Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ''Privacy threats'' melding van Firefox  (gelezen 1076 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
''Privacy threats'' melding van Firefox
« Gepost op: 2008/11/16, 01:54:17 »
Bij het rondsurfen werd ik opeens automatisch doorverwezen naar een site waar op te zien was dat er een on-line scan gedaan werd. Nu op zich vond ik dat niet zo verontrustend, want:
1. de layout zag er nogal XP achtig uit.
2. je zag op de pagina de schijven staan die hij aan het scannen was, en dat waren 2 HD's, de C en D, en een CDROM E. dit kon al helemaal niet daar ik meerder schijven heb, en ubuntu draai. (dus nix te C, E, en D)
3. mijn IP adres klopte niet
4. mijn woonplaats klopte nog minder
Ik natuurlijk weer aan het lachen dat dit weer zoiets onozels was om je de stuipen op het lijf te jagen. Je krijgt ook een pop-up schempje maar dat blijkt dan een afbeelding te zijn waar je moet op klikken. Dit heb ik dus NIET gedaan. Maar even later kreeg ik wel een pop-up van firefox (te zien op het schermafdruk) die ik wel kon verplaatsen, maar telkens ik die wegklikte kwam die terug.
Wat moet ik hier nu van denken??????


[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 02:22:29 door Bitbuntu »

Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 02:38:32 »
mja.. je bent de zoveelste al die dit meldt. Maar ik vraag me wel eens af of de 'echte' virusscanners niet eigenlijk net zo dubieus zijn als deze neppers.  Met  'heuristic scannen' krijg je een vals gevoel van veiligheid en af en toe van die fijne valse positieven zoals laatst met AVG anti-virus.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 02:44:46 door AptlyNamed »

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 02:43:59 »
Tja, maar dit is toch een aplicatie die zonder een commando te geven een popup-venster opent van firefox. Of zie ik dat verkeerd?

Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 02:54:50 »
Elke webpagina kan zo'n popup laten zien. Sla dit maar eens op als een .htm bestand en open het in firefox:
<html>
<body>
<script>
while(1==1)confirm("OMG VIRUS");
</script>
</body>
</html>

Je kunt firefox dan alleen sluiten met 'alt-f2' klikken en dan  'killall firefox' intypen.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 03:23:30 door AptlyNamed »

Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 07:37:40 »
Kun je dit dan wel blokkeren met de add-on NoScript ?

Of verlies je dan teveel functionaliteit op andere sites ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/16, 09:41:53 »
Het gaat hier duidelijk om een foute site die graag wat software op je pc wil plaatsen. Het maakt gebruik van Firefox om die pop-ups te veroorzaken. Verder dan Firefox zal 't volgens mij dan ook niet geraken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/16, 09:49:59 »
Het is duidelijk geen echte 'popup' in de zin dat het niet een nieuw browser window-tje is, dat kan je zien omdat ze het de XP window border hebben gegeven. Dit hebben ze juist gedaan om mensen met XP te laten denken dat het wel een echte window is, terwijl het gewoon een paar plaatjes in een div layertje zijn. Een popup-blocker zal dan ook niet helpen, javascript uitzetten wel. Op Ubuntu trap je er dan duidelijk niet in, maar ze richten zich op de grootste doelgroep en hun zooi werkt toch niet bij jou.

Overigens kan het niet veel schade aanrichten ook als je wel ja zou klikken, als je Wine hebt kan het wel wat wijzigingen aanbrengen op je desktop zoals een zwik iconen op je scherm. Maar niet doen dus, nergens voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 09:51:49 door Kelderkeuken »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/16, 09:59:37 »
gister een onaangename ervaring. wou inloggen, in firefox, op facebook. vul mijn naam in, wordt doorgelinkt naar een buitenlandse site, aan het lettertype te zien waarschijnlijks turks, maar dat zou zomaar een andere taal kunnen zijn, vul daar de helft van mijn login in, wordt mij bewust van wat er gebeurt, want dit verwacht je niet. eind van het liedje? ik heb razendsnel afgesloten, kon een tijd niet inloggen op facebook......

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: ''Privacy threats'' melding van Firefox
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/16, 14:15:05 »
Elke webpagina kan zo'n popup laten zien. Sla dit maar eens op als een .htm bestand en open het in firefox:
<html>
<body>
<script>
while(1==1)confirm("OMG VIRUS");
</script>
</body>
</html>

Je kunt firefox dan alleen sluiten met 'alt-f2' klikken en dan  'killall firefox' intypen.

Inderdaad. Dit script doet ongeveer hetzelfde als dat ik meegemaakt heb. Enkel andere tekst in het scherm.
Dus hoef ik me waarschijnlijk geen zorgen te maken. ;)