Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: vermijd Grub Customizer  (gelezen 2783 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: vermijd Grub Customizer
« Gepost op: 2016/08/16, 19:18:16 »
Grub Customizer is een gevaarlijk programmaatje, want het kan een essentieel onderdeel van je systeem grondig verpesten. Gebruik het dus niet!

Het zit gelukkig niet in de officiële pakketbronnen, maar helaas wordt het toch vrij veel gebruikt....

Een nadere uitleg vind je hier:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Hoog-risico-alarmfase-oranje-:-Ubuntu-Tweak-Ubuntu-Sources-List-Generator-en-Grub-Customizer
(punt 5.2 onder b, linkerkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/16, 19:43:58 door Pjotr »

Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/16, 22:47:58 »
Is het nu weer komkommertijd ?
Ik denk dat allen met een verstandig beleid met *ubuntu dit wel begrepen hebben.
Maar bedankt voor de herinnering !
Hou het maar bij de meest essentiële tips. 
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/16, 23:32:13 »
Voor ervaren Linuxgebruikers misschien een overbodig komkommerbericht, voor minder ervarenen wellicht een welkome waarschuwing.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/16, 23:38:59 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/16, 23:51:01 »
Sowieso een welkome waarschuwing :) ook al heb ik nog nooit van dat programma gehoord.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/17, 00:30:09 »
al heb ik nog nooit van dat programma gehoord.
Een (Engelstalige) Howto voor Grub Customizer in Ubuntu 16.04 LTS:
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2016/04/install-grub-customizer-ubuntu-16-04-lts/

Een Nederlandstalig artikeltje over Grub Customizer, een grafische applicatie die je toelaat de instellingen van je GRUB2 boot-scherm te beheren: http://baudrez.be/grub-customizer/

Grub Customer installeren via een terminalvenster:
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
Daarna:
sudo apt-get update
sudo apt-get install grub-customizer
Grub Customer wissen via een terminalvenster:

sudo apt-get remove grub-customizer

Wil je helpen bij de ontwikkeling van Grub Customizer kan je bugs melden op Lauchpad: https://launchpad.net/grub-customizer

edit: Nederlandstalig artikel toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 2016/08/17, 13:17:33 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/17, 08:41:24 »
Ik pieker er niet over, Testcees. Ik hou de waarschuwingen van Pjotr wel in het achterhoofd. Op zich is goede documentatie juist een heel goede zaak en een boel werk, maar nu even niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/17, 10:04:43 »
Het plaatsen van een PNG file in /boot/grub en het aanpassen van /etc/default/grub is voor mij voldoende.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/17, 10:18:53 »
Het standaard Grub scherm stoort mij in het geheel niet, zie het zo kort dat ik de moeite niet neem het te verfraaien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/17, 10:35:31 »
Prettig om te zien dat er zich nog geen slachtoffers gebruikers van Grub Customizer in dit draadje hebben gemeld.... Op enkele andere fora is dat helaas wel anders.

Het progje is typisch zo'n groentjes-val, die voornamelijk door Linuxbeginners wordt gebruikt en verder helaas ook af en toe door negatieve / zieke figuren wordt aangeraden. Zulk soort progjes doet afbreuk aan de goede naam van Ubuntu en Linux Mint, en zoiets is altijd jammer....  :(
« Laatst bewerkt op: 2016/08/17, 10:37:20 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/17, 11:27:23 »
Prettig om te zien dat er zich nog geen slachtoffers gebruikers van Grub Customizer in dit draadje hebben gemeld....
Dan was ik niet duidelijk in mijn eerdere reactie, Grub Customizer heb ik al jaren op mijn Ubuntu systeem staan. Geen probleem mee. Grub pas ik zelden aan maar dan werkt het wel handig en grafisch  :)
« Laatst bewerkt op: 2016/08/17, 11:33:39 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/17, 11:35:41 »
Dan was ik niet duidelijk in mijn eerdere reactie, Grub Customizer heb ik al jaren op mijn Ubuntu systeem staan.
Dat had ik inderdaad kunnen verwachten. Hopelijk zijn de andere forumleden verstandiger. Zo niet, dan zijn ze in elk geval gewaarschuwd.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/17, 11:42:56 »
Als beginneling kom ik d.m.v. deze discussie wel in de verwarring.
Ik hou gewoon het advies van Pjotr aan.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/17, 11:47:20 »
Als beginneling kom ik d.m.v. deze discussie wel in de verwarring.
Er zijn helaas enkele negatieve elementen die graag verwarring zaaien. Ik kan hun achterliggende psychologische gesteldheid niet helemaal volgen, maar het is jammer genoeg een feit....

Mijn advies is, zoals gebruikelijk, bedoeld om mensen te helpen om een stabiel, betrouwbaar en degelijk systeem te hebben/houden. Waar je jarenlang ongestoord plezier van kunt hebben.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/17, 18:44:22 »
Mijn advies is, zoals gebruikelijk, bedoeld om mensen te helpen om een stabiel, betrouwbaar en degelijk systeem te hebben/houden. Waar je jarenlang ongestoord plezier van kunt hebben.  :)
En er is een verschil tussen gevorderden en beginners.
Iemand die veel uitpluist kan verder gaan en ook weer herstellen, dan een beginner.
Voor beginners staat  veiligheid en stabiliteit voorop.
Voor gevorderden is het een eigen risico, of het nu terecht, of onterecht is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/17, 18:55:58 »
Mijn advies is, zoals gebruikelijk, bedoeld om mensen te helpen om een stabiel, betrouwbaar en degelijk systeem te hebben/houden. Waar je jarenlang ongestoord plezier van kunt hebben.  :)
En er is een verschil tussen gevorderden en beginners.
Iemand die veel uitpluist kan verder gaan en ook weer herstellen, dan een beginner.
Voor beginners staat  veiligheid en stabiliteit voorop.
Voor gevorderden is het een eigen risico, of het nu terecht, of onterecht is.
Zo is het. Helemaal mee eens.....

Wat ik overigens wel kwalijk vind, is als mensen verwarring gaan zaaien bij beginners. Dat is onverantwoordelijk en schadelijk gedrag. En dat komt helaas vaker voor dan we zouden willen.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Tip: vermijd Grub Customizer
« Reactie #15 Gepost op: 2016/08/21, 22:13:21 »
Misschien is het wel zo handig om te weten wat grub customizer eigenlijk doet.

https://answers.launchpad.net/grub-customizer/+faq/1355

Dit dus.

If you want to restore the scripts, redo every customization for the script in grub customizer. If this is too much work, click the remove button after selecting the script and then click the add button, choose the script and add it to the configuration. If you cannot use Grub Customizer, you can do it by using the command line too. Simply remove script relevant proxy script and move your script from the proxifiedScripts subdir to /etc/grub.d. After you removed every proxy script, you can delete bin/grubcfg_proxy too.

Overigens blijf ik zelf meestal van de grub bestanden af.
Ik zie het alleen tijdens het booten en dan maar voor een paar seconden.

Ik verander meetsal zo weinig mogelijk configuratie bestande zoals van grub, tenzij ik weet hoe ik het weer terug kan zetten.
Als je niet weet hoe het terug te zetten als het mis gaat, moet je er vanaf blijven.


« Laatst bewerkt op: 2016/08/21, 22:25:05 door maartenbc »