Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: debian buster  (gelezen 4763 keer)

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #25 Gepost op: 2019/05/07, 08:34:20 »
dkms was niet geïnstalleerd maar na installatie is het nog steeds niet mogelijk om guest additions te installeren.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #26 Gepost op: 2019/05/07, 12:11:00 »
nog wat getest:
kubuntu 18.10: guest additions opnieuw geïnstalleerd maar met foutmelding (was eerder wel goed gegaan)
kubuntu 19.04: guest additions geïnstalleerd gaf (andere) foutmelding en bij herstarten kon die een aantal vbox services niet laden
debian buster: guest additions een paar keer geïnstalleerd telkens met foutmelding
salentos neriton 2.0: guest additions gestalleerd zonder problemen

opvallend kubuntu 18 en 19 en ook debian konden in full screen mode draaien zonder firefox, de iets oudere salentos niet. Misschien dat dat er mee te maken heeft.

Offline Bloom

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #27 Gepost op: 2019/05/08, 14:50:17 »
Kun je de output van wat er gebeurt bij Debian Buster hier een keer plakken tussen code-blokken?

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #28 Gepost op: 2019/05/08, 15:47:14 »
Ok, ik start het installeren van de guest additions met de opdracht "sh autorun.sh" vanuit de terminal. Dan wordt het root wachtwoord gevraagd en een tweede terminal geopend. Hier is de output:
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing VirtualBox 5.2.18 Guest Additions for Linux........
VirtualBox Guest Additions installer
Removing installed version 5.2.18 of VirtualBox Guest Additions...
Copying additional installer modules ...
Installing additional modules ...
VirtualBox Guest Additions: Building the VirtualBox Guest Additions kernel modules.  This may take a while.
VirtualBox Guest Additions: Look at /var/log/vboxadd-setup.log to find out what went wrong
VirtualBox Guest Additions: Running kernel modules will not be replaced until the system is restarted
VirtualBox Guest Additions: Starting.
VirtualBox Guest Additions: modprobe vboxsf failed
Press Return to close this window...
De file vboxadd-setup.log ziet er als volgt uit (stukje uit geknipt want te lang):
Building the main Guest Additions module.
Building the shared folder support module.
Error building the module:
make V=1 CONFIG_MODULE_SIG= -C /lib/modules/4.19.0-4-amd64/build SUBDIRS=/tmp/vbox.0 SRCROOT=/tmp/vbox.0 -j2 modules
                                         <knip><knip> 
cc1: some warnings being treated as errors
make[4]: *** [/usr/src/linux-headers-4.19.0-4-common/scripts/Makefile.build:308: /tmp/vbox.0/utils.o] Error 1
make[3]: *** [/usr/src/linux-headers-4.19.0-4-common/Makefile:1535: _module_/tmp/vbox.0] Error 2
make[2]: *** [Makefile:146: sub-make] Error 2
make[1]: *** [Makefile:8: all] Error 2
make: *** [/tmp/vbox.0/Makefile.include.footer:101: vboxsf] Error 2

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #29 Gepost op: 2019/05/08, 15:55:08 »
de log-file bevatte teveel tekens daarom kon ik hem niet helemaal plaatsen. Hij staat hier als bijlage.

Offline Bloom

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #30 Gepost op: 2019/05/09, 00:43:27 »
Okee, probeer dit eens:
sudo apt install virtualbox-guest-dkms linux-headers-virtual
en probeer het installeren van de guest-additions dan opnieuw.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #31 Gepost op: 2019/05/09, 07:38:16 »
Net geprobeerd maar lukt niet
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package virtualbox-guest-dkms
E: Unable to locate package linux-headers-virtual

Deze pakketten zitten niet in de repositories van Debian 10.
Maar ik zie net dat ik contrib non-free nog niet aan de sources.list file heb toegevoegd. Ik ga het nog eens proberen na de toevoeging.
Helaas, ook na toevoeging van contrib non-free worden de pakketten niet gevonden

« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 07:42:25 door peer »

DarkEra

  • Gast
Re: debian buster
« Reactie #32 Gepost op: 2019/05/09, 08:35:34 »
Net even tussen de pakketten van Buster gekeken op de website, heb er niet veel verstand van maar misschien helpt dit jullie een stapje verder?
https://packages.debian.org/buster/allpackages --> https://packages.debian.org/buster/virtualbox-guest-additions-iso

Offline Bloom

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #33 Gepost op: 2019/05/09, 11:22:49 »
Net geprobeerd maar lukt niet
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
E: Unable to locate package virtualbox-guest-dkms
E: Unable to locate package linux-headers-virtual
Deze pakketten zitten niet in de repositories van Debian 10.
Maar ik zie net dat ik contrib non-free nog niet aan de sources.list file heb toegevoegd. Ik ga het nog eens proberen na de toevoeging.
Helaas, ook na toevoeging van contrib non-free worden de pakketten niet gevonden
Probeer het eens onder een Linux host? Windows 10 als host gebruiken is een zéér slecht idee. Een malware-infectie daar zal namelijk ook Linux VM's bemetten. Omgekeerd is dat niet het geval.

Op een Debian host heb je ook contrib en non-free nodig, maar ook de repositories van VirtualBox zelf. Zonder die kun je het extension pack niet installeren en zonder dat heb je allerlei functionaliteit (zoals usb-ondersteuning) niet.
Maak  /etc/apt/sources.list.d/virtualbox.list aan met daarin:
deb https://download.virtualbox.org/virtualbox/debian stretch contrib
Oracle ondersteunt officieel alleen de stable versies van Debian, daarom moet je daar 'stretch' invullen en niet buster. Zodra Buster de nieuwe stable geworden is, kun je dat aanpassen.
Nu eerst zorgen voor de key:
wget -q https://www.virtualbox.org/download/oracle_vbox_2016.asc -O- | sudo apt-key add -
wget -q https://www.virtualbox.org/download/oracle_vbox.asc -O- | sudo apt-key add -
Nu kun je de indexen updaten en dan de nieuwste virtualbox installeren:
sudo apt update
sudo apt install virtualbox-6.0
Download het extension pack: https://download.virtualbox.org/virtualbox/6.0.6/Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-6.0.6.vbox-extpack
Installeer het:
VBoxManage extpack install "Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-6.0.6.vbox-extpack"

Nu, om die Guest Additions voor Debian Buster onder W10 (of Linux) aan de gang te krijgen kun je nog dit proberen:
sudo apt install build-essential module-assistant
sudo m-a prepare
sudo sh /media/cdrom/VBoxLinuxAdditions.run
Ik ga ervan uit, dat je cd-romdrive al gemount is in Debian met de Guest Additions. Vervang dan wel /media/cdrom door het juiste koppelpunt.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #34 Gepost op: 2019/05/09, 14:28:24 »
mijn host is kubuntu 18.10. Ik heb bij het installeren van kubuntu virtualbox uit de repositories van kubuntu geïnstalleerd. Daarom is mijn virtualboxversie 5.2.18 (dus niet de laatste versie)
Persoonlijk denk ik dat deze virtualbox gewoon te oud is voor Debian buster.

Op een losse externe hdd heb ik ook Debian Buster geïnstalleerd. Daarin heb  (als test) virtualbox 6.0.6 geïnstalleerd. Gewoon het deb bestand van de website gedownload evenals het extension pack. Werkt gewoon prima. Daarin heb ik als test xubuntu 18.10 geïnstalleerd en daarin had ik geen enkele moeite om de guest additions te installeren.

Als ik overga op Debian Buster dan zal ik (denk ik) de virtualbox repositories   toevoegen zoals jij beschrijft. Maar de repositories voor debian buster zijn er nu nog niet.

Offline Bloom

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #35 Gepost op: 2019/05/09, 15:36:42 »
De VirtualBox repo's voor Stretch werken prima onder Buster, dat gebruik ik zelf ook. En als Buster de nieuwe Stable geworden is later dit jaar, kun je het woord "stretch" vervangen door "buster".

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #36 Gepost op: 2019/05/10, 12:04:19 »
Problem solved.
Mijn voorgevoel was juist. De virtualboxversie uit de repos van Ubuntu (5.2.18) is te oud voor Debian Buster als guest.
Ik heb virtualbox 6.0.6 van de website gedownload  en geïnstalleerd. Dit lukt pas na verwijdering van de oude versie.

Daarna werd in Debian Buster  keurig gemeld dat er een nieuwe versie van de guest additions was. Deze liet zich zonder problemen installeren.

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #37 Gepost op: 2019/05/11, 16:49:22 »
Even over Debian Buster: Ik heb via die speciale iso twee heel speciale tablets kunnen installeren, zie dit draadje: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106332.new#new
Deze iso was de enigste waarmee ik deze tablets kan booten.

Op de ene heb ik XFCE + Gnome draaien, op de andere komt KDE.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Curly

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #38 Gepost op: 2019/05/12, 15:17:42 »
Hoi luitjes,
Naar aanleiding van dit draadje draai ik nu ook debian buster kde. Loopt als een treintje, ben echt dik tevreden. Draaide eerst mint cinnamon.
Heb nu echter wel een vraagje. Kan ik zonder meer in de sources.list buster vervangen door testing, om up to date te blijven, rolling release, of moet ik dan wachten tot buster is stable verklaard?
Groetjes, Ben

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #39 Gepost op: 2019/05/12, 15:33:05 »
je kan gewoon buster vervangen door testing en het werkt.
Ik heb dit op mijn externe hdd gedaan. Ik heb ook het aantal regels terug gebracht tot één zoals op de website van debian staat gesuggereerd
van de website: https://wiki.debian.org/DebianTesting
How to upgrade to Debian (next-stable) Testing

<!>


Please always upgrade to Debian Testing from current stable. Upgrading from oldstable is not supported and might encounter unexpected errors.

To upgrade to testing from current stable, if you have already installed the stable release:

    Edit your /etc/apt/sources.list file, changing 'stable' (or the current codename for stable) to 'testing' (or the current code name for the next stable release).

    Remove or comment out your stable security updates line(s) (anything with security.debian.org in it).
    Remove or comment out any other stable-specific lines, like *-backports or *-updates.

    Verify that your installation is not fixed to a specific release in /etc/apt/apt.conf.d/00default-release


Offline Curly

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #40 Gepost op: 2019/05/12, 16:55:30 »
Dankje Peer, gaan we uitproberen!

Offline lariek

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #41 Gepost op: 2019/05/15, 11:34:16 »
Heb een upgrade gedaan van stretch naar buster volgens deze site https://linuxconfig.org/how-to-upgrade-debian-9-stretch-to-debian-10-buster
En daarbij geen enkel probleem ondervonden, draait als een tierelier.

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #42 Gepost op: 2019/05/15, 18:29:35 »
Heb een upgrade gedaan van stretch naar buster volgens deze site https://linuxconfig.org/how-to-upgrade-debian-9-stretch-to-debian-10-buster
En daarbij geen enkel probleem ondervonden, draait als een tierelier.
Klopt, dit is de juiste werkwijze en die gebruik ik ook altijd.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #43 Gepost op: 2019/05/17, 12:00:44 »
Vanochtend heb ik Kubuntu 18.10 definitief vervangen door Debian Buster.
Ik heb de netinstall cd met non-free pakketten (niet-officiële installatie cd) gedownload.

Eerst een volledige backup gemaakt. Toen alle verborgen bestanden en directories verwijderd.
Toen begonnen met de installatie. Ik heb gekozen voor manuele partitionering. Mijn hdd met /home heb ik niet geformatteerd zodat alle files behouden bleven. Ik heb de KDE-DE aangevinkt en de installatie laten afronden. Het ging voor mijn gevoel erg snel (te snel) en na reboot bleek dat de DE niet geïnstalleerd was.
Daarna de installatie overgedaan met de officiële installatie cd. Toen ging het helemaal goed.

Toen een reboot en Debian Buster was actief. Eerst ben ik begonnen met het verwijderen van programma's die ik niet nodig heb. Daarna heb ik de basisinstellingen nog eens nagelopen en alles is ok. Nu kan ik beginnen met het stap voor stap herinstalleren van software. Fijn is dat ik een volledig backup heb zodat instelling direct terug gezet kunnen worden.

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #44 Gepost op: 2019/05/17, 13:52:16 »
Ik heb de KDE-DE aangevinkt en de installatie laten afronden. Het ging voor mijn gevoel erg snel (te snel) en na reboot bleek dat de DE niet geïnstalleerd was.
Daarna de installatie overgedaan met de officiële installatie cd. Toen ging het helemaal goed.
Dat kun je de volgende keer misschien verkorten door als root in te loggen en dan tasksel te draaien. Daar kun je KDE dan aanvinken en dan installeert Debian het alsnog. Dit natuurlijk alleen als je een netwerkverbinding hebt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #45 Gepost op: 2019/05/17, 14:14:05 »
de netwerkverbinding was er nu niet. Opnieuw installeren was waarschijnlijk sneller en eenvoudiger dan de opdracht tasksel uit te voeren als root nadat ik de netwerkverbinding tot stand had gebracht.

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #46 Gepost op: 2019/05/17, 17:08:30 »
alles is geïnstalleerd maar er zijn toch een paar rare dingen.
1. mijn printer was direct beschikbaar zonder dat ik deze hoefde te installeren
2. VLC en Handbrake werken niet zoals het hoort
- Handbrake: in cairo-dock wordt het icon van handbrake niet weergegeven en na een reboot is handbrake uit cairo-dock verdwenen.
- als ik VLC vanuit het menu start dan kan ik zonder problemen mp4, avi en m4v bestanden afspelen. Als ik een video wil weergegeven met VLC door er op te dubbelklikken dan wordt een mp4 geopend maar als ik daarna een avi of m4v wil weergegeven met een dubbelklik dan zie ik dat vlc gezocht wordt meer er speelt niets af. VLC wil daarna ook niet meer starten. Herinstalleren van VLC helpt niet.

Zowel in mijn testomgeving in virtualbox als op mijn externe hdd werkt VLC gewoon zoals het hoort. Er is dus iets mis in deze installatie maar die heb ik met dezelfde installatiedisk gedaan. Ik heb geen flauw idee wat er mis is.


Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #47 Gepost op: 2019/05/17, 17:24:33 »
VLC start nu als ik op een video dubbelklik. Ik heb de .desktopfile wat aangepast. Alleen wil VLC nog niet goed starten vanuit cairo-dock

Offline h2o

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #48 Gepost op: 2019/05/17, 19:03:10 »
alles is geïnstalleerd maar er zijn toch een paar rare dingen.
1. mijn printer was direct beschikbaar zonder dat ik deze hoefde te installeren
Wat is hier raar aan, dat is toch de bedoeling? :)
Dat gaat tegenwoordig bij Debian vaak soepeltjes, dat was vroeger wel anders.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: debian buster
« Reactie #49 Gepost op: 2019/05/18, 07:54:23 »
bij kubuntu moest ik zelf actie ondernemen om de printer te installeren. Direct na de installatie was er nog geen printer.  Ik moest hem zelf selecteren en activeren.  Dat ging overigens wel heel erg makkelijk.

Nu, bij debian heb ik helemaal niets gedaan. Debian heeft zelf de printer gevonden, geselecteerd en geactiveerd. En dat vind ik toch wel apart.