Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel dat...  (gelezen 1800 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Stel dat...
« Gepost op: 2014/12/06, 11:58:41 »
Stel dat de ontwikkeling van Debian stopt..  voor welke afgeleiden heeft dit dan gevolgen?
kijk eens naar de spectaculaire stamboom van de Linux besturingssystemen,
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Distribution_Timeline.svg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel dat...
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/06, 12:42:59 »
Stel dat de ontwikkeling van Debian stopt...
Zou heftig zijn, maar dan stap ik gewoon over op openSUSE en Scientific Linux.  =D

Maar gelukkig is er geen aanleiding voor bezorgdheid: Ubuntu en Linux Mint hoeven dus niet te vrezen voor hun continuïteit.

Re: Stel dat...
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/06, 12:44:07 »
Het hangt ervanaf wat je bedoelt met "gevolgen". Canonical heeft ook wat Debian-ontwikkelaars in (loon)dienst dus in principe is Ubuntu redelijk veilig, wat betekent dat ook de afgeleiden van Ubuntu weer veilig zijn ;)

Leuke kaart, maar ik kende hem al :) Ook al is ie niet helemaal up-to-date. Zo staat er bijv. dat SymphonyOS is afgeleid van Knoppix maar dat is niet waar, want SymphonyOS is gebaseerd op Ubuntu tegenwoordig. En LuneOS ontbreekt als afgeleide van webOS en SailfishOS als afgeleide van MeeGo en Antergos als afgeleide van Arch.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/06, 12:49:21 door Vistaus »

Re: Stel dat...
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/06, 13:24:45 »
Mocht Debian er ooit mee ophouden denk ik wel dat een aantal huizen zullen openblijven voor verdere ontwikkeling.

Persoonlijk zou ik dan misschien overstappen op Manjaro Linux of, zoals Pjotr al aangeeft, op OpenSuse wat volgens mij diegene zal zijn waar ik op verder ga. Fedora, Red Hat, zou ook een overweging waard zijn.

Het jammere is dat Debian echt alle touwen in handen heeft voor een heel pak afgeleiden. Vooral met 'wegvallen' zou het misschien een ramp zijn voor kleinere projecten.

Voor Ubuntu denk ik niet dat de impact fataal zou zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Stel dat...
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/06, 16:18:54 »
OpenSuse, is dat niet van Novell? En had Novell geen hele, hele rare deal met Microsoft aangaande Linux-licenties?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stel dat...
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/06, 16:37:49 »
Er zijn gelukkig veel alternatieven, zelf zou ik dan eens PCBSD gaan proberen, of Haiku.
Op dit moment vind ik dit geen volwaardige alternatieven voor de desktop, maar over 25 jaar misschien wel!
Tot die tijd gaat Debian vast wel mee :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/06, 16:52:43 »
De moeder van Ubuntu, heeft duizend vrijwilligers , verspreid over de hele wereld.
Hier een kaartje: https://www.debian.org/devel/developers.loc
Dus, helemaal geen aanleiding voor bezorgdheid  =D

Offline Tom

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/06, 17:12:53 »
PCBSD met Xfce zou dan mijn keuze zijn op de desktop ,op mijn lappie Pupy.
Maar denk niet dat ik dat nog meemaak dat Debian stopt  O0
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel dat...
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/06, 17:39:39 »
OpenSuse, is dat niet van Novell? En had Novell geen hele, hele rare deal met Microsoft aangaande Linux-licenties?
Dat was destijds een storm in een glas water, en betreft sowieso oude koeien.

Overigens is SuSE / openSUSE allang niet meer van Novell.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/06, 17:41:42 door Pjotr »

Re: Stel dat...
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/06, 20:09:14 »
Er zijn gelukkig veel alternatieven, zelf zou ik dan eens PCBSD gaan proberen, of Haiku.

Haiku is een leuk OS! Er is best veel software voor, ook omdat Qt beschikbaar is. En het wordt actief ontwikkeld. Het is vooral leuk voor oude PC'tjes, want het is een ontzettend licht OS :)

Maar denk niet dat ik dat nog meemaak dat Debian stopt  O0

Dat weet ik nog zo net niet, Tom. Er zijn de laatste tijd felle interne onenigheden dus het zou zomaar kunnen dat ze besluiten te stoppen. En zelfs al lossen ze het op, ze kunnen zomaar zeggen "we stoppen ermee" ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/06, 20:10:50 door Vistaus »

Offline loti

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/06, 21:17:45 »
Waarom worden er zoveel afgeleiden van Debian gemaakt?  Behalve Mint 17 gebruik ik ook Debian jessie en volgens mij doen deze niet voor elkaar onder.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Stel dat...
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/06, 21:20:06 »
Waarom worden er zoveel afgeleiden van Debian gemaakt?  Behalve Mint 17 gebruik ik ook Debian jessie en volgens mij doen deze niet voor elkaar onder.
De technische kwaliteit is hetzelfde, maar de gebruikersvriendelijkheid niet....  :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Stel dat...
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/06, 22:22:00 »
Het hangt ervanaf wat je bedoelt met "gevolgen". Canonical heeft ook wat Debian-ontwikkelaars in (loon)dienst dus in principe is Ubuntu redelijk veilig, wat betekent dat ook de afgeleiden van Ubuntu weer veilig zijn ;)

Leuke kaart, maar ik kende hem al :) Ook al is ie niet helemaal up-to-date. Zo staat er bijv. dat SymphonyOS is afgeleid van Knoppix maar dat is niet waar, want SymphonyOS is gebaseerd op Ubuntu tegenwoordig. En LuneOS ontbreekt als afgeleide van webOS en SailfishOS als afgeleide van MeeGo en Antergos als afgeleide van Arch.
SailfishOS is gewoon Mer met een schilletje. Hij staat er dus wel degelijk tussen. :)

Re: Stel dat...
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/06, 23:50:23 »
Het hangt ervanaf wat je bedoelt met "gevolgen". Canonical heeft ook wat Debian-ontwikkelaars in (loon)dienst dus in principe is Ubuntu redelijk veilig, wat betekent dat ook de afgeleiden van Ubuntu weer veilig zijn ;)

Leuke kaart, maar ik kende hem al :) Ook al is ie niet helemaal up-to-date. Zo staat er bijv. dat SymphonyOS is afgeleid van Knoppix maar dat is niet waar, want SymphonyOS is gebaseerd op Ubuntu tegenwoordig. En LuneOS ontbreekt als afgeleide van webOS en SailfishOS als afgeleide van MeeGo en Antergos als afgeleide van Arch.
SailfishOS is gewoon Mer met een schilletje. Hij staat er dus wel degelijk tussen. :)

Weet ik, maar dingen als MeeGo worden ook gewoon genoemd. En zo kun je wel meer redeneren natuurlijk: Xubuntu is gewoon Ubuntu met een Xfce-schilletje, Scientific Linux is gewoon een Red Hat-schilletje, etc. maar die staan er ook gewoon op.

Re: Stel dat...
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/07, 22:47:11 »
Dat was destijds een storm in een glas water, en betreft sowieso oude koeien.
Maar wel een flinke storm, MS' Ballmer dreigde met patentinbreuken en rechtszaken, zonder te willen zeggen over welke patenten hij het had.

Overigens is SuSE / openSUSE allang niet meer van Novell.
Ah, je hebt gelijk, Suzie is in 2011 overgenomen door Attachmate, die er verder niets meer mee wilde doen. Was me ontgaan.


Re: Stel dat...
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/08, 01:43:04 »
Destijds wel ja. Momenteel heeft Suse, voor zover ik weet, geen overeenkomst met MS. Alleen Fedora heeft een overeenkomst met MS voor het signeren van de UEFI Secure Boot-sleutel.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/08, 09:04:29 »
ik zou overstappen naar opensuse.

Offline h2o

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/08, 11:04:21 »
Ik vraag mij sowieso af of het überhaupt zover komt. Op het Debian forum gaat men somtijds heel fel tekeer, maar ook daar lees ik dat het besef doordringt dat systemv z'n langste tijd heeft gehad. Een aantal felle tegenstanders zijn nu aan het onderzoeken of het met een eventuele afgeslankte systemd ook kan, en anders hoe systemd wel goed kan werken.
Een en ander moet grondig worden gedocumenteerd of herschreven.
Zelf heb ik Jessie en krijg de indruk dat dit best wel soepel draait. Zowel op een test laptop als via verschillende virtualbox systemen. Ook LMDE draait goed.

Maar Debian zou er heel goed aan doen om bij het installeren een keuze in te bouwen voor Systemd en SystemV. Dan is iedereen tevreden (althans het merendeel).  Debian wordt pas uitgegeven (Stable verklaard) als het echt stabiel genoeg is. En dat is nu nog lang niet het geval. Ik moet nog zien of we het dit voorjaar beleven dat Jessie de nieuwe Stable wordt.

Als ik een antwoord zou moeten geven n.a.v. de vraag van de topicstarter, dan ga ik Slackware of Salix (Slackware gebaseerd) gebruiken. Salix staat er werkelijk in no-time op (< 20 min volledig werkend) en heeft met Gslapt en slapt-get een Debian-achtige tegenhanger van apt-get.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stel dat...
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/08, 12:08:44 »
Wat ik mis in het geheel:
Misschien is de Ubuntu gemeenschap wel in staat, om zelfstandig verder te gaan, mocht het ooit zover komen......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Stel dat...
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/08, 12:28:22 »
Wat ik mis in het geheel:
Misschien is de Ubuntu gemeenschap wel in staat, om zelfstandig verder te gaan, mocht het ooit zover komen......

Dat zei ik al in het begin ;)
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87015.msg934637#msg934637
(eerste zin)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Stel dat...
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/08, 14:11:18 »
Dat zei ik al in het begin ;)
Oeps, overheen gelezen ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline foss

  • Lid
Re: Stel dat...
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/09, 13:19:42 »
Inderdaad Ron, niet misschien maar zeker weten is de Ubuntu gemeenschap in staat om verder te gaan indien Canonical de stekker eruit zou trekken. Dat zullen ze overigens nooit doen indien de naam Ubuntu zou blijven bestaan. Rechten betekend verdienmodel...en terecht, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Canonical...maar alertheid en vragen stellen hoort bij een democratisch systeem.
Open source is open source...alles is bekend.