Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [EINDE] Log in probleem: blijft in loop  (gelezen 4748 keer)

Offline Nonito

  • Lid
[EINDE] Log in probleem: blijft in loop
« Gepost op: 2011/04/08, 11:26:58 »
Gisteren alles nog oké. Vandaag geen log in mogelijk. Na invoeren van het password start Ubuntu 10.10 opnieuw op. Password invoeren en wederom herstart.

Is er een mogelijkheid om deze loop te doorbreken? Ik heb geen zin om alles weer te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/12, 14:57:14 door Nonito »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/08, 11:39:41 »
Opstarten in herstelmodus?

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/08, 11:59:42 »
Als ik in herstelmodus de optie “failsafeX” kies dan wederom hetzelfde probleem: log in blijft in een loop.

Als ik root kies dan krijg ik “root@ubuntu:~#
Is hier vandaan iets te ondernemen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/08, 12:01:40 »
tik in bij dat root-scherm: startx

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/08, 12:06:16 »
Scherm gaat op zwart en blijft zwart

Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/08, 12:18:55 »
Vanuit een oudere kernel opstarten ?

Ik heb ook zoiets met 10.04 gehad, en moest via een oudere kernel in mijn systeem het gedrag van het aanmeldscherm aanpassen.

Iets anders kan ik niet direct bedenken
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/08, 12:30:39 »
Ubuntu, Linux 2.6.35-28-generic is mijn laatste versie in het GNU GRUB menu.

Vervolgens opgestart met Ubuntu, Linux 2.6.35-22-generic, maar wederom hetzelfde.
Helaas

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/08, 14:25:26 »
In Ubuntu documentatie lees ik, dat “startx” eerst naar een file kijkt genaamd “ .xinitrc “.
Deze zou in de home directory moeten staan. Als ik kijk in “root@ubuntu:home” , dan krijg ik No such file or directory.

Deze file zou ook in “/usr/lib/X11/xinit/xinitrc” terug te vinden zijn. Onder /lib vind ik echter geen directory X11.

Nogal verwarrend.


Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/10, 11:20:51 »
Nonito; ik denk dat een nieuwe installatie de beste optie is.

Persoonlijk verkies ik 10.04-2 boven 10.10 maar dat is uiteraard jouw keuze om te doen.

Met de LiveCd kan je je bestanden veilig stellen, mocht je daarover struikelen post dan een topic zodat we je kunnen helpen daarmee.

Een nieuwe installatie duurt eigenlijk niet lang en je bent dan verlost van die fout.

Bekijk het maar als een installatietraining (lol).

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/10, 12:02:08 »
Toevallig een videodriver update doorgevoerd?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/11, 08:46:01 »
Op dit moment heb ik dus geen toegang tot de Ubuntu partitie.
Met de LiveCd kan je je bestanden veilig stellen ???
Er wordt dus gezegd, dat je Ubuntu eerst kunt proberen alvorens te installeren. Maar …..
Bijv. een File Manager ontbreekt onder Applications. Dit is dan nog te omzeilen door dubbelklik op Examples. Dan heb ik een file manager en zie ik de C- en D-schijf, die onder Windows gebruikt wordt. Klik op één van de schijven en de volledige inhoud wordt getoond. Dan kan ik ook nog rustig files kopiëren tussen de C- en D-schijf.

Dan volgt een grote teleurstelling. Bij het installeren van Ubuntu  heb ik een partitie G ter grootte van ca 20 GB aangemaakt. Als je nu op “Ubuntu” klikt in de file manager, dan wordt er geen inhoud getoond. Ditzelfde gebeurt onder Windows, omdat Windows geen Linux partities leest. (De afbeelding is gemaakt onder Windows, maar het resultaat in de Ubuntu file manager is hetzelfde.)

Waarom is het wel mogelijk mijn “Windows” partities te bekijken in “Ubuntu-proberen” en niet mijn Ubuntu-partitie op de harde schijf ??? Oké, het is een ntfs-partitie, en geen ext4. Maar uiteindelijk kan ik wel de Windows partities fat32 en ntfs lezen.

Er zal inderdaad weinig anders opzitten dan Ubuntu opnieuw te installeren.
Op dit moment is Ubuntu een ntfs-partitie. Is het dan beter om met GParted eerst deze partitie om te zetten naar ext4?
In een recent topic Herinstallatie Ubuntu: alles eraf, alleen BIOS blijft, wordt in antwoord 4 een voorbeeld gegeven voor;
de root-partitie, koppelpunt /,
een swap-partitie en
een home-partitie, koppelpunt /home
Deze koppelpunten worden ook aangemaakt in/met GParted? D.w.z. je moet elke partitie apart aanmaken?

Waarom de voorkeur 10.04-2 boven 10.10? Stabieler?
Of gelijk maar Natty beta?


Offline Tom

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/11, 10:45:35 »
Waarom de voorkeur 10.04-2 boven 10.10? Stabieler? < absoluut de 10.04.2 is een LTS versie en die zijn normaal gezien zeer stabiel.
Of je moet het nieuwste van het nieuwste hebben qua hardware dan zou de 11.04 beter zijn.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/11, 15:26:35 »
Er zal inderdaad weinig anders opzitten dan Ubuntu opnieuw te installeren.
Op dit moment is Ubuntu een ntfs-partitie.

Ubuntu op een NTFS-partitie? Hoe heb je Ubuntu dan geïnstalleerd, als WUBI (als programma binnen Windows)? NTFS is een Windows-formaat, Ubuntu op een NTFS-partitie is vragen om moeilijkheden. Heb geen verstand van een WUBI-installatie, maar is het dat inderdaad, dan zul je toch eerst in Windows moeten opstarten en Ubuntu moeten deïnstalleren via Software op het Configuratiescherm, om er daarna een échte dual boot van te maken.
 
Als je de pc opstart met een GParted Live-cd (hier te downloaden en hier staat een handleiding) kun je daarmee die 'Ubuntu NTFS-partitie' formatteren naar ext4.

Kijk wel heel goed uit wélke NTFS-partitie je formatteert, zodat je niet je Windows-partitie(s) overschrijft!!!


Edit: en hier.......

Ik heb geen zin om alles weer te installeren.

...ontkom je niet aan. Maar gelukkig gaat het installeren van Ubuntu heel wat sneller dan van Windows. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 15:38:00 door Mikkel »

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/11, 16:24:26 »
"Ubuntu op een NTFS-partitie is vragen om moeilijkheden", maar die worden dan wel door Ubuntu tijdens de installatie veroorzaakt.
Van een bestaande NTFS partitie heb ik ~20GB vrijgemaakt voor Ubuntu en vervolgens de installatie uitgevoerd met Wubi. Tijdens de installatie is het formaat van de partitie niet gewijzigd en bleef NTFS.

Bij installatie van Windows XP wordt nog een keuzemogelijkheid gegeven om het bestaande file system te wijzigen.
Waarom geen vraag van Ubuntu of het bestaande file system gehandhaafd moet worden?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/11, 16:34:36 »
Via wubi werkt soms niet alles perfect. Probeer wubi eens te deleten en een échte dualboot te maken?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/11, 19:46:31 »
"Ubuntu op een NTFS-partitie is vragen om moeilijkheden", maar die worden dan wel door Ubuntu tijdens de installatie veroorzaakt.

Of het komt doordat jij je niet hebt 'ingelezen' toen je met een totaal ander besturingssysteem dan Windows in zee ging. ;)  Had je wat op het internet gezocht, dan had je kunnen lezen dat welke variant van Linux dan ook, niet geïnstalleerd moet worden op een Windows-formaat als NTFS.
Installeer Windows eens op een ext4-partitie, moet je zien wat er dan gebeurt. Dus 't is makkelijk om Ubuntu de schuld te geven van een fout die jij hebt gemaakt tijdens het installeren, maar eerlijk is dat niet.


Citaat
Van een bestaande NTFS partitie heb ik ~20GB vrijgemaakt voor Ubuntu en vervolgens de installatie uitgevoerd met Wubi. Tijdens de installatie is het formaat van de partitie niet gewijzigd en bleef NTFS.

Van een WUBI-installatie heb ik gelukkig  8) weinig tot geen verstand, maar op die manier installeer je Ubuntu binnen Windows zoals je elk ander programma binnen Windows installeert. Dus daarom dan waarschijnlijk dat die partitie gewoon NTFS bleef? (Ik zei al, geen verstand van WUBI.)


Bij installatie van Windows XP wordt nog een keuzemogelijkheid gegeven om het bestaande file system te wijzigen.
Waarom geen vraag van Ubuntu of het bestaande file system gehandhaafd moet worden?

Tsja...... misschien omdat 'men' ervan uitgaat dat het bekend moet zijn dat Ubuntu op een partitie met z'n eigen ext-formaat moet worden geïnstalleerd?

In ieder geval, ik vrees dat je het spul middels een herinstallatie weer aan de praat zult moeten krijgen. Installeer Ubuntu dan als echte dual boot. Hier staat het een en ander te lezen over zo'n installatie.


Edit: er is je trouwens anderhalve maand geleden in je eerste topic al verteld dat Ubuntu niet op een NTFS-partitie geïnstalleerd moet worden..........
« Laatst bewerkt op: 2011/04/11, 19:57:53 door Mikkel »

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/11, 22:53:53 »
Citaat
Van een WUBI-installatie heb ik gelukkig 8)   weinig tot geen verstand.
Inderdaad, want als je je 'ingelezen' had, dan was je antwoord wellicht iets meer ingetogen geweest.

Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users.
(http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/12, 00:23:51 »
Citaat
Van een WUBI-installatie heb ik gelukkig 8)   weinig tot geen verstand.
Inderdaad, want als je je 'ingelezen' had, dan was je antwoord wellicht iets meer ingetogen geweest.

Als jij je ingelezen had en bovendien de adviezen die je anderhalve maand geleden kreeg, ter harte had genomen, dan had je dit topic niet hoeven starten. Eigenwijs is ook wijs, maar niet luisteren wanneer je door diverse mensen verteld wordt dat Ubuntu niet op een NTFS-partitie geïnstalleerd moet worden, is méér dan eigenwijs.
Veel succes bij het herinstalleren.

Offline barth

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/12, 00:38:25 »
Citaat
Van een WUBI-installatie heb ik gelukkig 8)   weinig tot geen verstand.
Inderdaad, want als je je 'ingelezen' had, dan was je antwoord wellicht iets meer ingetogen geweest.

Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users.
(http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer)


Heer Nonito, de heer Mikkel heeft wel een puntje hier...Ik wil hier nog aan toevoegen waarom wubi nooit niet goed zal werken (voor het gemak maar in jip en janneke taal...)

Het postkantoor van Windows (ntfs) is iets minder nauwkeurig en gehaast en raakt wel eens poststukken kwijt (waarna het OS niet meer opstart en 'stuk' is...)

Het postkantoor van Ubuntu (ext4) houd iets beter in de gaten waar de post bezorgd door dat te noteren...mocht dan niet op de goede plaats bezorgd zijn dan weten ze waar het wel te vinden is (geen OS wat stuk is...)

Installeer je dus Ubuntu binnen Windows dan runt laatst genoemde het postkantoor...gevolg, OS stuk...

Idd veel succes met herinstalleren...voeg je ntfs partities gezellig weer samen en maak een heuse dual-boot door Ubuntu een stukje (20gig ofzo) van die partitie af te laten snoepen...

Is dit nu wel ingetogen/gematigd genoeg voor je...hihi, of neem ik je nu juist niet serieus genoeg?  XD
« Laatst bewerkt op: 2011/04/12, 01:01:49 door barth »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/12, 07:16:02 »
Citaat
Van een WUBI-installatie heb ik gelukkig 8)   weinig tot geen verstand.
Inderdaad, want als je je 'ingelezen' had, dan was je antwoord wellicht iets meer ingetogen geweest.

Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users.
(http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer)


Heer Nonito, de heer Mikkel heeft wel een puntje hier...Ik wil hier nog aan toevoegen waarom wubi nooit niet goed zal werken (voor het gemak maar in jip en janneke taal...)

Het postkantoor van Windows (ntfs) is iets minder nauwkeurig en gehaast en raakt wel eens poststukken kwijt (waarna het OS niet meer opstart en 'stuk' is...)

Het postkantoor van Ubuntu (ext4) houd iets beter in de gaten waar de post bezorgd door dat te noteren...mocht dan niet op de goede plaats bezorgd zijn dan weten ze waar het wel te vinden is (geen OS wat stuk is...)

Installeer je dus Ubuntu binnen Windows dan runt laatst genoemde het postkantoor...gevolg, OS stuk...

Idd veel succes met herinstalleren...voeg je ntfs partities gezellig weer samen en maak een heuse dual-boot door Ubuntu een stukje (20gig ofzo) van die partitie af te laten snoepen...

Is dit nu wel ingetogen/gematigd genoeg voor je...hihi, of neem ik je nu juist niet serieus genoeg?  XD

XD

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/12, 09:44:47 »
Dan nog maar even voor alle duidelijkheid. Anderhalve maand Ubuntu gedraaid zonder een probleem.
Ik wil helemaal niet eigenwijs zijn en ga de HD nu opnieuw inrichten.

Maar waarom laat Ubuntu dan met een officiële pagina weten, dat je met een gerust hart Wubi kunt gebruiken om Ubuntu te installeren? Dan stuur je mensen met een kluitje in het riet.

Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/12, 10:17:54 »
Nonito: ga af op de gebruikerservaringen van de vele forumleden. Velen van hen hebben moeten ondervinden dat een Wubi niet zo goed werkt.
Bovendien is Windows (alle versies) té freel om voldoende support te geven voor een dergelijke installatie en het gebruik ervan.

De redenen zijn ellenlang en zouden je alleen maar hoofdpijn geven van dat alles te lezen.

Dus kort door de bocht: BLIJF MET JE FIKKEN AF VAN EEN WUBI !!!

Dual-boots zijn om vele (nog andere) redenen een veel betere optie !

Spijtig dat je het aan de lijve hebt moeten ondervinden, maar ik kan je alleen maar het advies geven met alles wat linux omhelst: google eerst wat op je intenties VOOR dat je specifiek iets toepast.

Ook op het Engelstalige Ubuntu-forum worden Wubi-installaties afgeraden ! (Dus het is niet dat wij er te weinig van kennen of zo)
Daar zitten echte Ubuntu-ninja's. 
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Nonito

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/12, 10:53:10 »
Citaat
Dus het is niet dat wij er te weinig van kennen of zo
Laat het duidelijk zijn, dat hierover bij geen enkele twijfel bestaat. In de anderhalve maand, dat ik met Ubuntu gewerkt heb, ben ik zeer goed geholpen met mijn newbie-problemen.

Wubi is dus een algemeen probleem en velen met mij zullen dit aan den lijve ondervonden hebben.
Blijft mij dan toch de vraag: als door vele kenners het gebruik van Wubi ten sterkste afgeraden wordt, waarom deze officiële Ubuntu pagina dan nog steeds bestaat? Ik denk, dat de kenners zich hierover ook bij Ubuntu beklaagd hebben.

Offline Tom

  • Lid
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/12, 11:16:04 »
Daar heeft U wel een punt vindt ik. :)
Ubuntu (Canonical) is goed maar ook eigenzinnig en luisteren naar de gemeenschap is er ook niet meer bij zoals in de beginne tsja.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Log in probleem: blijft in loop
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/12, 21:03:50 »
Wubi is dus een algemeen probleem en velen met mij zullen dit aan den lijve ondervonden hebben.
Blijft mij dan toch de vraag: als door vele kenners het gebruik van Wubi ten sterkste afgeraden wordt, waarom deze officiële Ubuntu pagina dan nog steeds bestaat? Ik denk, dat de kenners zich hierover ook bij Ubuntu beklaagd hebben.


Wubi is niet helemaal nutteloos, hoor... het is de meest laagdrempelige manier om Ubuntu te leren kennen.

Bovendien hebben veel computers tegenwoordig standaard, af-fabriek, al vier primaire partities op de harde schijf. Als je dan Ubuntu wil installeren op de gewone manier, dan moet je één primaire partitie opofferen. Dat is nogal veel gevraagd voor een beginner. En daarom kan ook dan Wubi uitkomst bieden.

Kortom: Wubi is technisch weliswaar niet de beste oplossing, maar kan onder sommige omstandigheden toch een handig alternatief zijn.