Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu geïnstalleerd met externe harddisk aangesloten > data weg  (gelezen 5062 keer)

Offline E_Officer

  • Lid
Hallo, ik vrees dat ik Ubuntu 10.10 geïnstalleerd heb op deze pc terwijl mijn 1Terrabite grote externe harde schijf aanhing en opstond. Blijkbaar gaat er dan wat mis en verdwijnt de inhoud (en de gegevens...slik). Ik gebruikte die schijf onder windows. Nu vindt windows de schijf niet meer en Ubuntu ziet er verschillende mappen op staan zoals bin, boot, cd-rom, ...home, ...media enz. Onder ubuntu krijg ik onder 'schijfgereedschap' extra info te zien (zie printscreen bijlage). Is deze schijf dan van ntfs naar ext4 'geformateerd' geworden?

Enfin, op het hardware forum meent men dat de externe schijf door ubuntu mee gepartitioneerd is geworden.
Ik heb al wat berichten in dit superwijze ubuntu-forum gelezen en versta daar uit dat er wel wat recovery tools bestaan: gddrescue (naar verluidt beter niet met ddrescue), Testdisk, MRecover, getdataback (alleen voor windows?)...

Is er iemand die:
1. het probleem dat ik omschrijf kan bevestigen?
2. er in gelooft dat ik de data (bestanden word, excell, foto's en video) kan terughalen?
2. kan adviseren welke recovery software te gebruiken?

Ik kijk reikhalzend uit naar jullie mening en advies. Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 21:45:53 door E_Officer »

Offline ivo

  • Lid
1) Ik vrees dat je gelijk hebt.
2) Ik twijfel niet aan je kunnen, maar ik denk dat het erg lastig wordt de data terug te halen. Er staat nu een heel ander filesysteem op, dus alle herkenningspunten zijn er dan denk ik niet meer op grond waarvan een tool dat een ext4 kan lezen dat kan herleiden naar NTFS.
2) nee, geen idee.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline E_Officer

  • Lid
Klinkt niet goed...
Other members of this forum... help!

Offline ivo

  • Lid
Ja, dat klinkt idd niet goed. Dit soort acties op file systeem niveau zijn meestal funest en definitief.
Hier op het forum kom je vaker dit soort gevallen tegen en dan wordt door deze en gene een recovery tool
voorgesteld. Ik ben echter nog geen berichten tegengekomen (maar dat kan aan mij liggen) dat iemand alle
data daarmee heeft kunnen terughalen.

Sorry dat ik niet positiever kan zijn.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Wellicht was ik toch te negatief, zie bijvoorbeeld hier

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/alle-gegevens-kwijt/

Maar dan nog, die had ook niet eerst een NTFS met ext4 overschreven....

Misschien helpt het als je op het forum zoekt naar termen als recovery en photorec
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 22:25:28 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline E_Officer

  • Lid
Ivo, 'k heb de link gelezen. Werkt GetDataBack onder Ubuntu? Ik kan de externe schijf ook aan een pc met windows7 hangen en dan GetDataBack uitproberen maar 'k had ergens op een ander forum gelezen dat het soms geen goed idee is om de recovery van op een andere pc te starten. En in dit geval gaat het inderdaad over 2 verschillende 'partitieformaten' (ntfs en ext4).

Does anyone know?

Denk dat er een beetje een denkfout ontstaat in wat een filesystem eigenlijk is.
Een filesystem is eigenlijk niets anders dan een soort van database systeem, waarbij dat systeem in staat is alle details vast te leggen voor data op de schijf.
Hierbij wordt dus niet de bestaande actueel aanwezige data gewist!
Dit gebeurt alleen maar als je een applicatie gebruikt die echt alle sectoren overschrijft, of dat je nieuwe bestanden op die schijf plaatst.
Wat jou plaatje dus eigenlijk weergeeft is een lege filesysteem database.

Daar je dus alleen maar de systeemdatabase hebt gewijzigd, kun je met een applicatie die gewoon op sector nivo leest waarschijnlijk > 90% terug halen.
De tijd die zo'n programma nodig heeft om het terug te vinden kan wel heel wat uurtje in beslag nemen, daar het gaat om een reconstructie van alle files die in stukjes her en der over de disk verdeeld liggen (gefragmenteerd om in NTFS taal te spreken).
Heb in het verleden (mijn Windows tijdperk) ook wel eens zo'n applicatie gebruikt, maar of dat toen Getdataback was durf ik niet met zekerheid te stellen.

Wat mij wel zorgen baart is deze opmerking, waaruit zou kunnen blijken dat je op deze schijf Ubuntu hebt geinstalleerd  :o
Citaat
Nu vindt windows de schijf niet meer en Ubuntu ziet er verschillende mappen op staan zoals bin, boot, cd-rom, ...home, ...media enz.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 10:58:38 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Werkt GetDataBack onder Ubuntu?

Nee, dit is een applicatie die werkt onder Windows, dus ik zou het niet aanraden om deze te gebruiken via Wine of VirtualBox o.i.d.

Ik kan de externe schijf ook aan een pc met windows7 hangen en dan GetDataBack uitproberen maar 'k had ergens op een ander forum gelezen dat het soms geen goed idee is om de recovery van op een andere pc te starten.
Dat is wel een vreemde opmerking dan, want hoe zou je het moeten draaien buiten Windows dan?

@donpedroII: Het filesysteem houd bij welke veranderingen er worden gedaan als het om een journaling file system gaat (ext3, ext4, ntfs, maar niet ext2 of FAT)
Verder worden bestanden gewoon fysiek op de schijf geschreven (iets anders als bij (de meeste) databases).
Er wordt ook nog een lijst bijgehouden met waar alle bestanden staan (en hoe deze verdeelt is over de schijf)
De details over hoe en wat staat netjes bij Microsoft beschreven, heb dat een beetje op z'n boeren fluitjes proberen te brengen  ;)

Denk dat het belangrijkste is dat de TS iets heeft om te proberen.
Ben er nu ook achter welke applicatie ik toen heb gebruikt: http://www.recovermyfiles.com/ ( geen freeware  :'( )
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline ptb

  • Lid
Als je wat meer wil weten over testdisk (en ook photorec) kijk hier
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Schijnt ook onder windows bruikbaar te zijn.

Offline E_Officer

  • Lid
'k Ben even weg geweest van dit forum. 'k Heb nu net met veel aandacht alle reacties gelezen.
'k Ga morgen proberen aan recovery te doen al is 't probleem groter dan gedacht:
- externe schijf van NTFS naar ext4 onder Ubuntu 'geformateerd'
- en blijkbaar is er een deel van het bestandssysteem van Ubuntu op die externe schijf terecht gekomen waardoor mijn oude gegevens overschreven zjn

Al bij al vreemd, want Ubuntu 10.10 heeft me daar helemaal niet over geïnformeerd: ik herinner me dat ik tijdens de schijfindeling alleen mijn harde schijf zag (300 GB, nooit geen 998 GB van de externe schijf) waarop ik 4 partities had (eentje voor het systeem, eentje swap, en twee datapartities) die ik herleid heb tot 3 partities. En foetsjie was de externe harde schijf die ik vergeten loskoppelen was.

Enfin, we gaan proberen met Testdisk onder Ubuntu of GetItBack onder Windows aangezien het besturingssysteem bij de recovery van weinig belang blijkt te zijn. En ik hou jullie op de hoogte! Duimen maar

Offline E_Officer

  • Lid
De recovery loopt momenteel met Photorec.  :)
En het gaat goed ondanks het feit dat mijn NTFS partitie op de harde schijf (1terrabyte) door ubuntu in ext4 overschreven werd. Photorec vind blijkbaar de codes van oa jpg's terug en weet ze zo te herstellen!

 'k Ben wat op sukkel geweest om de commands van photorec te leren maar dankzij de handleiding op http://www.psychocats.net/ubuntucat/recoverdeletedfiles/ liep het goed. 't Moeilijkste deel was het ingeven van de 'destination folder' voor de teruggevonden files. De keuzes die Photorec je dan geeft in 'command line vorm' zorgen voor verwarring.
Via de rescue-remix live cd van ubuntu stootte ik zo op 't volgend probleem: het 'mounten' van een externe schijf als 'destination' lukte maar niet. Ik installeerde dan maar Photorec (het maakt deel uit van het Testdisk pakket!) op de pc via het ubuntu softwarecentrum. Dat was voor mij geen probleem omdat de files die ik moest recupereren op een externe harde schijf stonden en ik de recovery ook zou wegschrijven naar een externe schijf (die moet wel even groot of groter zijn, anders geeft Photorec de fout dat er niet genoeg ruimte is!). 't Voordeel van die werkwijze was dat ik mijn beide externe schijven kon inpluggen (usb) en dat ubuntu ze automatisch ging 'mounten' of aankoppelen. En dan kreeg ik in Photorec wel in mijn destination folder te zien.

Nu ziet het er veelbelovend uit, al kreeg ik een 'segmentatiefout' (zie bijlage) toen ik zocht naar .doc, xls, jpg, mdb - bestanden enz. Photorec vindt dus niet alleen maar foto's terug zoals ik in eerste instantie dacht. Ondanks de segmentatiefout (weet iemand wat dat betekent?) vond Photorec al meer dan 50.000 jpg's terug! Daar ben ik al heel blij om!!!
Enige probleem is nu:
1. Photorec brengt alle teruggevonden bestanden samen in directoris recup_dir.1, dir.2 tot en met recup_dir.189. Daarbij plaatst photorec alle gevonden bestandstypes door elkaar in die directories! Al zocht ik op een beperkt aantal bestandstypes, toch is het een onbegonnen werk om alles files te gaan open doen, bekijken wat het is en benoemen! Heeft er daar iemand een tip?!
2. Photorec vindt dus vrijwel al mijn foto's terug maar niet de oorspronkelijke bestandsnaam.  Photorec geeft alle foto's een nieuwe naam, waarschijnlijk in functie dat ze teruggevonden worden. Maar 50.000 foto's is veel om te herbenoemen!  ???
Kan iemand op het forum me hier aan een andere werkwijze of oplossing helpen? Misschien een ander tool of truuc om de oude bestandsnamen terug te halen/vinden. Zit die naam trouwens niet ergens in de onderliggende data van de foto opgeslagen?

Offline vanadium

  • Lid
rec vindt dus vrijwel al mijn foto's terug maar niet de oorspronkelijke bestandsnaam.  Photorec geeft alle foto's een nieuwe naam, waarschijnlijk in functie dat ze teruggevonden worden. Maar 50.000 foto's is veel om te herbenoemen!  ???
Dat is helaas het beste wat erin zit. Het bestandssysteem is volledig overschreven. De "wegwijzers" naar de data (bestandsnaam, plaats op de schijf), zijn weg. Alleen de bytes van de data zelf zijn er nog, want ze zijn niet fysiek overschreven. Wat fotorec nu doet, is door die bytes waden die nog op de schijf staan. Herkent hij een header van een foto, of een ander bestandstype dat hij herkent, dan kan hij het stukje gegevens dat er bij hoort, terug in een bestand plaatsen. Dat op voorwaarde dat de gegevens aaneengesloten op de schijf staan.

Voor elke harde schijf met persoonlijke gegevens moét je altijd een tweede harde schijf hebben met een reservekopie. Nu heb je je schijf geherformatteerd. Echter, een schijf kan evengoed plots de geest geven door een hardwareprobleem. Vandaar: een reservekopie is een must, in alle gevallen. Tenzij het niet erg is als de gegevens eens verloren gaan.

Soms leer je dat enkel op de harde manier, helaas.

Offline E_Officer

  • Lid
En wat met de zgn 'metadata' van de foto's zelf?

Waarschijnlijk kan ik die nog terughalen, zodat ik op zijn minst de datum waarop een foto getrokken werd kan herstellen. 'k Weet niet op welke manier die metadata in een foto vervat zitten; misschien is dat iets om op een digitaal foto forum te vragen of zijn er toch mensen die er hier ervaring mee hebben? Mogelijk hangt dat ook af van het gebruikte fototoestel.   :|

Offline vanadium

  • Lid
Voor wat je foto's betreft, zou je kunnen renrot gebruiken om de bestanden automatisch te laten hernoemen volgens de datum waarop de foto genomen is. Dat zou al toelaten de foto's heel vlug terug te klasseren in folders per datum

renrot *.jpg

Standaard is de naam %Y%m%d%H%M%S (vb 20100611152314.jpg), maar je kan dit aanpassen met de optie -n (vb "renrot -n %Y%m%d%-H%M%S *.jpg" zal er van maken: 20100611-152314.jpg)

Offline E_Officer

  • Lid
Super, goede tip!
Heb ondertussen rondgekeken en geprobeerd: er blijken veel mogelijkheden te zijn met Digikam (Ubuntu). Ik heb het geïnstalleerd en de foto's kunnen weergegeven worden in een tijdslijn (!)op basis van die exif- of metadata. Vanzelfsprekend kan je ze dan gegroepeerd gaan hernoemen op basis van de 'aanmaakdatum'. Ik zie weer licht in de tunnel! ;)

Renrot ken ik niet, ik zal het even opzoeken.

In Digikam moet je de directory ingeven waar hij foto's gaat 'scannen'. Alleen krijg ik daar een foutbericht na een tijdje. Als ik één directory scan is het geen probleem,als ik een map met verschillende submappen/directories scan maakt hij van zijn oren...
Ik kan nu niet weergeven wat het foutbericht is ('k zit achter een windows pc) maar misschien moet ik daarmee een nieuwe thread starten.