Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnemen (digitale) TV op PC  (gelezen 7744 keer)

Opnemen (digitale) TV op PC
« Gepost op: 2009/10/09, 19:24:50 »
Iemand ervaring met het opnemen van TV op PC?

Analoog of digitaal?

Welke hardware kaarten hiervoor worden ondersteund op Linux?

Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 19:36:40 »
Met een analoge kaart ben je aangewezen op MYTTV of LinuxMCE, beide niet echt makkelijk te configureren, althans dat is mijn ervaring.
Voor digitaal opnemen zit in Synaptic, het pakket VDR. Hoe dit werkt weet ik niet. Je kan niet alle zenders kan ontvangen met een digitale kaart.
Bovendien zie ik dat je in Nederland woont en een DVB-T (= digital video broadcast terrestrial = digitale TV) kaartje op het oog hebt. Ik kan je uit de droom helpen: daar heb je in Nederland heel weinig aan. Er zijn 3 soorten dig. TV: T, C en S. T= terrestrial, via de aarde = "door de ether" (= digitenne?). C = cable = via de kabel (Casema, UPC). S = sattelite. Echter, in Nederland zijn vrijwel alle zenders gecodeerd door de providers (Casema, UPC enzo). In Amerika wordt al sedert eeuwen het TV signaal gratis uitgezonden (analoog of digitaal) omdat daar alles betaald wordt door reclame inkomsten. In Nederland moet je altijd betalen voor TV. Er worden maar een paar zenders gratis aangeboden (Ned 1 en 2 geloof ik...).

Dus tenzij die TV kaart ook een slot heeft voor zo'n smartcard (= kaartje waar je voor betaalt) van Casema/UPC is het DVB gedeelte waardeloos. Jammer he? Houd het voorlopig dus maar bij een analoog kaartje. van http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=27347
Misschien iemand anders nog er ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 2009/10/09, 19:40:19 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/09, 20:33:21 »
Opnemen kan grof gezegd heel makkelijk met het volgende:

/dev/videox > ~/filmpje

waar "x" het nummer van het video-apparaat is. De data van /dev/videox zal opgeslagen worden in ~/filmpje. Je kunt op elk moment op ctrl+C drukken om te stoppen. Dit doe ik zelf altijd als ik even een bepaald fragment wil opnemen. Voor langere shows zul je waarschijnlijk de boel willen comprimeren, tijdsschema's gebruiken, etc. Dan komen de kant-en-klare pakketten, zoals Gijsbert noemt, om de hoek kijken.

Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/09, 20:38:19 »
Opnemen kan grof gezegd heel makkelijk met het volgende:

/dev/videox > ~/filmpje

waar "x" het nummer van het video-apparaat is. De data van /dev/videox zal opgeslagen worden in ~/filmpje. Je kunt op elk moment op ctrl+C drukken om te stoppen. Dit doe ik zelf altijd als ik even een bepaald fragment wil opnemen. Voor langere shows zul je waarschijnlijk de boel willen comprimeren, tijdsschema's gebruiken, etc. Dan komen de kant-en-klare pakketten, zoals Gijsbert noemt, om de hoek kijken.
Welke kaart gebruik jij dan?

Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/09, 20:45:18 »
Een Hauppauge PVR-250.

Offline revival

  • Lid
Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/09, 22:40:00 »
Wil je een htpc of gewoon af en toe tv kijken.

Heb hier mythbuntu(mythtv) draaien met nog een frontend op een kubuntu-pc.
Dit is digitaal Kabel van Ziggo.
Twee digitale kaarten, onder andere  een KNC-one met cam en Alphacrypt.
Het werkt perfect nu, maar niet aan te raden als je snel gefrustreerd raakt.
"Vooral de kanalen instellen is een drama.

wil je gewoon af en toe tv kijken op je pc, dan kun je het beste een Hauppauge pvr-150, 250 of 350
op de kop zien te tikken, deze werken zonder problemen in ubuntu.


Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/10, 11:38:10 »
Wil je een htpc of gewoon af en toe tv kijken.

Heb hier mythbuntu(mythtv) draaien met nog een frontend op een kubuntu-pc.
Dit is digitaal Kabel van Ziggo.
Twee digitale kaarten, onder andere  een KNC-one met cam en Alphacrypt.
Het werkt perfect nu, maar niet aan te raden als je snel gefrustreerd raakt.
"Vooral de kanalen instellen is een drama.

wil je gewoon af en toe tv kijken op je pc, dan kun je het beste een Hauppauge pvr-150, 250 of 350
op de kop zien te tikken, deze werken zonder problemen in ubuntu.


Mmh en ik begreep dat digitale tv gedecodeerd is in NL, dus dat je weinig aan een digitale tv kaart hebt? Hoe zit dat nou precies?

Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/10, 14:54:10 »
Hauppauge pvr-150, 250 of 350


als iemand een dergelijke kaart heeft liggen, dan houd ik mij aanbevolen.

edit: gebruiken jullie er ook een afstandsbediening bij, of kan het ook prima zonder?

« Laatst bewerkt op: 2009/10/10, 16:23:23 door .zamorano »

Offline revival

  • Lid
Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 13:28:16 »
Citaat
Mmh en ik begreep dat digitale tv gedecodeerd is in NL, dus dat je weinig aan een digitale tv kaart hebt? Hoe zit dat nou precies?

Met de Alphacrypt cam kun tv signalen decoderen, deze kaart wordt ook gebruikt met tv's met ci module.
Je hebt wel de smartcard van Ziggo evengoed nodig, je kunt zelfs HD signalen ontvangen mits je een beetje snelle hardware hebt.

Helaas stapt Ziggo langzaam over op ci+ en daar is nog geen oplossing voor de computer.
Het is daarom maar de vraag om of het verstandig is om deze spullen nu nog aan te schaffen.
Een kaart met ci module en Alphacrypt cam kost al snel rond de € 250,-.
Hoe dit zit met andere kabelaanbieders weet ik niet, het kan ook met DVB-S voor de schotel dit zou iets goedkoper moeten zijn.

Wil je weten hoe de interface eruit ziet van de nieuwe Mythttv(mythbuntu) die bij Ubuntu 9.10 wordt gebruikt kun je hier http://bpcs.net/gallery screenshots vinden.

Citaat
edit: gebruiken jullie er ook een afstandsbediening bij, of kan het ook prima zonder?

Je hebt geen afstandsbediening nodig maar het kan wel(afhankelijk van de software die je gebruikt).

edit: Voor de pvr 150 zoek je op marktplaats.nl op pvr 150, hier staan er meestal wel een paar.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 13:31:19 door revival »

Offline TTS

  • Lid
Re: Opnemen (digitale) TV op PC
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/13, 16:56:15 »
Gebruik een Pinnacle DVBt 72e USB-stickje.

Was wel even een gedoe om het ding werkend te krijgen in Ubuntu HH, maar nu werkt het één en ander al een poos goed.
Gebruik het met Kaffeine. Ook opnemen is met Kaffeine mogelijk.

Kijk af en toe de free to air zenders. Da's genoeg voor ons.

Uitzending gemist is er voor de ellende van de commercieelen.