Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hallo...en een vraag  (gelezen 6693 keer)

Offline cees72

  • Lid
Hallo...en een vraag
« Gepost op: 2009/12/09, 21:49:27 »
Dag allemaal...

Ik ben nieuw hier.Ook echt een newby trouwens.

Ik heb de voorgaande topics gescrold, maar niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag. Ik heb een Ibook G3 (Newworld, want USB aansluiting). Hierop wil ik graag Ubunto wegzetten (Nee, aub geen flames, maar ik heb het met Tiger helemaal gehad, bovendien is ubunto een stuk minder zwaar, zo heb ik begrepen). Iedereen verwijst naar Ubunto als ideaal besturingsmiddel, maar als ik de voorwaarden nalees zie ik dit;

System requirements

Ubuntu is available for PC, 64-Bit and Mac architectures. The Alternate installation CDs require at least 256 MB of RAM (the standard installation CD requires 384MB of RAM). Install requires at least 3 GB of disk space.

Ik vind de omschrijving een beetje vaag. Is een ouwe G3 bak ook wat er bedoelt wordt met "Mac architectures?" Zouden jullie een poging wagen met de laatste ubunto versie? Of toch maar een oudere versie installeren? Ik vraag het even omdat ik elders las dat ubunto eigenlijk alleen voor intel-macs geschikt zou zijn. Of is dat een sprookje?

Groet, Cees


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/09, 22:00:13 »
Hallo Cees,
Allereerst welkom hier, hopelijk krijg je de antwoorden die je zoekt.
De standaard versie van Ubuntu is voor de I86 systemen, de oude PC's dus.
Dan is er de AMD64 versie, voor de 64 bits systemen.
Zo zijn er voor diverse processors ook diverse versies.
Of en zo ja welke versie je moet hebben, durf ik je niet met zekerheid te vertellen, sorry.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/09, 22:13:52 »
Dank voor het welkom
En mocht ik hier nu geen honderd reacties krijgen  :rolleyes:
Enig idee waar die informatie of bij wie, die wel te vinden zou zijn?

Offline GerardZZ

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/09, 22:26:43 »
Ubuntu 6 draait geloof ik op G3, maar of je daar blij mee moet zijn....
Googelen maar! Yellow Dog was een linuxdistro voor Mac.
Veel plezier ermee.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/09, 22:29:50 »
heea hangt van de architectuur af idd, is het een intel of een power pc [ppc] ?

in het eerste geval kan je de normale versie gebruiken in het tweede geval de ppc versie:

http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/hardy/release/

en als je maar weinig ramm hebt kan je kiezen voor de alternate versie of zelfs met een kale cli installatie een blokkendoos installatie maken en na de eerste installatie zelf een grafische schil erop zetten.

gnome of kde is wat zwaar en dan kan een icewm bijvoorbeeld een uitkomst bieden.

maar heb je de blokkendoos pagina al bekeken:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuBlokkendoos

deze kan je toepassen als je via de ppc of gewone cd er een comandline install op hebt staan,
daarna is deze wiki toepasbaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/09, 22:32:43 door chris. »

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/10, 20:09:38 »
mmm...bedankt voor de reacties.
Chris, (anyone) zou je die versie ook aanraden met de volgende gegegevens?:


PPC 750 (22.2)
320 MB geheugen / 466 mhz
256 kb cache
bussnelheid 67 mhz
geheugen 256 MB + 64 MB toegevoegd
37 gig

resolutie: 800x600




Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/10, 20:38:13 »
ik draai op een g3 ppc met 256mb een 9.04 blokkendoos install [geupgrade van een eerste install van 8.04].

het is niet supersnel maar werkbaar.

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/10, 20:41:19 »
klinkt goed Chris!  =D

Hoe schat je de grafische weergave in? 800x600 is natuurlijk niet echt heavy...


Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/10, 20:50:34 »
op die van mij vergelijkbaar met W98 om het maar eens oneerbiedig te zeggen ;)

werkbaar voor surfen mailen en ander tekstwerk, niet om te gimpen oid.

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/10, 20:53:24 »
...mmm.... (krabt zich eens achter zijn oren). Ik gebruik 'm ook heel veel om video te kijken.
Is dat een beetje acceptabel voor zover je weet?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/10, 21:56:12 »
mischien als je er meer tijd en werk in steekt,

ik heb hem met een minimale desktop omgeving geinstalleerd omdat dat mijn wens was,
en niet om filmpjes oid te bekijken, daar heb ik mijn andere pc voor.

maar ik kan er niet positief of negatief op reageren aangezien ik het niet geprobeerd heb.

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/12, 10:43:54 »
Tussenstand:

Een tien voor het gebruikersgemak. (Degene die zei dat Apple intuïtief is, heeft ongetwijfeld nog nooit met Ubuntu gewerkt. Sjongje sjonge, I'm Impressed. Gemak dient de mens).

Maar minpunten voor de lange installatie (hier en daar een foutmelding) en zeker minpunten voor de updates: daarna gaf ie min of meer de geest. Video loopt trouwens soieso niet lekker (25 frames).

Misschien toch yellow dog? Of een eerdere ubuntuversie? Want  intuitief, dat is het zeker!

Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/12, 14:09:46 »
Tussenstand:

Een tien voor het gebruikersgemak. (Degene die zei dat Apple intuïtief is, heeft ongetwijfeld nog nooit met Ubuntu gewerkt. Sjongje sjonge, I'm Impressed. Gemak dient de mens).

Maar minpunten voor de lange installatie (hier en daar een foutmelding) en zeker minpunten voor de updates: daarna gaf ie min of meer de geest. Video loopt trouwens soieso niet lekker (25 frames).

Misschien toch yellow dog? Of een eerdere ubuntuversie? Want  intuitief, dat is het zeker!
Dat zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat je Ubuntu draait op een PowerPC-computer. Daar is Ubuntu niet op gericht, vandaar dat het niet zo snel en soepel draait als op een PC.

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/13, 22:05:54 »
Toch maar weer een tussenstand...Misschien zijn er nog meer mensen met teveel tijd  :P die tegen dezelfde dingen aanlopen...Google is niet heeel uitputtend op dit vlak.

Yellow Dog 5: nope. installatiecd wordt niet herkend
Suse: idem
Fedora: te zwaar

Debian lijkt te werken, maar ik ben geen tekstheld en heb nog niet helemaal door hoe om te schakelen naar x (startx werkt niet, vreemd genoeg).

Kortom Ubuntu was een geweldige zet: dat ging in 1x bijna goed. Iemand enig idee -ik heb gegoogled echt waar- waar ik oude versies kan downloaden??

Groet, Cees

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/13, 22:35:51 »
Kortom Ubuntu was een geweldige zet: dat ging in 1x bijna goed. Iemand enig idee -ik heb gegoogled echt waar- waar ik oude versies kan downloaden??

De oudste Ubuntu-versie waar je nog (beveiligings)updates voor krijgt is 8.04
Hier te downloaden: http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download/LTS

Offline track

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/13, 23:11:59 »
Cees:  "oude versies" leveren bij Uby geen voordeel op, het is immers geen Win..
Bij Uby zijn de nieuwste versies ook niet zwaarder dan de 6.06 van 3 jaar geleden.
(eerder sneller zelfs)

Als je een lichte versie zoekt en niet wilt knutselen hoef je maar de "Xubuntu" te pakken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/WerkomgevingKiezen
http://www.xubuntu.org/get

track

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/14, 14:06:31 »
Thanx, track.
Ben de Iso aan het downloaden. Ben erg benieuwd. Fijn om te zien
dat er een aparte release is voor PPC.

Ik laat nog van me horen!

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/14, 14:54:15 »
"Ik laat nog van me horen"

Sneller dan ik dacht.  :| Ik heb de xubuntu versie voor ppc gedownload, maar die is 722 mb en past dus
niet op een cd. (Er zijn toch geen cd's die groter zijn dan 700 mb??)  Als ik een dvd erin stopt geeft Nero aan dat het niet het juiste medium is...

Wie owie weet raad? Ik heb al gekeken of het mogelijk was om bestanden uit de iso te gooien, wellicht de instellingen voor ppc 64, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van, laat staan dat ik weet hoe ik de iso dan weer in elkaar zet. Met alcohol?

Dus anyhelp = welcome

Offline edwinv

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/14, 16:01:16 »
"Ik laat nog van me horen"

Sneller dan ik dacht.  :| Ik heb de xubuntu versie voor ppc gedownload, maar die is 722 mb en past dus
niet op een cd. (Er zijn toch geen cd's die groter zijn dan 700 mb??)  Als ik een dvd erin stopt geeft Nero aan dat het niet het juiste medium is...

Wie owie weet raad? Ik heb al gekeken of het mogelijk was om bestanden uit de iso te gooien, wellicht de instellingen voor ppc 64, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van, laat staan dat ik weet hoe ik de iso dan weer in elkaar zet. Met alcohol?

Dus anyhelp = welcome

er zijn wel degelijk cd's die tot 800 mb kunnen bevatten  -- even kijken in een computer winkel of een groot warenhuis


Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/14, 16:26:15 »
"Ik laat nog van me horen"

Sneller dan ik dacht.  :| Ik heb de xubuntu versie voor ppc gedownload, maar die is 722 mb en past dus
niet op een cd. (Er zijn toch geen cd's die groter zijn dan 700 mb??)  Als ik een dvd erin stopt geeft Nero aan dat het niet het juiste medium is...

Wie owie weet raad? Ik heb al gekeken of het mogelijk was om bestanden uit de iso te gooien, wellicht de instellingen voor ppc 64, maar ook daar ben ik niet helemaal zeker van, laat staan dat ik weet hoe ik de iso dan weer in elkaar zet. Met alcohol?

Dus anyhelp = welcome
Branden op een dvd zou ook moeten kunnen hoor, alleen zal Nero het niet kunnen. Als je een ubuntu-pc tot je beschikking hebt kan K3B het zeker, voor windows/mac os x? wordt het even zoeken, maar daar zal het waarschijnlijk ook gratis moeten kunnen. De ISO gaan aanpassen zal ik niet doen, zeker omdat je het risico loopt om oa het automatische-startmechanisme kapot te maken.

Succes!

Offline cees72

  • Lid
eindconlusie
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/01, 11:16:19 »
Wel na twee maanden een nieuwe poging gedaan. (pogingen...er gingen heel wat uurtjes inzitten).
Eindconlusie:

Ubuntu is een fantastisch systeem, op een intel pc  :'(
Op een oude P4 bij moeders thuis Ubuntu probleemloos geinstalleerd en nog ben ik verbaast over de snelheid waarmee
eea werkt en de intuiviteit van het programma. Smaakt naar meer, maar niet voor mij. Op een PPC te ingewikkeld en teveel
witte schermen.

De liefhebber mag een bod doen op mijn G3, ik wil er niet meer tijd aan besteden.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/01, 11:41:10 »
Citaat
De liefhebber mag een bod doen op mijn G3, ik wil er niet meer tijd aan besteden.

Misschien even aanbieden op Aangeboden:

http://forum.ubuntu-nl.org/aangeboden/

Daar zullen zeker kandidaten voor zijn.  :)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #22 Gepost op: 2010/03/01, 17:50:33 »
Maar minpunten voor de lange installatie (hier en daar een foutmelding) en zeker minpunten voor de updates: daarna gaf ie min of meer de geest. Video loopt trouwens soieso niet lekker (25 frames).

Lange installatie zal waarschijnlijk aan het feit liggen dat je een PowerPC hebt, hier is de installatie gedaan in 20 minuten.. (En het is niet bepaald een snelheidsmonster, zie onderaan voor specs)
Ook updates e.d. gaan hier prima.. Juist de installatie vind ik zoveel beter dan die van de concurrenten.

25 Frames vind ik overigens niet slecht voor video, een normale televisie zit hier ook aan ;)
Je kan ook xubuntu gebruiken, dat is een stuk sneller op oudere computers maar in mijn mening toch een stuk minder gebruiksvriendelijk. (En meer bugs e.d. in mijn ervaring)
Dan zou je hier de PowerPC versie moeten downloaden:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/ports/releases/9.10/release/

EDIT:
Sorry, ik lees nu pas dat je het opgeeft met dit apparaat :-[
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline cees72

  • Lid
Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #23 Gepost op: 2010/03/02, 19:51:29 »
mmmm..Opgeven? Da's lastig hoor... :|.ik zou het nog wel willen proberen, maar sinds debian 5 erop staat, is het booten van andere cd's een stuk lastiger geworden. De orginele OS schijf ziet ie gek genoeg wel. Ik heb gewoon net te weinig ervaring en moet denk ik hier mijn eigen grenzen in leren kennen. Maar het blijft een mooi bakkie,  :-* waar ik soms nog steeds ontroerd van kan raken. Alleen die vormgeving al!

Annieway; grenzen stellen = wegdoen. Dus wie maakt me los? Echt ieder aannemelijk bod = welkom.


Re: Hallo...en een vraag
« Reactie #24 Gepost op: 2010/03/02, 22:39:50 »
ik zou het nog wel willen proberen, maar sinds debian 5 erop staat, is het booten van andere cd's een stuk lastiger geworden. De orginele OS schijf ziet ie gek genoeg wel.

Had vroeger ook nog een oude iMac G3. Normaal op de c-toets duwen tijdens het booten. Dan start hij op van de cd.

(Weet niet of het nog nodig is.)
"Free as in freedom"