Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met hotmail in thunderbid email  (gelezen 2972 keer)

probleem met hotmail in thunderbid email
« Gepost op: 2022/01/15, 13:48:02 »
hallo, sinds korte tijd krijg ik elke x deze melding
Aanmelden bij server outlook.office365.com met gebruikersnaam xxxxxxxxxxxx@hotmail.com is mislukt.
bij de opening van de Thunderbird.
opnieuw inloggen met het juiste  wachtwoord helpt niet, ook niet na het resetten van het wachtwoord.
dit gebeurt alleen bij de hotmail, verder bij geen enkel mail server die ik ophaal.

waaraan ligt dit en hoe kan ik het oplossen.
om nu elke x een web pagina te moeten openen is erg omslachtig en streeft t doel voorbij om een mail programma te gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/15, 14:07:07 »
Misschien is de authenticatie gewijzigd? Het zou kunnen dat het twee-factor authenticatie geworden is. Dan moet je een nogal recente Thunderbird versie hebben die dit ondersteunt.

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/15, 15:03:25 »
Precies wat Vanadium zegt.
Even goed kijken welke authenticatie nodig is en welke poorten daarbij het beste werken.

Mijn ervaring is ook dat de standaard gekozen instellingen van thunderbird niet altijd de juiste zijn voor hotmail en handmatige aanpassing behoeven om te werken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/15, 19:41:18 »
Precies wat Vanadium zegt.
Even goed kijken welke authenticatie nodig is en welke poorten daarbij het beste werken.

Mijn ervaring is ook dat de standaard gekozen instellingen van thunderbird niet altijd de juiste zijn voor hotmail en handmatige aanpassing behoeven om te werken.
Misschien is de authenticatie gewijzigd? Het zou kunnen dat het twee-factor authenticatie geworden is. Dan moet je een nogal recente Thunderbird versie hebben die dit ondersteunt.

en dan de vraag, hoe kom ik daar achter? welke versie deze wel ondersteund en hoe krijg ik deze op de pc geinstaleerd.
naar mijn weten gebruikt je toch altijd de verste mail
de tweetraps verrificatie
dat was voor heen ook zo bij Windows
maar daar krijg ik geen melding van of over

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/15, 21:05:29 »
Misschien, ... hopelijk kan volgende beschrijving jou helpen bij het instellen:

https://support.mozilla.org/nl/kb/thunderbird-en-hotmail

Bekijk de door jou gemaakte instellingen in Thunderbird, voor hotmail, eens van nabij, en wijzig indien nodig.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/15, 21:08:14 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/15, 22:50:54 »
IMAP ontvangst:
Servertype: IMAP-mailserver
Servernaam: imap-mail.outlook.com Poort: 993
Gebruikersnaam: emailnaam.hotmail.com

Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS
Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord

SMTP verzenden:
Servertype: SMTP-relay
Servernaam: imap-mail.outlook.com
Poort: 587

Verbindingsbeveiliging: STARTTLS
Authenticatiemethode: Normaal wachtwoord
Gebruikersnaam: emailnaam.hotmail.com

Bij gebruik van de office365.com server worden de instellingen:
Servertype: IMAP-mailserver
Servernaam: outlook.office365.com Poort: 993
Gebruikersnaam: emailnaam.hotmail.com

Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS
Authenticatiemethode: OAuth2

SMTP verzenden:
Servertype: SMTP-relay
Servernaam: smtp.office365.com
Poort: 587

Verbindingsbeveiliging: STARTTLS
Authenticatiemethode: OAuth2
Gebruikersnaam: emailnaam.hotmail.com

Haal bij Kopieën & mappen het vinkje weg bij Een kopie plaatsen in: , anders verschijnen de verzonden mails dubbel in je Verzonden map.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/15, 23:15:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/16, 17:34:31 »
en dan de vraag, hoe kom ik daar achter? welke versie deze wel ondersteund en hoe krijg ik deze op de pc geinstaleerd.

Heb je nog een werkende hotmail email ingesteld staan? Dan kun je die instellingen bekijken.
Of je kunt dit vinden op de websites van microsoft.

Probeer anders deze instellingen hieronder maar eens. Deze werken hier met een @hotmail.com maar ook met een @live.nl adres.

[edit: sh!t, ik zie nu dat dit dezelfde instellingen zijn als debaas al noemde :thumbsup: Moet dan goed komen lijkt me  =D ]
« Laatst bewerkt op: 2022/01/16, 17:39:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/25, 14:44:44 »
de instellingen heb ik allemaal nagekeken.
deze staan dus idd zo ook ingesteld in de thunderbird

maar te probleem blijft dus bestaan
ik blijf dezelfde melding bekomen en ik kan geen mail ophalen van de hotmail.
ik heb ook nog een andere outlook mail adres, deze werkt gewoon en zonder problemen in thunderbird

het lukt dus alleen niet met mn hotmail

op mn mobiel is er ook geen probleem, maar ik gebruik mn Ubuntu pc juist als opslag voor mijn mails

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/25, 14:58:07 »
Heb je thunderbird ook in je hotmail toegestaan?
Soms moet je bij dat soort email-services (bij hotmail dus) ook toestemming geven of je, en met welke programma's je toegang mag krijgen. En soms wordt zo'n programma (ongewenst) geblokkeerd als onveilige benadering.

Ik zou dus ook eens in je hotmail kijken of je daar iets kunt instellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/29, 13:12:58 »
Heb je thunderbird ook in je hotmail toegestaan?
Soms moet je bij dat soort email-services (bij hotmail dus) ook toestemming geven of je, en met welke programma's je toegang mag krijgen. En soms wordt zo'n programma (ongewenst) geblokkeerd als onveilige benadering.

Ik zou dus ook eens in je hotmail kijken of je daar iets kunt instellen.

t rare is nl dat 1 account wel ontvangt en verstuurd de andere dus niet
instellingen zijn gewoon dezelfde
bij Hotmail kan ik verder niets instellen wat een verandering te weeg brengt.
dit probleem is ook alleen ism linux em thunderbird

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/29, 13:57:26 »
Is je account op de juiste wijze en volledig geregistreerd?

Citaat
Als uw e-mailaccount van het type is waarvoor registratie vereist is, moet u dit registreren de eerste keer dat u zich aanmeldt bij Outlook Web App. Verbinding maken met uw e-mailaccount via POP3 of IMAP4 zal mislukken als u uw account niet hebt geregistreerd via Outlook Web App. Nadat u zich heeft aangemeld bij uw account, meldt u zich af. Probeer vervolgens verbinding te maken met uw POP3- of IMAP4-programma.

Citaat
Als u geen e-mail kunt verzenden of ontvangen, of geen verbinding kunt maken met Outlook.com, probeer dan de volgende oplossingen.

Controleer eerst de servicestatus als u problemen ondervindt met Outlook.com. Als de status niet groen is, wacht u totdat de service normaal werkt voordat u het opnieuw probeert.

https://portal.office.com/servicestatus
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/08, 13:22:08 »
Is je account op de juiste wijze en volledig geregistreerd?

Citaat
Als uw e-mailaccount van het type is waarvoor registratie vereist is, moet u dit registreren de eerste keer dat u zich aanmeldt bij Outlook Web App. Verbinding maken met uw e-mailaccount via POP3 of IMAP4 zal mislukken als u uw account niet hebt geregistreerd via Outlook Web App. Nadat u zich heeft aangemeld bij uw account, meldt u zich af. Probeer vervolgens verbinding te maken met uw POP3- of IMAP4-programma.

Citaat
Als u geen e-mail kunt verzenden of ontvangen, of geen verbinding kunt maken met Outlook.com, probeer dan de volgende oplossingen.

Controleer eerst de servicestatus als u problemen ondervindt met Outlook.com. Als de status niet groen is, wacht u totdat de service normaal werkt voordat u het opnieuw probeert.

https://portal.office.com/servicestatus

helaas, alle staat op groen en werkt.
dit geheel van de problemen gebeurt niet onder windows of android, alleen bij gebruik van mijn ubuntu pc en thunderbird

dat is nou juist mijn probleem, daar "bewaar" ik nou juist alle mail.

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/08, 17:20:41 »
Ik snap je probleem.
Maar ik kom nu ook niet verder dan wat ik je aangedragen heb (en wat goed blijkt te staan).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/08, 17:30:34 »
Ik gebruik Hotmail zonder problemen maar wel zonder Thunderbird dat mail program moet ik niet.
Gmail idem maar ook zonder thunderbird ,idem voor Proton  ,dit alles met Xubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #14 Gepost op: 2022/02/20, 15:44:45 »
Ik gebruik Hotmail zonder problemen maar wel zonder Thunderbird dat mail program moet ik niet.
Gmail idem maar ook zonder thunderbird ,idem voor Proton  ,dit alles met Xubuntu.

hoe krijg jij de mail opgeslagen van de andere mail providers ?
dat was juist de reden dat ik thunderbirth ging gebruiken, alle email adressen in 1 =x beheren

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #15 Gepost op: 2022/02/20, 15:59:10 »
Ik snap je probleem.
Maar ik kom nu ook niet verder dan wat ik je aangedragen heb (en wat goed blijkt te staan).

daar ben ik ook blij mee,  t lijkt erop dat mijn Ubuntu pc totaal niet meer wordt geaccepteerd ism Windows
nu kan ik in thunderbird niet eens meer inloggen onder mijn eigen outlook of hotmail adres
t wordt steeds gekker tegenwoordig geloof ik  :-(

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #16 Gepost op: 2022/02/20, 17:53:08 »
Controleer nog eens goed je instellingen. De Bass gaf al veel detail. De authenticatiemethode is tegenwoordig Oauth2: twee factor authenticatie.

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #17 Gepost op: 2022/02/21, 12:25:38 »
hoe krijg jij de mail opgeslagen van de andere mail providers ?
dat was juist de reden dat ik thunderbirth ging gebruiken, alle email adressen in 1 =x beheren

Nou, dat moet je volgens mij prima gaan lukken met thunderbird.  ^-^ Werkt gewoon hetzelfde als outlook, en mogelijk zelfs nog wat makkelijker, breder georienteerd.
Alle email accounts invoeren. Dan kun je ze allemaal beheren. Kun je nog kiezen uit POP-mail (=op de pc halen) of IMAP (=op de server mail-provider).

Hier staat van alles door elkaar. POP en IMAP (zie afbeelding). En dat is maar 1 gebruiker op 1 pc, want meer pc's met op elke pc meer gebruikers.
En ik laat ook nog de pop emails langere tijd bij de provider staan zodat ik altijd een extra backup heb van korte termijn emails (snelle recovery).
En in de lokale map staan nog oude emailaccounts met mails tot 25+ jaar terug.

Je ziet dat dat wat jij zoekt gewoon mogelijk is met thunderbird. Succes  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #18 Gepost op: 2022/02/25, 14:15:35 »
hoe krijg jij de mail opgeslagen van de andere mail providers ?
dat was juist de reden dat ik thunderbirth ging gebruiken, alle email adressen in 1 =x beheren

Nou, dat moet je volgens mij prima gaan lukken met thunderbird.  ^-^ Werkt gewoon hetzelfde als outlook, en mogelijk zelfs nog wat makkelijker, breder georienteerd.
Alle email accounts invoeren. Dan kun je ze allemaal beheren. Kun je nog kiezen uit POP-mail (=op de pc halen) of IMAP (=op de server mail-provider).

Hier staat van alles door elkaar. POP en IMAP (zie afbeelding). En dat is maar 1 gebruiker op 1 pc, want meer pc's met op elke pc meer gebruikers.
En ik laat ook nog de pop emails langere tijd bij de provider staan zodat ik altijd een extra backup heb van korte termijn emails (snelle recovery).
En in de lokale map staan nog oude emailaccounts met mails tot 25+ jaar terug.

Je ziet dat dat wat jij zoekt gewoon mogelijk is met thunderbird. Succes  =D

dat was ook zo, maar nogmaals, DAT lukt juist nu niet meer.
zomaar out of the blue, is toch raar dat ik nu een windows programma moet gaan gebruiken om in Ubuntu mn mail te lezen en sorteren.

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #19 Gepost op: 2022/02/25, 14:47:04 »
Moeilijk  :| ik kan niet zo veel meer toevoegen.
Alleen, als het niet in je email-settings zit maar een programma-fout is....

Je zou kunnen overwegen de bestanden van je email-accounts en emails te backuppen (zie afbeelding welke bestanden. Of hernoem .thunderbird in bv Xthunderbird als backup).
Om daarna je .thunderbird bestanden weg te gooien, en je backups weer terug te zetten.

Dan doe ja als het ware een harde reset voor je thunderbird.
Maar dat zal niet helpen als de fout wél in je email-settings zit en niet in je programma-instellingen!!
« Laatst bewerkt op: 2022/02/25, 14:48:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #20 Gepost op: 2022/03/06, 02:03:47 »
Moeilijk  :| ik kan niet zo veel meer toevoegen.
Alleen, als het niet in je email-settings zit maar een programma-fout is....

Je zou kunnen overwegen de bestanden van je email-accounts en emails te backuppen (zie afbeelding welke bestanden. Of hernoem .thunderbird in bv Xthunderbird als backup).
Om daarna je .thunderbird bestanden weg te gooien, en je backups weer terug te zetten.

Dan doe ja als het ware een harde reset voor je thunderbird.
Maar dat zal niet helpen als de fout wél in je email-settings zit en niet in je programma-instellingen!!
wel bedankt partyrabbit
maar dit gaat dus boven mijn pet
ik heb alle eerdere gemelde stappen qua instellingen gecontroleerd en daarin staat alles zoals beschreven.
dat begrijp ik wel, maar de div "verplaatsingen" zit ik niet goed.
deze pc draait op ubuntu en mn outlook zowel als de hotmail lees ik nu in de brouwser ipv thunderbirth
ze schreeuwt desondanks elke x als ik mn gmail post wil lezen
wederom naar mn wachtwoord en dan weer de text dat dit niet gaat
t houd een beetje op met dat blijven uitzoeken
voorheen wa t eenvoudiger en leuker dan Windows, maar ik denk dat mijn volgende pc dan wel n versie 11 wordt zonder dit gezeur.


Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #21 Gepost op: 2022/03/06, 11:26:24 »
Ik zei al, bij mij werkt het simpel zonder dat gezeur. Denk nog steeds dat er bij Hotmail een beveiligssetting te scherp staat.
Want ja, Thunderbird wordt gezien als vreemde software en Outlook niet. Maar dat ligt naar mijn mening niet bij Linux.

Uiteindelijk ieder zijn eigen voorkeuren :thumbsup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #22 Gepost op: 2022/03/06, 12:36:56 »
Inmiddels heb ik hier als test ook mijn hotmail account toegevoegd aan Thunderbird Mail. Automatische accountconfiguratie blijkt hier wel goed te werken  https://support.mozilla.org/nl/kb/automatische-accountconfiguratie  Dus Bestand > Nieuw > Bestaande e-mailaccount. Alleen in de plaats van Bestand is het de drie streepjes rechts bovenaan Thunderbird Mail. En moet er niet geklikt op Annuleren, maar op Doorgaan.

Dan zie ik staan in het groen:"Configuratie gevonden in de Mozilla ISP-database.", en klik ik op Gereed. Dan werkt het al. Ik kan dan in Tnunderbird mail zowel hotmail berichten ontvangen en verzenden. Want bij mij staat in hotmail twee-factor authenticatie niet ingeschakeld.

In mijn gmail account is twee-factor authenticatie echter wel ingeschakeld. Ook die account heb ik toegevoegd aan Thunderbird Mail. Als ik dan klik op Gereed, opent er een nieuw venster om in te loggen op mijn gmail account om te bevestigen dat ik het ben. Ik moet dan nog klikken op "Ik heb gereageerd vanaf mijn telefoon." en op "Toestaan. En "Voltooien."
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #23 Gepost op: 2022/03/12, 12:45:18 »
Inmiddels heb ik hier als test ook mijn hotmail account toegevoegd aan Thunderbird Mail. Automatische accountconfiguratie blijkt hier wel goed te werken  https://support.mozilla.org/nl/kb/automatische-accountconfiguratie  Dus Bestand > Nieuw > Bestaande e-mailaccount. Alleen in de plaats van Bestand is het de drie streepjes rechts bovenaan Thunderbird Mail. En moet er niet geklikt op Annuleren, maar op Doorgaan.

Dan zie ik staan in het groen:"Configuratie gevonden in de Mozilla ISP-database.", en klik ik op Gereed. Dan werkt het al. Ik kan dan in Tnunderbird mail zowel hotmail berichten ontvangen en verzenden. Want bij mij staat in hotmail twee-factor authenticatie niet ingeschakeld.

In mijn gmail account is twee-factor authenticatie echter wel ingeschakeld. Ook die account heb ik toegevoegd aan Thunderbird Mail. Als ik dan klik op Gereed, opent er een nieuw venster om in te loggen op mijn gmail account om te bevestigen dat ik het ben. Ik moet dan nog klikken op "Ik heb gereageerd vanaf mijn telefoon." en op "Toestaan. En "Voltooien."

ik vermoed dat daar ergens wat mis gaat, maar waar
dat is t probleem
gmail werkt bij mij gewoon prima
en het is ook niet bij outlook t probleem, alleen bij mijn hotmail.

maar we gaan lekker verder met deze info, bedankt.


Re: probleem met hotmail in thunderbid email
« Reactie #24 Gepost op: 2022/12/15, 19:12:00 »
we ondertussen dus een s de bluemail geinstaleerd.
en raar of niet, ik krijg gewoon weer toegang tot de thunderbirtmail zonder iets verder te hebben aangepast...
schiet mijn maar lek.

probleem, wat t ook mocht zij geweest, is nu opgelost..