Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: weigerende printerdriver  (gelezen 615 keer)

weigerende printerdriver
« Gepost op: 2014/04/12, 01:33:01 »
Hallo,
Ik ben helemaal nieuw met Linux.
Ik heb met succes "LinuxMint 13 Maya Cinnamon" geïnstalleerd, nu lukt het niet om de vereiste drivers voor mijn "Brother DCP-7055" in totaal 5 stuks, te installeren, 4 van de 5 installeren probleemloos 1 te weten: "cupswrapperDCP7055" laat zich niet installeren. Is er iemand de mij kan helpen met een oplossing?
Bij voorbaat dank en Mvrgr,
ArentAlbert

Offline Bloom

  • Lid
Re: weigerende printerdriver
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/12, 07:41:57 »
Brother heeft sinds vorige maand een nieuw installatiescript voorzien voor al zijn drivers. Daarmee zou je probleemloos alles moeten kunnen installeren. Hier is de link: http://support.brother.com/g/b/downloadend.aspx?c=eu_ot&lang=en&prod=dcp7055_all&os=128&dlid=dlf006893_000&flang=4&type3=625

Re: weigerende printerdriver
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/16, 01:42:47 »
Hallo Bloom,

eerst wil ik je bedanken voor je vlotte reactie.
Zoals ik al had gezegd, ik ben een volledige nieuweling en nerd met het OS Linux, het door jou genoemde script had ik al meegenomen tijdens mijn vereiste downloads, sorry voor mijn beperkte kennis, maar ik begrijp uit de bijgevoegde ondersteunende tekst, dat ik gebruik moet maken van de terminal, dit is voor jullie denk ik doodnormaal, ik weet nog niets van dit gereedschap.
Misschien zou je me kunnen helpen.

Bij voorbaat dank en Mvrgr,
ArentAlbert

Offline Bloom

  • Lid
Re: weigerende printerdriver
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/16, 02:13:29 »
Download eerst het bestand van de website van Brother in mijn link en bewaar linux-brprinter-installer-2.0.0-1.gz in je Downloads-directory.

Als je het startmenu van Linux Mint opent, zou je ergens een pictogram 'Terminalvenster' moeten zien. Klik daarop om een terminal te openen. Een terminal is een tekstvenstertje waarin je opdrachtregelbevelen kunt geven. Het is vergelijkbaar met de DOS-Prompt bij Windows, maar immens veel krachtiger.

In het geopende terminalvenster zie je een prompt

gebruiker@systeem:~$

met daarachter een knipperende cursor. Gebruiker wordt vervangen door je gekozen gebruikersnaam en systeem wordt vervangen door je gekozen systeem- of computernaam.
Tik daarachter de volgende opdracht:
gunzip Downloads/linux-brprinter-installer-2.0.0-1.gz
sudo bash Downloads/linux-brprinter-installer-2.0.0-1
Bij het typen van de gunzip-regel kun je nadat je Downloads/linux getypt heb op de Tab-toets drukken en dan zal hij de rest van de regel aanvullen zonder dat je dat allemaal zelf moet doen. Dat trucje werkt ook voor de sudo-regel.
Een opdrachtregel die begint met sudo zorgt ervoor dat wat erachter staat als root (systeembeheerder) uitgevoerd wordt. Daartoe wordt je wachtwoord gevraagd. Terwijl je dat intikt blijft de cursor op zijn plaats staan en beweegt niet, en je ziet ook geen puntjes of sterretjes of zoiets verschijnen. Dat is normaal en ter beveiliging moet je je wachtwoord volledig "blind" intikken.

Re: weigerende printerdriver
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/17, 01:58:08 »
Hallo Bloom,
Mijn dank is groot, met je laatste uitleg werkt alles perfect, ik ben nu al zeer tevreden met Linux.
Het zogenaamde terminalvenster is met de vereiste commando-structuur nog onbekend voor mij, maar zal zeker zoeken en experimenteren met deze tool, in eerste instantie kreeg ik na typen enige fout meldingen, maar na knip en plak werk is alles met succes afgerond.
Nogmaals hartelijk bedankt ;) ;) ;) ;) ;)
ArentAlbert

Download eerst het bestand van de website van Brother in mijn link en bewaar linux-brprinter-installer-2.0.0-1.gz in je Downloads-directory.

Als je het startmenu van Linux Mint opent, zou je ergens een pictogram 'Terminalvenster' moeten zien. Klik daarop om een terminal te openen. Een terminal is een tekstvenstertje waarin je opdrachtregelbevelen kunt geven. Het is vergelijkbaar met de DOS-Prompt bij Windows, maar immens veel krachtiger.

In het geopende terminalvenster zie je een prompt

gebruiker@systeem:~$

met daarachter een knipperende cursor. Gebruiker wordt vervangen door je gekozen gebruikersnaam en systeem wordt vervangen door je gekozen systeem- of computernaam.
Tik daarachter de volgende opdracht:
gunzip Downloads/linux-brprinter-installer-2.0.0-1.gz
sudo bash Downloads/linux-brprinter-installer-2.0.0-1
Bij het typen van de gunzip-regel kun je nadat je Downloads/linux getypt heb op de Tab-toets drukken en dan zal hij de rest van de regel aanvullen zonder dat je dat allemaal zelf moet doen. Dat trucje werkt ook voor de sudo-regel.
Een opdrachtregel die begint met sudo zorgt ervoor dat wat erachter staat als root (systeembeheerder) uitgevoerd wordt. Daartoe wordt je wachtwoord gevraagd. Terwijl je dat intikt blijft de cursor op zijn plaats staan en beweegt niet, en je ziet ook geen puntjes of sterretjes of zoiets verschijnen. Dat is normaal en ter beveiliging moet je je wachtwoord volledig "blind" intikken.

Offline Bloom

  • Lid
Re: weigerende printerdriver
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/17, 11:53:19 »
Graag gedaan, daar zijn we voor!

Hardware die perfect door Linux ondersteund wordt, is makkelijker te installeren dan onder Windows. Gewoon inpluggen, geen software installeren en het werkt.
Jij hebt met je Brother ontdekt dat er ook nog hardware bestaat met closed-source ondersteuning door de fabrikant. Dan moet er software gedownload worden en meestal van die Bash scripts gedraaid in een terminal om het geïnstalleerd te krijgen. In zeldzame gevallen is een .deb-bestand en dat kan dan grafisch geïnstalleerd worden met een wizard.
Het ergste is natuurlijk hardware die niet of slechts deels ondersteund wordt. Dat kan een echte nachtmerrie zijn om het dan toch min of meer te doen werken, maar het is ook mogelijk dat het helemaal niet lukt.

Als je nieuwe hardware wil kopen, controleer dan even met Google of er ondersteuning is voor Debian of Ubuntu. Dat vermijdt teleurstellingen.