Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starten met een server  (gelezen 1791 keer)

Offline SiegerH

  • Lid
Starten met een server
« Gepost op: 2010/09/10, 17:26:22 »
Hallo Allen,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw wat Linux aan gaat.
Nu heb ik een maand geleden een Desktop versie geinstalleerd (V10.04) op een eenvoudige computer en dit draait erg netjes.
Nu de volgende stap ik draai een W2003 server maar wil gaan overstappen op Ubuntu 10.04 server versie.
ik heb hem nu geinstalleerd maar heb niet het idee dat ik er mee kan wat ik wil.
het gaat om ftp,webserver, printer server en delen van bestanden in het gezamelijke net werk thuis (computer van mijn vrouw xp, computer van mijn dochter xp, laptop beneden vista, op zolder een download machine ubuntu 10.4 en mijn eigen comp met W7)
met de Ubuntu machine kan ik wel op de server komen en ook in de root dir kan ook de map vinden waar de webpagina in moet komen en via internet kom ik ook op deze pagina.
tot zo ver geen vragen. Maar ik wil graag de directory ook kunnen benaderen met mijn w7 machine dit lukt nu op een of andere manier nog niet goed zie de server wel in mijn netwerk maar zie er geen file of mappen in.

alsvast bedankt voor het lezen van dit topic en ik hoop verder te komen met jullie antwoorden.

groet Sieger
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 17:28:56 door SiegerH »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Starten met een server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/10, 17:41:35 »
Welkom op het forum :)

Wat jij wil, kan heel goed met een Ubuntu server.
Alleen het opzetten en instellen van alle services zal heel anders gaan dan in Windows.
Het handigste is om per taak even te zoeken naar een handleiding op http://wiki.ubuntu-nl.org/ of via Google.

Bijvoorbeeld voor de webserver, FTP en SSH: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp
Zulke handleidingen zijn er ook voor Samba om bestanden te delen.

Offline SiegerH

  • Lid
Re: Starten met een server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/10, 19:46:57 »

Het handigste is om per taak even te zoeken naar een handleiding op http://wiki.ubuntu-nl.org/ of via Google.

Bijvoorbeeld voor de webserver, FTP en SSH: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp


Ja daar was ik al geweest en daarom werkt de webserver ook wel.

mijn vraag is nu dan ook hoe ik de data van de server kan bewerken, bekijken of plaatsen vanaf mijn w7 computer

het lijkt wel of mijn server nog dicht staat

groet Sieger

Offline jan11000

  • Lid
Re: Starten met een server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/11, 04:24:18 »
Misschien webmin.

Offline ichat

  • Lid
Re: Starten met een server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/16, 10:28:14 »
jan11000 @   webmin zou ik echt willen afraden,  het is algemeen bekend dat webmin niet optimaal werkt, met debian-achtige systemen (dus ook ubuntu).  en hoewel het zeerzeker beter werkt dan algemeen wordt beweerd moet je redelijk weten wat je aan het doen bent, omdat hulp erbij erg schaars is.

voor alles wet deze gebruiker wil is  ebox denk ik het simpelste alternatief. hoewel ik niet zo'n grote ebox fan ben,  kan het wel 'makkelijk' alle taken aan die zijn genoemt.   

Re: Starten met een server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/17, 23:41:05 »
Samba is altijd een beetje een moeilijk ding ... (persoonlijke mening XD ) Mijn ervaring is dat je het beste het bestandje /etc/samba/smb.conf met de hand kan aanpassen. Als je dat voor de eerste keer opent zie je een gigantische hoop ingewikkelde instellingen, hoop commentaar erbij... Maar het kan ook simpel, bij mij ziet tie er als volgt uit:[global]
        server string = %h (Samba %v on Ubuntu)
        workgroup = WORKGROUP
        dns proxy = no
        load printers = no
        encrypt passwords = true
        security = user
        log file = /var/log/samba/log.%m
        max log size = 1000
        read only = no

[upload]
        path = /home/gebruiker/Data/upload

[software]
        path = /home/gebruiker/Data/software

[backup]
        path = /home/gebruiker/Data/backup

[muziek]
        path = /home/gebruiker/Data/muziek
Het resultaat is dat je vanaf alle pc's via het netwerk bij de 4 genoemde mappen kan na inloggen lezen en schrijven.

Wijzigingen in het conf bestand worden niet altijd helemaal direct doorgevoerd. Het conf bestand word voor zover ik weet elke paar minuten automatisch opnieuw door samba gelezen, daarnaast worden sommige dingen door andere pc's weleens even lokaal onthouden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/17, 23:46:42 door Nickname55 »