Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] - veel crashes de laatste tijd  (gelezen 2406 keer)

Offline profk

  • Lid
[OPGELOST] - veel crashes de laatste tijd
« Gepost op: 2009/02/07, 12:05:30 »
De laatste tijd erg veel crashes, afgelopen half uur al weer de vijfde: systeem vriest volledig vast, kan alleen aan/uit knop nog bebruiken. Heb ergens het vermoeden dat het aan de laatste kernel-update ligt maar weet dat niet zeker (2.6.24-23 generic, 8.04). Wie heeft een suggestie?
Hans
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 16:04:18 door profk »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/07, 12:06:46 »
Klinkt eerder als rot RAM-geheugen. Doe eens een memtest? Derde optie in het Grubmenu.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/07, 12:07:13 »
Kijk eens of er ten tijde van de crash iets staat in /var/log/messages

Vanuit de terminal:

cat /var/log/messages
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

van_zwier

  • Gast
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/07, 12:08:37 »
hmm, als dat zo is zou profk toch bios-beepen om z'n oren moeten krijgen?
Of kun je geheugen problemen hebben en toch kunnen starten?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/07, 12:11:58 »
hmm, als dat zo is zou profk toch bios-beepen om z'n oren moeten krijgen?
Of kun je geheugen problemen hebben en toch kunnen starten?

Compleet kapot = piep, deels rot = instabiel systeem.

Offline Drummies

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/07, 12:19:33 »
De laatste tijd erg veel crashes, afgelopen half uur al weer de vijfde: systeem vriest volledig vast, kan alleen aan/uit knop nog bebruiken. Heb ergens het vermoeden dat het aan de laatste kernel-update ligt maar weet dat niet zeker (2.6.24-23 generic, 8.04). Wie heeft een suggestie?
Hans

evt voor een test de voorlaatste kernel gebruiken 2.6.24.22,mocht je deze niet meer hebben instaleren via synaptic zoekterm linux-image
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline profk

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/07, 13:32:57 »
@ pjotr: memtest gedaan, inderdaad mogelijk rot geheugen: 50 errors bij test 5. De crash deed zich trouwens ook voor toen ik vanochtend de voorlaatste kernel gebruikte.
Andere symptomen: soms is mijn scherm volledig overhoop bij een crash (schuine gekleurde strepen), het duurt langer dan normaal voordat mijn (eenvoudige) bureaublad zich laat zien, blijft daarbij lang de opstart-kleur.
/var/log messages meldingen: laatste regel vóór de restart is altijd: pulseaudio[5825]: alsa-util.c: Cannot find fallback mixer control "Mic".


Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/07, 13:58:06 »
@ pjotr: memtest gedaan, inderdaad mogelijk rot geheugen: 50 errors bij test 5. De crash deed zich trouwens ook voor toen ik vanochtend de voorlaatste kernel gebruikte.
Andere symptomen: soms is mijn scherm volledig overhoop bij een crash (schuine gekleurde strepen), het duurt langer dan normaal voordat mijn (eenvoudige) bureaublad zich laat zien, blijft daarbij lang de opstart-kleur.
/var/log messages meldingen: laatste regel vóór de restart is altijd: pulseaudio[5825]: alsa-util.c: Cannot find fallback mixer control "Mic".



hoogstwaarschijnlijk is het dus het werkgeheugen, dat wordt vervangen dus, of als je meerdere modules hebt de kapotte er uit halen.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline track

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/07, 15:23:55 »
@ pjotr: memtest gedaan, inderdaad mogelijk rot geheugen: 50 errors bij test 5.  ...
Hoi profk,

dat mag natuurlijk niet, er is dus iets mis in staten van geheugen.
Één test zou ke nog kunnen doen: als het geheugen te aggressief getimed is kan het ook mis gaan. Dus in de BIOS de timing van het geheugen héél konservatief instellen. Als de memtest dan zonder fouten doorloopt toont dat in die richting.

Vriendelijke groet,

track

Offline profk

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/07, 16:00:48 »
Hoi track,
Wat is "agessief timen" van het geheugen, en hoe zou dat in het BIOS in te stellen zijn. Ik werk trouwens op een dual-boot machine, onder windows XP schiet het ding er ook wel eens vol uit (plotselinge restart, geen freeze).
Hans

Offline track

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/07, 16:20:28 »
Hoi Hans,

dat Win.. er ook problemen heeft is logisch, want elk OS werkt op dezelfde hardware en die wordt geïnitieerd door het bios.

Ergens in het bios vind je een rubriek "RAM timing". Die staat meestal op "auto", haalt dus zijn parameters uit de SPD (= extra parametergeheugen in de geheuegenrepen). Maar als de aanspreektijden te kort ingesteld zijn (dat bedoel ik met aggressief) komt de geheugenbus in de war.

Dus alle bereikbare timings manueel zo slof mogelijk zetten (vele takten, nanosec's, lage frequenties), opslaan en testen.

track

Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/07, 17:36:08 »
Kijk eens of er ten tijde van de crash iets staat in /var/log/messages

Vanuit de terminal:

cat /var/log/messages
Systeem > Beheer > Systeemlogboek kan ook ;) Maar goed, ik denk dat het probleem nu wel is gevonden, toch?

Offline profk

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/07, 21:36:43 »
Ja, ik ga eens naar dat geheugen kijken. Weet iemand of de systeem-melding pulseaudio[5825]: alsa-util.c: Cannot find fallback mixer control "Mic" er iets te maken mee kan hebben?
Hans

Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/08, 11:39:17 »
Nee hoor, da's gewoon een melding van het geluid.

Offline profk

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/08, 13:13:14 »
OK, da's duidelijk, ik vond het alleen opvallend dat deze melding altijd de laatste was voordat ik een systeem-freeze kreeg...

Offline eXtreem

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/08, 13:14:45 »
De melding zou mogelijk een gevolg van de freeze kunnen zijn als ik het zo lees...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/08, 13:20:43 »
Hoe dat dan? Pulse valt gewoon terug op een microfoon.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/08, 13:24:14 »
Aangezien de melding steeds ten tijde van de freeze is en ik kan me voorstellen dat hij op dat moment de hardware niet meer goed kan aansturen en daarom misschien de melding "cannot find fallback mixer...." geeft. Zit maar wat hardop mee te denken ;)
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline track

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/08, 16:00:09 »
Hoi Hans,

heb je de zaak met het geheugen al in de kast ?

Wat die "cannot find fallback mixer" betreft maak liever een nieuw topic aan want dan zullen diegenen die er wél besef van hebben jouw vraag ook kunnen vinden.

Groeten,

track

Offline profk

  • Lid
Re: veel crashes de laatste tijd
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/08, 16:03:18 »
Hoi Track,
ik zal dit topic afsluiten, omdat het hoogstwaarschijnlijk aan het geheugen ligt (hoewel ik gisteren én vandaag geen enkele freeze heb gehad). Goed idee om voor die melding een nieuw topic te starten.
Hans