Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?  (gelezen 21529 keer)

wr19026

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #100 Gepost op: 2006/08/12, 19:59:24 »
Geen idee, ik heb nog nooit problemen gehad met het alom geroemde puTTY :P

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #101 Gepost op: 2006/08/12, 22:43:14 »
Citaat van: woteb
In jouw situatie moet je nog het broadcast opgeven, dat is zo te zien 192.168.1.255 en het gateway adres. Dat zul je zelf even uit moeten zoeken, bijv. met een WinXP systeem, dan start ==> uitvoeren ==> cmd daar ifconfig en dan krijg je de informatie. Bij Win98 is het nog makkelijker, daar heb je winipcfg waar je alle informatie kunt opvragen.
"ifconfig" Werkt niet in XP. "ipconfig" Wel, maar daarbij krijg ik geen broadcastinfo.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #102 Gepost op: 2006/08/12, 22:55:30 »
Hmm, begin van de avond een herinstall uitgevoerd, alles draait nu, behalve dat ik geen fixed IP heb en dat ik niet bij webmin kan komen. Dat laatste kan kloppen omdat ik nergens de 'allow' regel in miniserv.conf kan vinden... Fixed IP krijg ik gewoon niet voor elkaar, al een aantal dingen nagekeken, maar kom er gewoon niet uit.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #103 Gepost op: 2006/08/12, 23:22:54 »
Citaat van: Xano
Citaat van: woteb
In jouw situatie moet je nog het broadcast opgeven, dat is zo te zien 192.168.1.255 en het gateway adres. Dat zul je zelf even uit moeten zoeken, bijv. met een WinXP systeem, dan start ==> uitvoeren ==> cmd daar ifconfig en dan krijg je de informatie. Bij Win98 is het nog makkelijker, daar heb je winipcfg waar je alle informatie kunt opvragen.
"ifconfig" Werkt niet in XP. "ipconfig" Wel, maar daarbij krijg ik geen broadcastinfo.
Het broadcast adres is bij c-netwerken, altijd .255. de nrs. 1 en 255 vallen af zodat je feitelijk 254 adressen hebt, van 1 t/m 254. Het laatste nr, de 255e is dan het broadcast adres. In jouw geval is dan 192.168.1.255
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #104 Gepost op: 2006/08/13, 00:31:20 »
Webmin draait goed, Apache ook, probeer nu Samba werkende te krijgen.

Alweer bedankt voor alle hulp mensen! Ik waardeer het zeer :)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #105 Gepost op: 2006/08/13, 13:44:38 »
Ik heb op howtoforge.com een Samba tut gevonden, maar ik moet van alles doen terwijl ik voor 99% niet snap waarom ik het moet doen. Weet iemand een tut waarin wel een beetje wordt uitgelegd waarom ze nou willen dat je zo en zo iets instelt? Dan heb ik ook iets minder het gevoel dat ik een dikke n00b ben :P

budster

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #106 Gepost op: 2006/08/13, 13:48:04 »
Gebruik anders de documentatie van de samba.org site, deze is wel erg uitgebreid maar ja, daar vraag je eigenlijk om.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #107 Gepost op: 2006/08/13, 13:57:13 »
Of course... Hoop niet dat dat weer t

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #108 Gepost op: 2006/08/13, 15:11:35 »
Ik las laatst ergens dat je aan /etc/rc.local dingen kon toevoegen die bij het booten uitgevoerd moesten worden. Ik had daar wat dingen neergezet voor het netwerk, maar dat werkte dus niet, toen ik de server vandaag opstartte. Na het handmatig uitvoeren van de commando's had ik wel de goede instellingen. Met wat zoekwerk kom ik ook niet echt tot een oplossing, hebben jullie een idee om dit automagisch uit te laten voeren?

Nu trouwens ook bezig met Torrentflux aan de praat te krijgen (ja, ben met tien dingen tegelijk bezig :P )

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #109 Gepost op: 2006/08/13, 16:47:29 »
Ik wil Webmin toegankelijk maken vanaf elk IP, dus ook van buitenaf. Voor de veiligheid wil ik er nog een extra .htaccess beveiliging voor zetten, ondanks dat ik denk dat dat niet echt nodig is.

Het punt is, dat ik niet weet of en hoe dit kan. Ik weet hoe ik bepaalde IP's kan toestaan, maar ik heb het idee dat dit niet werkt met IP's van buiten het lokale netwerk...

socratux

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #110 Gepost op: 2006/08/13, 17:11:56 »
Citaat van: Xano
Ik las laatst ergens dat je aan /etc/rc.local dingen kon toevoegen die bij het booten uitgevoerd moesten worden. Ik had daar wat dingen neergezet voor het netwerk, maar dat werkte dus niet, toen ik de server vandaag opstartte. Na het handmatig uitvoeren van de commando's had ik wel de goede instellingen. Met wat zoekwerk kom ik ook niet echt tot een oplossing, hebben jullie een idee om dit automagisch uit te laten voeren?
rc.local start als laatste op na alle andere init scripts. Aangezien je netwerk services wilt plaatsen, kan je kan dit ook in de /etc/rc2.d zetten, waar ook bijv. je netwerk opstart in staat. Je kan een symbolische link maken van je script naar je runlevel map:

sudo ln -s padnaarservice/service /etc/rc2.d/S90service

dus bijvoorbeeld, is standaard overigens al zo:

sudo ln -s /etc/init.d/network /etc/rc2.d/S10network

waar de S betekent dat het script gestart wordt, dit zou ook een K kunnen zijn, dan wordt het gestopt. Het getal, hier 90, is de volgorde van opstarten, kijk maar eens in /etc/rc2.d, dan zie je in welke volgorde alles gestart wordt.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #111 Gepost op: 2006/08/13, 17:33:08 »
Het maakt me niet uit of het als laatste opgestart wordt. Als ik de commando's handmatig uitvoer, dan werkt het ook. Ik vraag me af waarom het gewoon niet uitgevoerd wordt.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #112 Gepost op: 2006/08/13, 18:14:50 »
Ik heb deze tutorial gevolgd, maar het werkt niet voor mij. Ik kan gewoon niet inloggen, hij vraagt telkens opnieuw om mijn gebruikersnaam en wachtwoord.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #113 Gepost op: 2006/08/13, 18:41:57 »
De hele zooi van Samba even opnieuw ge

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #114 Gepost op: 2006/08/13, 21:04:45 »
Ik krijg het niet voor elkaar om bij de ene map iedereen toegang te geven (duc chmod 777 als het ware) en de andere map zo te beveiligen dat ik er alleen bij kom door in te loggen/vanaf mijn laptop er bij te komen.

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #115 Gepost op: 2006/08/14, 11:22:02 »
Citaat van: Xano
Ik heb deze tutorial gevolgd, maar het werkt niet voor mij. Ik kan gewoon niet inloggen, hij vraagt telkens opnieuw om mijn gebruikersnaam en wachtwoord.
Oplossing is simpel:

Maak een gebruiker aan met een wachtwoord.

Daarna (lin een terminal, of bijv PuTTY als je op de server aan het werk bent):

 smbpasswd -a
Daarna het wachtwoord voor de gebruiker (2x).

Het ount is namelijk dat je voor Samba
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #116 Gepost op: 2006/08/14, 17:15:46 »
Als ik het zo lees, dan ziet het er best wel makkelijk uit. Ga het gelijk proberen, hartstikke bedankt!

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #117 Gepost op: 2006/08/14, 19:44:57 »
Citaat
[www]
browsable = yes
public = yes
comment = Web Root
create mode = 770
directory mode = 770
path = /var/www
Ik kan de boel wel lezen, maar niet schrijven. Dit lijkt me raar, want ik moet alle rechten hebben. Hij vraagt me ook niet eens in te loggen...

Offline woteb

  • Lid
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #118 Gepost op: 2006/08/14, 21:13:01 »
Waarmee werk jij eigenlijk? Je moet ook op de S_E_R_V_E_R de rechten hebben, in dit geval /etc/samba/smb.conf. Als je het niet via PuTTY aan de gang kan krijgen, dan desnoods op de server zelf. Heb je MC ook ge
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #119 Gepost op: 2006/08/14, 21:22:10 »
Verdomme, helemaal /var/www vergeten te chmodden... De andere had ik al wel gedaan. Morgen eens testen wat er gebeurt als ik vanaf een andere computer daar probeer te komen.

Xano

  • Gast
Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #120 Gepost op: 2006/08/19, 09:42:13 »
Citaat van: Xano
Als ik het goed begrepen heb, dan moet ik /var/www verplaatsen naar /bart/var/www en dan het commando "ln -s /bart/var/www /var/www" uitvoeren. Ies correct?
Heb even wat anders bedacht (dat ik hier niet eerder op ben gekomen, zeg...). Ik gooi /www uit /var op een andere partitie en maak dan een symbolic link vanuit /var naar /www (tweede hardeschijf die ik dan alleen hiervoor gebruik)

Wordt het dan /www in /var verwijderen en "ln -s /www /var/www" uitvoeren ? Voor de duidelijkheid: /www zou dan hdb0 zijn.

Wat raden jullie aan voor een P3/350 256mB RAM als home server?
« Reactie #121 Gepost op: 2006/08/20, 01:59:57 »
Citaat
Ik wil Webmin toegankelijk maken vanaf elk IP, dus ook van buitenaf. Voor de veiligheid wil ik er nog een extra .htaccess beveiliging voor zetten, ondanks dat ik denk dat dat niet echt nodig is.

Het punt is, dat ik niet weet of en hoe dit kan. Ik weet hoe ik bepaalde IP's kan toestaan, maar ik heb het idee dat dit niet werkt met IP's van buiten het lokale netwerk...
Dit is vrij simpel omdat Webmin zijn eigen server draait.
Stel je hebt in webmin ingesteld dat hij moet luisteren naar poort 10 000.
Dan open je in je modem/router poort 10 000 voor het ip adres van de computer waar webmin op draait.

en hop je kan vanover de hele wereld je webmin berijken.

Samba is een geweldig proggie maar het instellen wil zeker in het begin nog wel eens hoofdbrekens kosten.
Misschien heb je wat aan mijn HowTo ??
Daarin gebruik je Swat om je samba mee te configureren.
En het werkt idem als Webmin dus je kan overal vandaan je Samba instellen of veranderen.
KLIK

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D