Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) 10e pause oefening Linux  (gelezen 3741 keer)

(opgelost) 10e pause oefening Linux
« Gepost op: 2008/06/02, 23:41:51 »
Wederom april 2008 begonnen met Linux voor het 10e jaar. Ditmaal met Ubuntu 7.10. Na twee maanden weer moeten vaststellen, dat het nog steeds niet "werkt".
De ramp, dat Firefox3b5 door m'n strot werd geduwd, dat, ondanks miin profiel aangeeft dat ik NL ben, allerlei applicaties in menu's in het half engels/nederlands blijven presenteren en nog meer rare menuafwijkingen geven mij gegronde redenen om met Linux (Ubuntu ditmaal) maar weer te stoppen.
Ik vind het jammer voor alle goedwillenden, die mij bij deze poging hebben bijgestaan, maar 2 maanden is per jaar vind ik genoeg, om te proberen miijn systemen onder een ander OS, dus Linux, draaiend te krijgen!
In april 2009 kom ik weer terug om Ubuntu, Suse, Red Hat of welke andere fantasierijke distributie te testen of ze ooit productief te maken zijn.
Nu terug naar Windows XP Pro om geen boze klanten te krijgen...
Met groet,
Dick
« Laatst bewerkt op: 2013/12/31, 14:03:52 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
10e pause oefening Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/02, 23:46:10 »
Jammer. Enfin, zoals je wil.  :-)

Overigens zou je waarschijnlijk een nagenoeg probleemloze ervaring hebben, als je na een schone installatie van Ubuntu 8.04 even rustig dit rijtje zou afwerken:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

En natuurlijk deze 10 installatietips in acht nemen:
http://computertip.googlepages.com/installatieubuntu

Groet, Pjotr.

10e pause oefening Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/02, 23:58:56 »
Sorry Pjotr, alle wijze opmerkingen, zoals jij die noemt, heb ik nagevolgd. Maar Geluidsnet.nl werkt niet met FF3b5 terwijl dat onder Windows altijd werkte. Verder de fantasierijke menuveranderingen in FF2 en FF3 ergeren me mateloos, daar zijn wat ludieke mensen bezig. Trouwens, dat had ik al beschreven.
Voorlopig heb ik weer 10 maanden rust. Maar... ik heb geleerd en zal onder XP niemand toestaan om als Administrator (SU) te functioneren dan alleen ikke.
Dus was het een leerzame tijd...
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

10e pause oefening Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/03, 00:15:56 »
Slotsom, de bouwers van W95 kenden die van W3.1 niet, die van W98 die van W95 niet, die van W98 die van W95 niet, die van XP die van W98 niet en de lui van Vista hebben maar wat gefantaseerd. Resultaat: BAGGER. Voor 1 Euro te koop in Azië...  En niemand die het daar wil hebben...
De historie herhaalt zich nu binnen Linux! In plaats van te bundelen gaan allerlei figuren "eigen" distributie's maken. Ook binnen OpenOffice.org zie je rommel ontstaan. Mozilla-Firefox klooit maar een eind in de rondte! Wie had behoefte aan een totaal nieuwe SORT bladwijzers, waar een vuistdikke handleiding voor nodig is?Nee hoor! Einde oefening Linux 2008. Volgend jaar zien we wel verder, maar na 10 jaar zie ik het somber in...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

10e pause oefening Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/03, 00:37:08 »
Alles wat jij opnoemt, werkt hier wel. Als je wilt, en daar nog zin/behoefte aan hebt, wil ik wel helpen met een schone installatie waar direct alles werkt. Geef maar een seintje (mail of via dit forum), en dan kunnen we nog een poging wagen ;)

En zo niet, dan is dat uiteraard jammer. Maar de basis is dat je een OS moet hebben waarmee je moet kunnen werken. Ik kan met Windows en Ubuntu omgaan, dus heb ik die beide op de pc staan. Als u/jij liever Windows hebt, is de keuze Windows logisch.

Maar ik hoor het wel ;)
Op de chat te vinden als debiantux

10e pause oefening Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/03, 01:48:37 »
Vrees idd dat het aan jouw ligt DickStomp , en niet aan Ubuntu.

Je taal 1/2 NL - 1/2 Engels ??
Simpel, gewoon installeren terwijl je internet werkt en meteen NL kiezen al bij het booten van de cd.
Is het dan nog niet helemaal NL, wel vaker meegemaakt, gewoon ff de laatste NL files downloaden en installeren.

En zo is het met alles.

Owja FF bevalt je niet ??
Goh joh ?
Jammer dat je niet weet dat er nog meer browsers bestaan als IE en FF..

Dus je kan klagen tot je een ons weegt, maar het ligt echt aan jouw.

Verbeter de wereld begin bij jezelf.

MAW Linux-Ubuntu is opensource, word voor het grootste gedeelte gemaakt door vrijwilligers dus ipv klagen zou je er beter aan doen zelf de handen uit de mouwen te steken om iets te verbeteren.

Opbouwen kritiek kan ik waarderen, maar dit zinlose geblaas niet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Hanssun

  • Lid
10e pause oefening Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/03, 07:18:26 »
Gandyman ik sluit me helemaal bij je aan.

Gr Hans,

Offline ruujan

  • Lid
10e pause oefening Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/03, 09:14:00 »
Dick, zoals jij het doet, heb ik het ook een aantal jaren gedaan, ergens vanaf Redhat 2.0 of zo. Ieder jaar weer eens even een distro proberen en na enige tijd de zaak gefrustreerd in de hoek gooien. Ik snap hoe je je voelt, maar ik wil er wel bij zeggen, dat ik sinds december 2006 Linux wel goed genoeg vind en dat ik voor mijn eigen systemen absoluut niet meer terug wil naar Windows of OSX.

Tot volgend jaar dan maar weer, zullen we maar zeggen.

10e pause oefening Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/03, 10:43:21 »
ruujan, de OSF applicaties draaien onder XP prima, alleen niet zo snel als onder Linux Ubuntu. Maar inderdaad, volgend jaar heb ik weer 2 maanden om het voor de 11e keer te proberen...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Mac11

  • Gast
10e pause oefening Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/03, 11:31:28 »
Ik ben een beginner in Ubuntu 8.04 dus heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij loop je overal tegen aan te schoppen.
Loop je niet tegen je eigen beperkingen aan ?
Misschien is computers niet echt je ding, ik merk een hoop frustratie op, sla jij je pc wel eens ?

10e pause oefening Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/03, 11:34:53 »
Ubuntu 8.04 is anders wel sterk verbeterd ivm 7.10 die u gebropeerd heeft. 8.04 is zeker meer aan te raden dan 7.10. En als u geen Firefox bèta wil dan kunt u ook Opera, Epiphany of welke andere browser er ook voor Linux gemaakt is nemen. Desnoods via Wine FF 2 installeren.

Maar goed, ieder zijn eigen keus ;)

10e pause oefening Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/03, 11:36:49 »
Citaat van: Vistaus
Desnoods via Wine FF 2 installeren.
waarom zou ge dat gaan doen? installeer gewoon firefox 2 via synaptic. ik draai ook firefox 2 op hardy.

10e pause oefening Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/03, 11:38:31 »
Kijk maar in het Software-forum. Deze man is het niet gelukt om FF2 te installeren onder Hardy omdat de bèta bleef terugkomen. Daarom raad ik via Wine aan ;)

Verder heb ik geen problemen met FF3, behalve dat het idd even duurde voor ik doorhad hoe ik alles kon sorteren. Verder crasht ie wel eens maar dat is wel logisch. Het is en blijft een bèta.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
10e pause oefening Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/03, 11:46:58 »
Als je geen FF3 wil gebruiken, dan kun je beter tijdelijk Epiphany gebruiken. Wanneer de definitieve versie van FF3 dan binnenkomt via de updates, kun je weer terugschakelen.

Dat is beter dan FF2 installeren, omdat de Mozilla-motor ook voor veel andere toepassingen wordt gebruikt. En Hardy is nu eenmaal gebouwd op de Mozilla-motor van FF3.

Offline woteb

  • Lid
10e pause oefening Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/03, 12:03:27 »
Citaat van: DickStomp
Nu terug naar Windows XP Pro om geen boze klanten te krijgen...
Vreemd, mijn 'klanten' zijn juist blij dat ze van die WinXP pro zijn verlost, en dat hun systeem zijn werk doet wat het moet doen. Dat ze uren en uren overhouden omdat ze geen systeembeheer meer nodig hebben.  En ook zijn ze verlost van allerlei reboots, omdat Microsoft het nodig vindt om de computers te upgraden en te herstarten. Leuk als je met een document bezig bent en even wordt weggeroepen. Document weg... En zo zijn er al vaak collega's van mij in paniek bij mij gekomen omdat hun Windows computer dingen doet waar ze helemaal 'gek' van worden, nog afgezien dat het vreselijk traag is. Zij zien mijn 'oude' laptopje racen, waar zij letterlijk pauze voor moeten nemen (geen tien maanden overigens). En voor die paar zaken waar Ubuntu niet aan voldoet, bestaat er nog VirtualBox als escape. Maar mijn 'klanten' geven al aan dat ze ook dat steeds minder gaan gebruiken.

De meeste 'boze klanten' kom ik tegen in de Windows wereld, vooral de Windows Vista wereld. Maar goed, u denkt daar dus anders over, en dat -MAG- gelukkig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

10e pause oefening Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/08, 21:06:01 »
Vrienden, ik heb het wel gehad met Ubuntu.
3 maanden heb ik 10 uur per dag besteed aan Ubuntu om al mijn systemen te converteren. Maar het werkt nog steeds niet goed.
FireFox, Thunderbird, FileZilla en KompoZer draaien voortreffelijk, maar die hebben Ubuntu niet nodig...
Tot overmaat van ramp doen m'n dode toetsen het niet meer. Zie de ellende onder "apostrof". Niemand weet raad, ook de Compose key werkt niet.
Alle raadgevers dank ik hartelijk voor het meedenken.
Volgend voorjaar, als ik 71 ben en 46 jaar in dit vak zit, ga ik voor de 11e keer met Linux beginnen, wie weet hoe het dan afloopt...
Tot ziens,
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

10e pause oefening Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/08, 21:42:13 »
Ik voorspel een soortgelijk resultaat :)
Op de chat te vinden als debiantux

10e pause oefening Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/08, 22:09:16 »
Citaat van: kebabfish
Ik voorspel een soortgelijk resultaat :)
Tja.....  :S

10e pause oefening Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/08, 23:46:46 »
Nog een nawoord vrienden,
Ik denk dat Ubuntu -en ook Linux- moet kiezen voor één benadering in elke richting. Daarmee bedoel ik: of X of Gnome of een ander voor de desktop. Als je alle toelaat krijg je een interferende bende, waar ik dus (weer) in verzeild ben geraakt.
De komende tien maanden zal ik een Masterplan proberen te maken voor een Linux-versie (Europe?) die inderdaad geen keuzes biedt maar gewoon zegt -ala Windows- dat is het, het werkt goed en daar doe je het maar mee. Dus standaard wordt Thunderbird meegeleverd en geen Evolution, waar ik de grootste ellende mee gekregen heb. Er zijn meer pakketten, die met Ubuntu worden meegeleverd, waarvan ik me afvraag, waar is het voor? Ze derailleren mijn standaarden met rare invloeden. Ik heb geprobeerd ze te deïnstalleren, want ik moet als die fantasie niet op mijn productie-machine.
Als ik een pakket zoek voor een bepaalde toepassing, dan zal ik die zelf via Synaptics ophalen. Maar voor allerlei toepassingen, die ik nooit zal gebruiken, moet er geen spul geïnstalleerd worden. Het lijkt Microsoft wel....
Ik heb nu 24Giga aan troep staan en ik zal het met liefde killen! Ik weet toch niet waar het voor dient.
cu later guys
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

10e pause oefening Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/08, 23:57:26 »
Muziek en films niet meegeteld, bezet Ubuntu bij mij nog niet eens 10 Gb (rootpartitie gebruikt 3,8)... Bijna zonde dat ik er 40 Gb voor heb uitgetrokken ;)

Maar ik kan me totaal niet vinden in uw ervaringen. Wat verwacht u eigenlijk van een OS? Het is logisch om op basis van die verwachtingen het meest geschikte systeem te kiezen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline woteb

  • Lid
10e pause oefening Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/09, 00:08:31 »
Beste Dick,

Als ik uw reactie zo lees, zou u een blokkendoos Ubuntu kunnen installeren (als u dat aan durft, en eventueel wil ik daarmee helpen). Lees de ervaringen op dit forum maar eens door. Dan heb je een op-maat-toegesneden installatie zonder fratsen die niet worden gebruikt.

Kebafisch heeft het over 3,8 GB voor zijn systeem, de mijne gebruikt: Gnome 1,8 GB, KDE 1,7 GB en dan mét OpenOffice.org (compleet, dus ook met OO.o-base), brandprogramma, Firefox, Thunderbird enz.
Geef eens aan wat u met Ubuntu eigenlijk van plan bent om te doen, dus welke pakketten u denkt nodig te hebben. Dan hoop ik daar eind volgende week (heb het i.v.m. naderende schoolvakantie super-druk) antwoord op te geven.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

10e pause oefening Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/09, 08:31:52 »
woteb, Volgend jaar maar weer... Sorry, ik heb het ook druk!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

6ofTen

  • Gast
10e pause oefening Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/08, 12:03:43 »
Citaat van: DickStomp
Tot overmaat van ramp doen m'n dode toetsen het niet meer. Zie de ellende onder "apostrof". Niemand weet raad, ook de Compose key werkt niet.

Dick
gewoon in systeem dan voorkeuren en dan toetsen bord kiesen voor vs internationaal (dode toetsen) evt andere toetsen boreden verwijden evt x opnieuw opstarten en wala je dode toetsen doen het weer



er bestaat ook nog zo iets als linux from scratch daar instaleerd u alleen wat u wil en hoe u wil kan u het zo licht of zwaar maken als u wil.

of ubuntu blokkendoos zoals woteb zegt  je kan met linux alle kanten op dat is nu net het mooie ervan

Offline Ed

  • Lid
10e pause oefening Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/08, 12:29:52 »
Citaat
Volgend voorjaar, als ik 71 ben en 46 jaar in dit vak zit, ga ik voor de 11e keer met Linux beginnen, wie weet hoe het dan afloopt...
Je geeft wel snel op zeg, zeker als je zegt dat je al 46 jaar in het vak zit.
Wat voor computer-systemen waren er in 1962, ik kan het me niet meer herinneren.

Gr.Ed

10e pause oefening Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/08, 12:33:57 »
Electrologica X1 bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
en een Elliot 803 voor het kleine werk
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail