Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot  (gelezen 787 keer)

Offline Zonnig

  • Lid
Dag allemaal,

Ik draai op dit moment een dual-boot ( Windows - Zorin OS ). Echter, ik wil graag Ubuntu proberen.

Moet ik dan mijn huidige dual-boot verwijderen ? Ik bedoel in dit geval dat ik eerst Zorin OS moet verwijderen ? Het liefst behoud ik alles. ( Uiteraard laat ik Windows staan. )
Ik wil Ubuntu eerst graag via een usb stick proberen.

Als ik dus eerst wel Zorin OS moet verwijderen, kan ik er dan vanuit gaan, dat ik de partities dan ook weer moet herstellen in de originele staat ?
Verder; Als ik het vanuit een usb stick kan proberen, gaat dit dan net zoals met een dual-boot; vanuit Unebootin of iets soortgelijks ?
Ik ga er vanuit, dat data en wijzigingen niet worden bewaard als ik het via een usb stick gebruik. Indien dit niet klopt, dan hoor ik het graag.

Merci.

« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 11:56:13 door Zonnig »

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/22, 12:28:17 »
Als je nog ongebruikte ruimte hebt op de doelschijf maak je daar een nieuwe partitie (ext4) aan voor Ubuntu. Installeer daarop, en je bekomt een triple-boot Windows/Zorin/Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/22, 12:56:53 »
Zoals Nero zegt. Je moet dan partities handmatig aanpakken, en dat gaat zo (handleiding met schermafdrukken): https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen

Let op: de opstartlader (Grub) van de laatst geïnstalleerde Linux, "pakt" de koppositie. Maar op onverwachte momenten kan de Grub van de eerder geïnstalleerde Linux die koppositie ineens terugveroveren, o.a. bij updates voor Grub. Dat is geen ramp, maar kan wel verwarrend zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 13:01:30 door Pjotr »

Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/22, 14:38:55 »
@ Zonnig,

een andere mogelijkheid, om een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' te proberen is dit te doen in een virtuele omgeving.
Daarvoor gebruik je VirtualBox. Je kan in VirtualBox zo veel distro's installeren en proberen als je maar wil.
Je kan ze even gemakkelijk weer verwijderen.
Gemakkelijk doen, is niet moeilijk. Het "Gemak" dient de mens.  ;)

Je hoeft ook geen opstartbare USB-stick met de betreffende distro te maken.
Enkel de .iso binnenhalen (downloaden en opslaan in de map downloads).
In VirtualBox moet je dan de .iso aanklikken om in te voeren en dan te installeren.

Pjotr heeft op zijn website --computertips -- daar een handleiding over uitgewerkt. Als je die handleiding zeer strikt volgt dan is dit een 'fluitje van een cent'.  https://sites.google.com/site/computertip/samsung  --> dit gaat dan wel over een Windows installeren, maar dit geldt evengoed voor gelijk welk ánder 'Linux-gestuurd besturingssysteem'! Het is de ideale manier om een distro te proberen.

Opmerking: de computer moet wél virtualisatie aankunnen:  in terminal met het commando lscpu  --> zoek op VT-x of iets met de vermelding 'virtualisatie', en je weet dan of dit ook kan. Moest dit niet het geval zijn dan kan die uitgeschakeld zijn in het Bios, en moet je dan 'enabled' zetten.
Indien die mogelijkheid niet aanwezig is in het Bios, dan is het, helaas, niet mogelijk om iets uit te proberen in virtualisatie.
Dan ben je aangewezen op het maken van een opstartbare DVD of USB-stick.
Het voordeel van een USB-stick = je kan meerdere distro's installeren met Multisystem (maar dat is een héle klus voor een beginner...!) en je kan ze weer verwijderen en andere opzetten.  ;)

Succes.
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 14:56:32 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/22, 14:53:25 »
Voor de liefhebbers heb ik een handleiding gemaakt voor Multisystem maar te groot om hier neer te zetten.

Stuur maar een PB met je mailadres.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Online peer

  • Lid
Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/23, 17:24:11 »
als je ubuntu met unetbootin op een een usb-stick zet dan kun je ubuntu al live uitproberen. Je kan dan ook ruimte reserveren om gegevens op te slaan.

Je kan ubuntu ook op een tweede usb-stick (of usb-stick) installeren. Dan moet wel opletten dan je grub op de betreffende usb-stick zet.

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om een iso-bestand op te nemen in fstab.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu proberen ( zonder installatie ) naast huidige dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/23, 20:49:47 »
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om een iso-bestand op te nemen in fstab.
Je bedoelt in grub? http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/ISOBoot
Klik links bovenin op Documentatie