Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten  (gelezen 1482 keer)

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Gepost op: 2008/02/28, 16:28:23 »
Beste experts,

Ik zit met een klein probleempje ik heb 1 desktop pc en 1 laptop die toegang heeft tot het internet (wifi). Deze 2 computers heb ik met elkaar genetwerkt (kabel) en als ik ze allebei in windowsXP opstart werkt alles prima. Ik kan dan op beide computers afzonderlijk prima tegelijkertijd netwerken en internetten (met gedeeld internet).
Als ik mijn laptop echter opstart in ubuntu dan werkt het internet op mijn laptop (networkmanager) maar als ik nu het netwerk op wil moet ik eerst rechtermuisknop op networkmanager en draadloos netwerk uitzetten. Nu kan ik wél het netwerk met beide computers op maar met beide computers niet internetten (wifi is dan uitgeschakeld ;) ).

Mijn vraag is samengevat:
Bestaat er een methode waarmee ik in ubuntu (op mijn laptop dus) tegelijkertijd de netwerk en wifi verbinding kan activeren (eth0 en eth1)?

En hoe kan ik daarna ervoor zorgen dat ik met mijn desktop (met windowsXP) kan internetten over het netwerk als ik netwerk/wifi tegelijkertijd actief heb met ubuntu?

Ik heb al verschillende fora bezocht met google maar ik heb geen goeie uitleg kunnen vinden reacties worden daarom zeeeer gewaardeerd :cool: .

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 18:11:53 »
systeem > beheer > netwerk > dubbelklik op draadverbinding en haal het vinkje weg bij zwervende modus.
Vervolgens kan je deze naar wens instellen.

Networkmanager gaat zich alleen nog maar iets aantrekken van de wireless verbinding.

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/28, 20:06:24 »
Citaat van: siegi
systeem > beheer > netwerk > dubbelklik op draadverbinding en haal het vinkje weg bij zwervende modus.
Vervolgens kan je deze naar wens instellen.

Networkmanager gaat zich alleen nog maar iets aantrekken van de wireless verbinding.
Ja zoiets had ik ook al beredeneerd en ik heb het net nog even getest maar op die manier werkt alleen draadloos internet :( ook als ik bij alle twee zwerfmode uitzet en ze goed instel werkt maar een van beide.


ff voor de duidelijkheid ik neem aan dat je zo bedoelde? :

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/28, 20:20:51 »
Had je vraag niet volledig gelezen blijkbaar.
Je wil ook internet doorgeven. Ik krijg dit zelf wel klaargespeeld maar kan het niet direct uitleggen.
Normaal om me het gemakkelijk te maken gebruik ik hier firestarter en een dhcpserver voor.
Deze handleiding vond ik nog is niet zo stap voor stap.
http://www.fs-security.com/docs/connection-sharing.php

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/28, 21:53:42 »
Heeyyy het heeft idd iets met firestarter te maken als ik internet delen daar aan zet werkt internet op me desktop. Alleen gedeelde bestanden bekijken via het netwerk lukt nog niet. Als ik dhcp activeren in intern netwerk aanvink in firestarter krijg ik een foutmelding (iets met controleer instellingen van netwerk apparaat en zorg dat internetverbinding actief is), heeft het hier soms iets mee te maken?

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/28, 22:05:28 »
huh :S als ik smb://[IP adres desktop] intyp in ubuntu krijg ik wel die bestanden te zien in bestandsbladeraar :O bestaat er geen makkelijke manier om dat in een keer goed in te stellen?

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/29, 18:48:32 »
Citaat van: Edikt075
huh :S als ik smb://[IP adres desktop] intyp in ubuntu krijg ik wel die bestanden te zien in bestandsbladeraar :O bestaat er geen makkelijke manier om dat in een keer goed in te stellen?
kom op er is toch wel iemand die weet hoe dat moet?

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/29, 19:01:35 »
Wat bedoel je met in een keer goed in te stellen?

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/29, 21:01:05 »
als ik klik op netwerk bij locaties verschijnt er niks (ook niet vanuit windows) maar ik heb wel gedeeld internet via het netwerk,  in ubuntu verschijnen wel de bestanden als ik smb://[ipadres computer]  intyp in de bestandsbladeraar :S

Ik zou het graag zien dat als ik op locaties --> netwerk klik dat ik dan meteen op de goede plek terechtkom (dus hetzelfde als dat ik nu smb://[ipadres computer] intik)

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/03, 20:45:41 »
probleem opgelost in C:\WINDOWS\system32\drivers\etc aan de hosts file toegevoegd [ip adres van 1ste computer] [naam 1ste computer].mshome
[ip adres van 2de computer] [naam 2ste computer].mshome

in /etc/hosts idem dito en nu werkt het netwerk prima

bedankt voor de hulp siegi ;)

Edikt075

  • Gast
Ubuntu/WindowsXP tegelijk netwerken en draadloos internetten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/03, 21:24:52 »
Hmm die firestarter firewall blokkeert dat netwerk, bij beleid moet je nog een aantal ip adressen/poorten toevoegen om dat te voorkomen dat was dus het euvel :S (vraag me verder af of dat wel zo veilig is maargoed... ) internet delen kan je er wel zeer makkelijk instellen. Hopelijk wordt dat gemakkelijker bij versie 8.04 van ubuntu zeg nondeju.