een specifiek proefleeslettertype bij (DPCustomMono2, oerlelijk, maar ontzettend effectief).

Eigenlijk zou dit veel eleganter moeten kunnen. Gewoon een .deb zou ideaal zijn. Maar hoe werkt dat, en wat is er in dit geval voor nodig? De handleidingen die ik op internet vond gaan er vanuit dat er al een tar.gz is die je op de standaardmanier kunt installeren, die is er in dit geval ook nog niet.

Dit kan best een iets-langere-termijn-projectje worden, maar dat geeft niet. Als het technisch goed te doen is, wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om ook eens met het packagen te spelen. Waar te beginnen?