Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren  (gelezen 1499 keer)

Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren
« Gepost op: 2011/02/27, 17:01:31 »
Is het mogelijk om win7 nog te installeren nadat Ubuntu al is geinstalleerd.

Heb al geprobeerd om Ubuntu er even af te gooien, en dat lukt ook wel, maar krijg dan steeds een grub error als ik de recovery dvd's van Win7 gebruik.
Wanner de recovery dvd's geinstalleerd zijn moet de computer weer opnieuw opgestart worden, maar krijg dan een grubb error, of de computer schakelt zichzelf automatisch continue uit en aan.

Het is wel de bedoeling dat Ubuntu 10.10 er terug op komt, Win7 is alleen nodig voor mijn huisgenoten.

Re: Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/27, 18:14:31 »
Die GRUB error verbaast me niet. Als je Ubuntu hebt verwijderd, zoekt de bootloader tevergeefs naar de bestanden om mee op te starten. En Windows kan van zichzelf alleen maar overweg met zijn eigen bootloader.

Wat staat er nu nog op die pc? Alleen Windows 7? Dan heb je misschien iets aan een van deze artikelen:
http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html
http://windows7themes.net/how-to-fix-mbr-in-windows-7.html
http://www.sevenforums.com/general-discussion/17521-how-fix-mbr-through-command-prompt.html

Heb je Windows compleet overschreven bij de installatie van Ubuntu, dan zul je een installatie-DVD van Windows moeten gebruiken. Of dat met die recovery-DVD ook kan, zou ik niet weten, maar 'recovery' klinkt in mijn oren meer als iets om een nog bestaande installatie te repareren.

Re: Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/27, 21:43:04 »
@Peter: boot met de livecd van ubuntu.
Kies uitproberen en vervolgens ga je naar Gparted (Systeem/ Beheer).

Met Gparted maak je je schijf schoon; formatteren naar NTFS.

Probeer vervolgens terug te booten en ditmaal met je recovery disc erin.
Voer de hele operatie uit (de instructies op je scherm volgen), en test je Windows 7.
Voer onmiddellijk de updates uit en installeer ze (er zal ook SP1 tussen zitten),
drink nu gerust een thermos of twee koffie uit en completiseer je installatie.

Ubuntu is nu aan beurt !
Neem best 10.04, en voer de installatie uit.

Na installatie terug in Windows booten en deze laten 'wennen' aan de nieuwe schijfruimte.

That's all !!

Succes !!!
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/28, 10:56:49 »
Stap 1 is succesvol uitgevoerd, Win7 is geinstalleerd en draait weer, en alle updates zijn geinstalleerd.

Even een paar vragen voordat ik aan stap 2 begin, het installeren van Ubuntu 10.04.

Ubuntu komt natuurlijk op een aparte partitie, moet ik deze al aanmaken onder Win7 of kan ik dit het beste doen tijdens de installatie van Ubuntu 10.04, heb een schijf van 750 gig en wil deze halveren voor elk OS, dus Win7 375 gig en Ubuntu 10.04 ook 375 gig (is dit verstandig)

Wanneer Ubuntu geinstalleed wordt wordt ook Grub geinstalleerd, het is de bedoeling dat Win7 de eerste opstart keuze wordt bij het opstarten van de computer, kan ik dit instellen tijdens de installatie van Ubuntu, of moet ik dit later doen.

Als er nog meer zaken zijn waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag.

Re: Win7 naast Ubuntu 10.10 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/28, 19:47:56 »
@Peter: in de installer van ubuntu heb je de mogelijkheid om je schijf in te delen.
Dus kies voor een installatie naast de Windows 7.

DOE EERST DE UPDATES VAN W7 !!! Service Pack 1 geeft problemen met de dual-boots. Het is maar een gouden tip over dat.

Handige tips: http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Je kan m.b.v. startupmanager instellen welk OS als standaard moet opstarten. (Die past de regeltjes aan in je Grub) Dus als je W7 als eerste wenst dien je dat daar ook in te stellen. Startupmanager kan je via Synaptic installeren. (Zit onder Systeem/Beheer)

Succes !!
« Laatst bewerkt op: 2011/03/01, 18:04:58 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort