Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'  (gelezen 1925 keer)

'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Gepost op: 2012/10/24, 16:54:28 »
http://www.blogit.nl/windows-8-the-road-hell

Dat eerste punt geef ik hem gelijk in, dat tweede punt weet ik niet of het ik nu volledig met hem eens moet zijn of niet.

Wat vinden jullie?

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/24, 17:07:28 »
Het grote probleem is met dat tweede punt, dat de feitelijke AV-bouwers totaal geen inzicht noch toegang hebben tot het werkende systeem. Los van het feit dat het losse apps zijn in een systeem of dat alles met elkaar doorweeft is.

De security-industrie is té veel buiten spel gehouden om nog goed werk af te leveren. Een degelijk AV-programma (los van microsoft) heeft slechts kleine haakjes in de systeembouw van het geheel; veel te weinig om afdoende beveiliging te leveren en/ of te garanderen.

Het is niet zo dat ze bij Symantec (b.v.) té dom zijn om een degelijke beveiliging te bouwen, het is eerder Microsoft die blijkbaar baat heeft om haar keukengeheimen kost wat kost geheim te houden. En dat geeft voer tot nadenken.

De architectuur van losse onsamenhangende apps in Windows is een hoax; W8 werkt nog steeds met een data-register m.a.w. een kettingsysteem dat broos is opgebouwd vanaf het pure begin.

Zo lang Microsoft een 'Coca Cola-geheimstructuur' handhaaft is elke mogelijkheid om dat besturingssysteem veilig te maken in de kiem gesmoord. En blijkbaar is dat gegeven al goed voor miljoenen dollars extra. ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/24, 17:08:42 »
waardeloos stuk info. De beste ervaringsdeskundige ben jezelf, vooral tov een country manager Benelux & UK bij G Data Software,
die onbeschaamd reclame maakt voor zijn freakshow/horror-virus fabriek.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/24, 17:16:39 »
Hij belt je nog net niet op om je rotzooi aan te smeren en daarna je bankrekening leeg te trekken.
 

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/24, 18:54:21 »
FUD-verhaal, zoals je die bij tijd en wijle ook wel eens op security.nl tegenkomt. Een 'woordvoerder' van een security-firma komt waarschuwen voor een Groot Gevaar. Uiteraard volgt dit uit een 'onderzoek'. Ze zeggen het zelf, dus is het zo. Er wordt dan geadviseerd om vooral je beveiliging up-to-date te houden, en zeggen nog nèt niet dat je die bij hen moet kopen. Een variant van scareware, zeg maar.

Maarrehh, wat moeten we op een ubuntu-forum hiermee?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/24, 18:56:11 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/24, 20:43:00 »
"Maarrehh, wat moeten we op een ubuntu-forum hiermee?"

Praten over de concurrentie? Dat mag wel toch? Zelfs techsites die over 1 OS gaan hebben af en toe ruimte voor een artikel/discussie over de concurrentie dus lijkt mij dat dat hier niet anders is.

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/24, 20:45:44 »

Maarrehh, wat moeten we op een ubuntu-forum hiermee?

Dat vraag ik me zo vaak af op dit forum, er word vrij veel windows perikelen behandelt....
Maja windows geeft in ieder geval wel altijd stof tot een discussie, wat dat aangaat ben je snel uitgepraat over Linux.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/25, 11:51:30 »
Citaat
...Mijn advies aan de nieuwe gebruikers van Windows 8 is dan ook: zorg dat je direct een ander securityprogramma installeert...

Wij van WC EEND...

Aan MSE is niks verkeerd (mijn ondervinding), maar hij beweert van wél, dus installeer mijnsecutity-programma en je bent veilig...
Waar hebben we dit nog gehoord?   =D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/25, 12:08:13 »
Maja windows geeft in ieder geval wel altijd stof tot een discussie, wat dat aangaat ben je snel uitgepraat over Linux.
Mwa, roep maar eens ppa of unity en kijk dan eens wat er gebeurt...  :)

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/25, 12:09:10 »
het tweede deel ben ik het absoluut niet mee eens, het is wel zo dat Security Essentials niet het beste is, maar het heeft ook niet voor niks de naam essentials.
maar, het komt er nu standaard in omdat toch vrij veel gebruikers zelf geen anti-virus software installeren en zo (omdat het er standaard al is) veiliger zullen zijn.
als je b.v.b. Avira AntiVir, AVG, G-Data of Comodo Security installeert word Security Essentials zelfs uitgeschakeld omdat er een ander pakket beschikbaar is.

dit is, zoals Progger al zij gewoon eigen product aanbevelen over dat van de Concurrent.


FUD-verhaal, zoals je die bij tijd en wijle ook wel eens op security.nl tegenkomt. Een 'woordvoerder' van een security-firma komt waarschuwen voor een Groot Gevaar. Uiteraard volgt dit uit een 'onderzoek'. Ze zeggen het zelf, dus is het zo. Er wordt dan geadviseerd om vooral je beveiliging up-to-date te houden, en zeggen nog nèt niet dat je die bij hen moet kopen. Een variant van scareware, zeg maar.

Maarrehh, wat moeten we op een ubuntu-forum hiermee?
doet hij zelfs wél:
Citaat
Het verstandigste is natuurlijk om te kiezen voor een pakket dat zijn sporen door de jaren heen heeft verdiend en een hoge detectiegraad heeft, zoals de pakketten van het bedrijf waarvoor ik zelf werk


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/25, 12:15:33 »
GData is toch herhaaldelijk bekroond als mee van de beste securitytools ooit gemaakt hoor.

Maar de frustratie is behoorlijk hoog bij die makers van securitytools door de stugge houding van Microsoft.

In ieder geval geeft Microsoft zelf aan met hun MSE en ingebakken firewall dat security wel degelijk nodig is.
De uitgebreidheid van grote security-leveranciers (GData, Symantec, ...) is echter wel van hogere kwaliteit dan de basics van Microsoft.
Uiteraard vergeet ik de goed tot zeer goede gratis alternatieven niet hoor ;) maar het is enkel zó hopeloos om iets degelijks te bouwen ten gunste van de gebruikers en het besturingssysteem zelf als je de kans niet krijgt om in de diepe lagen te kijken van het geheel.

In noem de houding van Microsoft onverantwoord (en ik bash niet op dit moment hoor) ten aanzien de noden van de zowel zakelijke als thuisgebruikers wereldwijd.
Mocht Linux zo zwaar onder vuur liggen met allerlei virussen en malware (etc) zal  er toch sneller en consequenter gereageerd worden met hun partners dan dat het geval is Redmond.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/25, 14:52:57 »
Dit is pure reclame meer niet.
Ze willen meer verkopen en wat is er goedkoper dan dit soort berichten te verspreiden.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/25, 15:05:21 »
Tsja, het zou pas echt nieuws zijn als hij zou zeggen dat die gratis producten beter zijn dan zijn eigen product.....

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/25, 16:19:41 »
Dit is pure reclame meer niet.
Ze willen meer verkopen en wat is er goedkoper dan dit soort berichten te verspreiden.

Sorry maar ze hebben in de grond gelijk; Microsoft market haar producten té schoon verpakt, en eigenlijk kan je met dat OS amper online gaan zonder daar gevolgen van te hebben.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/25, 17:56:24 »
Dit is pure reclame meer niet.
Ze willen meer verkopen en wat is er goedkoper dan dit soort berichten te verspreiden.

Sorry maar ze hebben in de grond gelijk; Microsoft market haar producten té schoon verpakt, en eigenlijk kan je met dat OS amper online gaan zonder daar gevolgen van te hebben.

Ja het is altijd beter om een beveiliging er op te zetten maar dit is pure reclame voor hun eigen product.
Het hele bericht is opgezet als reclame voor hun eigen product alleen dom uitgevoerd door iemand van het eigen bedrijf dat te laten doen en het niet iemand te laten doen die dat product aanraad.

Je kunt met dat OS makkelijk online en vooral nu met al die beveiligingen die ze hebben toegevoegd. Natuurlijk is dat niet zoals Norton of Avast en dergelijke maar het scheelt wel.
Tot nu te is mijn ervaring dat mensen die keer op keer troep op hun systeem hebben dit aan zich zelf te danken hebben.
Ik heb keer op keer aangetoond dat je zonder virusscanner online kunt.
Het is een sprookje dat als je met een onbeveiligd Windows systeem online gaat dat je dan gelijk besmet bent met van alles.
Net als dat je in Linux niet zo maar van alles van buiten het software centrum er op moet zetten, moet je in Windows ook niet zo maar alles binnen halen en installeren.
Aangezien het bij Windows normaal is dat je online naar software zoekt, komt men al snel in aanraking met troep die ze daarna gewoon installeren.
Als Windows net als OS X een appstore zou hebben waar alles gecontroleerd werd, dan was het bij Windows ook een heel stuk beter. Moeten ze het wel gebruiken natuurlijk want anders schiet het nog niet op.
Blijf je nog wel zitten met de mail en msn waar ze een hoop zooi van anderen krijgen die niet opgelet hebben.
Natuurlijk kun je het ook dan nog krijgen als je dat al uitgesloten hebt maar het scheelt al een hele hoop.

Ik raad natuurlijk altijd aan om toch alles er op te zetten om het veiliger te maken.
Wat ik ook doe is ze het uitleggen hoe het werkt want anders heeft die beveiliging nog geen nut.
Vraag mij wel eens af of ze al hun veters kunnen strikken als je ziet hoe dom ze bezig zijn en dan verbaast zijn als ze een virus of iets dergelijks op hun systeem hebben.
Meldingen weg klikken tot gewoon het uit zetten van de beveiliging omdat ze anders niet de software konden installeren op hun systeem. Ze snappen zelfs niet dat als ze 3x na het installeren van het zelfde programma en de problemen die ze daarna krijgen, door die software komt.
Zelfs als je het uitlegt vragen ze nadien om het toch te installeren want het is een programma wat ze willen hebben.
Die lui wil je niet op Linux hebben want als ze daar software aanbieden met troep er in dan installeren die lui dat net zo makkelijk.

Maar dit artikel is bedoelt als reclame.

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/25, 18:07:49 »
Akkoord: gewoon reclame voor security-producten BUITEN Microsoft. Maar niet expliciet voor GData waar die gast van komt.

Ik vind zijn uitspraken niet in de richting van WC-eend, maar wel gegrond (hoewel ook niet expliciet) ten aanzien van het besturingssysteem dat beveiliging nodig heeft; daar kan je niet omheen draaien.

Geloof me: die mannen hebben in de grond de know-how en de mogelijkheden om Windows veilig te houden, maar het is het keukengeheim dat alles blokkeert. Niet meer dan dat.

Eigenlijk is het gewoon van de zotte, dat partners zoals Norton indertijd gewoon zijn afgescheept omwille van marketingdoeleinden.
Men verkocht XP als veilig en degelijk; maar zonder Symantec zou WXP nooit veilig online zijn geraakt (toen bestond GData niet eens) ;)
Ze denken dan zelf maar oplossingen te geven, maar blijkbaar zijn die verre van afdoende (essentials = essentials geen pro's) .

Je kan daar smalend over denken, maar in wezen hebben ze gelijk die security-verkopers.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/25, 18:54:55 »
Windows 7 en 8 zijn een heel stuk beter dan dat stukje gaten kaas wat met XP noemt.
Maar je hebt gelijk dat die software wel nodig is.

Bedrijven zijn wel boos op MS omdat ze nu een basis beveiliging er standaard bij doen.
Ze zijn bang dat mensen dan niet meer hun software kopen terwijl het juist bedoelt is voor die mensen die niets doen of als ze er iets op zetten, het dan uit zetten. Hebben ze als ze dat ook niet uit zetten een basis beveiliging.

Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/25, 20:34:33 »
@emiel: Windows 8 heeft een App Store.

En trouwens, op OSX kun je met 1 vinkje in Systeeminstellingen ook dingen van buiten de App Store om installeren.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: 'Windows 8-beveiliging niet optimaal'
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/25, 21:00:32 »
Dat weet ik maar in Windows is men gewend dat men alles via internet download of via een CD/DVD.
Tevens zijn de apps in Windows voor de nieuwe interface en niet voor de desktop omgeving.

Met OS X is men gewend het te gebruiken en over het algemeen wat men online aan bied staat ook in de appstore.
Voor de tablet zal het met Windows wel via die appstore gaan maar op de desktop gaan de meeste nog werken zoals ze gewend zijn met de programma's die ze kennen.
Op dat gebied moet er nog een hoop gebeuren om dat ook in een appstore te krijgen die gecontroleerd word.
Zal nog een hele tijd duren voor ze dat ook goed geregeld hebben zodat ze er controle over hebben.
Niet dat dan alles gelijk veilig is maar wel beter dan hoe het nu is. Tevens is de software makkelijker te vinden.