Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer op  (gelezen 5021 keer)

Ubuntu start niet meer op
« Gepost op: 2008/07/21, 12:31:20 »
Ik heb sinds daarnet een probleempje. Ik zat te msn'en (met aMSN) en toen wilde ik Firefox opstarten. Firefox startte niet op. Toen System Monitor geprobeerd. Startte ook niet meer op. Ook de Terminal startte niet meer op. Ik heb toen maar uitgelogd in de hoop dat na uit/inloggen het probleem verholpen zou zijn. Echter wilde hij niet meer het inlogscherm laden. Alleen maar een cursor met het bewegende ronde geval dat ie bezig is met iets en een zwarte achtergrond. Toen maar even een harde hersenschudding gegeven. Weer opgestart en weer wil hij het inlogscherm niet laden. Weer die cursor en de zwarte achtergrond.

Even voor dit probleempje ontstond had ik net 3 updates gekregen van Metacity. Deze had ik geinstalleerd en een halfuurtje daarna begon het probleem.

Wat kan ik nu doen?

Offline tabasco

  • Lid
Ubuntu start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 13:23:41 »
waar heb je die updates vandaan? (proposed?)

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 14:05:49 »
Weet ik niet, daar heb ik niet opgelet. Er stond wel dat ze niet geautenticiceerd konden worden maar dat zegt ie wel vaker bij updates.

Ik heb al via de recovery mode geprobeerd ze te verwijderen maar dan gaan Nautilus en Compiz enzo ook mee.

Ik heb ook via de recovery mode de x-server proberen te fixen. Hij start nu dus op met de verkeerde resolutie maar nog wel met dat zwarte scherm enzo.

Offline tabasco

  • Lid
Ubuntu start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 14:10:32 »
zorg dat bij je software bronnen 'proposed' en 'backports' uitstaan

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/21, 14:11:53 »
Dat ga ik ook wel doen, maar dan moet ik eerst weer in Ubuntu kunnen.

Offline tabasco

  • Lid
Ubuntu start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/21, 14:16:04 »
Ik kan je niet zeggen hoe het op te lossen, heb je geen image back-up die je terug kan zetten?

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/21, 14:23:24 »
@arie: Ben ik dan alles kwijt?

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/21, 14:33:41 »
Ok dank u dat ga ik ff proberen.

Offline ohjajoh

  • Lid
Ubuntu start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/21, 14:36:28 »
Mag je wel inloggen in dat zwarte scherm? Of kom je in busybox terecht?
In het eerste geval: wat doet startx ?
In het tweede geval: Live starten met whatever (ubuntu, knoppix enz.) en dan checken in je grub en initrd waar het misgaat en oplossen natuurlijk.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/21, 14:36:37 »
Waar zit die optie van Recover a broken system?

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/21, 14:46:55 »
Op de Live CD zie ik hem niet. Wel Boot from first hard disk. Maar de alternate kan ik neit proberen omdat UPC steeds storingen heeft. Ik kan nauwelijks dit topic in de gaten houden door ze. Dus dat wordt dan ben ik bang even wachten.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/21, 15:02:34 »
Ik ga het nu sturen. Bij voorbaat dank :)

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/21, 15:10:49 »
32-bits

En het duurt even wat langer voor ik de e-mail klaar heb door die storingen.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/21, 15:12:59 »
E-mail is verzonden.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/21, 17:14:25 »
Ah mooi zo :)

Ondertussen even een verslagje vanaf Windows Vista (ja ik kan ook op Ubuntu op mijn andere laptop maar daar kan ik er niet lekker voor zitten).

Ik heb besloten om Ubuntu na morgen opnieuw te gaan installeren. Eerst even repareren zodat ik alles kan backuppen, dan meer ruimte voor Ubuntu vrijmaken. Daarna opnieuw installeren. En vooral een grotere root-partitie want hij werd steeds trager door de overvolle root-partitie. Helaas kan ik Winhoos nog altijd niet eraf gooien, anders zou ik meteen 250 GB hebben voor Ubuntu.

En ik ga een andere browser nemen want Opera@USB is hier 10x sneller dan FF op Ubuntu.

P.S. dat MSN-geluid van Windows Live Messenger klinkt een stuk beter :D Ik ga ook meteen een feature request voor aMSN doen: eigen geluiden kunnen toevoegen. Dan kan ik mooi de Trillian-geluiden kiezen, want die klinken gewoon het allerbeste van allemaal.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/23, 13:49:24 »
Alternate CD binnen gehad, waarvoor mijn dank :)

Ubuntu is alleen niet gered. Ik heb de hele Rescue-wizard doorlopen en het probleem is nog steeds hetzelfde.

Aan het eind krijg ik wel:

Execute a shell on /dev/sda2
Execute a shell (-en nog wat-)
Reinstall the GRUB Bootloader
Reboot the system

Het lijkt me niet dat er een shell op de root-partitie moet komen en GRUB is ook niet het probleem. Dus ik heb maar Reboot the system gedaan.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/23, 14:31:31 »
Ik wil ook opnieuw gaan installeren, maar ik moet nog backups maken. Daarom wil ik dat Ubuntu weer even opstart.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/23, 14:43:09 »
Hoe maak ik dan die backups? (ja ik ben een leek op het gebied van backups maken met externe programma's). Ik heb zowel de gParted Live CD als de Ubuntu Live CD.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/24, 12:55:27 »
Even bumpen hoor :P

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/24, 16:53:34 »
Sorry voor de 3-dubbelpost ;)

Ik weet nog steeds niet hoe ik moet backuppen, maar ik heb dus wel een fout ontdekt.

Hardy Proposed stond NIET aan. Dus blijkbaar zat er dan tóch een foutje in een wel gecontroleerd pakket, namelijk libmetacity.

En hij blijft dus hangen op die cursor met dat zwarte beeld, maar ik kan nog wél CTRL+ALT+F1 doen.

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/25, 17:14:11 »
Is er echt niemand die me kan uitleggen hoe ik Ubuntu kan backuppen met de Live CD of de GParted Live CD? :(

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/25, 18:44:10 »
Ok dank u vriendelijk voor de hulp :)

Ubuntu start niet meer op
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/26, 17:48:25 »
Ubuntu is gebackupt m.b.v. de Live CD en opnieuw geinstalleerd dus het probleem is opgelost :)