Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps  (gelezen 7077 keer)

Offline livino

  • Lid
[OPGELOST] Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Gepost op: 2013/05/03, 09:45:55 »
'k Ben in dit topic al een behoorlijk eind vooruit geholpen, maar 100 % loopt het nog niet...

Ik heb een tweedehands Garmin GPSMap 60 Cx gekocht, met het idee dat ik voor die prijs wel een tegenvaller kan verdragen, moest het niet helemaal werken of moest het toch niks voor mij zijn ;)

Ik gebruik QLandkarteGT en merk dat ik daar probleemloos een kml-track uit Google Maps kan in openen en bekijken.

Maar nu wil ik uiteraard graag die track in mijn gps krijgen en daar wringt het schoentje. Als ik de gps op de computer aansluit, lukt het me niet om hem zichtbaar te krijgen. Hetgeen hier omschreven staat, heb ik gevolgd (niet de Spaanse blog) maar dat levert niks op.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie en een oplossing? Dus Ubuntu 12.04, QLandkarteGT en een Garmin GPSMap 60 Cx?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2013/05/16, 13:39:38 door livino »

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/03, 19:54:25 »

Ik heb de Garmin communicator plug in geinstalleerd vanaf deze site.

http://www.andreas-diesner.de/garminplugin/doku.php



Om de GPS te herkennen als die op USB is aangesloten in Qlandkarte ook nog het volgende gedaan


 - include the following line in /etc/udev/rules.d/51-garmin.rules :
 ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="0003", MODE="0666", GROUP="plugdev"
 - restart udev :
 sudo udevadm control --reload-rules
 - replug the Garmin
 - start qlandkarte
wellicht moet er in de map rules.d een nieuw document 51-garmin.rules gemaakt worden met de bovengenoemde tektsregel.

Om de GPS als extern volume te openen doe je het volgende in het hoofdmenu van de GPS.

GPSMAP 60Cx aansluiten op USB

instellen

Interface

scroll naar tekst”USB massa opslag” → enter

Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/03, 20:19:07 »
Met een convertor bijv. http://www.gpsbabel.org/download.html onderaan de pagina de download voor linux. Er zijn er nog wel meer te vinden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/03, 21:52:01 »
Jnom: bedankt voor de uitgebreide uitleg, morgen ga ik dat eens rustig proberen.

Gijsbert: gpsbabel heb ik geïnstalleerd. Grappig was dat hij het bestand verstuurde naar de gps en aangaf dat het gelukt was, maar dat ik op de gps zelf niks vond...

Lieven

Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/03, 21:59:25 »
Ik heb een Garmin voor in de auto, ik had openstreetmap gedownload en rechtstreeks op een geheugenkaartje gezet. Dat werkt niet. Het werkte wel toen ik eerst een map Garmin op het kaartje had gemaakt en daarin het openstreetmap bestand gezet. Ik weet niet of dit ook zo voor de fietsmappen is, maar wel het proberen waard. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/04, 10:47:39 »
De meeste wijsheid over het gebruik van Garmin GPS en Open Street Map heb ik van deze site:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download

Om de OSM kaarten zichtbaar te maken moet er in de map Garmin op het geheugen kaartje een gmapsupp.img bestand staan.
De OSM kaarten die je download bestaan vaak uit meerdere .img bestanden die moeten worden samengevoegd tot een gmapsupp.img bestand.
Alleen de nieuwere Garmin apparaten kunnen meerdere .img bestanden aan. In de open streetmap wiki wordt beschreven hoe je dit met mkgmap doet.
Ik gebruik zelf liever Qlandkarte omdat je hierin de fietskaart (of de andere kaarten) van heel Europa zichtbaar kan maken.
Door het selecteren van een kaartgedeelte wordt van dit gedeelte (heel Europa past niet op alle geheugenkaarten) een gmapsupp.img aangemaakt dat naar de met de computer verbonden GPS unit wordt verstuurd.
Deze .gmapsuppimg wordt op het geheugenkaartje dan in de map Garmin geplaatst Door in de Map Garmin een Map POI aan te maken kun je hierin ook nog Point of Interest plaatsen met een bijbehorend icoontje.

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/04, 12:08:29 »
Ik neem aan dat ik een aantal dingen oversla, een aantal linken gewoon niet zie of misschien gewoon bepaalde handelingen niet ken en dus niet doe, alsof ik het grote plaatje niet zie en maar wat probeer te morrelen aan details...

Immers, de meeste van de tips die ik tot nu toe kreeg, heb ik al elders gevonden of zelf uitgevonden, zoals hoe van het toestel een USB-apparaat voor massa-opslag te maken. Dat laatste is me trouwens gelukt op een windows-pc, maar ook daar liep ik nadien vast. De Communicator Plug In had ik ook al gevonden en geïnstalleerd, GPSBabel heb ik geïnstalleerd, maar zoals gisteren geschreven lijkt dat programma te werken maar heb ik geen idee waar ik het bestand heen stuur. In elk geval niet naar de gps.

Of zoek ik verkeerd op de gps? Daar ga ik naar het hoofdmenu, dan Routes, maar daar staat dus niks. Wel een knop ‘maak’, maar dat lijkt me eerder om ter plekke, met behulp van de gps, routes te maken...


Om de GPS te herkennen als die op USB is aangesloten in Qlandkarte ook nog het volgende gedaan


include the following line in /etc/udev/rules.d/51-garmin.rules :

Probleem: ik vind geen bestand met de naam 51-garmin.rules. Niet in die map en niet ergens anders. Welk programma mis ik?

Misschien zie ik het verkeerd? Ik stel me voor dat die gps, als ik hem aansluit op de pc, direct herkend wordt als externe harde schijf, waarnaar je bestanden kan uploaden. Maar mijn pc ziet dus geen externe harde schijf. Moet ik eerst met die Communicator Plugin via Firefox nar zo'n website, om mijn bestand daarheen te laden en het dan naar de gps weer te downloaden? Lijkt me complex, maar Ubuntu is wel vaker complex in samenwerking met Windows-vriendelijke toepassingen.

Misschien zit de fout al bij de microSD-kaart in het toestel? Dat was een oudere kaart die ik al een tijdje heb liggen (1 GB) en die ooit werd gebruikt in een Nintendo DS Lite. Ik heb er zelfs geen idee van of daar nog andere bestanden opstaan. In mijn zoektocht naar 'hoe kan ik dat controleren' stootte ik op deze link, vond ik het bestand /dev/disk/by-id/usb-Garmin_60x_microSD_0000c501d305-0:0, maar als ik daar op dubbelklik, krijg ik een foutmelding



Als ik de computer dan laat zoeken naar passende software, lukt dat niet. En op internet vind ik geen info over wat nu eigenlijk een 'blok-apparaat' is.



Maar misschien is dat apparaat niet de externe micro-sd-kaart, maar het interne geheugen? Ik heb me iig laten vertellen dat ik de tracks best op een micro-sd-kaart zet omdat het interne geheugen van het toestel niet echt toereikend is.

Gokken en een nieuwe micro sd kaart kopen?

Wat wordt de computer verwacht te doen als ik de gps aansluit en hem als massa-opslag identificeer? Nieuwe map openen, zoals wanneer ik een usb-stick inbreng? Of moet ik dan naar zo’n site?

Lieven

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/04, 13:15:07 »
Voer in de terminal in lsusb. Je hoort dan de aangesloten usb devices te zien.
Als ik mijn GPS Garmin 60cx aansluit zie ik de volgende regel:

Bus 002 Device 004: ID 091e:0003 Garmin International GPS (various models)

ID 091e:0003 staat voor fabrikant en type en vind je terug in de regels die je in 51-garmin.rules moet toevoegen

Dit doe je als volgt:
In de terminal type gksudo nautilus en voer zoals gevraagd wachtwoord in.

ga naar:  /etc/udev/rules.d

Open de map rules.d en maak met je tekst editor een nieuw document aan met als tekst
ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="0003", MODE="0666", GROUP="plugdev"

Hierin staat 091e 0003 dus voor 60Cx anders aanpassen voor device gevonden met lsusb.

Sla dit document op als 51-garmin.rules in de map rules.d

In de terminal: sudo udevadm control --reload-rules
- replug the Garmin
 - start qlandkarte

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/04, 14:46:28 »
Volgens het commando lsusb, herkent mijn pc de Garmin wèl.

In eerste instantie had ik hem 'gewoon' aangesloten en dan kreeg ik "Bus 004 Device 002: ID 091e:0003 Garmin International GPS (various models)". Nadien heb ik de stappen gevolgd met deze gegevens, dus het bestand aangemaakt e.d.m. (en je eerste bijdrage nog eens herlezen, daar had je idd ongeveer hetzelfde geschreven, maar beknopter. Het toont vooral aan dat ik serieus leek ben en blijf en vaak gebruiken meer ervaren gebruikers begrippen en termen waar het mij van gaat duizelen. Maar soit, ik voel me niet te beroerd om uitleg te blijven vragen, alleen zo kan je leren.)

Na het laatste commando in Terminal wist ik niet goed of ik nog iets moest "zien" gebeuren. Ik had ook Nautilus afgesloten en dan kreeg ik daar meldingen van in het Terminal-venster, waardoor ik me afvroeg of dat met het afsluiten van Nautilus dan wel met het commando sudo udevadm control --reload-rules had te maken.

Om een lang verhaal kort te maken: er gebeurde niks, ik vreesde dat ik iets fout had gedaan en heb tenslotte dezelfde procedure vanaf het begin doorlopen (lsusb enz...). Alleen had ik mijn gps nu als "USB massa opslag" ingesteld en nu kreeg ik de lijn "Bus 004 Device 004: ID 091e:2124 Garmin International", bijna hetzelfde op de cijfertjes na. Heb ik ook aangepast in het bestand in "rules", dan, na lang wachten, de gps losgekoppeld en weer aangezet en QLandkarteGt opgestart.

Maar ik zie nog steeds niks gebeuren. Geen openspringend venster of zo, weet ook niet wat ik mag verwachten. Wat zou er moeten gebeuren?

@ JNOM: klopt het dat deze gps maximaal een micro-sd-kaart van 2 GB kan hanteren? Hoeveel geheugen heeft de jouwe?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2013/05/04, 15:05:05 door livino »

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/04, 15:59:21 »
Bij mij staat in het document 51-garmin.rules de volgende regel:

ATTR{idVendor}=="091e", ATTR{idProduct}=="0003", MODE="0666", GROUP="plugdev"

Dit is dus voor Garmin GPSmap 60Cx. Dit komt dus overeen met de gegevens die jij ook had gevonden.
Je kunt door weer naar/etc/udev/rules.d te gaan controleren of het document 51.garmin.rules in de map rules.d staat en of de regel klopt

In Qlandkarte moet je bij instellingen > algemene instellingen het tabblad apparaat & overdracht aanklikken en op de eerste regel Garmin selecteren en bij type je GPS ontvanger selecteren.
In het hoofdmenu van Qlandkarte heb je een veld wat men toolvieuw noemt en wat je zichtbaar maakt of verbergt door bij bij bestand op toggle toolvieuw te klikken.
In dit veld staat ook vermeld het type gps apparaat.
Je GPS sluit je aan maar in Qlandkarte moet je dan niet USB massa opslag selecteren.
Alleen aansluiten dus en je ziet dan inderdaad niets gebeuren.
Als alles goed is gegaan en het apparaat wordt herkend is het nu wel mogelijk om gegevens naar het apparaat te versturen of te ontvangen.
Kaarten versturen vraagt veel tijd maar probeer maar waypoints te versturen of te ontvangen dan zullen kaarten en tracks ook wel gaan.
Indien je op het apparaat kiest voor USB massa opslag wordt het apparaat herkent zoals bv. een USB stick of geheugen kaart en kun je gegevens zonder tussenkomst van een hulpprogramma op het apparaat zetten.
Ik gebruik een 2 GB geheugen kaart en meen te weten dat dit voor de 60Cx inderdaad het maximum is.

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/04, 18:04:24 »
Het uploaden is helemaal gelukt  :) :) :) :)  Heel erg bedankt!

Maar... nu vind ik de tracks op mijn gps wel terug als ik ze in de kaartweergave ga bekijken (Hoofdmenu --> Routes --> Maak --> Kaart). Dan kan ik gewoon door de kaart scrollen en vind ik de diverse tracks terug.

Momenteel heb ik, om te oefenen, vijf tracks opgeladen en ik neem aan dat ik, als ik het toestel aan de fiets bevestig en naar het startpunt van de track ga, wel kan fietsen en de blauwe lijn volgen, maar dat lijkt me niet de makkelijkste weg. Ik had gehoopt een lijstje met de opgeladen tracks te vinden als ik op 'Routes' klik in het hoofdmenu, maar dat is dus niet het geval.

Is dat mogelijk, hetgeen ik zou willen?

Wat de kaarten betreft, volgens de handleiding van QLandkarteGT moest ik met "Select Submap" werken, om een deel te selecteren dat ik naar de gps wil opladen, maar met de basiskaarten van QLandkarteGT werkt dat niet. Werd niet ondersteund o.i.d.

Via via vernam ik van http://www.freizeitkarte-osm.de, dus ben nu aan het experimenteren met hun kaarten, daar lijkt het mee te lukken, maar nu krijg ik de melding dat er niet genoeg geheugen op de kaart zit. Alleen weet ik dus niet of ik de facto aan het uploaden ben op het interne geheugen van de gps dan wel op de micro sd kaart... Het zou immers kunnen dat die vol staat.

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/04, 19:23:18 »
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar er is een verschil tussen route's en tracks.
Een track is het spoor wat je achterlaat als je een tocht maakt. Als de GPS aanstaat zal er altijd een track worden aangemaakt. Je kunt dus nooit verdwalen want als je de weg kwijt bent
volg je gewoon het spoor terug. Ook kun je de track zoals die in de GPS is opgeslagen overbrengen naar de computer en dezelfde tocht later nog eens maken. Iemand anders kan ook een tocht maken, deze op een site plaatsen en deze kun jij dan weer downloaden in je GPS zetten en dan de lijn volgen zodat je deze tocht ook maakt. Er zijn meerdere sites waarop bijvoorbeeld bekende fietsroute's, wielerkoersen en wandeltochten staan.
Een route wordt door de GPS berekend als je vanaf de plaats waar je je bevindt naar een bepaald waypoint wenst te gaan. Ook kan je van te voren een route laten berekenen langs punten die je aangeeft (b.v. fietsknooppunten). Dit kan in Qlandkarte en deze route kan je dan weer op je gps zetten. Je moet dan wel kaarten downloaden die routable zijn.

Om een submap te kunnen selecteren moet je eerst de kaarten downloaden en dan openen met Qlandkarte
De kaarten vind je hier http://garmin.openstreetmap.nl/
Plaats de kaarten in een map op je computer en in Qlandkarte ga naar bestand > kaart laden en selecteer de kaart.
Nu kun je de submap selecteren (een van de ingetekende rechthoekjes op de kaart)
Als je selecteert staat onderin het toolvieuw veld hoeveel "tiles" je hebt geselecteerd en hoeveel geheugen dit vraagt

Door op de GPS USB massa opslag te selecteren kun je zien wat er op het geheugenkaartje staat. als je een nieuwe kaartenset op je GPS wilt zetten moet je eerst de vorige gmapsupp.img verwijderen. Dit kun je ook met andere opgeslagen gegevens doen maar laat de lege map Garmin wel staan

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/05, 11:13:38 »
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar er is een verschil tussen route's en tracks.
Een track is het spoor wat je achterlaat als je een tocht maakt. Als de GPS aanstaat zal er altijd een track worden aangemaakt. Je kunt dus nooit verdwalen want als je de weg kwijt bent
volg je gewoon het spoor terug. Ook kun je de track zoals die in de GPS is opgeslagen overbrengen naar de computer en dezelfde tocht later nog eens maken. Iemand anders kan ook een tocht maken, deze op een site plaatsen en deze kun jij dan weer downloaden in je GPS zetten en dan de lijn volgen zodat je deze tocht ook maakt. Er zijn meerdere sites waarop bijvoorbeeld bekende fietsroute's, wielerkoersen en wandeltochten staan.

Ik was er van op de hoogte dat er een verschil was, maar blijkbaar is het verschil toch subtieler dan ik dacht. Ik ging ervan uit dat je van een route spreekt als je de gps de route laat berekenen en dat hetgeen ik doe, nl. een route uitstippelen via Google Maps en die converteren, onder het begrip ‘tracks’ viel. Maar als ik je uitleg goed interpreteer, is dat eigenlijk ook een route?

(Het zou het volgende kunnen verklaren: ik heb het lijstje met tracks ondertussen gevonden, en daar vind ik vier van de vijf opgeladen ‘paden’ terug. Die vier zijn door een ander op een site geplaatst en heb ik daar gedownload. Waarschijnlijk zijn dat ‘tracks’ die hij effectief gefietst heeft. De vijfde heb ik zelf gemaakt in Gmaps en is dus een route.)

Een route wordt door de GPS berekend als je vanaf de plaats waar je je bevindt naar een bepaald waypoint wenst te gaan. Ook kan je van te voren een route laten berekenen langs punten die je aangeeft (b.v. fietsknooppunten). Dit kan in Qlandkarte en deze route kan je dan weer op je gps zetten. Je moet dan wel kaarten downloaden die routable zijn.

En die routable kaarten zitten blijkbaar niet in het basispakket van QlandkarteGT. Volgens wat ik zie, zijn echter zowel de kaarten van Garmin Openstreetmap als Freizeitkarte routable. (Ik ga er hierbij van uit dat je met ‘routable’ bedoelt dat ze gebruikt kunnen worden om routes op ‘af te spelen’. Als het iets anders betekent, geef dan een gil.)

Om een submap te kunnen selecteren moet je eerst de kaarten downloaden en dan openen met Qlandkarte
De kaarten vind je hier http://garmin.openstreetmap.nl/
Plaats de kaarten in een map op je computer en in Qlandkarte ga naar bestand > kaart laden en selecteer de kaart.
Nu kun je de submap selecteren (een van de ingetekende rechthoekjes op de kaart)
Als je selecteert staat onderin het toolvieuw veld hoeveel "tiles" je hebt geselecteerd en hoeveel geheugen dit vraagt

Dat had ik al min of meer zelf gevonden. Met de basiskaarten lukte het niet, met die van Freizeitkarte wel. Maar die kreeg ik dus niet opgeladen.

Door op de GPS USB massa opslag te selecteren kun je zien wat er op het geheugenkaartje staat. als je een nieuwe kaartenset op je GPS wilt zetten moet je eerst de vorige gmapsupp.img verwijderen. Dit kun je ook met andere opgeslagen gegevens doen maar laat de lege map Garmin wel staan.

Het lukt me op geen enkele manier (dus ook niet door de gps als USB massa opslag te selecteren) iets te zien op de computer dat aantoont dat hij dat geheugen herkent. Op mijn windows-pc van het werk lukte dat wel, maar misschien herkende die het interne geheugen van de gps en niet het extra geheugen van de sd-kaart.

Daar zit ik dus een beetje vast. Ik weet niet of de micro-sd-kaart betrouwbaar is, aangezien Ubuntu mij niet op één of andere manier duidelijk kan maken of hij de kaart herkent, of aangezien ik niet weet hoe ik dat zou moeten vinden... Het commando lsusb toont mij wèl dat er een Garmin is aangesloten, maar het is niet duidelijk of het ook de micro-sd-kaart herkent. Immers, ik lees hier dat de meer moderne toestellen twee aparte mappen ‘tonen’, maar niet of de 60Cx daaronder valt. Ik vrees dat ik dat alleen kan controleren als ik een nieuwe kaart zou kopen en die erin steken, maar ik vermoed dat de kaart nièt werkt, want dat ze anders wel op één of andere manier herkend zou worden.

To be continued... Morgen nieuw kaartje kopen en misschien gaat het dan wel helemaal vanzelf.

Lieven

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/05, 12:34:07 »
Ik denk dat je de meeste hobbels ondertussen genomen hebt met wat experimenteren zul je waarschijnlijk nog wel achter meer mogelijkheden van de GPS en Qlandkarte komen die je al of niet wenst te gebruiken
In het begin is het inderdaad even lastig om aan het onderscheid tussen route en track te wennen. Als je wat meer vertrouwd raakt met het apparaat went dit snel.
Ik denk dat wat jij doet via Google Maps inderdaad een route is en de tochten die door een ander op internet zijn gezet zijn veelal tracks.
In het gebruik maakt het weinig uit want als je een vooraf geladen tocht doet volg je gewoon het getekende lijntje.
Als je Qlandkarte gebruikt en OSM kaarten selecteert zal er gebruik worden gemaakt van de "internet" kaarten en deze zijn niet routable.
Routable kaarten moet je vanaf een site downloaden en en in een map op je computer bewaren. In Qlandkarte kun je deze kaart dan laden en gebruiken.
De routable kaarten heb je nodig als je wilt "navigeren". Dus de GPS onderweg een route naar een bepaald punt laten berekenen. Bijvoorbeeld de snelste weg naar huis.
In Qlandkarte kun je ook een route langs gewenste punten laten berekenen en zo een rondtour plannen die je als route op je GPS zet
Als je USB massa opslag selecteert hoor je hetzelfde te zien als bij het insteken van een USB stick of een SD kaart die je in een cardreader stopt.
Bij mij verschijnt dan het USB symbool met de naam SD2GB. Als je een cardreader hebt zou je het geheugenkaartje hier nog kunnen proberen.
Als je SD2GB opent moet hierin een map Garmin staan. In de map garmin hoort het kaartbestand .gmapsuppimg en een eventuele submap POI.
Niet in deze map komen dan de tracks als .gpx bestanden te staan.

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/07, 21:45:19 »
Het oude sd-kaartje heb ik ondertussen in de prullenbak geflikkerd. Heb gisteren een nieuw kaartje gekocht en dat wordt, als Massaopslag, direct herkend. Alleen staat er geen map met de naam Garmin, maar 'k weet niet of dat zo hoort.

Ik heb van die freizeit-site de kaarten van België en Duitsland gedownload en in Qlandkarte geïnstalleerd en heb nu het bestand gmapsupp.img gemaakt. Maar nu de boel uploaden naar de gps... 'k Weet niet of gewoon kopieren helpt, want de sd-kaart heeft niet uatomatisch een map 'Garmin' en het lijkt me te simpel dat ik die gewoon zelf kan aanmaken zoals om het even welke map.

Ben nu dus even dit aan 't bestuderen, maar ik lees "look for your device in /dev/disk/by-id/ after you plug it in. Then add the device path to /etc/fstab similar to:

/dev/disk/by-id/usb-Garmin_GARMIN_Flash_0000e3f2609c-0:0". Ik dus gaan kijken in die map en daar vind ik een bestand met een naam die naar Garmin verwijst (2 zelfs: usb-Garmin_60x_microSD_0000c501d305-0:0 en usb-Garmin_60x_microSD_0000c501d305-0:0 part 1) en één met de naam met Flash: usb-Ut165_USB2FlashStorage_15300813071042020017-0:0. Ik gok dat ik dat met de naam met flash moet proberen, dat de andere verwijzen naar de gps zelf.

Geen idee waar het misloopt. Via de wiki van Qlandkarte begrijp ik dat ik de map garmin zelf moet aanmlaken ín een map mnt :

Citaat
For a more low-level (and consistent) access in Linux, look for your device in /dev/disk/by-id/ after you plug it in. Then add the device path to /etc/fstab similar to:

/dev/disk/by-id/usb-Garmin_GARMIN_Flash_0000e3f2609c-0:0   /mnt/garmin   auto noauto,user 0 0

After you create the directory /mnt/garmin/ any user will be able to mount the device with the command mount /mnt/garmin.

Maar moet ik die lijn die ik in 't vet heb gezet, op één of andere manier als tekstbestand in de map /etc/fstab zetten? Of is het beter dat ik gewoon de gps instel als Apparaat voor massa-opslag, daar zelf een map Garmin in maak en daar gmapsupp.img in kopieer?

Hoe dan ook, de routes vind ik nu wel op de gps, de gedetailleerde kaarten (nog) niet, maar volgens de vorige eigenaar zou dat een instelling op het toestel zelf kunnen zijn, dus die gaat dat morgen eens bekijken...

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 22:14:18 door livino »

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/08, 12:43:06 »
De simpele manier is de goede. Maak een lege map "Garmin" aan op je SD kaart en plaats hierin de .gmapsuppimg Indien je ook nog eigen POI's op de GPS wilt zetten maak dan ook een lege map POI aan en zet deze ook in de map "Garmin". Deze POI's kun je ook op diverse site's vinden en kunnen van alles zijn (locaties van winkelketens,campings,flitspalen enz.).
De POI's moeten .gpi bestanden zijn en kunnen met een icoontje op de GPS zichtbaar worden gemaakt.
Stel je wilt campings op je GPS vinden. Vindt dan op internet een site met POI,s van campings en download deze. Zorg ervoor dat het een .gpi bestand wordt. Als dat niet wordt aangeboden kun je met het programma Gebabbel een bestand voor bv. TomTom omzetten naar .gpi. Geef dit bestand dan een  naam bv. camping.gpi en zoek er een passend icoontje bij(tentje ?). Zorg ervoor dat tentje een bmp bestand wordt en geef het dezelfde naam als het .gpi bestand, dus camping.bmp. en plaats .bmp en .gpi bestand beide in de POI map. Nu kun je op de GPS via de find functie onder eigen nuttige punten de campings in de nabijheid vinden. Dit kun je met meerdere POI's doen.
Je kan indien je al een .gmapsuppimg hebt deze inderdaad rechtstreeks in de map Garmin plaatsen deze kaart wordt dan zichtbaar in de GPS.
De ander manier om .gmapsuppimg in de map Garmin te krijgen is zoals eerder beschreven in Qlandkarte subkaarten selecteren. In Qlandkarte kun  je deze rechtstreeks naar de GPS versturen.
Verwijder eerst de oude .gmapsuppimg uit de map Garmin en Qlandkaarte maakt een nieuwe .gmapsuppimg aan en verstuur deze naar de GPS door kaart upload te selecteren.

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/12, 21:30:22 »
Op de website van Freizeitkarte vind ik voor elk land diverse bestanden, bijvoorbeeld voor België een 'imagefolder for QLandkarte' en een 'image for microSD-card". Als ik dat laatste uitpak, krijg ik een bestand met de naam 'gmapsupp.img.

Ik concludeer hieruit dat het ene is voor gebruik in QLandkarte en het ander klaar voor gebruik om up te loaden en te gebruiken als kaartmateriaal op de gps.

Maar... Freizeitkarte maakt voor elk land een aparte gmapsupp.img. Kan ik die op één of andere manier combineren voor grensoverschrijdende toertochten? Of moet ik dan eerst alles naar qlandkarte schrijven en van daaruit een aangepaste gmapsupp.img maken?

(Heb net België ge-upload en het door die kennis opgeladen deel van Duitsland is weg. Daaruit concludeer ik dat dat uploaden gelukt is. Maar wat doet het icoontje 'mapsource' op de kaart?)

Edit op 13/5: het lijkt ondertussen helemaal te lukken, toch op 'kleine schaal'. Route aangemaakt via Google Maps en aangepast naar wens, dan gedownload als kml-bestand en via GPSVisualiser omgezet naar gpx. Die kopiëren naar de gps als apparaat voor massa-opslag leverde niks op, wel via QlandkarteGT (wel even moeten opletten dat ik de naam herken op het toestel.). En die wordt wèl zichtbaar op de gps!

Wat ik nu wel merk, is dat bijvoorbeeld een route van Luik naar St-Vith (93 km) me op 948 waypoints kwam. Voor zover ik heb begrepen, zijn er 2 mogelijkheden: ik reduceer het aantal trackpoints (ja, zèlf gevonden hoe dit moet) of ik splits de track in meerdere tracks. Wat raadt jij aan voor fietsen in het drukbevolkte en fel-bebochte België? ;)

Lieven

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2013/05/13, 17:11:58 door livino »

Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/13, 16:53:02 »
De eerste conclusie is juist.

Als je kaarten download van onderstaande site zul je zien dat er steeds een flink stuk van het gensgebied op staat.

http://garmin.openstreetmap.nl/

Mocht je een groter deel van bv. België en Duitsland willen combineren dan kan dit inderdaad met Qlandkarte.
Dit gaat als volgt:
Open in Qlandkarte eerst de kaart van België en selecteer de subkaarten (tegels). Open daarna Duitsland en selecteer de gewenste subkaarten. Vervolgens kaart uploaden selecteren en de gewenste kaart wordt als .gmapsuppimg naar de aangesloten GPS verzonden.en

Nog gemakkelijker kan zijn om de volledige Openfietsmap van Europa te downloaden en in Qlandkarte te openen. Ik weet niet meer precies waar ik de volledige Europa kaart had gevonden maar het zal van een van onderstaande sites zijn geweest waar ter lering en vermaak anders ook nog wel de nodige informatie is te vinden.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Nederlandse_fietskaart

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:OSM_Map_On_Garmin

http://garmin.openstreetmap.nl/

https://sites.google.com/site/openfietsmap/

http://www.velomap.org/

Mapsource is de naam van het programma dat Garmin gebruikt om kaarten op je PC te tonen en gegevens uit te wisselen tussen PC en GPS.
Het is dus vergelijkbaar met Qlandkarte.
Hiervan bestaat geen Linux versie.
Wil je het uitproberen op een PC met windows of in wine zie dan hier:
 
http://www.gps-info.nl/2007/gratis-mapsource/


Offline jnom

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/13, 23:10:23 »
Citaat

Edit op 13/5: het lijkt ondertussen helemaal te lukken, toch op 'kleine schaal'. Route aangemaakt via Google Maps en aangepast naar wens, dan gedownload als kml-bestand en via GPSVisualiser omgezet naar gpx. Die kopiëren naar de gps als apparaat voor massa-opslag leverde niks op, wel via QlandkarteGT (wel even moeten opletten dat ik de naam herken op het toestel.). En die wordt wèl zichtbaar op de gps!

Wat ik nu wel merk, is dat bijvoorbeeld een route van Luik naar St-Vith (93 km) me op 948 waypoints kwam. Voor zover ik heb begrepen, zijn er 2 mogelijkheden: ik reduceer het aantal trackpoints (ja, zèlf gevonden hoe dit moet) of ik splits de track in meerdere tracks. Wat raadt jij aan voor fietsen in het drukbevolkte en fel-bebochte België?


Wellicht is de meest geschikte kaart voor jou hier te vinden.
Benelux en Duitsland gecombineerd.
 
https://sites.google.com/site/openfietsmap/

ook nog een Belgische site met routes waar je mischien wat aan hebt.

http://www.gpsbiketracks.be/index.html

Van meerdere gebieden bestaan ook online routeplanners die gebruik maken van fietsknoopunten.
Een voorbeeld hiervan is:

http://www.fietsnet.be/routeplanner/

Via Google of touristinfo sites zijn deze voor de gewenste regio's veelal te vinden.

In Qlandkarte een fietsroute laten bereken van st.Vith naar Luik doe ik als volgt.
Zet een waypoint "start" en een waypoint "finish"
In het toolvieuw veld staan nu twee waypoints. Rechtsklik en selecteer maak route, er popt een veldje op en zet de waypoints in het rechter gedeelte.  Er wordt dan een rechte lijn getekend in het kaartgedeelte tussen start en finish.
Selecteer het tabblad route in het toolvieuw veld en geef bij instellingen je voorkeuren en middel van vervoer aan.
Rechtsklik nu op nieuwe route in het routeveld van toolvieuw en laat de route berekenen.De route wordt nu berekend aan de hand van de opgegeven voorkeurenen getoond in het kaartgedeelte..
Indien je niet helemaal tevreden bent over de berekende route voeg je nog wat waypoints toe en laat de route opnieuw berekenen.
Indien de GPS niet aangeeft dat je teveel waypoints of trackpoints hebt lijkt het mij niet nodig om een route of track te splitsen.
Door op de GPS de zoom functie te gebruiken zorg je ervoor dat alles leesbaar blijft en tijdens het fietsen schuift de kaart als het ware mee.k

Offline livino

  • Lid
Re: Fiets-gps: kml-bestand uploaden naar gps
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/15, 16:21:19 »
Bedankt voor alle info en assistentie.

Nu wordt het voor mij een kwestie van trial-and-error en zo me verder bekwamen in het gebruik van die groot uitgevallen gsm ;)

Lieven