Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lubuntu start niet op  (gelezen 1452 keer)

Offline fvc

  • Lid
lubuntu start niet op
« Gepost op: 2017/07/06, 09:39:06 »
Hallo,
Ik heb een Dell Inspirion mini waarop een dual boot stond met xubuntu, werkte jarenlang goed. Ik wilde geen dual boot meer, enkel nog lubuntu. Harde schijf gewist met gparted en dan Lubuntu geïnstaleerd. De eerste heopstart na installatie lukt, de tweede (na updates) niet meer. Herbegonnen: volledig nieuwe installatie, maar hetzelfde resultaat. Bij opstart komt Grub met keuze mogelijkheid tussen ubuntu of recovery of memory test, maar dan volgt slechts een zwart scherm met daarop /de/sda1: clean, en er gebeurt niets meer.
Kan iemand mij uit de nood helpen?

Dank
Fons


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/06, 10:00:48 »
Probeer eens op te starten vanaf de oorspronkelijke systeemkern (kernel).

Overigens: welke versie van Lubuntu?

Offline fvc

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/06, 10:42:33 »
Bedankt voor je reactie.

Opstarten vanuit de oorspronkelijke systeemkern: geen idee hoe je dat doet...
Lubuntu versie 16.04.2

Fons

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/06, 10:53:11 »
Linker shift toets ingedrukt houden tijdens het opstarten, dan krijg je een menu voor je neus.
Hierin dan voor de oudste kernel kiezen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/06, 11:32:52 »
Als het niet lukt:

Doe wederom een nieuwe installatie van Lubuntu 16.04.2, maar werk je systeem nog niet bij(!). Geen enkel bijgewerkt pakket installeren, dus.

Doe daarna dit:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-
(punt 14, rechts)

Ververs daarna Updatebeheer, zodat de nieuwe systeemkern er niet meer in staat. Installeer tot slot alsnog de aangeboden bijgewerkte pakketten en herstart je computer opnieuw.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/06, 11:41:52 door Pjotr »

Offline fvc

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/06, 16:14:26 »
Opstarten met linker shift ingedrukt leverde niets op, het opstarten blokkeerde tot ik de shift terug loste.
Nieuw systeem geïnstalleerd, zonder updates, maar hoe moet je  Updatebeheer verversen?
Fons

Offline fvc

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/06, 16:46:10 »
Ik heb na de nieuwe installatie, zonder updates, de pc opnieuw gestart en daarna gedaan wat aanbevolen werd:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-
(punt 14, rechts)

Vervolgens nog steeds geen updates binnengehaald omdat ik niet zeker wist wat er met verversen bedoeld werd, maar wel de pc heropgestart en ... hij loopt vast net zoals voordien: na de GRUB en de keuze voor Ubunt: een zwart scherm met enkel twee lijnen in witte lettertjes
 /dev/sda1: recovering journal
/dev/sda1: clean, 12374/15204352 files, .... blocks

Help!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/06, 18:20:03 »
Doe met behulp van de DVD eens een memtest op je RAM, en doe een SMART-uitlezing van je harde schijf. Mogelijk is (een deel van) je apparatuur simpelweg verrot.

Offline fvc

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/06, 21:51:42 »
memtest: pass complete, no errors
GSmartControl, extendet self-test: result: completed without error

Waar kan het dan wel aan liggen?
Wat kan ik nog proberen?

Fons

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/06, 22:42:49 »
Als ik me niet vergis, heeft Lubuntu 16.04.2 standaard een 4.8-systeemkern. Probeer Lubuntu 16.04.1 eens, want die heeft nog de 4.4-systeemkern:
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/16.04.1/release/lubuntu-16.04.1-desktop-i386.iso

Mogelijk pakt dat beter uit voor je ouwe bakkie.

Offline aartje

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/07, 08:15:09 »
Hier:         https://issard.wordpress.com/2012/07/08/reviving-an-old-inspiron-mini-with-lubuntu/

probeert iemand ook Lubuntu op een Inspiron Mini te installeren.
De graphics (GMA 500) geeft problemen. Het wordt opgelost door een monitor aan de VGA-poort te
hangen en de GRUB-file aan te passen. Voor de WIFI moesten er ook nog drivers worden gedownload.

Offline fvc

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/07, 12:49:12 »
Bedankt voor alle reacties.

De oplossing voor een inspiron mini met een zelfde probleem is misschien geen oplossing voor mij: die mini is een nog veel ouder ding dan het mijne, daarom heb ik dat niet geprobeerd. De "behandeling" zag er ook erg omslachtig uit.
Ik heb  Lubuntu 16.04.1 geprobeerd, lubuntu 14 en ook xubuntu: altijd zelfde resultaat na tweede  heropstart: zwart scherm.
Dan Mint 17.1 en als gaat nu als een fluitje van een cent.


Ik ben weer even gelukkig.

Fons


Offline aartje

  • Lid
Re: lubuntu start niet op
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/07, 15:07:10 »
Bedankt voor alle reacties.

De oplossing voor een inspiron mini met een zelfde probleem is misschien geen oplossing voor mij: die mini is een nog veel ouder ding dan het mijne, daarom heb ik dat niet geprobeerd. De "behandeling" zag er ook erg omslachtig uit.
Ik heb  Lubuntu 16.04.1 geprobeerd, lubuntu 14 en ook xubuntu: altijd zelfde resultaat na tweede  heropstart: zwart scherm.
Dan Mint 17.1 en als gaat nu als een fluitje van een cent.


Ik ben weer even gelukkig.

Fons
Dat is ook mijn werksysteem Mint Mate 17.3 Mate. Als er weinig geheugen in die Mini zit, dan raad ik je de 32 bits
versie aan. Dat scheelt in geheugengebruik.