Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)  (gelezen 5410 keer)

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Gepost op: 2006/07/31, 14:26:50 »
Ik wordt compleet gestoord van Windows die zeurt over updates en licentiecodes en een prachtige Office Beta die ineens verlopen is.. en programma's die vastlopen.. *aaargh!*

Ik kwam online een laaiend enthousiate recensie over Ubuntu tegen en heb net de ISO gedownload.( Die is nu aan het branden).

Maar.. wat nu ?
Ik heb nog nooit met Linux gewerkt. ( wel ooit op een Commodore64 begonnen, maar ken verder alleen Widows).

Dus, een paar vraagjes :
(ik zal na posten https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie doorlezen , ik weet, verkeerde volgorde, kwam t elaat achter de link en had het hele verhaal hieronder al getypt..) Alle vragen die daar in beantwoordworden graag negeren ;)

Is Ubuntu bootable ??
Zijn alle drivers over het algemeent ondersteund ( ik maak me zorgen om mijn Cinergy 400 TV kaart ? )

____

Voor ik heel Windows er (weer) af gooi, ik heb iets gelezen over DualBoot.
Leek me handig om dat eerst te proberen.

Moet ik daar een lege partitie voor hebben waar ik Ubuntu op kan installeren ?
"Ziet" Ubuntu alle andere partities ( 2 HD's, 1 SATA disk. In totaal zo'n 18 partities..call me control freak ;) Windows op C, dan per "onderwerp" een andere partitie. Muziek, Taal,Film,Downloads, Series, Foto's ....) ?

____

Dan de software die ik veel gebruik.
Kan ik die blijven gebruiken ( of zijn er even goede alternatieven ? )

Adobe CS2 (fotobewerking)

Adobe reader FULL
* ik wil PDF's kunnen maken , en pagina's uit PDF's kunnen extracten)
Newsleecher
* (met NZB ondersteuning!)
EmulePlus ( heb ik een linux versie van gezien geloof ik, werkt die ?)
Macromedia Studio 8 ( m.n. Dreamweaver ).
Microsoft Office 12 ( voornamelijk Word en Outlook)
 * belangrijk : kalender en contactpersonen ( met adresgegevens/telefoonnummer etc ) die te syncen is met mijn Ipod

ObjectDock ( klein popup dockje snelkoppelingen bovenaan..erg handig, kan niet meer zonder..)

iTunes
*Is muziek/ podcasts(!) kalender/contacts makkelijk met mijn iPod te syncen in Ubuntu ?

Spelletjes : ik speel alleen URU eigenlijk, maar draait dat onder Linux ?

Alvast bedankt !!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/31, 14:41:49 »
De bootloader "Grub" zal windows automatisch herkennen en je kan bij 't opstarten uit een menu kiezen welk OS je wil gebruiken. Ubuntu herkend ook de andere schijven. Je kan dus naar je MS-folders browsen vanuit Ubuntu.

Als je niet zeker weet hoe je de schijf moet indelen moet je maar eens surfen naar gparted op't net er bestaan goede how to's. Belangrijk is dat je minstens 2 nieuwe partities aanmaak: 1 / partitie en 1 swap partitie en als 't ff kan nog een /home partitie voor je documenten en instellingen.
Als er vragen zijn horen we 't wel.

Ben je een proffesionele fotograaf? Heb je echt Adobe CS2 nodig of is The Gimp (standaard meegeleverd) ook goed? Ik dacht wel dat je dat programma aan de praat krijgt met Wine.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/31, 15:05:15 »
Citaat van: highwaykind
Dan de software die ik veel gebruik.
Kan ik die blijven gebruiken ( of zijn er even goede alternatieven ? )

Adobe CS2 (fotobewerking)

Adobe reader FULL
* ik wil PDF's kunnen maken , en pagina's uit PDF's kunnen extracten)
Newsleecher
* (met NZB ondersteuning!)
EmulePlus ( heb ik een linux versie van gezien geloof ik, werkt die ?)
Macromedia Studio 8 ( m.n. Dreamweaver ).
Microsoft Office 12 ( voornamelijk Word en Outlook)
 * belangrijk : kalender en contactpersonen ( met adresgegevens/telefoonnummer etc ) die te syncen is met mijn Ipod

ObjectDock ( klein popup dockje snelkoppelingen bovenaan..erg handig, kan niet meer zonder..)

iTunes
*Is muziek/ podcasts(!) kalender/contacts makkelijk met mijn iPod te syncen in Ubuntu ?

Spelletjes : ik speel alleen URU eigenlijk, maar draait dat onder Linux ?
Photoshop CS2 werkt niet goed onder linux, je zou het kunnen proberen met Wine. Versie 97 echter draait in de meeste gevallen prima.
Volgens mij kun je vanuit openoffice Writer (goed alternatief voor MS Office) ook gewoon PDF's maken. Tekst ed kan gewoon uit pdf's gekopieerd en geplakt worden met evince.

Voor Linux heb je PAN, goeie newsreader met NZB support. Dan moet je wel de onofficiele versie van http://pan.rebelbase.com/ downloaden: ubuntu versie downloaden, en gewoon dubbelklikken voor de installatie.
Alternatief voor eMule is aMule (werkt echt perfect!).

Alternatief voor Dreamweaver is NVU.

Alternatief voor MS office is zoals ik al zei Openoffice. Voor outlook heb je evolution. Of dat syncen met je ipod kan weet ik niet. Ik zou gewoon een dualboot installeren en dan dat proberen aan de praat te krijgen.

Voor linux heb je heel veel mogelijkheden om alles aan te passen aan je wensen, dus zo'n dockingding zal er vast wel zijn.

Veel succes!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/31, 16:02:32 »
Citaat van: highwaykind
Ik wordt compleet gestoord van Windows die zeurt over updates en licentiecodes en een prachtige Office Beta die ineens verlopen is.. en programma's die vastlopen.. *aaargh!*

Ik kwam online een laaiend enthousiate recensie over Ubuntu tegen en heb net de ISO gedownload.( Die is nu aan het branden).

Maar.. wat nu ?
Ik heb nog nooit met Linux gewerkt. ( wel ooit op een Commodore64 begonnen, maar ken verder alleen Widows).
Commodore64 is cool ! :) cassetjes inladen om dan een uurtje later een spelletje te spelen :D

Citaat van: highwaykind
Dus, een paar vraagjes :
(ik zal na posten https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie doorlezen , ik weet, verkeerde volgorde, kwam t elaat achter de link en had het hele verhaal hieronder al getypt..) Alle vragen die daar in beantwoordworden graag negeren ;)
LoL :)

Citaat van: highwaykind
Is Ubuntu bootable ??
Zijn alle drivers over het algemeent ondersteund ( ik maak me zorgen om mijn Cinergy 400 TV kaart ? )
Je Terratec Cinergy 400 werkt blijkbaar onder Linux :) gelukzak

Wordt herkend als een "Philips Simiconductors SAA7134" (jaja, vele fabrikanten gebruiken chipsets van andere merken, Terratec onder andere ;))
en de kernel module is saa7134

Zie hier: http://www.linuxquestions.org/hcl/showproduct.php/product/2867

Citaat van: highwaykind
Voor ik heel Windows er (weer) af gooi, ik heb iets gelezen over DualBoot.
Leek me handig om dat eerst te proberen.

Moet ik daar een lege partitie voor hebben waar ik Ubuntu op kan installeren ?
"Ziet" Ubuntu alle andere partities ( 2 HD's, 1 SATA disk. In totaal zo'n 18 partities..call me control freak ;) Windows op C, dan per "onderwerp" een andere partitie. Muziek, Taal,Film,Downloads, Series, Foto's ....) ?
Volgens mij moet dat tegenwoordig niet meer met die moderne installer :D maar zelf riskeer ik die automatische dingetjes niet. Het beste is zoiezo om zelf vooraf je partities goed in te stellen. Je moet lege ruimte maken voor ubuntu, dus gewoon verwijderen met gparted of een ander partitioneerprogramma. Je moet op dit punt nog geen partities maken, dit kan vziw ook gewoon in de ubuntu installer, maar je kan het ook via gparted al doen.. jouw keuze.. je hebt 2 partities nodig: / (root) ext3 en een swap-partitie. Je kan je /home (ext3) (dit zijn je documenten enzo) ook op een andere partitie gooien als je wil, dan heb je dus 3 partities nodig. Maar dan heb je bij een eventuele reinstall of dergelijke natuurlijk wel minder problemen omdat je documenten/instellingen nog op je /home staan.
Ik raad mensen meestal aan om de SWAP partitie 1,5x de grootte van het RAM-geheugen te nemen.
Je / partitie maak je zo groot mogelijk
In geval van een aparte /home, dan maak je /home zo groot mogelijk en dan geef je de / partitie enkele gigabytes (4? 5? ik weet niet echt wat het beste is dan)

Citaat van: highwaykind
Dan de software die ik veel gebruik.
Kan ik die blijven gebruiken ( of zijn er even goede alternatieven ? )

Adobe CS2 (fotobewerking)
* Gimp, maar de interface van Adobe Photoshop is veel beter/handiger opgebouwd :(
* Gimpshop, Gimp waar de menu's meer lijken op Photoshop, maar persoonlijk vind ik dit nog erger dan de gewone Gimp :)
* Xara LX, veel vernieuwing op dat vlak tegenwoordig, kan nog een aardig programma worden! zie hier: http://www.xaraxtreme.org/about/screenshots.html
* Adobe Photoshop 7 draait ook vrij goed onder Wine (Wine Is No Emulator... maar wel een API wrapper die windows API vertaalt naar linux API in realtime, waardoor zelfs een aantal windows directx 3D games mogelijk worden op linux)

Citaat van: highwaykind
Adobe reader FULL
* ik wil PDF's kunnen maken , en pagina's uit PDF's kunnen extracten)
PDF wordt goed ondersteund onder linux met vele programma's, maar zelf PDF's maken heb ik nog niet geprobeerd, behalve dan met OpenOffice.org Writer (Word Processor), en dat ging allesinds perfect.
Citaat van: highwaykind
Newsleecher
* (met NZB ondersteuning!)
Leecher! :P Je hebt Pan, maar die vind ik niet zo goed voor binaries (traag, geheugenslorpend, cpu-verslindend monster bij grote nieuwsgroepen) en je hebt Klibido (die is dan al een stuk beter en ondersteunt ook zeker NZB, en dan heb je nog de koning der newsleechers :P maar nou ben ik daar ff de naam van vergeten (werkt op achtergrond als een server, download automatisch benodigde par2 bestanden, repareert automatisch met de par2 bestanden, pakt automatisch bestanden uit) en je kan hem besturen vanaf andere computers als ik me niet vergis.. iets met nzbd ofzo.. enlighten me someone :) edit: gevonden: sabnzbd, zo'n naam vergeet je natuurlijk soms wel :D en er is ook hellanzb, maar die is denk ik niet zo goed..
Citaat van: highwaykind
EmulePlus ( heb ik een linux versie van gezien geloof ik, werkt die ?)
Genoeg filesharing programma's hoor, je zal er wel 1 vinden voor Emule
Citaat van: highwaykind
Macromedia Studio 8 ( m.n. Dreamweaver ).
Nvu.. Quanta plus... ? zelf geen ervaring mee eigenlijk
Citaat van: highwaykind
Microsoft Office 12 ( voornamelijk Word en Outlook)
 * belangrijk : kalender en contactpersonen ( met adresgegevens/telefoonnummer etc ) die te syncen is met mijn Ipod
Voor Office 12 heb je een vervanging in OpenOffice.org, OO.o vind ik persoonlijk een beetje bloated (trage software) maar werkt in het algemeen wel prima.
Dat syncen gaat misschien met Evolution (lijkt op outlook) of misschien met iets anders, geen idee eigenlijk..

Citaat van: highwaykind
ObjectDock ( klein popup dockje snelkoppelingen bovenaan..erg handig, kan niet meer zonder..)
Zo zijn er vele programmaatjes.. De bekendste is denk ik "kxdocker" maar die is vooral gericht op KDE gebruikers (draait ook wel onder GNOME)
Er zijn op dit valk momenteel grote ontwikkelingen gaande omwille van de 3D XGL/AIGLX/Compiz interface (10x mooier/sneller dan die van Vista btw), en nu is men allerlei docks aan het ontwikkelen die daar leuk mee samenwerken :)

Citaat van: highwaykind
iTunes
*Is muziek/ podcasts(!) kalender/contacts makkelijk met mijn iPod te syncen in Ubuntu ?
Volgens mij gaat dat makkelijk met Amarok. Amarok is een beetje een "verbeterde" iTunes :) Er zijn trouwens nog vele andere audio programma's, die het ook wel waard zijn om eens te bekijken.

Citaat van: highwaykind
Spelletjes : ik speel alleen URU eigenlijk, maar draait dat onder Linux ?

Alvast bedankt !!
Een linuxversie bestaat er niet, maar HEEL misschien krijg je het aan de praat met Wine of Cedega (API wrappers die veel windows progs/games kunnen laten draaien door om te zetten naar linux API calls) maar het lijkt erop alsof URU niet goed ondersteund is...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/31, 16:04:46 »
Wil je heel veilig installeren omdat je geen ervaring hebt ??

Maak dan je C:\ schijf 15 of 20 Gig kleiner, met bijv. Partition Magic..
Laat dat stukje HD " Unallocated"
Dus niet opnieuw formateren ofzo, gewoon niet aankomen.
De rest van je HD zal NTFS zijn, en omdat Ubuntu er niet op kan schrijven zal hij heel graag willen schrijven (installeren ) op dat stukje Unallocated.
Dit wijs je dan ook toe in de Installer.

Maargoe

Stop straks eerst die cd er maar in en start hem op.
Hij zegt dat hij gaat installeren, maar geen paniek hij doet nix en start live op.
Pas wanneer je in Ubuntu op de Instal knop klikt op het bureaublad begint je nieuwe leven.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ruben

  • Lid
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/31, 17:05:15 »
Stuur al die beginners eerst eens naar een ubuntuguide, ik kan me er aan ergeren dat ze een fora opzoeken en dan 'en nu?' erneer zetten. www.ubuntuguide.org en je komt al een heel eind

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/31, 17:12:36 »
Heel erg bedankt allemaal ! Geweldige support hier heb ik al door.
Hij start Live op !! WOW ! da's helemaal geweldig !

Ik heb inmiddels OpenOffice (voor Windows) gedownload.
Probleem : Dit lijkt geen Outlook te hebben ??

Ik reboot en bekijk de Live Ubuntu.
Later meer !

Als het bevalt zal met PartitionMagic twee extra partities maken op mijn nu C schijf. 8 GB voor /home en 3GB ( 1GB ram) voor de swap ??

En als het heeel erg bevalt zit ik erg hard aan een extra PC goedkope (aka, zelf losse onderdelen kopen) te denken... of misschien een laptop...
maar dan moet ik eerst weer wat geld hebben.

Weet iemand of Adobe Audition of iets dergelijks onder Ubutu werkt ? (Muziek/podcast opnemen en geluidbewerken.)

Semi prof fotograaf ( prof toestel , geen officieel foto werk ;) ), maar ik gebruik denk ik de meeste "prof" functies in Adobe CS regelmatig.

Offline Soul-Sing

  • Lid
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/31, 17:32:09 »
i-pod---------->yamipod, zie:http://gnomefiles.org/app.php?soft_id=1360

Offline theokus

  • Lid
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/31, 18:27:05 »
Citaat van: highwaykind
Heel erg bedankt allemaal ! Geweldige support hier heb ik al door.
Hij start Live op !! WOW ! da's helemaal geweldig !

Ik heb inmiddels OpenOffice (voor Windows) gedownload.
Probleem : Dit lijkt geen Outlook te hebben ??

Ik reboot en bekijk de Live Ubuntu.
Later meer !

Als het bevalt zal met PartitionMagic twee extra partities maken op mijn nu C schijf. 8 GB voor /home en 3GB ( 1GB ram) voor de swap ??

En als het heeel erg bevalt zit ik erg hard aan een extra PC goedkope (aka, zelf losse onderdelen kopen) te denken... of misschien een laptop...
maar dan moet ik eerst weer wat geld hebben.

Weet iemand of Adobe Audition of iets dergelijks onder Ubutu werkt ? (Muziek/podcast opnemen en geluidbewerken.)

Semi prof fotograaf ( prof toestel , geen officieel foto werk ;) ), maar ik gebruik denk ik de meeste "prof" functies in Adobe CS regelmatig.
http://users.pandora.be/theo.klerkx1/galleries.htm

Doe me eens een plezier en importeer eens een database van Access bijv.
in OpenOffice database en probeer die dan eens te bewerken.
Bedankt!
As good as it gets

Offline theokus

  • Lid
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/31, 18:32:54 »
Citaat van: highwaykind
Heel erg bedankt allemaal ! Geweldige support hier heb ik al door.
Hij start Live op !! WOW ! da's helemaal geweldig !

Ik heb inmiddels OpenOffice (voor Windows) gedownload.
Probleem : Dit lijkt geen Outlook te hebben ??
Semi prof fotograaf ( prof toestel , geen officieel foto werk ;) ), maar ik gebruik denk ik de meeste "prof" functies in Adobe CS regelmatig.
Idd. geen Outlook maar "Evolution" heeft wel zeer goed gekeken naar Outlook.
Mijn probleem is verder mijn gsm en pda te syncen...(bleutooth en usb-cradle).
Ik kan echt niet zonder.
Als er een alternatief is met "garantie" dan wil ik dat graag horen (en toepassen uiteraard).
As good as it gets

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/31, 19:43:44 »
Citaat van: highwaykind
Heel erg bedankt allemaal ! Geweldige support hier heb ik al door.
Hij start Live op !! WOW ! da's helemaal geweldig !

Ik heb inmiddels OpenOffice (voor Windows) gedownload.
Probleem : Dit lijkt geen Outlook te hebben ??
Nope, OpenOffice.org is enkel Writer (word processor) Calc (spreadsheet) Presentation ("powerpoint") en base (databases
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/31, 20:23:08 »
Citaat van: theokus
http://users.pandora.be/theo.klerkx1/galleries.htm

Doe me eens een plezier en importeer eens een database van Access bijv.
in OpenOffice database en probeer die dan eens te bewerken.
Bedankt!
Ik doe eigenlijk nooit iets met Access ( alleen Outlook en Word )....heb dus geen database voor de hand ( en ook net alles geformatteerd in de waan dat ik het op een ANDERE partitie gebackupped had..niet dus..GROM ).

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/31, 20:28:04 »
Nou, dat ging even wat minder goed dan de bedoeling was.
Windows Reboot, Kubuntu erin...en na een dikke 15 minuten maar op CTRL ALT DEL gedrukt toen hij wel erg lang op loading Kernel of zo bleef staan ??

Heb deze windows eindelijk zover dat hij goed loopt... ik wou al een hele poos een extra PC kast voor studie/backup/ foto/en muziek bewerking ( huidige super geluidskaart geeft hardware conflicten in deze kast).

Dus ik koop vrij binnenkort een extra kast, en daar zal ik Kubuntu (of Ubuntu, maar Kubuntu zag er mooier uit ) op installeren. Maakt het ook niet uit als het de 1e keer niet lukt en daar kan ik leuk vanalles op uitproberen.
Ik blijf hier meelezen !!
Bedankt voor alle suggesties.
Corien.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/31, 20:45:39 »
is dat een laptop ofzo? of gewoon een pc met een brak bios?
kan je het BIOS resetten in bios setup?

of: probeer eens te booten met bootparameters:
"noapic nolapic acpi=off pci=noacpi"
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/31, 22:16:08 »
Ik heb hier een beetje moeite mee :(

Citaat
highwaykind schreef:
Ik reboot en bekijk de Live Ubuntu.
Later meer !

Als het bevalt zal met PartitionMagic twee extra partities maken op mijn nu C schijf. 8 GB voor /home en 3GB ( 1GB ram) voor de swap ??
Doe dit niet.
Maak gewoon 11 Gig ruimte op de HD.

Start de Live cd op Ubuntu Dapper ( je kan later ander flavours erin zetten)
En maak je partitie's met de wizzard van Ubuntu zelf.
Dan weet je zeker dat er nix fout kan gaan.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/01, 09:48:55 »
Lege kast op EBay besteld, nou nog een moederbord en geheugen ;) ( HD, geluid en CD writer al aanwezig ).
Even wat spullen op marktplaats zetten ;) en dan straks een Ubuntu PC bouwen .

PC waar hij op vast loopt - ik ga mijn BIOS niet resetten, hij loopt prima onder Windows.

AMD Athlon XP 2600+
ABIT NV nogwat moederbord
1 GB DDR Ram
ATI Radeon 9600 Graf.kaart
sound on board
Cinergy 400 TV

2 HD's waarvan een SATA
USB/Firewire kaart

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/01, 11:42:36 »
Omdat zo'n brakke BIOS'en zo gemaakt worden dat ze wel onder windows draaien, maar dat is dan ook alles :) Linux verwacht een ACPI dat in orde is.

Heb je anders mijn suggestie geprobeerd met de bootparameters? dan wordt ACPI genegeerd
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/01, 11:59:53 »
het bootparameters verhaal snap ik eigenlijk niet zo goed ....
(wanneer moet ik dat intypen ?? Moet ik sowieso ergens wat intypen als hij opstart, ik dacht dat alles vanzelf ging als hij live vanaf cd start )

Ik wil eigenlijk ook niet teveel met deze computer lopen prutsen nu alles eindelijk weer soepel loopt en mijn ipod weer herkend wordt en windows niet zeurt om vanalles.

Pagina hier is gebookmarked en als ik een nieuwe kast in elkaar gezet heb stop ik daar een unformatted HD in en installeer ik Ubuntu :)

Offline merijn

  • Lid
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/02, 10:32:37 »
hoi,ik ben pas Ubuntu linux gebruiker.
Ik heb compleet windows eraf gegooid,en allemaal alternatieven geinstalleerd.
Bij mij werkt alles naar behoren.
Natuurlijk moest ik wel wat speurwerk op het internet verrichten (w.o ook op dit forum) om een aantal dingen voor elkaar te krijgen,van hoe een aantal dingen moesten worden ingesteld en geinstalleerd e.t.c.
Dat is dus allemaal gelukt.
Nu begin ik steeds meer dingen van Linux te leren.
Dat moet ook.
Ik ben er dik tevreden mee met Linux en wil niks meer van Windows weten.
geen gezeur meer over spyware,virussen e.t.c plus dat mijn systeem nu veel stabieler is, en veel beter met het geheugenmanagement is.
Kortom ik heb veel lof voor Linux en zeker deze ubuntu distributie.
Alles wat ik vroeger onder windows kon kan ik nou onder Linux ook.
Ja het enige wat wat minder kan dat is het spelen van spelletjes,als je geen gameemulator hebt.
Maar goed het spelen van spelletjes is ook voor mij een mindere prioriteit.:cool:

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/02, 21:52:14 »
Citaat van: highwaykind
het bootparameters verhaal snap ik eigenlijk niet zo goed ....
(wanneer moet ik dat intypen ?? Moet ik sowieso ergens wat intypen als hij opstart, ik dacht dat alles vanzelf ging als hij live vanaf cd start )
Ja, normaal gezien wel, tenzij je vervelende hardware hebt ;)

als je de live cd in de laptop steekt kan je normaal gezien met een van die F-knoppen extra parameters opgeven... (iemand anders die weet hoe dat precies in elkaar zit? heb hier nu geen desktop cd liggen om te testen)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

highwaykind

  • Gast
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/25, 20:46:52 »
Ik heb Kubuntu draaien :)

Er zijn voor de meeste programma's inderdaad erg goede linux alternatieve. ( I heart Amarok).
Ik heb alleen nog geen werkende audiorecorder gevonden ( hoeft echt niet ingewikkeld, moet audio van mic/line in/ through op kunnen nemen ).

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
OK, gedownload en nu ? ( absolute beginner)
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/25, 20:49:29 »
Standaard zit er in Ubuntu (en waarschijnlijk ook Kubuntu) een geluidsrecorder in. Die heel toepasselijk Geluidsrecorder heet ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"