Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"  (gelezen 1372 keer)

brummie

  • Gast
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Gepost op: 2008/08/29, 13:49:17 »
na heel lang roepen "ik wil linux een keer proberen!!", uiteindelijk tog maar eens besloten om het maar gewoon eens een keer te doen :).

heb iso'tje gedownload, en gebrand, en alles tijdens het instaleren lijkt goed te gaan (de tijd zit er 2 uur naast, en stap 6 heet stap 5, maar daar gaat het niet om).

als ik klaar ben met de installatie instellen en op "instaleren" klik krijg ik heel kort een klein schermpje te zien (ik gok een error), maar deze staat er te kort om te kunnen lezen, daarna ga ik terug naar stap 4 (het voorbereiden van de schijfruimte).

ik gok dus dat ik hier iets niet goed doe, maar ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg het niet echt voor elkaar.

ik heb 2 hdd's, eentje voor non-os related stuff, op de andere staat een 15gig windows partitie(XP), en verder niets (80gig hdd).

ik deel het als volgt in: 1500mb swap geheugen en de rest (slordige 65gig) wijs ik toe aan een ext2 bestandssysteem die zich aanhect op "/". (ook ext3 geprobeerd, maar ook dat geeft geen shugge)

beide partities zowel primair als logisch gehad, maar wat ik ook doe, ik krijg het niet voor elkaar.

als jullie nog meer moeten weten dan vraag je maar raak.

Bij voorbaat dank,

brummie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/29, 13:52:46 »
Paar opmerkingen:

- Ubuntu moet staan op die fysieke harde schijf, die als eerste staat vermeld in de opstartvolgorde in het BIOS. Ik denk dat daar je probleem zit.

- Je wil geen EXT2 maar EXT3, want EXT3 = EXT2 plus een dagboek (journal). Daarmee voorkom je gegevenscorruptie bij stroomstoringen en zo.

- Dit is de makkelijkste manier van installeren:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

brummie

  • Gast
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/29, 13:58:29 »
ik heb 2x exact dezelfde harde schijf in zitten, dus het zou inderdaad goed kunnen dat ik de "tweede" heb, omdat ik dat nergens aan kan zien, kzal eens even kijken of ik wat ide kabeltjes of master/slave pinnetjes kan verwisselen, ik post wel ff hoe t gaat, iig alvast bedankt

brummie

  • Gast
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/29, 14:04:00 »
hmm bedenk me net het volgende: de schijf waar ik op wil instaleren staat wel "bovenaan" in de manager waar je de partities maakt, en  heet /dev/sda (waar de andere /dev/sdb heet), dit zou moeten betekenen dat ik gewoon de eerste schijf heb, tog?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/29, 14:27:53 »
Citaat van: brummie
hmm bedenk me net het volgende: de schijf waar ik op wil instaleren staat wel "bovenaan" in de manager waar je de partities maakt, en  heet /dev/sda (waar de andere /dev/sdb heet), dit zou moeten betekenen dat ik gewoon de eerste schijf heb, tog?
Het gaat er om, hoe de opstartvolgorde *in het BIOS* staat. Kijk dat eens na.

Verder wil je bij de installatie van Ubuntu aanvinken, dat het installatieprogramma de partitie met koppelpunt "/" (zonder de aanhalingstekens) formatteert, ook al is hij vooraf al geformatteerd.

brummie

  • Gast
telkens terug naar "schijfruimte voorbereiden"
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/29, 14:43:09 »
doet het inderdaad na een simpele swap van de HDD's in de bios, bedankt :)