Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x  (gelezen 1941 keer)

Offline MrFloppy

  • Lid
problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Gepost op: 2015/01/02, 14:57:09 »
Hi,

Ik zou heel erg graag weer terug willen naar linux. Ik heb een aantal jaar ubuntu gedraaid, maar omdat ik een jaar of 2 geleden weer wat wilde gamen, ben ik terug gegaan naar Windows 7, omdat dat toen geen doen was onder linux. Nu ik heb gezien dat mijn favoriete spel(len) moeiteloos op het huidige linux kunnen draaien, wil ik heel graag weer de stap terug maken. Ik heb net mijn systeem van een upgrade voorzien. Hier zit onder andere een MSI geforce GTX 970 gaming videokaart in.
Nu is ubuntu 14.4 moeiteloos te installeren. Het is na de installatie waar de ellende begint. Ik wil natuurlijk een systeem draaien waar mijn mooie nieuwe videokaart in is ondersteund. De drivers sectie van ubuntu zegt dat er geen drivers beschikbaar zijn. Ok.....met de hand downloaden en installeren dan maar. Op de site van Nvidia kan ik moeiteloos de linux drivers voor mijn kaart binnen halen. Als ik deze wil installeren, krijg ik een scherm te zien dat ik eerst de xwindows sessie uit moet. Ach ja....zoiets heb ik jaren geleden ook eens gehad. Hier is waar het echt mis gaat. Als ik nu CTRL/ALT/F1 doe (of het commando sudo lightdm stop) zit ik naar een zwart scherm te kijken waar ik niets in kan doen. Is dit te fixen en zo ja, hoe?   Oh ja.....andere distro's geprobeerd (kubuntu, Mint)......zelfde probleem. Dit is echt een killer. ALs dit al niet werkt, ga ik het helaas gewoon bij windows houden.
Thnx....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/02, 15:41:26 »
Gamers.... Altijd prachtige fonkelnieuwe videokaarten. :)

Je moet dit stuurprogje hebben, namelijk de 343:
http://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/80145/en-us

Na het binnenhalen open je een terminalvenster:
https://sites.google.com/site/computertip/menu

Daarna in de terminal:
cd Downloadsdruk op Enter.

Probeer het daarna eens zo:
sudo -iDruk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar als je 't tikt.

gevolgd door (kopieer en plak):
sh NVIDIA-Linux-x86_64-343.36.runDruk op Enter.

herstart je computer.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 15:43:29 door Pjotr »

Offline jolo

  • Lid
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/02, 16:10:45 »
Een andere mogelijkheid is, de xorg-edgers pakketbronnen inschakelen http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers?dist=trusty

Voor de MSI geforce GTX 970 gaming videokaart wordt dat

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-343
Elke regel sluit je af met de Entertoets.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/02, 16:18:00 »
Een andere mogelijkheid is, de xorg-edgers pakketbronnen inschakelen http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers?dist=trusty

Voor de MSI geforce GTX 970 gaming videokaart wordt dat

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-343
Elke regel sluit je af met de Entertoets.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat spul lijkt toch niet 't echte te zijn: het is namelijk open-bron, en je wil het gesloten fabrieksstuurprogje van Nvidia zelf hebben.

Offline MrFloppy

  • Lid
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/05, 11:47:31 »
Guys...bedankt voor de reply's.
Ik wil idd de drivers sie ik van de Nvidia site heb gedownload kunnen installeren.
Pjotr: als ik het op de jou voorgestelde wijze doe, geeft installatie nog steeds een error dat ik x server run en dat ik x uit moet voor installeren.
Dan kom ik weer bij mijn originele probleem dat CTRL/ALT/F1 (of sudo lightdm) stop een compleet zwart scherm geeft waar ik niets in kan doen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/05, 12:14:35 »
Pjotr: als ik het op de jou voorgestelde wijze doe, geeft installatie nog steeds een error dat ik x server run en dat ik x uit moet voor installeren.
Hmmm, lastig..... Probeer het eens zo:
https://sites.google.com/site/computertip/lenovo

Zou moeten lukken zo....
« Laatst bewerkt op: 2015/01/05, 12:39:01 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/05, 13:39:59 »
Opstarten door in GRUB te kiezen voor een terminal start?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MrFloppy

  • Lid
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/06, 12:39:44 »
De enige manier om in een terminal sessie te komen zonder grafische schil is idd door opstarten in terminal start in GRUB. Thnx Ron. Die optie had ik totaal overheen gekeken. Maar de goden zijn me niet gunstig gezind, want als ik nu het dingetje wil uitvoeren krijg ik een: 'Unable to create temporary file in /tmp' melding om mn oren.
Zucht...wat nu weer.

Oh...en even om wat te verduidelijken.....Ik ben geen hard-core gamer. Ik doe graag af en toe een spelletje en speel some samen met een maat van me World of tanks online. Mijn oude systeem was al een jaar of 6 oud en ik moest de boel in de laagste resolutie draaien om nog een magere 20fps te kunnen krijgen. Heb dus mijn systeem weer eens van een upgrade voorzien (moederbord, cpu, geheugen, grafische kaart) zodat ik weer 6 jaar vooruit kan....;)

Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/06, 18:52:42 »
Guys...bedankt voor de reply's.
Ik wil idd de drivers sie ik van de Nvidia site heb gedownload kunnen installeren.
Pjotr: als ik het op de jou voorgestelde wijze doe, geeft installatie nog steeds een error dat ik x server run en dat ik x uit moet voor installeren.
Dan kom ik weer bij mijn originele probleem dat CTRL/ALT/F1 (of sudo lightdm) stop een compleet zwart scherm geeft waar ik niets in kan doen.

Eens je met de toesten combinatie <Ctrl>+<Alt>+<F1> uit X bent en weer ingelogd....
Dan is nu om de X-Server te stoppen:
sudo service <Daemon> stop
Waarvan zover mij bekent:
Met Ubuntu de <Daemon> lightdm is en bij Mint mdm.
Andere kunen zijn: gdm, kdm, xdm ....
Even uitzoeken welke bij jouw van toepassing is.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/06, 21:04:58 »
Een andere mogelijkheid is, de xorg-edgers pakketbronnen inschakelen http://www.ubuntuupdates.org/ppa/xorg-edgers?dist=trusty

Voor de MSI geforce GTX 970 gaming videokaart wordt dat

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install nvidia-343
Elke regel sluit je af met de Entertoets.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat spul lijkt toch niet 't echte te zijn: het is namelijk open-bron, en je wil het gesloten fabrieksstuurprogje van Nvidia zelf hebben.

Dat pakket nvidia-343 is *niet* de open-bron-versie.

Offline MrFloppy

  • Lid
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/08, 13:18:31 »
Het is idd door Nvidia uitgebracht. Dat is ook de bedoeling. Dat het dan geen open source is lijkt me voor de hand liggend en voor mij niet belangrijk.
Belangrijkste is, dat ik mijn grafische kaart ondersteund krijg. En voor nu krijg ik nog steeds  een: 'Unable to create temporary file in /tmp' foutmelding om mn oren bij het willen executeren van het bestandje.  Ik ben gewoon als mezelf ingelogd en voer het bestand uit als sudo. dus wat unable to create? /tmp bestaat gewoon.....
Ik begin hier een beetje gallisch van te worden.....:(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/08, 13:21:44 »
Probeer toch ook maar eens, wat jolo schreef:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87360.msg938319#msg938319

Mijn handleiding voor het losse installatiebestand van Nvidia zelf, heb ik teruggetrokken omdat er een kritieke fout in stond, die ik nog niet heb kunnen oplossen.

Offline MrFloppy

  • Lid
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/10, 17:10:04 »
Dat werkt idd. tenminste.....er is iets geinstalleerd en ik kan met een hogere resolutie draaien.
Helaas krijg ik niet de performance uit de kaart die ik er onder windows uit krijg. Weet iemand of dat wel precies dezelfde drivers zijn als ik kan downloaden van de Nvidia site?
Anders zijn de linux versies crap of het ligt aan nog wat anders, maar de performance is in elk geval bedroevend...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen installeren nvidia drivers. kan niet uit x
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/10, 18:25:09 »
Wat zegt:
lsmod | grep nvidia
En wat zegt:
lsmod | grep nouveau