Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werkbalke aanpassen LO-calc  (gelezen 599 keer)

Offline vinum

  • Lid
werkbalke aanpassen LO-calc
« Gepost op: 2017/08/18, 15:10:01 »
in de formulebalk van calc staat een icoon "som".
dit wil ik in de standaard-werkbalk zetten, daar het het enige is dat ik uit de formulebalk nodig heb.
als ik echter, via "beeld-werkbalken-aanpassen" doe vind ik nergens de formulebalk, noch het "som-icoontje"

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/18, 18:13:05 »
Kan wellicht niet. die formula toolbaar lijkt geen "gewone" toolbaar zoals de andere, en kan je niet zelf aanpassen zoals de andere. Mogelijk omdat het geheel een beetje een apart programmaatje is, waarbij de verschillende knoppen met elkaar interageren.

Offline koos4401

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/18, 20:28:45 »
Weet niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
helpt dit screenshot?
Aanvulling: Sorry, zo tref ik de zaak aan, weet niet eens óf ik 't ooit zo heb ingesteld. Maar ik dacht je vraag zó wel begrepen te hebben.
LO-calc 5.3
Eind aanvulling
« Laatst bewerkt op: 2017/08/18, 20:35:57 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vinum

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/19, 12:06:10 »
bedankt voor de reacties, maar mijn bedoeling was net om meer rijen zichtbaar te maken, mijn "beeld te verruimen" zo je wil.
van de formulebalk is het "som-icoontje" tenslotte het enige dat ik gebruik.

Offline sidonia

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/19, 14:06:27 »
Het som teken staat toch op de balk. Dat is dat teken wat links van het = teken staat.
Zie afbeelding.

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/19, 14:12:34 »
Het som teken staat toch op de balk. Dat is dat teken wat links van het = teken staat.
Zie afbeelding.
De vraag is om dat icoon te kunnen verhuizen naar de standaardbalk, om daarna die formulebalk onzichtbaar te maken.

Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/19, 15:30:13 »
Hi Vinum,

Je zou de Formulebalk kunnen verstoppen. En er dan een snelkoppeling voor maken om die wel/ niet weer te geven.
Dan heb je standaard wat meer ruimte en wanneer je de balk nodig hebt, druk je even op F3.
Ik heb dat als volgt voor elkaar gekregen:

Extra> Aanpassen> Toetsenbord.
Zet wijzer bijvoorbeeld op F3, waar niks achter staat, waar dus geen functie aan toegevoegd is.

Ga dan bij Functies naar de Categorie Weergave en onder Functie zoek je de Formulebalk .
Dan klik je rechtsboven op Aanpassen en OK.
Zo maak je de snelkoppeling F3 voor het weergeven van de Formulebalk.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/19, 17:09:38 »
Mooie suggestie, maar dan moet je wel van je muis naar je toetsenbord en terug naar je muis. Wel zou het mogelijk zijn een knop maken die die formulebalk opent. dan beperk je de schade tot twee extra kliks, één om de balk te openen, één om te sluiten.

Het is één van die vele zeer kleine oude zeertjes in Libreoffice die nooit aangepakt werden: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=39302&redirected_from=fdo Mocht er ook een sneltoets geweest zijn, dan was het een makje geweest ook een aparte knop aan te maken. Nu moet je het doen met die regelvullende formulebalk. Een tekort in de interface.

Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/21, 09:38:14 »
Hai Vanadium,
Een knop apart aanmaken om de formulebalk te openen  ^-^.. Dat is nog weer een ander idee.
Ik werk zoveel mogelijk met sneltoetsen, maar die kn ik niet vinden.
Geen sneltoets voor een vaak gebruikte functie, vreemd he. Dat zou het meest logische zijn natuurlijk.

Veel succes Vinum!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline vinum

  • Lid
Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #9 Gepost op: 2017/09/14, 11:35:12 »
sorry voor de late reactie, maar het werk waar ik dit voor nodig heb ligt momenteel eventjes stil.
in elk geval, kirstie, ik heb uw suggestie met de sneltoets gevolgd en, wonder boven wonder, het werkt ;-))
bedankt iedereen, zoals jullie zien, een mens is nooit te oud om bij te leren hé.

Re: werkbalke aanpassen LO-calc
« Reactie #10 Gepost op: 2017/09/14, 15:22:59 »
Beste Vinum,
Dat is mooi om te lezen! Ik heb er ook weer wat van geleerd, door dat zoeken naar de oplossing.
Een sneltoets toewijzen aan een functie gebruik ik nu zelf ook.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl