Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op U3 USB stick  (gelezen 1734 keer)

Thasaidon

  • Gast
Ubuntu op U3 USB stick
« Gepost op: 2008/10/08, 10:21:21 »
Hallo,

Ik draai Ubuntu al een tijdje op mijn laptop en dat werkt prima.
Daarom zou ik nu ook graag een Ubuntu versie op mijn U3 USB stick zetten zodat ik Ubuntu overal mee naartoe kan nemen en verschillende systemen ermee kan booten/draaien.
Een stick is nou eenmaal makkelijker dan een laptop ;-)
Ook zou ik wel de U3 functionaliteit willen behouden voor Windows systemen

Nu heb ik al genoeg how-to's gelezen, maar allemaal zeggen ze dat je de USB stick moet formatteren.

Op een gewone stick lijkt me dat geen probleem, maar nu heb ik een U3 stick.
Deze heeft dus 2 partities. de primaire voor het "U3 system" en 1 voor de "gebruiker partitie".
(de 1e wordt in windows weergegeven als CD en de 2e als externe drive)

Mijn vraag is nu...
Als ik Ubuntu op deze U3 stick wil draaien, moet ik dan beide partities verwijderen en daar 1 van maken?
Dit zou betekenen dat ik dus mijn U3 functies kwijt ben.
Of zou het volstaan om alleen de "gebruikers partitie" te formatteren en daar Ubuntu op te installeren?
(uiteraard wel mijn data eerst veilig stellen van die partitie zodat die daarna terug kan)

Ubuntu op U3 USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/08, 11:56:26 »
U3 werkt onder Ubuntu in elk geval niet, want het is een windows-platform (of zoiets).
Als ik hier U3 sticks gebruik met Ubuntu kan ik wel gewoon copieren en andere zaken die je met USB sticks doet.
Heb nog niet geprobeerd ze te formatteren of bootable te maken zoals jij wil. En nog weinig over gelezen. Dus wel interessant om te weten. Vrees dat je inderdaad heel het U3 gedeelte eraf moet gooien en daarna formatteren om hem bootable te maken voor Ubuntu.
Ben overigens niet meer positief over U3, omdat de zogenaamde veiligheid grote schijn is gebleken. En zogenaamd eigen programma's draaien onder Windows: ik zie daarvan heel weinig meerwaarde (in mijn situatie).
In Azie waar ik vaak voor mijn werk kom zitten mijn U3 sticks meteen booredevol met virussen en ander tuig afkomstig van compleet onbeveiligde systemen daar. Gelukkig is dat in Ubuntu geen probleem.
Dat is meteen een tip voor degenen die daar met PC's moeten werken.

Ik hoop dat het je toch lukt met behoud van U3 en misschien meldt iemand zich hier met zijn ervaringen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Thasaidon

  • Gast
Ubuntu op U3 USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/08, 12:19:42 »
Ik zit regelmatig achter verschillende Windows systemen en dan is het heel erg makkelijk als ik middels U3 mijn eigen software en instellingen op die manier mee kan nemen en op die systemen kan draaien.

De standaard wachtwoord beveiliging is bagger en geeft problemen in Linux, dus die gebruik ik niet.
Wel heb ik wat TrueCrypt volumes op mijn stick staan die ik zowel onder Windows als Linux vanaf de stick kan openen. Daar staan dan ook alle belangrijke spullen in (doc's etc) en mount ik als "read-only" zodat er ook geen bagger op kan komen :-)

Het zou dus mooi zijn als ik ook Ubuntu zover kan krijgen om vanaf die stick naast U3 te draaien. Dan zou ik waar nodig op de Windows systemen U3 kunnen gebruiken, en dan wanneer het kan het systeem gewoon booten met de stick om Ubuntu te draaien.
Een dualboot op een HD is ook mogelijk, dus waarom niet iets soortgelijks op een stick?

Of zou Wubi Ubuntu een oplossing kunnen zijn hier?
http://wubi-installer.org/
Voor zover ik begrijp zou deze install gebruik maken van de reeds aanwezige partities...