Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor  (gelezen 7114 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Gepost op: 2010/09/28, 19:48:33 »
Sinds begin zomer een tft gekocht. Echter als Ubuntu draait is er niets aan de hand. Wel als Ubuntu niet draait, dwz als ik mijn pc opstart. Dan zie ik allemaal strepen door het scherm (veelaal groen en/of paars). Op een gegeven moment vindt hij dan de dvi-connector en daarna begint Ubuntu op te starten. Als ubuntu begint op te starten is er geen streep meer te zien, maar dit kan allesbehalve goed zijn, is echt super-irritant!

En als ik er een Ubuntu-live cd in doe is het helemaal problematisch: in eerste instantie aan de linkerkant een groot vlak met groene strepen (de rest v/h scherm werkt gewoon goed). En als ik kies voor bijv. "ubuntu proberen" dan krijg ik een trillend en streperig hoofdmenu wat niet om aan te zien is zooo trillerig en shaky.

Iemand een oplossing?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/29, 22:34:06 door Partynoud »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Strepen en bibberen van mijn tft-monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/28, 20:52:34 »
Sinds begin zomer een tft gekocht. Echter als Ubuntu draait is er niets aan de hand. Wel als Ubuntu niet draait, dwz als ik mijn pc opstart. Dan zie ik allemaal strepen door het scherm (veelaal groen en/of paars). Op een gegeven moment vindt hij dan de dvi-connector en daarna begint Ubuntu op te starten. Als ubuntu begint op te starten is er geen streep meer te zien, maar dit kan allesbehalve goed zijn, is echt super-irritant!

En als ik er een Ubuntu-live cd in doe is het helemaal problematisch: in eerste instantie aan de linkerkant een groot vlak met groene strepen (de rest v/h scherm werkt gewoon goed). En als ik kies voor bijv. "ubuntu proberen" dan krijg ik een trillend en streperig hoofdmenu wat niet om aan te zien is zooo trillerig en shaky.

Iemand een oplossing?

Wat voor merk/type monitor heb je en wat voor merk/type videokaart heb je?
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en bibberen van mijn tft-monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/28, 21:19:21 »
Sinds begin zomer een tft gekocht. Echter als Ubuntu draait is er niets aan de hand. Wel als Ubuntu niet draait, dwz als ik mijn pc opstart. Dan zie ik allemaal strepen door het scherm (veelaal groen en/of paars). Op een gegeven moment vindt hij dan de dvi-connector en daarna begint Ubuntu op te starten. Als ubuntu begint op te starten is er geen streep meer te zien, maar dit kan allesbehalve goed zijn, is echt super-irritant!

En als ik er een Ubuntu-live cd in doe is het helemaal problematisch: in eerste instantie aan de linkerkant een groot vlak met groene strepen (de rest v/h scherm werkt gewoon goed). En als ik kies voor bijv. "ubuntu proberen" dan krijg ik een trillend en streperig hoofdmenu wat niet om aan te zien is zooo trillerig en shaky.

Iemand een oplossing?

Wat voor merk/type monitor heb je en wat voor merk/type videokaart heb je?

Ik heb een iiyama tft monitor (ProLite B2409HDS) en videokaart is ASUS GEFORCE FX5200 128 mb ddr.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/01, 03:05:56 »
Ik heb de dvi-stekker vervangen door een gewone vga-stekker. Probleem opgelost. Alleen snap ik niet waarom zo' n (nieuwe) dvi-kabel voor strepen gebibber zorgt. Die zou notabene voor beter beeld moeten zorgen, toch?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/13, 00:05:27 »
Hallo, ik wil toch onder Maverick Meerkat het DVI-probleem opgelost krijgen. Echter lukt dat nog niet. Wat er gebeurt is het volgende:
Als ik de dvi-stekker aansluit en ik start op wordt mijn beeld weergegeven in een resolutie van 1400x900 ipv 1920x1080. Als ik dit wil aanpassen in de nvidia-settings KAN DAT NIET (!). DE hoogst aangegeven resolutie blijkt 1400x900 te zijn en daarboven is niks meer...!

Hoe kan dit? En belangrijker nog: Hoe krijg ik wel de juiste resolutie ingesteld?

p.s. van het strepen en flikkeren heb ik onder Meerkat geen last van (tot nu toe)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/16, 19:02:08 »
Hallo, iemand een idee?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/16, 19:09:43 »
Hallo

Ik kan me herinneren dat ik pas nog met zoiets ben bezig geweest voor een nichtje
ennuh ahum onder Windows. Bleek dat de dvi uitgang van dat kaartje domweg niet hoger
ging dan een bepaalde resolutie, terwijl de vga wel de complete range van het
breedbek scherm aan kon. Gelukkig had ze de originele cdrom met de specificaties
nog want, ik was al lekker aan het prutsen. Kortom dat ging gewoon niet.

Wat zijn de exacte specs van deze kaart, kan die dvi inderdaad op de gewenste resolutie?

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 19:40:01 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/16, 19:12:10 »
Ik denk hetzelfde als mrGee. Het is een oud, zwak kaartje. Vermoedelijk kan dat kaartje die hoge resolutie helemaal niet aan, althans niet met DVI.

Het zou me niet verbazen als er bij dat kaartje, qua maximale resolutie een verschil zit tussen VGA en DVI. DVI is mogelijk zwaarder belastend voor de videokaart, waardoor de maximale resolutie lager ligt.

Enfin, kijk het eens na op de webstek van de fabrikant of van Nvidia (de eigenlijke leverancier).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/16, 19:25:41 door Pjotr »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/22, 01:30:29 »
Ik denk hetzelfde als mrGee. Het is een oud, zwak kaartje. Vermoedelijk kan dat kaartje die hoge resolutie helemaal niet aan, althans niet met DVI.

Het zou me niet verbazen als er bij dat kaartje, qua maximale resolutie een verschil zit tussen VGA en DVI. DVI is mogelijk zwaarder belastend voor de videokaart, waardoor de maximale resolutie lager ligt.

Enfin, kijk het eens na op de webstek van de fabrikant of van Nvidia (de eigenlijke leverancier).


Een kennis van me heeft het kaartje wel kunnen draaien met de hoogste resolutie met gebruik van DVI. Hij heeft het getest op 1920x1200 @60Hz, dus moet het bij ook mogelijk zijn.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/22, 01:36:59 »
tav de resolutie.
Monitor wordt niet goed herkent door ubuntu.(xorg maken met de resolutie die je wilt hebben).
Hardware driver niet geinstalleerd van je videokaart.(misschien eens zoeken op xrandr).
« Laatst bewerkt op: 2010/11/22, 01:41:55 door jan11000 »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/22, 01:41:05 »
Monitor wordt niet goed herkent door ubuntu.(xorg maken met de resolutie die je wilt hebben).
Hardware driver niet geinstalleerd van je videokaart.

monitor wordt prima herkend en hardware driver heb ik geinstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/22, 11:01:36 »
Ik denk hetzelfde als mrGee. Het is een oud, zwak kaartje. Vermoedelijk kan dat kaartje die hoge resolutie helemaal niet aan, althans niet met DVI.

Het zou me niet verbazen als er bij dat kaartje, qua maximale resolutie een verschil zit tussen VGA en DVI. DVI is mogelijk zwaarder belastend voor de videokaart, waardoor de maximale resolutie lager ligt.

Enfin, kijk het eens na op de webstek van de fabrikant of van Nvidia (de eigenlijke leverancier).


Een kennis van me heeft het kaartje wel kunnen draaien met de hoogste resolutie met gebruik van DVI. Hij heeft het getest op 1920x1200 @60Hz, dus moet het bij ook mogelijk zijn.


Dat verbaast me dan, want volgens fabrikant Nvidia kan dit kaartje op DVI maximaal 1600x1200 aan...
http://www.nvidia.com/page/pg_20040109440047.htm

Kerncitaat onder het kopje "DISPLAY PIPELINE WITH FULL NVIDIA NVIEW CAPABILITIES":
DVI support for compatibility with nextgeneration flat panel displays with resolutions up to and including 1600×1200

Overigens is 1600x1200 nog steeds meer dan de 1400x900 die je nu maximaal haalt. Hoeveel MB geheugen heeft-ie nu?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/22, 16:23:18 »
Ik denk hetzelfde als mrGee. Het is een oud, zwak kaartje. Vermoedelijk kan dat kaartje die hoge resolutie helemaal niet aan, althans niet met DVI.

Het zou me niet verbazen als er bij dat kaartje, qua maximale resolutie een verschil zit tussen VGA en DVI. DVI is mogelijk zwaarder belastend voor de videokaart, waardoor de maximale resolutie lager ligt.

Enfin, kijk het eens na op de webstek van de fabrikant of van Nvidia (de eigenlijke leverancier).


Een kennis van me heeft het kaartje wel kunnen draaien met de hoogste resolutie met gebruik van DVI. Hij heeft het getest op 1920x1200 @60Hz, dus moet het bij ook mogelijk zijn.


Dat verbaast me dan, want volgens fabrikant Nvidia kan dit kaartje op DVI maximaal 1600x1200 aan...
http://www.nvidia.com/page/pg_20040109440047.htm

Kerncitaat onder het kopje "DISPLAY PIPELINE WITH FULL NVIDIA NVIEW CAPABILITIES":
DVI support for compatibility with nextgeneration flat panel displays with resolutions up to and including 1600×1200

Overigens is 1600x1200 nog steeds meer dan de 1400x900 die je nu maximaal haalt. Hoeveel MB geheugen heeft-ie nu?

Wat bedoel je met " nu" ? Het is een 128mb-kaartje, ik weet niet of je dat bedoelt..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/22, 16:27:22 »
Het is een 128mb-kaartje.

Dan is het vraagstuk opgelost, denk ik: die maximale 1600x1200 op DVI (fabrieksopgave van Nvidia) zal-ie waarschijnlijk alleen kunnen halen met 256 MB (volgens Nvidia z'n maximale geheugenhoeveelheid).  :)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Strepen en flikkeren van mijn tft-monitor
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/17, 04:24:56 »
Het is een 128mb-kaartje.

Dan is het vraagstuk opgelost, denk ik: die maximale 1600x1200 op DVI (fabrieksopgave van Nvidia) zal-ie waarschijnlijk alleen kunnen halen met 256 MB (volgens Nvidia z'n maximale geheugenhoeveelheid).  :)

Hallo Pjotr,

Het is alweer lang geleden dit topic, maar ik had hem uiteindelijk aan de praat gekregen door iemand die er een boel verstand van had. Helaas zie ik die persoon niet meer. Voor de duidelijkheid: het probleem was opgelost voor Ubuntu 10.10 en ik ben onlangs terug gegaan naar 10.04 LTS.

Hij had als oplossing gegeven een stukje tekst toevoegen aan het xorg.conf-bestandje en toen kon ik wel ineens kiezen voor de grootste en beste resolutie (1920x1080). Ik heb dat stukje ook bewaard voor een nieuwe install, maar daar werkt hij vreemdgenoeg niet meer op. Kun jij of een ander me misschien verder helpen. Ik ben nl. totaal niet computer-technisch en vind het vrij ingewikkeld.

Mijn xorg.conf ziet er zo uit:


Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   DefaultDepth   24
EndSection

Section "Module"
   Load   "glx"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Default Device"
   Driver   "nvidia"
   Option   "NoLogo"   "True"
EndSection

De tekst die die jongen uitgepuzzeld had via internet was de volgende (dit voegde hij dus toe aan het stukje in xorg.conf):

Section "Monitor"
   Identifier            "Monitor0"
   Vendorname    "Unknown"
   Modelname    "LCD Panel"
   Horizsync            31.5-81.0
   Vertrefresh    56.0 - 65.0
   Option               "DPMS"
   Option            "ExactModeTimingsDVI" "TRUE"
   Option            "UseEDIDFreqs" "false"
   Option            "ModeValidation" "DFP-0: NoMaxPClkCheck, NoEdidMaxPClkCheck, AllowNon60HzDFPModes"

EndSection

Om aan te geven dat het probleem bij veel meer mensen speelt en er wel degelijk oplossingen zijn hier een linkje:
http://www.linuxquestions.org/questions/slackware-14/geforce-fx5200-and-large-resolutions-673867/

Maar nogmaals ik heb er totaal geen kaas van gegeven, dus svp hulp!