Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met chatfunctie van Skype  (gelezen 1722 keer)

Offline STANLAAT

  • Lid
Problemen met chatfunctie van Skype
« Gepost op: 2015/12/04, 23:03:55 »
Sinds enige tijd werk ik voor het chatten met anderen onder meer met Skype. Vaak levert dat echter problemen op als de ander met een besturingssysteem van Windows werkt en ikzelf met Linux. Zij blijken andere schermen te zien te krijgen dan ik, wat vaak communicatieproblemen geeft. Zo blijken er in de Microsoft-versie meer pictogrammen te zien te zijn, zoals een rondje met daarin een poppetje en een plusje, zoals in onderstaande schermafdruk:
https://api.asm.skype.com/s/i?0-weu-d1-db98aeea5a5ebce754f6c2f0a307a59c

Zijn die pictogrammen alleen te zien als je met Windows werkt, of heb ik misschien iets niet goed ingesteld?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/05, 00:30:16 »
Ik zie geen poppetje of plusje, alleen de inlogpagina.
Skype is een Microsoft programma.
De ontwikkelaars van Linux hebben daar geen invloed op.
Skype voor Linux is blijven steken op versie 4.3.x
Bij M$Windows zijn ze bij versie 7 of verder.

De M$SkypeWEB versie ondersteunt geen Linux audio/video.

Als je toch eenvoudig via een webbrowser wil video chatten probeer dan eens https://talky.io/ , spreek met je vrienden een naam, paswoord en tijd af en praten met zijn "allen" tegelijk.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/05, 13:41:21 »
Skype voor Linux is blijven steken op versie 4.3.x

Hoezo "blijven steken op"? Vorig jaar was 4.3.x een grote update voor de Linux-versie die een en ander toevoegde, evenals 4.2.x
Wijzigingslog van 4.3: http://blogs.skype.com/2014/06/18/skype-4-3-for-linux/

En er wordt gewerkt aan een nieuwe versie voor Linux, dus ze zijn het niet vergeten...
« Laatst bewerkt op: 2015/12/05, 13:52:26 door Vistaus »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/05, 15:23:36 »
Toch gaat het een stuk trager. Linux gebruikers kunnen nog steeds geen video conferentie hebben met meerdere gebruikers. Anderzijds zijn wij Linux gebruikers gespaard van de gigantisch storende reclame in de laatste Skype versies voor Windows.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/05, 16:44:55 »
Een demo met talky.io op de computer clubdag deed problemloos een 4 voudige conferentie.
OS onafhankelijk ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/05, 17:27:17 »
Die kende ik niet. Dit is zoiets als https://appear.in/ van een Noorse telecommaatschappij.

Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/05, 21:44:10 »
Trouwens, men kan ook de web-versie van Skype gebruiken, die werkt prima in sommige Linux-browsers (zelf getest in QupZilla en Chromium!) :)
http://web.skype.com
En het werkt ook op andere OS'en, dus ook onafhankelijk en met meerdere personen tegelijk werkt ook.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/06, 11:52:34 door Vistaus »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/05, 22:41:38 »
De Linux Firefox of Google-Chrome web versie van Skype geeft GEEN ondersteuning voor mijn usb webcam met microfoon.
talky.io wel.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/05, 22:47:16 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/06, 00:13:02 »
De Linux Firefox of Google-Chrome web versie van Skype geeft GEEN ondersteuning voor mijn usb webcam met microfoon.
talky.io wel.

Mijn ingebouwde webcam (laptop) werkt prima. Voor USB heeft Chrome een flag die je aan kunt zetten, zal morgen even kijken hoe ie ook alweer heet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/06, 10:31:03 »
Laatste keer dat ik naar de website van skype keek (8-tal weken geleden) kon de linux gebruiker via de site enkel chatten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/06, 10:40:38 »
"Audio and video calls are not supported on your OS" verschijnt er als tooltip wanneer het muispijtlje boven het camera-icoon rechtsboven breng. Dit is standaard firefox op standaard Ubuntu. Als je tips kan geven over hoe jij het wel hebt kunnen laten werken: graag!
« Laatst bewerkt op: 2015/12/06, 10:45:46 door vanadium »

Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/06, 11:50:34 »
"Audio and video calls are not supported on your OS"

Hier in QupZilla geen enkel probleem en in Chromium werkt het ook gewoon. Maar het kan zijn dat nog niet iedereen het kan gebruiken, Skype for Web is tenslotte nog een bèta.

De Linux Firefox of Google-Chrome web versie van Skype geeft GEEN ondersteuning voor mijn usb webcam met microfoon.
talky.io wel.

Mijn ingebouwde webcam (laptop) werkt prima. Voor USB heeft Chrome een flag die je aan kunt zetten, zal morgen even kijken hoe ie ook alweer heet.

-Open Chrome
-Ga naar chrome://flags
-Zet de flags voor WebUSB-meldingen en WebUSB toestaan van elke bron aan
-Evt. kan het ook helpen om de flag voor DTLS in WebRTC aan te zetten (las ik ergens)
-Herstart Chrome

Het is geen garantie dat het op die manier gaat werken, want ik heb al heel lang geen USB-webcam meer gehad (alleen maar laptops/hybrids) dus ik kan het niet voor je uittesten, maar dit *zou* moeten werken.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/06, 12:17:32 »
Bedankt voor de hint chrome://flags
Maar ook na herstart van Google Chrome:
Skype test call: niet beschikbaar
Camera: niet aanklikbaar
Microfoon: niet aanklikbaar

Ik doe het maar, indien nodig, met Skype 4.3
Indien niet nodig met talky.io die heeft geen flags nodig in FF of G-C
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/06, 14:58:32 »
"Audio and video calls are not supported on your OS" verschijnt er als tooltip wanneer het muispijtlje boven het camera-icoon rechtsboven breng. Dit is standaard firefox op standaard Ubuntu. Als je tips kan geven over hoe jij het wel hebt kunnen laten werken: graag!
Deze melding krijg ik ook, en toch gaat de camera aan, met mezelf op 't scherm. Geen reële oproep geprobeerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/06, 15:33:35 »
Misschien met Chrome of chromium? Ik probeerde dit met Firefox.

Offline Nero

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/06, 16:20:37 »
Iceweasel in Debian.

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/07, 22:04:18 »
Dank voor jullie reacties. Helaas snap ik er weinig tot niets van met mijn digibeten-denkraam.

Wat me echter nu pas opvalt:  mijn laatste berichten in een aantal chatvensters blijken niet te zijn aangekomen. Ik zie nu dat er een geel driehoekje voor staat, met als betekenis 'Not delivered yet'. Geen idee hoe dat zo is gekomen, want een paar maanden geleden kwamen die berichten nog wél aan. Enig idee of ik dat driehoekje ergens kan uitvinken of zo?

Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/07, 22:18:30 »
Dank voor jullie reacties. Helaas snap ik er weinig tot niets van met mijn digibeten-denkraam.

Wat me echter nu pas opvalt:  mijn laatste berichten in een aantal chatvensters blijken niet te zijn aangekomen. Ik zie nu dat er een geel driehoekje voor staat, met als betekenis 'Not delivered yet'. Geen idee hoe dat zo is gekomen, want een paar maanden geleden kwamen die berichten nog wél aan. Enig idee of ik dat driehoekje ergens kan uitvinken of zo?

Wellicht een serverprobleem bij Microsoft, want ik lees her en der wel eens dat men dat niet-bezorgen van berichten ook wel eens ervaart bij WhatsApp en BBM en zij (een stuk technischer dan jij en ik) verdenken ook dat het daar een serverprobleem betreft. Het zou me daarom niet verbazen als er een serverprobleem is bij Microsoft inzake Skype-berichten die niet aankomen.

Offline STANLAAT

  • Lid
Re: Problemen met chatfunctie van Skype
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/07, 22:44:28 »
Het vreemde is alleen: als ik een nieuw chatvenster open, kan ik wel met één bepaalde persoon chatten. Maar een groepschat lukt niet meer. Niet alleen komen mijn berichtjes in zo'n groepschat niet meer aan (geel driehoekje  'Not delivered yet'), maar ook lukt het me niet meer om iemand aan een bestaande chat toe te voegen. Want (in tegenstelling tot een paar maanden terug, toen dat nog wél gewoon ging) wordt er voor de nieuw toe te voegen persoon een apart chatvenster geopend. Dat schiet niet echt op, want dan zit ik in wel drie chatvensters naast elkaar, waarbij ik steeds heen en weer moet schakelen. Enig idee hoe ik dat kan herstellen?