Ondersteuning > Hardware en drivers

Welke PC-configuratie is écht voldoende geschikt voor Ubuntu (studio, media)?

(1/3) > >>

Jenske:
Op de site van Ubuntustudio staan de minimale voorwaarden voor Ubuntustudio --> https://ubuntustudio.org/download/

Nochtans, ik draai al jaren een i5 met 6 Gigabyte RAM en merk dat KDEnlive voor het renderen toch wel traag gaat, zeker als het gaat over films van >10 minuten met  >5 tracks.  :-[

Dus ik wil een overzicht van écht goede constellaties én ... ze moeten kunnen werken met (K)Ubuntu.

"Ze" schrijven over i7, i9, over 8 Gbyte RAM, 16 Gbyte RAM, 64Gbyte RAM, over SSD's in plaats van draaiende harde schijven enzovoort  :O . Nu wil ik het wel eens écht weten: wat heb ik nodig? ???

Waar vind ik een goed overzicht van processorvereisten, geheugevereisten enzovoort waar ik echt wat aan heb, dus niet enkel wat minimaal nodig is?

partyrabbit:
Voor ubuntu studio kan ik het niet precies zeggen.

Hier draait wel Ubuntu eigenhandig ingericht als studio (dezelfde software) op bijna elke pc hier in huis (van dual core tot I5) en dat draait allemaal prima vanaf minstens 4 mb intern geheugen (bij serieuze uitgebreide toepassing). Eerlijk, de 4mb wil bij heftig gebruik wat langzamer gaan worden waar 8mb weinig moeilijk doet. Klopt ook met de aanbevolen 8mb intern.
Actieve programma's draaien ook vooral in je interne geheugen dus ik adviseer je om dat in elk geval voldoende aanwezig te hebben.

Het langere renderen van KdenLive is een veelbesproken en bekend issue van KdenLive zelf, niet zozeer van de pc configuratie.
Dat buiten beschouwing gelaten draait KdenLive hier verder ook overal prima op bovengenoemde pc's.

Alles hoger zou in principe mogelijk beter moeten werken.
Hoop dat het je wat verder op weg helpt.

vanadium:
Waar je zo een info vindt, weet ik niet, als die er al is.

Bij het renderen van video is vooral de processorsnelheid van belang. In tweede orde moet je systeem dan ook de gegenereerde data snel kunnen wegschrijven. In derde orde: het renderen zelf vereist niet verschrikkelijk veel RAM, maar de snelheid van inlezen en wegschrijven van data zal verder geholpen worden door meer RAM: ingelezen en uit te schrijven data worden meer gebufferd in het snelle RAM.

Jou 6 GB is zeker niet beperkend voor het renderen. Het zal wellicht vooral je processor zijn die hier beperkend is. Intel i5 kan van alles zijn: het aantal cores kan verschillen, de processorsnelheid kan verschillen -- een Intel Core i5-11600KF @ 3.90GHz zal bijvoorbeeld vier maal sneller lopen dan een Intel Core i5-8250U @ 1.60GHz:  een kwartier wachttijd in plaats van een uur.

partyrabbit:

--- Citaat van: partyrabbit op 2021/11/26, 14:56:29 ---Het langere renderen van KdenLive is een veelbesproken en bekend issue van KdenLive zelf, niet zozeer van de pc configuratie.

--- Einde van citaat ---

Even nog wat meer info hierover.
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=kdenlive+slow+rendering&ia=web

Polleke:
Minimale eisen voor Ubuntu: https://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ
Zie 11 & 12

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie