Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!  (gelezen 11789 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Gepost op: 2016/11/06, 12:39:25 »
Nou, ik heb een mooie hobby-klus voor deze winter :D

Foei foei!

Ik heb een mooie oude Shuttle PC, jaartje of tien oud (niet zeggen tegen ZijneBalorigheid), die als een zonnetje draait op 14.04. Daar zit van huis uit een Hauppage Capture kaart in, die netjes herkend wordt als:

just@Xub1504-Shuttle-JV:~$ dmesg|grep ivtv
[   10.107587] ivtv: Start initialization, version 1.4.3
[   10.107677] ivtv0: Initializing card 0
[   10.107680] ivtv0: Autodetected Hauppauge card (cx23416 based)
[   10.112600] ivtv0: Unreasonably low latency timer, setting to 64 (was 32)
[   10.165292] ivtv0: Autodetected WinTV PVR 500 (unit #1)
[   10.361648] cx25840 2-0044: cx25843-23 found @ 0x88 (ivtv i2c driver #0)
[   11.074982] wm8775 2-001b: chip found @ 0x36 (ivtv i2c driver #0)

Prima allemaal dus! Verder hebben we een mooie VHS recorder liggen en ook nog een Sharp Viewcam Hi8 camera met ook de nodige bandjes. Die Viewcam is kaduuk (bandje komt er niet meer uit), maar een tweedehandje kost niet veel.

Dus gaan we die oude banden maar eens digitaliseren. Voorlopig loopt de klus vast op een foutmelding (zie bijlage) en ergens kwam ook een Resource Busy melding voorbij. Die PVR500 kaart is een bekende in Linux.

Dat wordt dus zoeken en graven. Voor de experimenten heb ik ook nog twee digitale videocamera's met Composite kabels. Alles gaat op dit moment trouwens via de Composite ingang. Ik heb geen S-video kabel, althans nog niet als ze er al zijn. De camera's en de VHS recorder hebben alleen Composite uitgangen.

Iemand hier ervaring mee?

Ik ga als eerste stap die mooie oude Shuttle maar op 16.04.1 zetten. Volgens de filmclub is voor digitaliseren geen dikke hardware nodig, dus hij moet er maar aan geloven. hè?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/11/06, 12:41:16 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/06, 13:07:02 »
Heel lang geleden, onder Windows XP, heb ik mij daar nog aan gewaagd. Toen ik naar Ubuntu overging, werd de kaart niet herkend, en het was toen voor mij een brug te ver (méér dan één) om die kaart herkenbaar en aan de praat te krijgen. Jij bent ten minste al zo ver: dat is al een hele grote stap. Na het ruwe "digitaliseren" komt nog de opkuis: bijsnijden, en misschien een beetje stabilisatie/ruisonderdrukking. Overdrijf daar niet mee, want dan wordt het resultaat onnatuurlijk. Ook voor het geluid geldt dit: eventuele DC offset vewijderen, normaliseren, eventueel een beetje ruisonderdrukking, misschien zelfs een beetje equalisatie.
ik denk dat avidemux hier een centrale rol zal spelen. Het opkuisen van de audio doe je op het geluidsspoor in Audacity. Het opkuisen van de video doe je in Avidemux met zijn vele filters. Ondertussen mux je het geluid er weer in en schrijft uit naar een moderne, compacte codec, of een andere codec, afhankelijk van de endbestemming van je filmpjes. Veel plezier!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/06, 13:42:54 »
Hoi Vanadium,

Als ik eerst maar die tape digitaal heb. Verder ben ik heel goed thuis in videowerk, dus dat is het punt niet. Wel de hoeveelheid benodigde tijd per video wellicht, maar als ik het maar binnen heb is de eerste zorg. Hauppage heeft zo te zien nog het nodige voor die oude kaart.

Voorlopig krijg ik het signaal niet eens in Linux binnen. Wie weet is er zelfs helemaal geen signaal? Stap voor stap aanpakken maar.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/06, 13:47:26 »
Enkele maanden geleden heb ik wat VHS banden gedigitaliseerd gebruik makende van een USB video grabber uit de Lidl. Het was wel even zoeken naar de juiste instellingen, maar het is mij uiteindelijk gelukt met mencoder. Ik heb nu eenmaal voorkeur voor commad line  ;) Moet wel eens terug zoeken wat de juiste opdrachten waren.

Werk je liever met een GUI dan is VLC ook een bruikbare oplossing.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/06, 14:08:57 »
Hoi Nero,

Op die oude installatie van 15.04 was geen mencoder te vinden, maar op de 16.04 wel. Die was ik toch al van plan op de Shuttle te zetten, dus mooi voor elkaar.

De commandline is totaal geen probleem. Leuk juist!

Als jij de opdrachten voor me hebt, heel graag! Al was het maar als voorbeeld.

Dit geeft de burger weer moed!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/06, 15:25:15 »
Dit zou je op weg kunnen helpen: https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=110646

Mogelijk moet je inderdaad die ivtv-utils (kijk eens in synaptic) installeren om effectief wat met je kaart te kunnen doen, naast ze enkel herkennen (wat zoals al gezegd al heel wat is).

Ook hier werken ze met VLC voor de capture, maar hebben ze eerst ivti-utils nodig. https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=55754

Hier worden twee commandolijntjes opgelijst die video capteren van een video device, één met ffmpeg en één met streamer: http://askubuntu.com/questions/161940/capturing-video-from-webcam-and-saving-to-a-file

Gewoon wat losse stukjes van de puzzel: ik maak me sterk dat je het na wat extra zoeken en puzzelen voor elkaar krijgt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/06, 16:55:22 »
Hoi Vanadium,

Bedankt voor de links! Die eerste had ik al doorgespit maar de laatste is weer nieuw. Al is dan die PVT 500 herkend die video0 en de video1 stream geven de gemelde foutmelding. Ja, het moet wel lukken, lijkt mij.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/07, 11:39:37 »
Ik heb wel video opgenomen met mijn Hauppauge Live TV-stick mbv het commando vlc.
Mijn "weetje" bestand zegt het volgende:
==========================
Out.mp4 gemaakt met vlc.

Media→Opnameapparaat openen… → Video-apparaatnaam: /dev/video0 → Audio-apparaatnaam:
hw1,0 → Afspelen: Converteren → Video H264 + MP3(MP4)- “Tools” → Videcodec:  Resolutie Breedte 1080px, Hoogte 608px,,, Filters: Deinterlacing video filter → Opslaan → Doelbestand, Bladeren, kies naam en plaats doelbestand → Start

=============================

/dev/video0 (video-apparaatnaam) moet misschien wat anders zijn, evenals hw1,0 (audio-apparaatnaam)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/07, 11:51:39 »
Hoi Aartje,

Super, jouw reactie! Ik heb VLC al uitgebreid geprobeerd, maar nou heb ik een mooi voorbeeld hoe die instellingen er uit moeten zien. Dat scheelt al heel veel.

Zo te zien ligt vooralsnog het probleem vooral bij het vinden van het signaal uit mijn Hauppage kaart. Dat zou video0 moeten zijn, net als bij jou. Ik heb ook nog een heel stel andere videoX waarden gevonden, maar het doet allemaal niks. Misschien het kaartje kapot?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/07, 12:56:10 »
Dat zou video0 moeten zijn, net als bij jou. Ik heb ook nog een heel stel andere videoX waarden gevonden, maar het doet allemaal niks. Misschien het kaartje kapot?


Is /dev/video0 er sowieso ? Ik neem aan dat "video4linux" is ge-installeerd (libv4l).
Heb je al eens het script geprobeerd dat je hier kan vinden ? :
http://easycap.blogspot.nl/p/recording.html

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/07, 13:18:30 »
En misschien (hoewel oud) heb je hier wat aan :
https://www.mythtv.org/wiki/Hauppauge_PVR-500

Het capturescript dat ik je aanraadde werkt nog wel met mijn Hauppauge 610 capture stick
(en eerder mijn Pinnacle PCTVPRo)
onder Ubuntu 12.04 maar niet meer goed onder onder Mint 17 (Ub14.04 based), lost frames
gedoe. Maar in ieder geval kan je zien wat dat script doet mbt het zoeken naar
het zoeken van /dev/videoX etc.

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/07, 13:43:05 »
Verder heb ik voor  mezelf nog een éénregelig scriptje (wel commentaarregels erbij) gemaakt om te capturen onder Mint17.3

===============================================
# ./grab_video_met_analoge_input 0:15:00 output.mpg
# Maakt een mpg2-video van 15 minuten 3000kb met 192kb audio
# Ik knip en verander output.mpg naar xvid dmv avidemux.
# Kies dan bij Video  voor MPEG-4 ASP (Xvid) en daar bij Configure->Main->Encoding type
# voor Two Pass-Average bitrate en dan voor 1500
# en bij Video->Filters->Interlacing->libavcodec interlacer voor Cubic interpolate
avconv -f video4linux2 -channel 0 -pix_fmt yuv420p -i /dev/video0 -f alsa -ar 44100 -ac 2 -acodec pcm_s16le -i hw:1 -vcodec mpeg2video -pix_fmt yuv420p -me_method epzs -threads 4 -r 25.00 -g 15 -s 720x406 -b 3000k -bt 300k  -acodec mp2 -ac 2 -ab 192k -ar 44100 -y -f vob -t $1 $2

==============================================

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/07, 14:03:47 »
Ik zie nu verder dat die PVR-500 bestaat uit meerdere tuners en daar heb ik nooit mee
te maken gehad.

Uit de wiki van mythtv:
===============================
ls /dev/vi* -l

Your output should look something like this example:

lrwxrwxrwx 1 root root 6 Dec 29 06:27 /dev/video -> video0
crw-rw----+ 1 root video 81, 0 Dec 29 06:27 /dev/video0
crw-rw----+ 1 root video 81, 1 Dec 29 06:27 /dev/video1
crw-rw----+ 1 root video 81, 24 Dec 29 06:27 /dev/video24
crw-rw----+ 1 root video 81, 25 Dec 29 06:27 /dev/video25
crw-rw----+ 1 root video 81, 32 Dec 29 06:27 /dev/video32
crw-rw----+ 1 root video 81, 33 Dec 29 06:27 /dev/video33

Here is what each device corresponds to in this case:

Tuner unit #1: - For your info

/dev/video0 – The encoding capture device (Read-only)
/dev/video24 – The raw audio capture device (Read-only)
/dev/video32 – The raw video capture device (Read-only)
/dev/radio – The radio tuner device
/dev/vbi0 – The "vertical blank interval" (Teletext) capture device


Tuner unit #2: - For your info

/dev/video1 – The encoding capture device (Read-only)
/dev/video25 – The raw audio capture device (Read-only)
/dev/video33 – The raw video capture device (Read-only)
/dev/vbi1 – The "vertical blank interval" (Teletext) capture device

===================================

Bedoelen ze nu met "raw video" en "raw audio" de mpeg2 gecodeerde of juist niet ?



Offline Nero

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/07, 14:42:15 »
De opdracht die ik gebruikte:mencoder tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:norm=PAL:outfmt=uyvy:device=/dev/video1:input=0:fps=25:alsa:adevice=plughw.1,0:audiorate=48000:amode=1:forceaudio:immediatemode=0 -oac lavc -ovc lavc -of mpeg -mpegopts format=dvd -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1835:vrc_maxrate=8000:vbitrate=5000:keyint=15:acodec=ac3:abitrate=192:aspect=4/3 -o /tmp/test.mpgBij mij is video0 de ingebouwde webcam en video1 de grabber. Bij deze laatste heb ik de keuze tussen input=0 (composit) en input=1 (S-video).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/07, 15:00:19 »
Hoi Aartje,

Jaja, die PVR 500 schijnt uit twee PVR 150 te bestaan. Ik heb dus twee tuners :D. Misschien hebben die twee wel ruzie. Ik snap uit jouw overzicht nou wel hoe dat in de verschillende /dev/videoX-en tevoorschijn komt.

Daar ben ik heel blij mee, want zo wordt het plaatje steeds duidelijker.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/07, 15:05:53 »
De opdracht die ik gebruikte:mencoder tv:// -tv driver=v4l2:width=720:height=576:norm=PAL:outfmt=uyvy:device=/dev/video1:input=0:fps=25:alsa:adevice=plughw.1,0:audiorate=48000:amode=1:forceaudio:immediatemode=0 -oac lavc -ovc lavc -of mpeg -mpegopts format=dvd -lavcopts vcodec=mpeg2video:vrc_buf_size=1835:vrc_maxrate=8000:vbitrate=5000:keyint=15:acodec=ac3:abitrate=192:aspect=4/3 -o /tmp/test.mpgBij mij is video0 de ingebouwde webcam en video1 de grabber. Bij deze laatste heb ik de keuze tussen input=0 (composit) en input=1 (S-video).

Hoi Nero,

Ahaa! Daar zitten de nodige snufjes in die ik nog niet ben tegengekomen. Zoals dat video1:input=0. Dat je die input waarde hebt wist ik wel. Bij de PVR 500 zou dat 2 moeten zijn (ik gebruik ook de composite ingang).

Fijn deze reacties. Het wordt steeds duidelijker hoe het in elkaar zit.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/08, 08:14:02 »
Gisteravond tijd genomen om verder te graven op het web. Zo te zien is alles minstens uit 2010 en zwaar verouderd. Links zijn inmiddels dood en zo. Die PVR500 heeft misschien firmware nodig.

In ieder geval, na het verhaal van Nero over die goedkope USB video grabber van Lidl (nog steeds in hun webwinkel te koop voor 2 tientjes) ben ik maar eens gaan kijken bij de Chinezen :D en jahoor! Die hebben er één voor iets meer dan de verzendkosten van de Lidl met 274 reviews vol successtories, Linux inbegrepen.

Tijd voor wat plagiaat met deze reclamekreet: "Ik ben toch niet gek!" Ik heb er eentje besteld voor die 8 euro. Doet hij het niet onder Linux dan doet hij het wel onder Windows 8. Met deze Chinezen heb ik qua service & garantie puike ervaringen. Verzending uit Hong Kong is gratis.

Alleen moet je drie weken geduld hebben. Nou, dat heb ik wel voor die centen. Werkt dit en waarom zou dat nou niet, dan ga ik al mijn oude VHS banden omzetten voor een prijs waarvoor je er niet eens eentje kan laten doen door een bedrijf.  Ik heb mijn VHS recorder nog, maar anders zijn die tweedehands ook voor een paar tientjes te koop.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/11/08, 08:18:03 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/08, 12:24:17 »
Ja, dat durfde ik niet voor te stellen. Maar waarom zou je blijven klooien met
een stuk hardware die op zijn minst moeilijk ondersteund word als je voor
zo weinig geld een alternatief kan kopen. Als het werkt, reken er dan maar
op dat je nog uren bezig zult zijn met de juiste instellingen uit te vlooien.

 Volgens mij kun je het gemakkelijkste eerst even
http://easycap.blogspot.nl/p/easycap-dc60.html
raadplegen. Daar staat daar al eerder gemelde script, waarin ook een stuk hardware-
herkenning zit. Er kunnen volgens die pagina geluidsproblemen voorkomen (ook volgens
een Youtube filmpje dat over die grabber gaat), maar er staat een workaround op
diezelfde pagina.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/08, 13:31:32 »
Hoi Aartje,

Het was ook een beetje de uitdaging om iets zinvols te doen met die mooie oude Shuttle. Maar dat soort dingen heeft natuurlijk wel zijn grenzen, vooral als het alternatief zo weinig kost. Bovendien had ik nog wat geld staan op mijn Paypal account.

Bedankt voor die link!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/25, 11:45:15 »
Nou mensen,

Het verhaal gaat weer verder. Nu onder het regelmatig slaken van de kreet Foetsie kai kai kai.

Mijn grabber uit China had een Fushicai chip. En geen beeld. Wij dan maar een grabber gekocht bij Conrad. Bij thuiskomst meteen in mijn Linux bak gedrukt.

Foetsie kai kai kai. Dezelfde chip. Vrijwel helemaal gelijk en ook geen beeld.

Op een Windows bak gezet. Ook niks ondanks andere bijgeleverde software. Dan ga je natuurlijk de hele keten na en ik de kabel van een Sony Handicam in die Conrad grabber geprikt. Beeld!! Dus is nu de vraag of onze oude VHS recorder wel beeld zet op de scart aansluiting.

Inmiddels zijn we drie oude recorders verder. Wel beeld op een TV, maar niet via de Scartaansluitingen. Nu las ik ergens dat die aansluiting bij een TV auto omschakelt van IN naar OUT. Heb ik soms een omschakel scart adapter nodig? Ze bestaan, dat weet ik. Google maar op scart I/O
Wordt vervolgd.

Lukt het echt niet dan neem ik die video's wel met mijn videocamera op vanaf het scherm van de TV. Ik heb al een proefje gedaan. Best aardig. Die grabbers zijn kwalitatief ook niet zo super, begreep ik.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/25, 12:33:03 »
EasyCap werkt met Linux, kost €20 a €25.
Opnemen vanaf je beeldscherm is minder van kwaliteit dan met een grabber.

Offline jolo

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/25, 13:40:55 »
Ik had onlangs deze Basetech BR116 USB 2.0-videograbber gekocht bij conrad. Die werkt bij mij vanaf Ubuntu 16.04. Ik gebruik daarvoor een scart naar composiet kabel met een schakelaar op de scart. Die moet dan inderdaad staan op de stand "out". Echter heb ik hier ook nog een scart naar composiet kabel zonder schakelsaar, waarop dit ook werkt. Op de composietkabel moet echter een Video out aansluiting beschikbaar zijn.

Als ik deze aansluit op een oude VHS video recorder kan VLC > Media > Opnameapparaat openen. Tabblad Opnameapparaat.
Opnamemodus: Video camera.
Video-apparaatnaam: /dev/video0
Audio-apparaatnaam: hw:1,0

Dan is er in VLC 2.2.2 zowel geluid en beeld van de oude VHS videoband. Alleen zit de Nederlandstalige ondertiteling een tikje te laag. Een klein deel daarvan valt buiten beeld.

Dit is de lsusb output van de Video Grabber
Bus 002 Device 002: ID 1b71:3002 Fushicai USBTV007 Video Grabber [EasyCAP]


En dit is de dmesg output van de Video Grabber
[   11.945580] usbcore: registered new interface driver btusb
[   38.976053] usb 2-1: new high-speed USB device number 2 using ehci-pci
[   39.111471] usb 2-1: config 1 interface 0 altsetting 1 bulk endpoint 0x83 has invalid maxpacket 256
[   39.114340] usb 2-1: New USB device found, idVendor=1b71, idProduct=3002
[   39.114346] usb 2-1: New USB device strings: Mfr=3, Product=4, SerialNumber=2
[   39.114349] usb 2-1: Product: usbtv007
[   39.114352] usb 2-1: Manufacturer: fushicai
[   39.114354] usb 2-1: SerialNumber: 300000000002
[   40.630371] usbtv 2-1:1.0: Fushicai USBTV007 Audio-Video Grabber
[   40.630514] usbcore: registered new interface driver usbtv
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/25, 14:16:34 »

Opnemen vanaf je beeldscherm is minder van kwaliteit dan met een grabber.

Oh? Ik las het omgekeerde. Is dat uit eigen ondervinding, Rico?

Bedankt voor de reactie, Jolo. Ik heb precies hetzelfde ding van Conrad en de Chinees geeft trouwens dezelfde output op lsusb en dmesg. Dan zal het probleem liggen in de video out schakeling. Video kabels zat hier, maar blijkbaar geen out.

Citaat
Op de composietkabel moet echter een Video out aansluiting beschikbaar zijn.

Hoe zit zoiets er uit?

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/25, 16:13:54 »
Mijn scart naar composietkabel zonder schakelaar heeft onder andere de beschikking over Video out. Naast een van de zwarte tulpstekkers zit gewoon een sticker met de tekst Video out. Als de sticker(s) er niet meer op zit(ten) of onleesbaar zijn geworden, zou je het onder andere kunnen checken met een multimeter. Zie de scart aansluitingen op deze hyperlink. "Composit video Output" Pin 19.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Videotapes digitaliseren via Linux - oef!
« Reactie #24 Gepost op: 2017/03/25, 19:11:10 »
Ik ben de stad ingegaan voor een scart met schakelaar. Voor elkaar. Wel is de kwaliteit van de eerste proef slechter dan de opname via het TV-scherm, maar dat is dan verder een kwestie van instellingen en vergelijken. Bovendien is de video-camera een prima 1080p ding, dus er moet wel wat kunnen. En dan natuurlijk vooral even via Linux proberen met de aanwijzingen hier gekregen.

Het programma bij de grabber geeft als hoogste resolutie 720 bij 525 (uit mijn hoofd) aan. Dat is ook niet veel, lijkt mij.

Hoe dan ook: het was logisch dat ik geen beeld had. Verkeerde scart aansluiting. Jolo, heeft jouw scart zonder schakelaar maar met composite out dan 6 uitgaande kabels. 3 in, 3 uit?

De winter is nou dan wel voorbij 8-) maar ik heb wel beeld.

Dank zover allemaal!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021