Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04  (gelezen 1087 keer)

Offline fedde

  • Lid
Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Gepost op: 2016/11/06, 22:57:18 »
Dag allen,
M'n 10 jaar oude Toshiba Satellite A110 kan 16.04 niet meer aan :'(. Was ik voor de upgrade al van plan een nieuwe laptop te kopen, nu is de noodzaak onvermijdelijk.
Ik heb weinig eisen: betrouwbaarheid is 't belangrijkste. Snelheid, rekenkracht e.d. is van ondergeschikt belang. Gebruik 'm vooral voor basale dingetjes als mail & internetten. Geen zware games, foto- & filmbewerkingen e.d.... Hoeft daarom ook niet de hoofdprijs te kosten.
Iemand tips gebaseerd op ervaringen?
Ben heel tevreden over Ubuntu en heb niets met Windows (wie hier wel?  ;)). Ben echter een absolute nitwit. Zou iemand 16.04 op de aan te schaffen laptop willen zetten? Kan naar je toekomen.
Alvast dank!
Groet, Fedde

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/07, 08:14:16 »
Hoi Fedde,

Het is maar wat jouw winkel kan bieden. Toshiba (als ze er nog zijn), HP, Dell zijn goede merken. Lenovo ook. Kijk wat voor model het is en drop de gegevens hier. Dan snuffelen we Internet af of er struikelblokken gemeld worden.

Wat betreft de installatie kan je via de kaart een steunpunt bij je in de buurt benaderen. Woon je in de buurt van Zoetermeer, je bent hier welkom!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/07, 10:17:15 »
Een kleine tip:
Neem naar de computer winkel ook een DVD mee met Ubuntu, je hebt dan de mogelijkheid om te kijken of de hardware wordt ondersteund.
In een goede computer winkel is dat geen probleem......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/07, 10:54:26 »
Ik had het zelfde probleemp. Ik wilde beslist een goede nieuwe laptop met uitsluitend een Linux distro.
Ik was bang om zo´n ding te kopen en er dan te laat achter te komen dat het door UEFI voor mijn doel niet bruikbaar was.
Ik heb toen de deal gemaakt dat ik een schone 2,5 HD mee zou nemen en een USB stick met Linux Ubuntu en in de winkel op een rustig uurtje e.e.a. zou proberen te installeren.
Het bleek geen enkel probleem te zijn.
256 GB SSD bijgekocht en de 1 T  HD gewist en als 2e HD voor data geplaatst.
Ik ben gelukkig met deze oplossing, het is een ASUS N751J met als processor Intel® Core™ i7-4750HQ CPU @ 2.00GHz × 8
Veel succes!

Groet, Herman

Offline Nero

  • Lid
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/07, 13:13:44 »
Bekijk deze Dell eens: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15-3552-laptop-ubuntu/pd?oc=cn55220&l=nl&s=dhs

Ik heb de 'voorloper' hiervan. Zelfde specs, uitgezonderd de CPU. Deze is bij mij nog een N2840.

De harde schijf heb ik inmiddels vervangen door een 240GB SSD. Uiterst tevreden over dit toestel.

Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/07, 13:33:53 »
Bij Nero's advies sluit ik me graag aan; goedkoop, goed en je kan een SSD scoren op Aliexpress voor amper 40€ = de moeite waard hoor.

Ook een occasie kan goed uitpakken: hier een Dell D630 gescoord met Windows 7 erop voor ...... 65€ (!!) en Ubuntu 16.04 doet het er erg goed op.

Ik wil maar zeggen: kijk goed rond met de courante merken (echte PC merken) en je hebt zeker iets dat 5 jaar mee kan gaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline fedde

  • Lid
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/12, 12:27:01 »
Dag allen,
Enorm bedankt voor de uitvoerige reacties tot dusver  ^-^! Mooi lichtpuntje in deze verder zo trieste week (ik onthoud me van politieke uitspraken  ;)).
Kom erop terug zodra ik een laptop heb aangeschaft.
Grz., Fedde

Offline fedde

  • Lid
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/16, 21:49:30 »
Heb de tip van Nero ter harte genomen: zondag besteld, alleen een ruime levertijd van bijna 2 weken :(. Vooralsnog doet m'n ouwe Toshiba 't nog, dus dat overleven we wel. Volgende week vrijdag hoop ik 'm uit te pakken, met 14.04 voorgeïnstalleerd. Daarna weer bericht.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/16, 22:07:21 »
met 14.04 voorgeïnstalleerd.
Nu dacht ik "ergens" gelezen te hebben, dat ze tegenwoordig 16.04 leveren.
Laat het weten, zodra je hem hebt :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RonaldS

  • Lid
    • Free desktop wallpapers and software
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/17, 17:04:12 »
Soms is een kleine upgrade zinvol mijn oude laptop een Compaq NX7400 ( 2007 ) met 32 bits processor T2300e  geupgrade met een T7600 64 bits processor  ( duo core 2.33 ) ( Aliexpress 22 Euro ) wat geheugen erbij totaal 2.5 gig nu ook een SSD schijf erin en deze laptop loopt nu sneller dan de nieuwe budget Lenove laptop van mijn vrouw de totale upgrade koste mij 80 euro ik ben wel begonnen met de CPU omdat dat toch altijd wel een wat onzekere factor blijft in mijn geval moest ik wel de bios upgraden doen anders werd de CPU niet gezien.
Linux Mint 18 Sarah loopt als een speer HD video 720 loopt full screen soepel .
Gelijk mijn desktop computer ook maar een CPU / bios upgrade gedaan een redelijk oude HP desktop NX4400 nu geupgrade met een Intel® Core™2 Extreme Processor QX6700 zeker met multitasking een hele verbetering Ubuntu loopt erop als een trein videokaart een GeForce GTX 750 Ti  en 4 gig geheugen zelfs moderne spellen lopen netjes ( via steamplay ) De CPU was trouwens 24 Euro lol .

Wat ik hiermee wil zeggen dat ook wat oudere hardware meestal aangepast kan worden om een Ubuntu xubuntu mint enz enz soepel te laten draaien de laptop kocht ik voor 50 Euro plus 80 Euro upgrade waar koop je daar een goede laptop voor.
De desktop die ik hier heb koop je tweedehands voor ongeveer 50 Euro ( http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktop-pc-s/m1097125278-hp-xw4400-workstation-core2duo-e6300-met-4gb-geheugen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=5 ) gooi er nog 25 Euro tegenaan ( https://nl.aliexpress.com/item/100-Working-Intel-Core-2-Extreme-QX6700-Processor-2-66GHz-8MB-Quad-Core-FSB-1066-Desktop/32677071197.html) en je kan gewoon alle moderne software en games mits met redelijke videokaart soepel draaien.

Al weet ik natuurlijk niet of dat met jou laptop allemaal een optie is dan zou ik het serie nummer moeten hebben en volledige typenummer en je moet wel wat verstand van computers hebben en handig zijn.

Succes ermee

Offline fedde

  • Lid
Re: Advies nieuwe laptop + installatie 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/12, 23:02:11 »
Hallo allen,
Had ik nu Ronald's bericht maar op tijd gelezen... Nee hoor, dat zou me boven m'n pet groeien. Zoals eerder gezegd: ik ben bepaald geen hobbyist, laat staan profi.
Momenteel sterk een gevoel van de kat en de zak :-X
Gisteren de 15-3552 uitgepakt ( Intel Celeron N3060, 2,16GHz, 500 GB, 4GB RAM. Xubuntu 14.04 LTS) en slaafs de "10 dingen te doen voordat...." gevolgd. Om te beginnen alle downloads binnenhalen. Op 3/4 hapert 'ie. Vervolgens wordt de netwerkverbinding verbroken.
Printscreen opslaan lukt ook niet, vandaar bij deze:
System program detected
Do you want to report it now?
Cancel       Report...
Geen van deze 2 opties lukt. Als ik via de koninklijke weg wil afsluiten, gaat 'ie naar afmelden. Vervolgens gaat 'ie in ' t geheel niet uit  >:(. Er wordt wel gevraagd of ik zeker wil afsluiten, maar er wordt geen optie ja/nee gegeven. Dus maar de rooie knop ingedrukt.
Word bovendien uit mijn eigen account gegooid en de netwerkverbinding wordt verbroken. Ook een USB wordt niet gedetecteerd.
Via de gastaccount krijg ik de melding:
Er is in Ubuntu 1.04 helaas een interne fout opgetreden
Executable path
/usr/lib..............
Kon wederom geen prtscr. maken.
Uiteraard ga ik contact met Dell leggen, maar de ervaringen op dit forum zijn zo positief, dat dit wel 's sneller zou kunnen werken dan contact met Dell opnemen.. =D
Thnx again!