Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Voorlopige keuze gemaakt] Welk privé boekhoudprogramma  (gelezen 12835 keer)

Offline jolo

  • Lid
[Voorlopige keuze gemaakt] Welk privé boekhoudprogramma
« Gepost op: 2010/01/04, 14:35:39 »
Ik ben aan het onderzoeken of er voor Ubuntu 9.10 een goed privé boekhoudprogramma te vinden is. Met de zoekmachine kwam ik deze al tegen. Wat is het beste bankprogramma? Met het verschil dat importeren van banken voor mij minder belangrijk is. Het handmatig transacties invoeren is ook goed. Ik heb Gnucash, Homebank en Grisbi geïnstalleerd om te testen. In Homebank heb ik alvast twee rekeningen aangemaakt en opgeslagen. Die is dus alvast geschikt om verder te testen. Hoe zijn de ervaringen met Homebank hier?

Ditzelfde heb ik ook geprobeerd met Grisbi. Alleen als ik daarmee een rekening probeer aan te maken en wegschrijven, dan geeft deze een segmentatie fout. Die kan ik dus niet testen. Ik zie op de site van Grisbi, dat het probleem al bekend is.
Citaat
Based on the number of bug reports we have received over the past few days, we suspect that there us a bug preventing Grisbi 0.5.9 from working correctly under the newly released Ubuntu 9.10 "Karmic Koala". Grisbi seems to be randomly exiting with a segmentation fault.
We still haven't located the problem, nor determined wether it is due to Grisbi or Ubuntu. But thanks to the bug reporters, we will soon have more info on the problem. Just sit back for a while, and we'll soon come up with a solution.
GnuCash heb ik ook even bekeken. Echter zie ik in het menu van die applicatie Zakelijk staan. Wat dus de indruk wekt, dat deze meer voor bedrijven is bedoelt. Dat is dus niet wat ik zoek.

Verder zijn er ook nog commerciële boekhoudprogramma's. Onder andere Moneydance 2010. Heeft iemand met die, of een andere commercieel boekhoudprogramma al ervaring mee? Met de zoekmachine vond ik alleen deze Boekhoud programma's. Ik heb er een demo van gedownload. Zo te zien hoeft deze niet te worden geïnstalleerd. Alleen uitpakken en op het bestand Moneydance dubbel-klikken bleek voldoende, om het programma te starten. Ik ben er niet zeker van of deze geschikt is voor thuis gebruik.

Die Gnucash, Homebank en Grisbi zijn blijkbaar vertaald uit het Engels. En Moneydance 2010 is Engelstalig. Dus waarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor het Nederlandse betalingsverkeer. Of zijn er hier andere meningen over?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/23, 22:31:48 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline track

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/04, 15:02:44 »
Hoi jolo,

er waren al eerder discussies hier op het forum:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/facturatie-of-boekhouding/
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/boekhoud-programma-s/
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/boekhoudsoftware/
(en misschien verder met het trefwoord "boekhoud" op het forum zoeken ..)

Had je die gezien ?

Ik zelf gebruik gewoon zelf aangemaakte OOo-tabellen, dan heb ik precies wat ik wil hebben.

track

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/04, 15:57:49 »
er waren al eerder discussies hier op het forum:
<knip>
Ik zelf gebruik gewoon zelf aangemaakte OOo-tabellen, dan heb ik precies wat ik wil hebben.
Twee discussies over dit onderwerp had ik al gelezen. Echter zijn de hyperlinks in mijn bericht dit forum, niet echt opvallend te zien. Daarmee kom ik echter niet verder.

Of openoffice.org rekenblad hiervoor geschikt is, ben ik niet zeker van. Ik heb 3 spaarrekeningen, twee betaalrekeningen en contant geld. De bedoeling van die privé boekhoudprogramma is, dat ik enig overzicht krijg. Vroeger gebruikte ik in Windows onder andere Davi-cash 2000 en Boekhouding versie 7.0 van Easy Disc.
(en misschien verder met het trefwoord "boekhoud" op het forum zoeken ..)
Dat geeft te veel output. Maar met het zoekwoord boekhoudprogramma, vind ik deze http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/kan-ik-xhb-bestand-openen-in-openoffice-2-4/msg317351/#msg317351 waarin Kmymoney wordt genoemd. Ofschoon dit een KDE programma is, zou ik er wel naar kunnen kijken. 
zocht ik zelf en kwam uit op Winbank.
Die zou ik eventueel ook kunnen proberen. Hoewel als ik google met de zoekwoorden winbank ervaringen, dan zie ik deze vraag uit 2005 zonder reacties http://administratie.startpagina.nl/prikbord/3996459/wie-heeft-ervaring-met-winbank





Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline track

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/04, 16:20:07 »
Nu begrijp ik een beetje beter wat je precies zoekt.

Als je het Duits machig bent heb je misschien iets aan deze wiki:
http://wiki.ubuntuusers.de/Finanzverwaltung
Is soms "HomeBank" iets voor jou ?  ( http://homebank.free.fr/ )

track

p.s.: zit in de repo's, dus best installeren via synaptic
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 16:22:25 door track »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/04, 16:36:19 »
Hallo Jolo,

In de Linux Format (issue 114) stonden besprekingen van de volgende paketten:
GNU Cash (waardering 9/10 --> "A stunning piece of software. May be too complicated for basic home use")www.GnuCash.org
Moneydance (9/10 --> betaald pakket USD 40,00: "A proprietary solution thatś well worth the small charge")www.moneydance.com
KMyMoney (7/10 --> "Easy to use but loses out in the import stakes with its limitedformat support")http://kmymoney2.sourceforge.net/index2.html
Buddi (6/0 --> Good if your needs are modest, but you may soon outgrow it.")http://buddi.thecave.homeunix.org
Grisbi (8/10 --> "perhaps the best (free) choice for home users but lacking security features". Geen encryptie in het programma mogelijk en zelf backup van bestanden maken) www.grisbi.org
JGnash (6/10 --> Import problems mar (?) an otherwise simple but effective application) [url]www.jgnash.sourceforge.net[url]

Ik hoop dat er iets van je goesting bij zit.

***had je openingspost wel wat beter kunnen lezen :-[ Wellicht dat anderen wel iets aan de links hebben ;)
Gr
Jeroen
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 19:37:14 door Pfoeh »
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/04, 19:43:56 »
Ik werk al jaren met "offline rekening overzicht" (OROV). Helaas onder Windows.

Het wordt sinds 2006 niet meer bijgewerkt. Maar het werkt nog steeds.

Het zou fijn zijn als dit programma werd herschreven voor Linux.
Misschien kan iemand met kennis van programmeren eens contact opnemen met de eigenaar. (j.j.f. verhaag)

http://www.xs4all.nl/~verhaag/orov/index.html

www.orov.nl
« Laatst bewerkt op: 2010/01/08, 14:43:03 door anton_2 »

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/04, 20:23:52 »
Is soms "HomeBank" iets voor jou ?  ( http://homebank.free.fr/ )
p.s.: zit in de repo's, dus best installeren via synaptic
HomeBank was ik juist als eerste aan het bekijken. In mijn openingspost zei ik:
Ik heb Gnucash, Homebank en Grisbi geïnstalleerd om te testen. In Homebank heb ik alvast twee rekeningen aangemaakt en opgeslagen. Die is dus alvast geschikt om verder te testen. Hoe zijn de ervaringen met Homebank hier?
Via de repo's had ik 'm dus al geïnstalleerd. Echter is dat HomeBank 4.0.3. Jouw hyperlink gaat over HomeBank 4.1. Deze zit al wel in de repo's van Ubuntu 10.04 Alpha 1. Door deze met elkaar te vergelijken, zie ik dat in HomeBank 4.0.3 een aantal belangrijke opties missen. Dus heb ik even gekeken of het mogelijk is om HomeBank 4.1 te installeren in Ubuntu 9.10 via http://www.getdeb.net/app/HomeBank

Ik klikte op Install now. Bij toepassingen starten staat apturl voor-geselecteerd > OK > Wachtwoord getypt. Even later verschijnt de tekst: Pakket HomeBank is reeds geïnstalleerd. Als ik dan HomeBank via het menu start, is dat nog steeds versie 4.0.3. Dus heb ik even gecheckt of getdeb die HomeBank 4.1 wellicht elders had geïnstalleerd. Echter blijkt dat niet het geval te zijn.
jolo@Hoofd-PC:~$ find /usr -name homebank
/usr/bin/homebank
/usr/share/doc/homebank
/usr/share/menu/homebank
/usr/share/homebank
jolo@Hoofd-PC:~$
Wat kan ik hier over het hoofd gezien hebben.

@ Pfoeh Toevallig had ik die Linux Format (issue 114) ook nog liggen. In die besprekingen ontbreekt HomeBank. En zelfs al zou die er wel instaan. Dat blad is inmiddels één jaar oud. De nieuwste opties kunnen er dan nog niet instaan. Daar gaat het me dus wel om. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/04, 20:41:27 »
Voor mij werkt KMyMoney (onder Ubuntu) het prettigst. Doordat het eigenlijk KDE4 verwacht heb ik wel af en toe last van grafische foutjes maar daar kan ik omheen werken. Met een zelfgeschreven python script vertaal ik m'n bankafschriften naar het qif formaat en worden veel voorkomende transacties alvast van de goede categorie voorzien.
Maar ook zonder deze 'gecompliceerde' hulpjes werkt KMyMoney heel fijn, met op een slimme manier aanvullen van invulvelden bij het invoeren of aanpassen van een transactie, meerdere accounts geen centje pijn, veel rapportage mogelijkheden. De moeite van het proberen zeker waard!

p.s. Heb ook net afgelopen weekend een aantal programma's getest en Grisbi zag er veelbelovend uit maar die crashes maakten het voor nu onbruikbaar.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/04, 20:43:56 door Jasper Groenewegen »

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/04, 20:42:22 »
Skrooge/KMyMoney?

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/04, 21:54:49 »
Dat SKROOGE programma is dat ook voor versie 8.04 (Hardy) te krijgen?
Ik ben het niet tegen gekomen op http://userbase.kde.org/Skrooge

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/05, 11:54:16 »
Die hyperlink had ik wel bekeken. Inmiddels zie ik dat er een artikel erover staat, op de site van computer!totaal http://computertotaal.nl/article/20116/boekhouden-met-winbank.html Als ik dit zo bekijk, lijkt deze wel de moeite om eens uit te proberen. Maar geef nog wel de voorkeur aan een Linux boekhoudprogramma. Want als ik zo kijk in synaptic. Zie ik twee wine versies. En is er nog die van de WineHQ APT Repository.

Inmiddels heb ik al wel Homebank 4.1 kunnen installeren. Ik heb de source code gedownload, gecompileerd. Via pakket checkinstall een deb pakket van gemaakt en geïnstalleerd. Dus die ga ik nu het eerst uitproberen. Daarna zie ik wel verder.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline track

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/05, 12:06:20 »
Dat had je makkelijker kunnen hebben.

Er zit de HomeBank 4.1 in de repo's van Lucid, daar kun je het rechtstreeks ophalen:
http://packages.ubuntu.com/nl/lucid/homebank

Het enige verschil bij de afhankelijkheden tegenover Karmic is dat hij een nieuwere "libatk" gebruikt.
Waarschijnlijk zal je die dus ook nog moeten binnenhalen. (handmatig van die paketten-site)

Gewoon op die .deb-jes klikken is dan voldoende ...  ;)

track
« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 12:08:21 door track »

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/05, 12:35:15 »
Er zit de HomeBank 4.1 in de repo's van Lucid, daar kun je het rechtstreeks ophalen: http://packages.ubuntu.com/nl/lucid/homebank
Dat je hetzelfde pakket van Lucid ook kan gebruiken in karmic, was me nog niet bekend. Bij mijn weten mis ik geen pakketten meer, die vereist zijn voor HomeBank 4.1. Maar je hyperlink is wel handig, als anderen 'm ook willen uitproberen.

In ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken. Ik laat nog wel weten, welk boekhoudprogramma ik uiteindelijk kies, en hoe die bevalt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline track

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/05, 12:49:08 »
Als je een pakket vanuit een andere versie gebruikt moet je wél goed kijken wat je doet,
daar heb je gelijk. (het zal dus niet blindelings lukken)

Om die redenen heb ik ook goed gekeken dat de afhankelijkheden kloppen,
en bij sommige pakketten moet je ook kijken dat het bij de kernel past.
Maar, als de randvoorwaarden kloppen is er geen reden die er tegen zou spreken.

track

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/06, 22:18:48 »
Ik heb nog niet kunnen bepalen welk boekhoudprogramma mijn voorkeur heeft. Maar ik heb alvast een eerste indruk over WinBank en HomeBank. Ik heb de indruk dat WinBank meer toegespitst is op internetbankieren dan HomeBank. Ik vind WinBank niet makkelijk om mee te werken. Ik heb de wizard moeten gebruiken, om een administratie te kunnen aanmaken. WinBank heeft een Helpfile die geen kruisje heeft, om 'm te kunnen afsluiten. (Bug?)

Ook HomeBank is niet perfect. Ik vind 'm wel makkelijker om mee te werken, dan WinBank. HomeBank heeft geen wizard nodig. Alleen zijn ze nog bezig met vertalen. De applicatie is deels Nederlandstalig, en deels Engelstalig. Ik heb alvast een aantal transacties kunnen invoeren.

Ook Boekhouding v7 van Easy Disc heb ik via Wine kunnen installeren. Is wel gebruikersvriendelijker. Maar die gaat het waarschijnlijk niet worden. Want nadat ik ben overgestapt van UPC/Chello naar Alice Glasvezel, heb ik een ander email adres. En kan daardoor blijkbaar de applicatie niet meer opnieuw registreren via email (Vereist). Easy Disc (her)kent mijn email adres niet meer. Zodat het nu een 20 dagen demo versie is geworden. Ze hebben inmiddels wel een opvolger C@shflowManager beschikbaar, die ik zou kunnen aanschaffen.  


//Edit. Ik was even vergeten, dat ik mijn gmail adres had gebruikt, om Boekhouding v7 van Easy Disc te registreren. Ik heb de applicatie inmiddels met succes kunnen registreren. Alleen zie ik nu, dat het updaten van de applicatie niet lijkt te werken via Wine. Ik heb nu versie 7.0.0.0 die geupdated zou kunnen worden naar 7.0.16.16. De update zou corrupt zijn. Ik heb het wel 3 keer geprobeerd.

Vooralsnog een lichte voorkeur voor HomeBank. Morgen dan maar verder uitproberen.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/06, 22:45:24 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/07, 17:01:04 »
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/financieel-pakket/msg126449/#msg126449
bericht 15.

Gebruik nog steeds Acemoney, en ben nog steeds tevreden; één keer betalen, levenslang updates.

Offline jolo

  • Lid
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/07, 22:26:48 »
Gebruik nog steeds Acemoney, en ben nog steeds tevreden; één keer betalen, levenslang updates.
Daar zijn blijkbaar 2 versies van. Namelijk AceMoney Lite en AceMoney. Aan de review te beoordelen zou ook deze de moeite waard zijn, om te bekijken. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/07, 22:49:07 »
hallo,

Ik gebruikte onder Windows altijd Money 95 en dat deed 't nog steeds, daarna ben ik met Ubuntu overgestapt op Grisby. Maar dat is het toch niet helemaal.
Wat ik een aardig (ook Nederlandstalig) programma vind, is iFreeBudget. Te vinden op http://www.getdeb.net/updates/Ubuntu/9.10/?category=Office
Of Eqonomize, doet ook wat het moet doen (en is op z'n ubuntu's te installeren).

alles even uitproberen, het is alleen een hoop werk voordat je het programma hebt gevonden wat het meeste lijkt op dat wat je had.

groetjes,
Marianne

« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 23:07:00 door MarianTiel »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/08, 09:23:12 »

Offline jolo

  • Lid
Re: [Voorlopige keuze gemaakt] Welk privé boekhoudprogramma
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/23, 22:32:17 »
Ik heb inmiddels het één en ander bekeken. Waaronder ook Naanab, die overigens nog niet eerder was genoemd. Eerst had ik een probleem 'm met het Gnome menu te kunnen starten. Ik kreeg deze vraag beantwoord in het Naanab forum Probleem met Naanab Finance onder Ubuntu 9.10 i386. Alleen mis ik zowel in de Freeware als in de commerciële versie een paar opties. Iemand had een jaar geleden al een Feature request gedaan Nieuw transactie. Het importeren vanaf mijn beide betaalrekeningen werkt overigens wel goed.
 
Wat ik een aardig (ook Nederlandstalig) programma vind, is iFreeBudget. Te vinden op http://www.getdeb.net/updates/Ubuntu/9.10/?category=Office
Die heb ik geprobeerd te installeren via die hyperlink. Er werden 52 bestanden opgehaald. Toen verscheen echter de foutmelding: Kon pakket 'iFreeBudget' niet vinden. [/quote]
Of Eqonomize, doet ook wat het moet doen (en is op z'n ubuntu's te installeren).
Daarvan heb ik alleen even de screenshots bekeken.

Gebruik nog steeds Acemoney, en ben nog steeds tevreden; één keer betalen, levenslang updates.
Daarvan heb ik de Evaluation versie van geïnstalleerd. En de interface bekeken. Ik heb 'm niet echt getest.

Tot nu toe beoordelend, oogt de interface van HomeBank 4.1 nog het meest overzichtelijk. En dat ondanks de vertaling naar het Nederlands nog niet af is. Tot nu toe lijkt deze wat het bijhouden van mijn boekhouding betreft, nog steeds te voldoen. De tijd zal het leren.
Nogmaals. Iedereen bedankt voor de suggesties.

PS. Omdat hier niet echt sprake is van een probleem oplossen. Heb ik aan de topictitel toegevoegd:[Voorlopige keuze gemaakt]     
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM