Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn  (gelezen 1439 keer)

Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Gepost op: 2009/02/09, 20:50:07 »
Op dit moment doet Ubuntu NL heel goed wat de belangrijkste taak is: mensen helpen.
Maar er is meer mogelijk. Andere teams halen regelmatig de Ubuntu Planet of Fridge en zijn ook aanwezig op platformen als Identi.ca of hebben zelfs programmeursgroepen.
Ik denk dat daar voor Ubuntu NL nog veel te halen valt. Deze aanwezigheid hoeft niet alleen in het Engels te zijn, graag zelfs in het Nederlands, maar het zou leuk zijn als de Nederlandse (en misschien ook wel Vlaamse) mensen die wat meer in de internationale gemeenschap werken ook iets Nederlandstaligs hebben om bezig te zijn en bovendien zou het ze meer bij het team betrekken.
Ik denk dat er op dit moment in de internationale gemeenschap heel wat ervaren Nederlandstalige mensen rondlopen die voor Ubuntu NL erg veel zouden kunnen betekenen, als ze ons maar zouden kunnen vinden en makkelijk op de groep in te haken. Op dit moment ligt de focus vooral op vertalen, ondersteunen en documentatie, waardoor er erg veel mensen zijn op dit forum die dat erg goed kunnen. Maar ik weet niet hoe het met de mensen staat in bereid en in staat zijn om tijd te besteden aan het ontwikkelen van een goede website met veel functionaliteit, of programma's die het vertalen en ondersteunen makkelijker maken. Dit zijn van die kleine programmaatjes waarvoor het lastig is een opdracht te geven, maar die spontaan ontstaan doordat aanwezige programmeurs hun eigen leven makkelijker willen maken.

Daarvoor moeten we wel eerst contact met ze onderhouden. Ik zelf vind dat Ubuntu NL vrij onzichtbaar is zodra je ondersteuningsgroep verlaat, terwijl Ubuntu IT een installatieprogramma heeft geschreven en Ubuntu FR de Fridge en Le Monde haalde met hun release party waar duizenden mensen op af kwamen. Een LoCo team van een Amerikaanse staat heeft een eigen podcast, en zo zijn er meer dingen te noemen.

Dit hoeven niet zulke grote initiatieven te zijn, maar we kunnen in ieder geval iets meer aanwezig zijn, iets meer erover bloggen of Planet Ubuntu en microbloggen op Idenit.ca en Twitter.

Zijn jullie het met mij eens?
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 21:08:47 »
Ja wie niet.
Maar ieder moet maar doen waar die zich goed bij voelt en z'n steentje bij kan dragen en alles wat je zegt dat moet beter kun je dan zelf de schouders (mee)onder zetten.
Ik houd het bij berichten posten op diverse blogs en verder irl nog eea.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/09, 21:36:54 »
Ik ben het met je eens Sense. Zonder oude koeien te willen oprakelen denk ik dat Ubuntu-nl onder zijn mogelijkheden presteert.

Maar langs de andere kant moeten we het ook doen met de mensen die we hebben. Het zijn nog steeds de gebruikers die Ubuntu groot maken en de meest geniale programma's worden geschreven op donkere eenzame zolderkamertjes.

Verenig je met een paar vrienden, zoek je een project uit wat je wil verbeteren, meld het aan Ubuntu-nl en kijk wat ze voor je kunnen doen en gaan met die banaan, enthoussiasme werkt aanstekkelijk hoor.
;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline siegi

  • Lid
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/09, 22:15:49 »
Ik ben het eens dat ubuntu-nl meer aanwezig moet zijn. Maar probleem is idd mensen te vinden die zich willen inspannen.
Maar kan ik aannemen dat jij hierin dan ook je steentje wil bijdragen? :)

Offline Double12

  • Lid
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/09, 22:26:26 »
Bedoel je dat we ons behalve als lid op het Nederlandse Ubuntu-forum ook als lid aanmelden op het internationale forum en andere internationale informatie-kanalen, om daar Ubuntu NL uit te dragen? Op zich een leuk idee, dan ziet het buitenland ook wat wij een enthousiaste en actieve gebruikersgroep hebben in de Lage Landen.

Programmeren aan Ubuntu lijkt me niet zo nodig, het werk wat aan Ubuntu wordt gedaan is vooral vertalen en packagen. Bij dat packagen worden geen grote veranderingen aan de broncode van software gemaakt.

Wat wel leuk zou zijn, is als er op Ubuntu NL een soort programmeursplatform komt, zodat je snel andere Ubuntu NL'ers kunt vinden die willen meewerken aan jouw open source project. Maar dat kan prima binnen ubuntu NL en heeft niet direct met het internationale gebeuren te maken.


Eigenlijk is het wat bartek al zegt: als je een concreet voorstel hebt om wat te doen, en je vind daar ook andere mensen voor, kan er gemakkelijk een soort werkgroepje worden opgericht. Dat gebeurt vaker de laatste tijd.
Het Ubuntu NL team kampt op dit moment een beetje met een gebrek aan mankracht en wel veel taken die moeten worden uitgevoerd. Daarom worden niet direct uit zichzelf nieuwe taken opgepakt. Soms kan de community dan als aanjager fungeren en zelf initiatief nemen. Als er eenmaal initiatief is, zal het team er waarschijnlijk wel op inspringen en er structuur aan gaan bieden.

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/10, 06:31:54 »

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/10, 17:43:00 »
Zijn er mensen met programmeerkennis en zin in een global-Bug-Jam ???

https://wiki.ubuntu.com/GlobalBugJam

Citaat
Everybody knows what a great success UbuntuBugDay has been. Some LoCo teams have taken this even further: instead of just meeting on IRC, they made a party out of it and met locally to work on bugs together. We call this event the "Global Bug Jam". It is the classic Ubuntu Hug Day, taken to the next level, all around the world during one weekend. It's an opportunity for Local Teams to get together all around the world and concentrate on fixing bugs, meeting new people, and having a good time.

On the weekend of the 20 February to 22 February we'll do the same, globally!

Voor België en Nederland zie ik nog niemand in de lijst staan :(
Maar andere zaken waarmee je jezelf en je loco team mee in de kijker zet zijn uiteraard ook welkom :)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/10, 18:56:38 »
Wat ik ook wel eens zie is dat de voornaamste reden dat iemand Ubuntu Member wordt is dat hij/zij heel erg actief is voor zijn/haar LoCo team. Maar nooit is zo iemand lid van Ubuntu NL. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat veel mensen niet bekend zijn met de internationale gemeenschap, terwijl ik toch denk dat sommigen hier best wel eens zouden kunnen proberen Ubuntu Member te worden.

Een @ubuntu.com e-mail adres en visitekaartjes lijken niet alleen veel professioneler -- vooral bij contact met mensen die je introduceert in Ubuntu -- maar een Ubuntu Member worden geeft ook een stukje erkenning voor het vele werk.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/10, 22:30:37 »
Wat ik ook wel eens zie is dat de voornaamste reden dat iemand Ubuntu Member wordt is dat hij/zij heel erg actief is voor zijn/haar LoCo team. Maar nooit is zo iemand lid van Ubuntu NL. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat veel mensen niet bekend zijn met de internationale gemeenschap, terwijl ik toch denk dat sommigen hier best wel eens zouden kunnen proberen Ubuntu Member te worden.

Een @ubuntu.com e-mail adres en visitekaartjes lijken niet alleen veel professioneler -- vooral bij contact met mensen die je introduceert in Ubuntu -- maar een Ubuntu Member worden geeft ook een stukje erkenning voor het vele werk.

Klopt. Je kunt jezelf aanmelden. De aanvraag moet wel onderbouwd zijn met echte werkzaamheden voor de gemeenschap, bij voorkeur met testimonials.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Ubuntu NL zou meer aanwezig moeten zijn
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/11, 09:20:18 »
Er zijn er anders wel een paar: SWAT is Ubuntu Member, evenals Dennis, Bartek en Leoquant. En ik zou zeker nog mensen kunnen vergeten.