Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 15 'Olivia' RC  (gelezen 5812 keer)

Offline midas

  • Lid
Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Gepost op: 2013/05/21, 18:07:32 »
Ik heb (voor mijn doen) maar even de stoute schoenen aangetrokken. Linux Mint 15 (RC-versie) had ik maandag op een stick gezet en heb hem (of haar) gisteren live gedraaid. Voor ik het wist was ik het zaakje aan het installeren....gelukkig nog net genoeg bij kennis om mijn home-folder te redden. Dus Kubuntu eraf en nu Linux Mint met Cinnamon erop. Wat mij opvalt:

1. Ook Cinnamon draait nu lekker stabiel...en onder Cinnamon-3D kun je gewoon de meeste effecten uitzetten. Net als good-old Gnome 2.0 eigenlijk. De desktop wordt er alleen maar lichter en stabieler van. Waarom kan dat niet in Unity of andere desktops?
2. Het geheugengebruik op bovenbeschreven wijze duikt (bij 64-bits) ruim onder de 300MB when idle.
3. AMD/ATI-kaarten doen het nu ook goed....ik gebruik gewoon de open-source driver.
4. Cinnamon is toch wel heerlijk...zit eigenlijk in gebruik netjes tussen KDE en good old Gnome 2.0 in. Tja, ik ben er best wel gek mee...

Missie geslaagd en weer terug bij Linux Mint ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/21, 18:54:59 »
Op de eee van  mijn vrouw afgelopen weekend Mint 13 Mate vervangen door Mint 15 Mate.

Inlogscherm is anders, nog niet zoveel andere zaken gevonden, maar alles voelt erg vertrouwd aan.

Werkt gewoon goed, als vanouds. ;)

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/21, 20:12:46 »
1 Uhm, in KDE kun je ook de meeste effecten uitzetten. En sommige anderen hebben standaard niet of nauwelijks effecten zoals Xfce of E17.
Unity had een 2D-versie maar die is er niet meer. Veel effecten heeft Unity trouwens niet en sinds 13.04 is het geheugengebruik afgenomen. Maar goed, nog steeds meer geheugen dan een lichtere omgeving, dat is wel zo.
2 Hier ook met Unity, GNOME Shell 3.8 onder de 300 MB en zeker met E17 die zelfs onder de 100 MB blijft 'when idle'.
3 Klopt, die driver is inderdaad behoorlijk verbeterd, ook in Ubuntu/Kubuntu.
4 Tja, dat is jou mening die ik niet deel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/21, 20:24:51 »
Mint 15 zal natuurlijk wel een beperkte levensduur hebben.... Een maand of 7 à 8.

Nog sterker dan bij Ubuntu, geldt bij Mint dat vooral de LTS-versies belangrijk zijn. Een gewone Ubuntuversie (niet-LTS) "leeft" nog maar 9 maanden. De Mintversie die daarop wordt gebaseerd verschijnt wat later, dus daar gaan al gauw bijna twee maanden van af....

"Gewone" Mintgebruikers (mensen zonder technische belangstelling) raad ik daarom beslist aan, om het bij de LTS te houden. Voor Mint is dat nu versie 13 Maya.

De mensen die al eerder in dit draadje hebben gepost, weten dat natuurlijk allang. Deze boodschap van mij is dus ook niet voor hen bedoeld, maar voor de meelezers.  :)


Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/21, 21:57:29 »
Goed nieuws, alweer een nieuwe verbeterde versie. Ik had Linux Mint 15 Mate geprobeerd met een liveDVD en het draait op mijn pc als een trein, geen problemen kunnen ontdekken.
Op dit moment gebruik ik Mint 14 Mate, nog nooit een probleem gehad, super stabiel dus..
Mint 14 (waarschijnlijk ook 15)is de beste Linux distro voor mijn pc,  Cinnamon of de Mate versie, mijn pc draait prima met beide desktops :D
Met Linux Mint 13 (net als Ubuntu 12.04) kan ik mijn diascanner niet gebruiken, dus voor mij heeft versie 14 (en 15) een voordeel

Mint  15   Olivia   Ubuntu Raring          Supported until  January 2014.
Mint  14   Nadia   Ubuntu Quantal   Supported until  April       2014.

Lees hier wat er vernieuwd is:
http://www.linuxmint.com/rel_olivia_whatsnew.php

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/22, 01:33:07 »
Ik heb ook vandaag Mint 15 op mijn laptop geïnstalleerd, alleen dan de Mate uitvoering.  Voelt sneller aan dan Ubuntu met mate alleen al door het andere inlogscherm. Laat het zeker opstaan als echte gnome2 fan  :P

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/23, 20:21:51 »
Ik verwacht ook dat Linux Mint zich steeds meer gaat richten op de LTS-editie.....moeten ze alleen wel punt-releases gaan uitbrengen want die mis ik wel bij Linux Mint. In een recente interview met Clem wordt ook een richting naar de toekomst geopperd:

][http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/how-mighty-mint-became-one-of-the-most-popular-linux-distros-1146584]
« Laatst bewerkt op: 2013/05/23, 20:23:25 door midas »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/23, 20:59:10 »
Midas je link werkt niet goed, vandaar:
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/how-mighty-mint-became-one-of-the-most-popular-linux-distros-1146584

Citaat
The breakdown from a snapshot from 19 October to 31 October 2011 shows us that 17.3 million requests were sent from Linux Mint PCs, which comes to just 0.01% of the total, below Ubuntu, Mandriva, Debian, Fedora and OpenSUSE. In addition to these numbers, the results for this year are 11.2 million for Linux Mint, and 1,100 million for Ubuntu; with Debian, SUSE and Fedora now above Mint in the rank.

Tja, Mint is minder populair dan ik dacht en dat is jammer, Mint is wat mij betreft de ideale linuxdistro voor een desktop pc  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/23, 22:14:30 »
Midas je link werkt niet goed, vandaar:
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/how-mighty-mint-became-one-of-the-most-popular-linux-distros-1146584

Citaat
The breakdown from a snapshot from 19 October to 31 October 2011 shows us that 17.3 million requests were sent from Linux Mint PCs, which comes to just 0.01% of the total, below Ubuntu, Mandriva, Debian, Fedora and OpenSUSE. In addition to these numbers, the results for this year are 11.2 million for Linux Mint, and 1,100 million for Ubuntu; with Debian, SUSE and Fedora now above Mint in the rank.

Tja, Mint is minder populair dan ik dacht en dat is jammer, Mint is wat mij betreft de ideale linuxdistro voor een desktop pc  ;)
Och, hoe betrouwbaar is die ene statistiek? Het lijkt me ongeloofwaardig dat Mint zoveel kleiner zou zijn dan Ubuntu.

Als ik in mijn omgeving kijk, dan zie ik dat veel mensen die niet veel voelden voor Ubuntu of Xubuntu, en dus bij Windows bleven, wel warmlopen voor Linux Mint....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/24, 00:15:36 »
Ik verwacht ook dat Linux Mint zich steeds meer gaat richten op de LTS-editie.....moeten ze alleen wel punt-releases gaan uitbrengen want die mis ik wel bij Linux Mint.
Inderdaad een gemis. In plaats van te blijven ontwikkelen voor de tussenversies, zouden ze beter nieuwe Mintversies kunnen ontwerpen op basis van de puntuitgaven van de LTS....

Een beetje zonde van de tijd van de ontwikkelaars, om zoveel moeite te steken in een Mintversie die maar een maand of 7 meegaat (9 minus 2).
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 00:18:30 door Pjotr »

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/24, 00:20:24 »
Inderdaad. Zo doet Bodhi het ook. Alleen bouwen op de LTS en enkele pakketten rolling (maar wel van te voren getest) zodat het op sommige punten een beetje nieuwer is maar niet té dat het onstabiel wordt. Zo zou Mint het ook kunnen doen.

Offline Xelron X

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/24, 00:47:42 »
Een beetje zonde van de tijd van de ontwikkelaars, om zoveel moeite te steken in een Mintversie die maar een maand of 7 meegaat (9 minus 2).

Zeven maanden?  Ubuntu 13.04 is op 25 april uitgekomen en heeft negen maanden onderteuning, Linux Mint 15 die gepland staat voor einde Mei en zal dus acht maanden ondersteuning genieten. Er zit ongeveer een maand verschil tussen het uitgeven van de twee distributies. Mits alles goed gaat natuurlijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/24, 10:06:14 »
Een beetje zonde van de tijd van de ontwikkelaars, om zoveel moeite te steken in een Mintversie die maar een maand of 7 meegaat (9 minus 2).

Zeven maanden?  Ubuntu 13.04 is op 25 april uitgekomen en heeft negen maanden onderteuning, Linux Mint 15 die gepland staat voor einde Mei en zal dus acht maanden ondersteuning genieten. Er zit ongeveer een maand verschil tussen het uitgeven van de twee distributies. Mits alles goed gaat natuurlijk.
Zucht. Het seizoen voor spijkers op laag water zoeken is blijkbaar weer geopend? Ik heb geschreven: een maand of 7. Niet: 7 maanden.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 10:10:11 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/24, 10:08:55 »
Inderdaad. Zo doet Bodhi het ook. Alleen bouwen op de LTS en enkele pakketten rolling (maar wel van te voren getest) zodat het op sommige punten een beetje nieuwer is maar niet té dat het onstabiel wordt. Zo zou Mint het ook kunnen doen.
Het aardige is, dat de puntversies daarvoor extra interessant zijn geworden: met de "kernelsprong" zoals bij de Quantal-stack in 12.04.2.

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/24, 10:58:32 »
@femke: Ik heb Pjotrs berichtje gelezen nog voor de edit en toen stond er ook "een maand of 7".

@Pjotr: Inderdaad. Zeker omdat die kernel nog goed getest is voor de LTS ook dus dan zou ook nieuwere hardware mooi door Mint ondersteund worden :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/24, 11:25:05 »
@femke98: zoals Vistaus zegt. En dat had je zelf ook kunnen weten, want mijn bewerking vond plaats om 00:18:30, terwijl de reactie van Xelron pas geschiedde om 00:47:42. Een half uur na mijn bewerking dus.

Om de spijkerzoekers voor te zijn: niet precies een half uur erna, maar 29 minuten en 12 seconden erna.

En nu stel ik voor dat we ophouden met dit zinloze "gemeenschap hebben met de Formica polyctena" oftewel mierenn*****n.

@Vistaus: misschien ga ik er eens een balletje over opgooien bij Mint.... Ik ben benieuwd wat men ervan zegt, want ze zullen zelf ook in hun maag zitten met die maand of 7, denk ik....
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 11:28:09 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/24, 12:08:47 »
Misschien een optie, om de (*)buntu versies de naam testing te geven en alleen de LTS de status stable te geven ?
Dus eigenlijk als (een soort van) Debian.......
Mint kan dan borduren op stable :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Xelron X

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/24, 13:01:17 »
Zucht. Het seizoen voor spijkers op laag water zoeken is blijkbaar weer geopend? Ik heb geschreven: een maand of 7. Niet: 7 maanden.

Respect blijkt u niet echt te hebben als ik kijk naar de laatste reacties van u en er hangt een negatieve sfeer in uw uitspraken. Jammer dat u steeds zo kleinerend en kinderachtig reageert op leden. Dit is nu voor de tweede maal tegen mij wat ik niet kan accepteren.

Ik ben ook maar een mens, kan wel eens wat verkeerd begrijpen en zie sommige dingen anders. U heeft het hier niet tegen een klein kind, maar tegen een oudere man.


Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/24, 14:05:52 »
Op zich leuk, maar persoonlijk vind ik ook de LTS-uitgaven van Mint interessanter dan de tussenversies.
Maar voor mensen die graag volle support willen voor hun distributie raad ik toch liever een zuiver product van Canonical (of haar gemeenschap) aan, maar dat is om eerder professionele redenen.

Mint blijft me steeds verwonderen, dat wel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/24, 15:21:34 »
Maar voor mensen die graag volle support willen voor hun distributie raad ik toch liever een zuiver product van Canonical (of haar gemeenschap) aan, maar dat is om eerder professionele redenen.
Mee eens. Je komt soms wat minder professionele zaken tegen in Mint, zoals een mintpakket voor Flash Player dat slecht wordt bijgewerkt. Dat is een veiligheidsrisico....

Wat meer "losse eindjes" dan in *buntu. In een bedrijfsomgeving weegt dat nog zwaarder.

Mint zie ik wel als een goede distro voor de consument, voor de thuisgebruiker dus. Enfin, dat is ook de doelgroep waar ze op mikken. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/24, 15:27:59 door Pjotr »

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/25, 09:08:13 »

Mint zie ik wel als een goede distro voor de consument, voor de thuisgebruiker dus. Enfin, dat is ook de doelgroep waar ze op mikken. :)

Op zich wel jammer, gezien het potentieel van Mint en vooral hun zin om de zaakjes 'goed af te werken'.
Misschien dat ze nog kunnen groeien; het zou voor Canonical, en haar gemeenschap, zeker ten goede komen (concurrentie is gezond meen ik).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/25, 11:23:19 »
@femke: Bij Ubuntu hoef je ook niks meer te doen als je in de installer een vinkje zet bij dat ie extra codecs enzo moet installeren. Tuurlijk kun je Pjotr's to-do-lijst volgen om het beter te maken maar dat hoeft niet. En voor Mint heeft hij ook een to-do-lijst. Ik en vele anderen werken die lijst ook af voor Ubuntu (en ik neem aan sommigen ook voor Mint) maar in principe kun je zo aan de slag.

En dat het op dat forum rustig is zegt niet dat er geen problemen zijn want in de internationale community lees ik wel meer problemen. Dus dat zegt erg weinig.
Logisch ook trouwens want geen enkele distro is perfect en hardware speelt ook een rol.

@Joris: Op zich mee eens vanuit een Linux-standpunt gezien. Aan de andere kant doet het niet veel goeds voor Ubuntu's marktaandeel. Als Mint straks populairder is dan Ubuntu dan weten fabrikanten ook niet meer wat ze moeten doen want hoe lang houdt die populariteit aan? Voor het weinige marktaandeel dat Linux heeft vind ik concurrentie niet persé beter, het hangt ervanaf vanuit welk punt je het bekijkt.

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/26, 09:16:05 »
@Vistaus: Sinds wanneer storen fabrikanten zich aan ontwikkelingen bij Ubuntu/Mint? Als dat zou gebeuren is Linux op de goede weg. ^-^

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/26, 19:38:33 »
Nog een vrij lovende recensie van Linux Mint 15 RC:

http://www.zdnet.com/mint-15-todays-best-linux-desktop-review-7000015691/

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 15 'Olivia' RC
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/26, 20:39:24 »
Nog een vrij lovende recensie van Linux Mint 15 RC:

http://www.zdnet.com/mint-15-todays-best-linux-desktop-review-7000015691/
Steven is terecht enthousiast, ik ben het met hem eens als hij schrijft: 

As far as I'm concerned the latest version, Linux Mint 15, Olivia, is now not merely the best Linux desktop, it's the best desktop operating system of all.   :)