Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's automatisch opstarten in Ubuntu  (gelezen 13734 keer)

Offline Wybren

  • Lid
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Gepost op: 2007/12/25, 20:21:16 »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds drie dagen een enthousiaste nieuwe ubuntu gebruiker, alleen ik heb nog een vraag. Ik heb op dit forum kunnen vinden hoe je automatisch programma's kan laten opstarten, namelijk door middel van "Systeem --> Voorkeuren --> Sessies" alleen nu snap ik niet hoe je een programma moet toevoegen. Dus als je op toevoegen hebt geklikt wat voor bestand dat je moet selecteren. In windows was dat een executable maar hoe zit dat bij Linux? En waar zit dus dan zeg maar ook de map "Program Files"? Beetje rare vraag misschien maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor de hulp. :)

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/25, 20:25:44 »
Het eerste veld is naam, deze mag je zelf kiezen.
2e veld is command. Elke programma is op te starten vanuit het command line. De command waarmee dit gaat vul je hier in. Je kan bijna altijd het programma ook vinden in /usr/bin/ .
3e veld is comment en is geheel vrijwillig.

JimZ

  • Gast
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/26, 02:57:13 »
Of kijk bij "Systeem/Voorkeuren/Hoofdmenu".

Daar vindt je alle items die in het startmenu staan. Door een rechtsklik op het item kun je bij "Eigenschappen" de precieze naam vinden van het programma dat je automatisch wilt starten en wat je dus nodig hebt bij "Sessies".

Gr,
Jim

Offline tap

  • Lid
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/05, 17:43:31 »
Is het ook mogelijk om aan te geven op welk bureaublad het programma moet openen?
Ik gebruik Compiz Fusion en wil graag een aantal programma's op een verschillend bureaublad laten openen.
Dat houdt de wereld een beetje overzichtelijk.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.

Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/05, 19:30:07 »
Citaat van: tap
Is het ook mogelijk om aan te geven op welk bureaublad het programma moet openen?
Ik gebruik Compiz Fusion en wil graag een aantal programma's op een verschillend bureaublad laten openen.
Dat houdt de wereld een beetje overzichtelijk.
Ben benieuwd of dit mogelijk is.
Ik weet niet of Compiz Fusion die functionaliteit toevoegt aan uw desktop maar standaard heeft Gnome het alvast niet.
Ik heb eens ooit Enlightenment geïnstalleerd. Daarbij heb je een massa mogelijkheden om uw vensters te beheren. Enlightenment is een zelfstandige windowmanager zoals Gnome en KDE maar je kan Enlightenment ook laten samenwerken met Gnome of KDE

Offline tap

  • Lid
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/05, 19:46:31 »
@Dadio

Thx, dan gaan we daar maar eens mee stoeien.

Vanya

  • Gast
Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/11, 13:48:27 »
Ik heb plotseling iedere keer als ik opnieuw opstart geen iconen noch gekozen achtergrond meer op mijn bureaublad, terwijl in de folder bureaublad de items wel staan. Hoe kan ik dit oplossen?

Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/12, 09:19:02 »
Vanta, dit is wel een beetje vaag. Wat heb je laatst gedaan? Instellingen veranderd, pakketten geïnstalleerd, iets veranderd in configuratiebestanden, mappen geschikt, partities veranderd,...

Offline erik58

  • Lid
Re: Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/24, 01:07:57 »
en omgekeerd:
als je plotseling programma's vanazelf ziet opstarten
bestandbeheer
firefoz
audacious

hoe krijg je die weg van de opstartlijst ?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/24, 09:28:22 »
Misschien in Systeem->Voorkeuren->Opstart-toepassingen.

(Overigens kun je beter een eigen draadje aanmaken i.p.v. zo'n ouwe op te graven.)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Programma's automatisch opstarten in Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/24, 10:05:38 »
Ik heb plotseling iedere keer als ik opnieuw opstart geen iconen noch gekozen achtergrond meer op mijn bureaublad, terwijl in de folder bureaublad de items wel staan. Hoe kan ik dit oplossen?
Kijk eens in, system, voorkeuren, appearence, dan naar tabblad interface.