Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie  (gelezen 626 keer)

Offline J

  • Lid
Ubuntu installatie
« Gepost op: 2008/01/24, 17:41:51 »
L.S.

Ik ben een leek als het om Ubuntu gaat, maar ik wil het leren kennen.
Gisteren heb ik Ubuntu geïnstalleerd op een externe harddisk (aangesloten via USB-2).
Na installatie en herstart kwam ik in een DOS-scherm met daarop alleen "Grub>".
Intikken van "help" gaf een lijst met mogelijke commando's.

Ik kreeg op geen enkele manier Ubuntu aan de gang en ook mijn Windows XP omgeving niet meer. Na elke herstart kwam ik weer bij Grub> uit.

Pas na het opstarten met een oude opstartflop van Windows 98 en het terugzetten van het Master Boot Record met fdixk /mbr werkte Windows weer.
Wat doe ik fout? Moet Ubuntu soms op een interne harddisk of zo?
Gaarne hulp van jullie.
Gegroet,

Joop van Doorne

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/24, 17:51:24 »
Inderdaad, een besturingssyteem hoort op een interne harde schijf.
Je probleem is dat ubuntu zijn opstartlader (Grub) op het MBR heeft gezet. Deze grub is afhankelijk van een configuratiebestand dat in de map /boot/grub/menu.lst staat op je ubuntu installatie. Nu is het zo dat er een hoop bios'en zijn die niet in staat zijn om op een USB schijf te geraken, en zo grub niet aan zijn configuratiebestand op de USB-schijf geraakt.

Een interne installatie van Ubuntu is dus aan te raden met bijvoorbeel deze handleiding: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Hoe dan ook het *zou* kunnen werken als je de installatie overdoet en op uw interne harde schijf een kleine partitie (100MB) aanmaakt van het formaat ext3 die u aankoppelt als /boot (en de externe schijf als /).
Hoe dan ook, ik weet niet of u hiermee het Ubuntu-starten-van-USB-probleem oplost, maar in elk geval is het starten van windows dan wel mogelijk

Ubuntu installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/24, 17:54:16 »
Ik heb zelf geen ervaringen met Ubuntu op een externe disk maar ik lees wel op het forum dat dit afgeraden wordt. Wel een tip als er iets fout gaat. Zet het bestand super grub op een cd-rom hiermee kun je de mbr in windows xp weer herstellen en ook de grub van linux.
Ik zou op de harde schijf Ubuntu op een aparte partitie zetten.
De verdere installatie wordt wel beschreven de documentatie van Ubuntu.