Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemvereisten voor draaien van games onder wine  (gelezen 2397 keer)

kirdaiht

  • Gast
systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Gepost op: 2008/12/15, 10:21:30 »
het is mij opgevallen dat het draaien van spellen onder wine bij mij niet geweldig loopt, oudere spellen zoals Starcraft of Age Of Empires draaien nog goed, maar wel trager dan ik gewend ben, nu vraag ik me af hoe ik kan bepalen of een spel fatsoenlijk draait onder wine of niet.

Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/15, 12:08:18 »
Het verschilt per game. De app database op de Wine site geeft een idee hoe goed een specifiek spel draait. Sommige game zoals World of Warcraft draaien zelfs sneller dan binnen Windows en sommige werken helemaal niet.  64bit programmas worden sowieso nog niet ondersteund, hoewel het er aan komt. Ook is er nog geen directX- 10 ondersteuning in Wine. De performance hangt verder af van de driver van je grafische kaart en aangezien dat vaak gesloten software is (zoals ATI/nvidia) valt daar vanuit de open source communty niet veel aan te doen.   Kijk ook eens naar 'CrossOver Games' , http://www.playonlinux.com/ en Cedega.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/15, 15:16:46 door AptlyNamed »

kirdaiht

  • Gast
Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/15, 20:14:08 »
bedankt, ik zal het onthouden.

Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/16, 21:18:24 »
In ieder geval draait Age Of Empires 2 hier heerlijk onder Cedega, merk geen snelheidsverlies. Geldt trouwens ook Age Of Empires 3 :)

Quatroking

  • Gast
Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/16, 23:55:49 »
En tevens voor Age of Empires 1 hier. De jongens bij Ensemble Studios weten wel hoe ze het moeten doen!

Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/17, 11:48:38 »
En tevens voor Age of Empires 1 hier. De jongens bij Ensemble Studios weten wel hoe ze het moeten doen!

Precies! Alhoewel ik Age of Empires 1 hier niet lekker vond draaien onder Cedega, maar dat maakt me niet uit want ik vind 2 en 3 toch leuker.

Offline spawn

  • Lid
Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/17, 12:21:07 »
bij mijn vriendin wou spore niet draaien op vista waarschijnlijk nam vista al teveel systeem bronnen in beslag, dus ben ik naar ubuntu(dualboot) gegaan en vanaf daar het spel met wine opgestart vanaf de vista partitie en ze kan hem nu spelen.

MVG spawn

edit: bepalen of een spel het doet is vrij moeilijk want de een krijgt hem goed werkend in wine en de ander niet is sterk verschillend want het ligt vaak aan je hardware en de drivers daarvoor beschikbaar, de tips werkende games is dan ook vrij moeilijk, en zie het meer als een richtlijn.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/17, 12:28:12 door spawn »
''the quieter you become, the more you are able to hear''

Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/17, 20:12:29 »
Het hangt af van de functies die de software gebruikt. Als deze nog niet voltooid zijn, kan het spel trager werken.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/18, 19:23:00 »
In ieder geval draait Age Of Empires 2 hier heerlijk onder Cedega, merk geen snelheidsverlies. Geldt trouwens ook Age Of Empires 3 :)
Denk je dat dit specifiek aan Cedega ligt, of kan het ook goed draaien met Wine? Ik heb namelijk Age of Empires 2 en het draait helemaal niet goed onder Linux (via Wine). Telkens wanneer ik iets selecteer (dat kan een boom zijn, of een heel leger, het resultaat is hetzelfde) vertraagt het programma verschrikkelijk tot alles in schokjes verloopt.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Re: systeemvereisten voor draaien van games onder wine
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/21, 20:43:00 »
Dat ligt inderdaad aan Wine.