Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: website verdelen  (gelezen 7573 keer)

Offline ace

  • Lid
website verdelen
« Gepost op: 2010/01/02, 20:09:09 »
Hoe kan ik mijn website in verschillende delen verdelen?
ik wil een rijtje knoppen, een tekstveld ed.
Microsoft-logica: Op start drukken om af te sluiten.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: website verdelen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/02, 20:30:47 »
Ik denk dat het makkelijkst is met frames.
http://www.handleidinghtml.nl/html/frames/frames05.html
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: website verdelen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 21:27:55 »
Ik denk dat het makkelijkst is met frames.
http://www.handleidinghtml.nl/html/frames/frames05.html
Frames zijn oud en erg ouderwets, je kunt er het beste geen gebruik meer van maken. Met behulp van CSS en div's kun je een lay-out maken. Op bijvoorbeeld sitemasters.be vind je tutorials genoeg :)

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: website verdelen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/03, 11:43:45 »
daar ben ik het niet mee eens.. Frames werken nog prima en zijn veel simpeler dan divs..
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: website verdelen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/03, 12:34:23 »
daar ben ik het niet mee eens.. Frames werken nog prima en zijn veel simpeler dan divs..
maar zoekrobots, mensen met een beperking, etc. kunnen er niet mee overweg.
http://www.hobo-web.co.uk/seo-blog/index.php/website-frames/

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: website verdelen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/03, 13:14:59 »
Ik denk dat het makkelijkst is met frames.
http://www.handleidinghtml.nl/html/frames/frames05.html
Frames zijn oud en erg ouderwets, je kunt er het beste geen gebruik meer van maken. Met behulp van CSS en div's kun je een lay-out maken. Op bijvoorbeeld sitemasters.be vind je tutorials genoeg :)
Dat klopt, frames zijn voor een beginner een stuk makkelijker en logischer. Maar ik zou het echt niet gebruiken voor een serieuze site!

daar ben ik het niet mee eens.. Frames werken nog prima en zijn veel simpeler dan divs..
Het gebruik van DIV's in combinatie met CSS is misschien iets lastiger, maar dat is wel de manier waarop het zou "moeten" imho. Helaas worden frames nog ondersteund door browsers.

Hier staan nog wat voor- en nadelen over frames: http://websitetips.com/articles/html/frames/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: website verdelen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/03, 14:46:55 »
als je een serieuze site wil moet je niet zelf even gaan leren hoe het moet. Dan moet je dat structureel leren (opleiding/cursus) en niet simpelweg wat hier navragen.

Dus dan maakt de frames toch niet uit..
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Re: website verdelen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/04, 18:02:40 »
als je een serieuze site wil moet je niet zelf even gaan leren hoe het moet.
Wat noem je een serieuze site?
Ik heb het mezelf geleerd, maar ik beheers genoeg PHP, HTML, CSS en zelfs een beetje javascript om een goed functionerende en goed ogende site te maken.

Ik heb altijd geleerd geen gebruik te maken van frame's, en dat was simpel op te lossen door de div's.
Nu maak ik ook gebruik van php's include-funtie.

Dan moet je dat structureel leren (opleiding/cursus) en niet simpelweg wat hier navragen.
Opleiding/cursus is dus wat overdreven, maar je moet er wel tijd in energie in willen steken het jezelf goed aan te leren. Met de "cursus" van w3schools kom je al een heel eind.
Simpel even navragen kan je doen als je zelf genoeg kennis hebt.
Als je al met HTML-editors werkt, wat best kan, heb je of niet genoeg kennis of gewoon geen zin om het toe te passen, en kan je net zo goed ook gewoon frames gebruiken.

Als je het serieus aanpakt, dan bouw je hem zelf in een text-editor, zoals gedit(werkt perfect voor mij).
Dan zou je kunnen kijken naar div's. Lijkt me hier niet nodig...

Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline bram103

  • Lid
Re: website verdelen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/04, 19:19:40 »
Citaat
Als je het serieus aanpakt, dan bouw je hem zelf in een text-editor, zoals gedit(werkt perfect voor mij).

Zo is dat, meer heb je in feite niet nodig en met voldoende kennis van HTML en CSS geeft het de ultieme beheersing over de layout van de pagina.

Over frame's, het box model (DIV's en CSS) heeft tegenwoordig toch echt wel de voorkeur boven frame's. En wat echt niet meer kan is een layout maken op basis van tabellen.

Verder is Firebug (Firefox add-on) een bijzonder handig hulpmiddel als je met pagina layout (DIV en CSS) aan het stoeien bent.

Gr,
Bram

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: website verdelen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/04, 20:23:43 »
Over frame's, het box model (DIV's en CSS) heeft tegenwoordig toch echt wel de voorkeur boven frame's. En wat echt niet meer kan is een layout maken op basis van tabellen.
Eens!
Tabellen is niet zo netjes, maar wel veel beter dan frames.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: website verdelen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/04, 21:17:13 »
Tabellen, dat dat nog bestaat XD
Frames zijn handig wanneer je binnen een pagina een andere pagina laad, zodat je bijv. niet elke pagina hoeft aan te passen als je er een menu-optie bij wil. Of je komt weer op bijv. PHP terecht.

Die firebug is wel heel handig ;)
zelf gebruik ik "Web developer toolbar", ook een add-on, ook heel handig.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: website verdelen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/05, 16:46:25 »
Deze forumsoftware (SMF) maakt ook gebruik van tables :P

Re: website verdelen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/10, 20:06:46 »
Tabellen, dat dat nog bestaat XD
Frames zijn handig wanneer je binnen een pagina een andere pagina laad, zodat je bijv. niet elke pagina hoeft aan te passen als je er een menu-optie bij wil. Of je komt weer op bijv. PHP terecht.

Die firebug is wel heel handig ;)
zelf gebruik ik "Web developer toolbar", ook een add-on, ook heel handig.
Vertel, wat is er mis met een tabel?

Offline bram103

  • Lid
Re: website verdelen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/11, 19:38:42 »
Citaat
Vertel, wat is er mis met een tabel?

Er is niets mis met een tabel zolang hij maar gebruikt wordt waarvoor hij bestemd is. Een tabel is bestemd voor het presenteren van gegevens in tabelvorm, daarbij bevat 1 kolom 1 soort gegeven (in de kop staat als het goed is welk) en horen alle cellen van 1 rij bij elkaar (je mag het ook een kwartslag draaien).

Alternatieve browsers als braille lezers en spraak gerneratoren kunnen in tabelvorm gepresenteerde gegevens op een voor de gebruiker begrijpelijke wijze weergeven (als de tabel tenmiste netjes aan alle regels voldoet)

Als je een tabel gebruikt om de ruimte van je pagina in te delen kan de inhoud van de pagina kompleet onbegrijpelijk worden als je hem met een alternatieve browser 'bekijkt'.

Wie meer over deze materie wil weten: http://www.drempelvrij.nl en http://www.accessibility.nl/

Gr,
Bram

Offline idefix

  • Lid
Re: website verdelen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/14, 07:59:56 »
als je een serieuze site wil moet je niet zelf even gaan leren hoe het moet. Dan moet je dat structureel leren (opleiding/cursus) en niet simpelweg wat hier navragen.

Dus dan maakt de frames toch niet uit..

dat klopt toch niet: je kan beter meteen de goede manier leren, d.w.z. voldoen aan de normen va het w3c-consortium, ook al is de site 'slechts' een hobby-projectje. Frames worden dus afgeraden voor indeling van een site, alsook tabellen: deze dienen om gegevens op een geordende manier te presenteren. Aan <div></div> is trouwens toch niets moeilijks?
Het is zelfs veel gemakkelijker als je later bijvoorbeeld beslist dat de tekstkleur van je menu niet groen maar rood moet.
Onderschat ook het aantal mensen niet dat noodgedwongen met alternatieve browsers moet werken. Gelieve daar ook rekening mee te houden. Bovendien raken browsers meer en meer verspreid over steeds kleinere apparaten. Om op zulke kleine browsers een site te kunnen weergeven, voldoet hij best aan de normen.

Antwoord aan TO:

Maak een file styles.css, waarin de opmaak van de verschillende elementen gedefinieerd wordt:

div.menu {
        position: absolute;
        left: 0px;
        top: 0px;
        width: 800px;
        height: 40px;
        background-color: green;
        border: thin solid blue;
}
div.inhoud {
        position: absolute;
        left: 0px;
        top: 44px;
        width: 800px;
        height: 400px;
        color: red;
        border: thin solid black;
}
De verschillende elementen wijzen zichzelf uit: left, top bepalen de linkerbovenhoek (gemeten van de linkerbovenhoek van de browser).

De html-pagina die deze opmaak-file gebruikt, kan er zo uitzien:
<html>
<head>
        <title>Test</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles.css" />
</head>
<body>
        <div class="menu">
        </div>
        <div class="inhoud">
        Dit is de inhoud van de webpagina.
        </div>
</body>
</html>
Met de <link  rel=...  wordt aangeduid dat de opmaak zich bevindt in de file styles.cs.
Er wordt met het woordje "class" verwezen naar de opmaakprofielen uit je styles.css

De html is niet volledig (geen doctype enz.), maar voor de bondigheid doe ik het nu zo.
Als je deze code opslaat onder styles.css en home.html, kun je het resultaat in je browser zien.

position: absolute   dit wil zeggen dat de positie die zal gegeven worden (left, top, width, height) absoluut zijn. Je hebt nog andere mogelijkheden: relative, static,...
Ik heb voor de minst flexibele oplossing gekozen, want je pagina zal steeds 800 pixels breed zijn. Bij kleine schermen is dat teveel, bij grote schermen is dat te weinig. je kan dat oplossen door niet met px als eenheid te werken, maar de hoogte en breedte uit te drukken in %.

Het mooie is nu dat je in de div class="menu" nog andere <div>'s kunt plaatsen, naast elkaar: de menu-items. Dus je kan <div>'s nesten:


<div class="menu">
  <div class="menu_item"
  Home
  </div>
  <div class="menu_item"
  Help
  </div>
  <div class="menu_item"
  Shop
  </div>
</div>

Als je in de css-file nu een div.menu_item definieert, kun je daarvan de opmaak instellen (breedte, tekst-formaat,...).

Ik hoop dat dit je een beetje op weg zet. Probeer, sukkel , val en sta op... dat is de weg die iedere web-ontwikkleaar aflegt.
Support bacteria. They're the only culture some people have.