Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?  (gelezen 2454 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Gepost op: 2007/10/27, 15:54:28 »
Ik had al eens eerder, maanden geleden, een gelijkaardige vraag gesteld. Maar inmiddels heb ik wat nieuwe ervaringen opgedaan en daarom wil ik effe kijken of er bij jullie zijn die goede ervaringen hebben met database-systemen.

Voor alle duidelijkheid: ik wil dus een database opzetten, zoals ik dat ook met MS Access al jaren doe, d.w.z. grotendeels grafisch en stabiel.

Mijn vereisten:
Ik wil een goed database systeem dat mijn fotocollectie (zowel scans als verwijzingen naar dia's in mijn lader-kast) kan beheren. Moet vlot invoer toelaten met een dBase-achtige carry-on functie, drop down lijsten in invoerschermen, foutcontrole bij invoer, één-op-veel relaties zijn een absolute must (vb. voor het toevoegen van meerdere keywords), bij voorkeur ook met de mogelijkheid om een object-type veld te hebben, waarin ik dan een foto (of scan van een dia) kan steken.

Fotocollectie: >5000 dia's, afkomstig van >500 films, met honderden mogelijke trefwoorden


Mijn ervaringen
===========

Vooral Kexi en Knoda lijken me iets zinvol voor een niet-zo-erg-goede-maar-toch-wel-met-Access-voldoende-vertrouwde man als ik

OOBase (versie 2.2)
==> verschrikkelijk traag / nagenoeg onmogelijk om een tabel vlot te importeren uit een ander formaat / moeilijk tot onmogelijk om de volgorde van velden te wijzigen / vreemde foutmeldingen bij het editen / query's lopen erg moeilijk

Kexi
==> ziet er erg goed uit, maar toen ik het enkele maanden geleden testte, sloeg het (onder Dapper Drake) gewoon tilt

Knoda
==> geen idee, maar ziet er goed uit

MySQL
==> door allerlei modules en opties verre van eenvoudig voor een klassieke Access-gebruiker als mezelf / ik wil echt niet vijf maanden moeten programmeren voordat ik een simpel databeesje kan opgezet krijgen voor mijn ocharme 5000
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline theokus

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/27, 17:59:49 »
Citaat van: Jenske
Ik had al eens eerder, maanden geleden, een gelijkaardige vraag gesteld. Maar inmiddels heb ik wat nieuwe ervaringen opgedaan en daarom wil ik effe kijken of er bij jullie zijn die goede ervaringen hebben met database-systemen.


==> erg goed, maar invoerscherm maken is niet mogelijk en je moet dus per record alles opnieuw intikken of kopiëren en daar heb ik geen goesting in
OpenOffice heb ik al opgegeven: zelfde problemen als voorheen.
Maar goed ik ga niet opnieuw beginnen (zagen dus).

Kexi vind ik goed.
Leest zonder probs een database van Access in en dat zocht ik.
Ik heb dit een paar maal geprobeerd en het blijft goed.
Het lijkt niet echt pro. maar het werkt en is gebruikersvriendelijk.
Formulieren zijn niet zo geweldig maar ze doen wat ze moeten doen.
Vind die Kexi eigenlijk prima ;)
Heb ook nog niet gevonden hoe ik de tabellen op breedte kan houden
zodat alle records mooi in hun tabel passen..
As good as it gets

Offline vis

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/27, 18:54:08 »
Hier even mijn reactie:

Als je echt een soort access wilt en geen MYSQL, dan zit je toch wel redelijk aan OO en Kexi vast. Knoda is alleen maar een frontend en de data moet dan wel beheerd worden in aparte database zoals mysql en postgresql (kan het mis hebben, maar dit is wat mij bijstaat).
OpenOffice is idd bijzonder traag. Dit is ook de rede dat ik het ook niet wil gebruiken. Het nadeel van kexi vind ik dat nog niet de volleige SQL code kan gebruikt worden. Ik hoop ook dat Koffice 2.0 snel uitkomt, want hierin zou een versie komen van Kexi met volledige support van SQL.

Dus:

Als je echt voor Kexi wilt gaan, moet je naar mijn  idee een beetje geduld tot de 2.0 versie uit is. Openoffice Base is leuk voor kleine projectjes of om te oefenen, maar voor de rest is het (in mijn ogen) een waardeloos programma.
Wil je toch meer te keizen hebben, dan zou ik me gaan verdiepen in MySQL.

Offline Bobbie

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 22:49:32 »
De dBase programma van OO is een stiefkindje geweest bij de ontwikkeling.
Maar afgelopen zaterdag hoorde ik van Dennis dat ze er bezig mee zijn, er zijn extra mensen er op gezet om deze verdere te ontwikkeling.
Dus het is nog even wachten.

Offline vis

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 00:24:08 »
Dat zou erg mooi zijn, als ze deze inderdaad gaan verbeteren, Wacht met spanning af.

Offline theokus

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 01:27:30 »
Citaat van: Bobbie
De dBase programma van OO is een stiefkindje geweest bij de ontwikkeling.
Maar afgelopen zaterdag hoorde ik van Dennis dat ze er bezig mee zijn, er zijn extra mensen er op gezet om deze verdere te ontwikkeling.
Dus het is nog even wachten.
Bobbie, kindjes zijn kindjes en daar heb ik alle sympathie voor.
Maar het kan volgens mij niet in 2007 dat dit nog niet in orde is.
Als je iets doet...dan kan je het ook goed doen.
Versie na versie bleef dit "stiefkindje" wat het was: je kon er niet mee werken.
Van de drie overige modules zijn er ook genoeg alternatieven en zeker
als je in een windowsomgeving werkt.
(zie Google, zie IBM enz.)

Ubuntu en OO zijn twee aparte zaken maar ik kan me indenken
dat er velen zijn die anders gaan denken, ook omdat OO standaard
ingebakken is ;)
Er zijn andere database-toepassingen maar het is zoals Jenske zegt: ik ga niet meer prutsen.

Het kan best zijn dat een database niet zo erg gevraagd is bij de meerderheid.
Dat is goed mogelijk.
Ik wil het nu niet hebben over bijv. Oracle of Mysqltoepassingen enz.
Men zou gewoon de moed moeten hebben om dan die "gegevensbank" weg te laten.
Bied ze weer aan als ze klaar is.
Nu wordt er valse hoop aangeboden ;)
As good as it gets

Offline Duckie

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/29, 02:06:23 »
Ik heb zelf niet zo heel veel ervaring met databases maar een tijdje geleden heb ik eens naar glom gekeken en vond het er zeer goed uitzien.
Ik weet niet of het aan al je eisen voldoet maar het staat in de repo's dus lijkt me wel de moeite waard om eens naar te kijken.
http://www.glom.org/wiki/index.php?title=Main_Page
____________________________________________

Offline vis

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/29, 09:16:11 »
Wil het programma niet afkraken, maar voor een beginner is dit fantastisch. Heb je al wat meer gewerkt met database, zou ik dit niet aanraden. er valt i dit programma niet echt bijzonder veel aan te passen.

Offline Bobbie

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/29, 18:56:36 »
Ubuntu en OO zijn twee aparte zaken maar ik kan me indenken
dat er velen zijn die anders gaan denken, ook omdat OO standaard
ingebakken is

Zo dacht ik er ook zo over, Het zou Ubuntu completer maken als het dbase programma van OO het ook gewoon deed.

Offline Jenske

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/04, 16:19:27 »
Citaat van: theokus
(...) Kexi vind ik goed.
Leest zonder probs een database van Access in en dat zocht ik.
(...)
Ik moet zeggen dat ik er wel [censuur] van krijg dat je in Kexi een ingelezen tabel (vb. een CSV-tabel uit Calc of iets dergelijks) NIET kan wijzigen van structuur zonder ... dat ie alle gegevens wist. Wat is dat nou weer voor een systeem?

Dus voor zover ik het hier doorheb is Kexi goed om van nul een database te beginnen, maar niet als je, zoals ik, beschikt over meer dan 4000 reeds ingevoerde records van een twintigtal velden en deze wil transformeren.

Maar laat het duidelijk wezen: ook OOBase slaagt daar niet in.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/04, 18:08:44 »
Heb je de driver voor Kexi, de kexi-mdb-driver, ook geinstaleerd?
Ik kan namelijk links wel op een icoon klikken voor te importeren.
Helaas heb ik geen mdb om het uit te proberen, dus ik weet niet wat voor een groote de database mag/kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Een database gevonden, het importeren ging probleemloos.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Jenske

  • Lid
Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/10, 21:36:27 »
Wel, ik heb dat nog niet gedaan, simpelweg omdat het niet nodig is.
Ik ben nl. enkele jaren geleden overgestapt van Windows naar Ubuntu en heb toen mijn Access-database omgezet naar een universeel formaat. Inmiddels heb ik het boeltje ingelezen in OOCalc. Dat kan Kexi niet zonder meer inlezen, maar goed, dan kan ik wel alles via een CSV-binnenlezen ....... dacht ik.

Maar wat is nu het probleem? (en ik beschouw dit zondermeer als een ENORM probleem)

Als ik mijn gegevens importeer in Kexi (bv. vanuit een csv-bestand) lukt dat perfect, TOTDAT ik beslis om bepaalde kolommen / velden van structuur te wijzigen. Als ik bv. kolom 4 wil omzetten van een tekst- naar een JA/NEE-veld zegt Kexi me simpelweg dat alle gegevens dan uit de tabel worden gegooid. Aan zo'n systeem heb ik natuurlijk niets.

Ik begrijp natuurlijk dat ik op de Open Source wereld niet moet schieten, maar databases zijn wat mij betreft echt een heel erg zwak punt binnen Ubuntu. Ik heb nog geen enkel vlot werkend systeem gezien, zoals Access.

Maar zoals je weet blijf ik stug vasthouden aan Ubuntu. Ik regel nu één en ander via OOCalc en dat kan toch ook al veel.

Dus voorlopig wacht ik nog even af op een echt goed werkende database.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Database-systemen in Ubuntu: Knoda of Kexi ... of andere?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/11, 18:08:45 »
Citaat van: Jenske
Maar wat is nu het probleem? (en ik beschouw dit zondermeer als een ENORM probleem)

Als ik mijn gegevens importeer in Kexi (bv. vanuit een csv-bestand) lukt dat perfect, TOTDAT ik beslis om bepaalde kolommen / velden van structuur te wijzigen. Als ik bv. kolom 4 wil omzetten van een tekst- naar een JA/NEE-veld zegt Kexi me simpelweg dat alle gegevens dan uit de tabel worden gegooid. Aan zo'n systeem heb ik natuurlijk niets.

Ik begrijp natuurlijk dat ik op de Open Source wereld niet moet schieten, maar databases zijn wat mij betreft echt een heel erg zwak punt binnen Ubuntu. Ik heb nog geen enkel vlot werkend systeem gezien, zoals Access.

Maar zoals je weet blijf ik stug vasthouden aan Ubuntu. Ik regel nu één en ander via OOCalc en dat kan toch ook al veel.

Dus voorlopig wacht ik nog even af op een echt goed werkende database.
Jenske je hebt helemaal gelijk ik had het veranderen van een kolom van tekst naar Ja/Nee nog niet uitgeprobeerd. Als je dit doet wist Kexi inderdaad alles. Misschien een bug?
Volgens mij is het niet erg om af en toe te schieten op een Open Source project, zo kan je volgens mij mee helpen om de ontwikelaars hun product beter te ontwikkelen. Zoals ik al zei misschien is het een bug en kan je deze doorgeven aan de ontwikkelaars.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.