Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7  (gelezen 7043 keer)

Offline bewafa

  • Lid
3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Gepost op: 2014/11/03, 21:24:20 »
Hoi allemaal,

Ik zal het zo kort mogelijk houden. Ik heb een 3TB HDD, en een nieuwe 120GB SSD met win 7 er vers op geinstalleerd. Nu heb ik ook linux erbij nodig voor een programma. Dus ik heb vannochtend Ubuntu geinstalleerd op de SSD met een DVD. Tijdens de installatie heb ik voor automatisch partitioning gekozen, omdat ik niet zo veel meer van partities snap.

Toen de installatie klaar was, kreeg in de error "excecuting 'grub-install/dev/sda/ failed. this is a fatal error". Een google search later, bleek een restart, en een reinstall (en volgens mij ook nog een UEFI boot in de BIOS)  de oplossing te zijn, en Ubuntu stond erop, en deed het prima!!

Alleen.. is Windows nu weg. Ik kan alleen Ubuntu gebruiken. Ook leest Ubuntu mijn 3TB HDD niet.. blijkbaar omdat het een GPT partition is (dynamic disk).  Deze error kreeg ik als ik er in de terminal naar zocht. "WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sda'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted" Inmiddels heb ik er een basic disk GPT van gemaakt. Het rare is dat de SSD ook een GPT partitie is (geworden), want toen ik windows opnieuw op de SSD wilde installeren kon ik m niet gebruiken (win kan niet op GPT gezet worden, kon hem ook niet formatteren via de installer).  Ik heb nu een emurgency harde schijf aangesloten waar nog windows op staat zodat ik de situatie kon bekijken..



Ik snap er in ieder geval helemaal niets meer van. Moet ik nu mn SSD helemaal formatteren (alle 3 partities die erop staan), de 3TB HDD naar MBR converten, en windows weer op mn SSD installeren? En dan tijdens de Ubuntu installatie een nieuwe partitie maken zodat hij niet aan windows komt? Is er een manier om de in twee GPT partities gesplitste HDD te converten naar MBR zodat ubuntu hem ook leest? Als ik m als MBR laat krijg ik maar 2 TB namelijk..

Het is zo ingewikkeld allemaal, ik ben al een week aan het kloten! Ik ben nu bang dat ik weer iets fout doe, dus k wacht even tot iemand hier me uit de brand komt helpen  :)

dankjewel!

Offline EZ-man

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/03, 22:38:14 »
Het is zo ingewikkeld allemaal, ik ben al een week aan het kloten! Ik ben nu bang dat ik weer iets fout doe, dus k wacht even tot iemand hier me uit de brand komt helpen  :)

Hallo bewafa,

Ik begrijp je paniek. De situatie is niet zo hopeloos als je denkt. Doe nu geen rare dingen.  Om een globaal idee te hebben van de aanpak. Windows moet een herstel uitvoeren. Daarna de linux opstart aanpakken (grub2). De uitleg die je geeft is erg helderen en to the point. Dat maakt het vervolg iets eenvoudiger  :-)

Maar het is voor mij nu te laat om op dit moment je verder te loodsen. Kan daar morgen op terug komen?

Offline bewafa

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/03, 23:56:55 »
Het is zo ingewikkeld allemaal, ik ben al een week aan het kloten! Ik ben nu bang dat ik weer iets fout doe, dus k wacht even tot iemand hier me uit de brand komt helpen  :)

Hallo bewafa,

Ik begrijp je paniek. De situatie is niet zo hopeloos als je denkt. Doe nu geen rare dingen.  Om een globaal idee te hebben van de aanpak. Windows moet een herstel uitvoeren. Daarna de linux opstart aanpakken (grub2). De uitleg die je geeft is erg helderen en to the point. Dat maakt het vervolg iets eenvoudiger  :-)

Maar het is voor mij nu te laat om op dit moment je verder te loodsen. Kan daar morgen op terug komen?

Natuurlijk! Ik wil nu geen domme dingen meer doen, dus k wacht wel even. :)  K ben ondertussen wat wezen spelen met  mn 3TB hdd, geprobeerd om er nog een MBR van te maken, maar tervergeefs. Ik heb al mn bestanden wel vast gebackupt. Ik denk dat een format het beste is voor mn SSD, misschien ook voor mnd HDD, maar k zal ff wachten tot morgen, misschien heb jij er andere ideeen over. :)

Offline Nero

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/04, 11:21:06 »
K ben ondertussen wat wezen spelen met  mn 3TB hdd, geprobeerd om er nog een MBR van te maken, maar tervergeefs.
Dit is normaal. MBR is beperkt tot 2TB. voor grotere scijven moet je echt naar GPT.

Offline Henkp

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/04, 12:00:12 »
Lees voor meer als 2 TB deze hyperlink >> http://www.ibm.com/developerworks/linux/library/l-gpt/

Offline bewafa

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/04, 15:17:44 »
K ben ondertussen wat wezen spelen met  mn 3TB hdd, geprobeerd om er nog een MBR van te maken, maar tervergeefs.
Dit is normaal. MBR is beperkt tot 2TB. voor grotere scijven moet je echt naar GPT.

Maar, als ik het goed begrijp, kan je windows niet op een GPT installeren. Ik weet niet meer hoe, maar ik heb het eerder voor elkaar gekregen om de 3TB HDD waar windows op stond op te splitsen in twee volumes zodat ik de volle schijf kon gebruiken. Ik weet dus alleen niet meer precies hoe ik dat gedaan heb, en of mn partities uiteindelijk MBR of GPT waren..

Offline EZ-man

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/04, 15:34:05 »
De te volgen procedure is niet in een uurtje op papier te zetten. Deze post zal ik vandaag daarom een aantal keren updaten. Input van anderen zal ik tevens verwerken. Blijf dus alert.

@bewafa: GPT is een protocol van Microsoft, werkt onder win7/8. Maak je geen zorgen. Voor meer info zie op wikipedia.

1------------- work in progress  -------------  1

De partitie tabel op de harde schijf is beschadigd.  Aanpak van het probleem
A  - Eerst zal windows (provisorisch) weer aan de praat worden gebracht
B -  Daarna Ubuntu herstellen (hopelijk brengt boot-repair uitkomst)
C -  Windows_old hernoemen zodat de oude instellingen terug keren.


Opmerkingen / vragen @bewafa
- Klopt het dat het een geheel nieuw systeem is, en er geen byzondere data op de schijven staat, behalve 2 besturingssystemen ?
- Waarom wordt de SSD zo inefficient benut: er staat alleen EFI (een modern type opstart partitie) en een herstel-partitie op. (Windows staat op een andere schijf (!).
- Is het niet verstandig om die grote schijf 3TB  eerst los te koppelen.

Documentatie:
 - Dual boot (helaas in engels  https://help.ubuntu.com/community/DualBoot
 - Grub:   https://sites.google.com/site/computertip/grub
« Laatst bewerkt op: 2014/11/04, 16:29:13 door EZ-man »

Offline bewafa

  • Lid
Re: 3TB GPT partition problemen, dual-boot win7
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/04, 22:48:21 »
Opmerkingen / vragen @bewafa
- Klopt het dat het een geheel nieuw systeem is, en er geen byzondere data op de schijven staat, behalve 2 besturingssystemen ?
- Waarom wordt de SSD zo inefficient benut: er staat alleen EFI (een modern type opstart partitie) en een herstel-partitie op. (Windows staat op een andere schijf (!).
- Is het niet verstandig om die grote schijf 3TB  eerst los te koppelen.

Erg bedankt voor uw hulp! Ik zal nog wel blijven wachten tot je de procedure helemaal klaar hebt. Ik zal vast even je vragen beantwoorden:

- Ik heb een backup van al mn bestanden gemaakt, en mn HDD geformatteerd. De SSD is nieuw, daar staan idd alleen win 7 en ubuntu op (dat was tenminste de bedoeling)
- Windows stond eerst op de SSD, maar is blijkbaar verwijdert nadat ik Ubuntu erop geinstalleerd had. De Windows die ik nu gebruik staat op een oude schijf die ik erin heb gedaan zodat ik mn computer nog kon gebruiken en bij mn HDD kon om te backuppen (ubuntu las hem namelijk niet) Nu dat gedaan is, kan die eruit, en wil ik win7 en ubuntu gewoon weer op de SSD.
- Ik heb de 3TB HDD losgekoppeld bij het installeren van windows (toen hij nog erin zat lukte de installatie niet.) Ik heb dit niet gedaan bij het installeren van Ubuntu. Had dit gemoeten?

Mijn Engels is trouwens uitstekend, dus maak je daar maar geen zorgen over :) Ik zal de documenten alvast even doorlezen!