Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help  (gelezen 9760 keer)

Offline carla

  • Lid
hallo allemaal,
sinds kort overgestapt naar ubuntu, heb 9.10 geinstalleerd.
heb daarna een canon pixma mp 270 gekocht. ben nu al een hele tijd bezig om van alles te proberen het aan het werk te krijgen maar tot nu toe lukt niets.
heb de drivers gevonden bij canon australie, en dan nog werkt het niet.
ik las ergens iets over de underscore's en dat de driver daarom misschien niet werkt...maar hoe dat dan op te lossen???
ik heb inmiddels een testpagina afgedrukt en dat werkte wel
maar printen uit een programma werkt niet, de opdracht wordt naar de printer gestuurd, ik zie het icoontje verschijnen en verdwijnen en verder gebeurd er .....niets...
idem voor de scanner (het is een all in one apparaat)
kan iemand mij helpen in zo simpel mogelijke stappen?
Carla
(ps ik heb al heel veel gelezen en ook gezocht op dit forum, maar ik kom er gewoon niet uit)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 17:24:20 door carla »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 15:27:31 »
U zegt drivers op het web te hebben gedownload. Was dat omdat de automatische herkenning (aanzetten en de pc "vindt" een printer) niet goed werkte?

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 15:33:45 »
ja klopt. stekkers erin, kabel verbonden en vervolgens niets.
zoeken op het net leerde mij dat dat vaker voorkomt.
blijkbaar zijn er 2 plekken waar de drivers gehaald kunnen worden, in australie en in japan. nu ben ik wat bang voor japan, want straks heb ik files die ik moet lezen en die ik niet kan lezen? dus ik heb gedownload van australie. eerst verkeerd gedaan, toen had ik de source files en ik begreep later dat ik de deb files moest hebben, daaruit zal blijken dat ik er werkelijk geen kaas van gegeten heb....
Carla

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 15:58:58 »
Als je een printer gaat kopen nadat je Ubuntu hebt geïnstalleerd, is het beter om eerst op deze site te kijken wat er zoal door Linux wordt ondersteund. http://www.openprinting.org/printers

Er zijn verscheidene printers die het helemaal niet doen onder Linux. Misschien dat die van jou nog wel te gebruiken is, maar hij staat voorlopig nog niet tussen de bruikbaren.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/10, 16:07:30 »
Check even of je de goede driver gedownload hebt:
http://support-au.canon.com.au/contents/AU/EN/0100236202.html

Zodra je deze gedownload hebt, kun je deze uitpakken met rechterklik -> Uitpakken. Op het uitgepakte bestand kun je dubbelklikken en krijg je de optie om deze te installeren.

Het is niet zeker dat deze werkt, omdat de driver voor de 9.04 Ubuntu versie is en ze er geen hebben voor 9.10. Ik verwacht alleen niet al te veel problemen.

Met welk programma je kunt scannen weet ik nog niet, maar ik kan dat later vandaag wel uitzoeken
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/10, 19:22:33 »
@lexaldo, ja, daar was ik inmiddels ook achter, maar ik zei al, ik ben een absoluut beginner en in het tijdschrift wat ik las, stond dat vrijwel alle printers gewoon herkend worden, dus daar ben ik eigenlijk vanuit gegaan, het is niet dan canon zo onbekend is of zo toch, en inmiddels heb ik wel gezien hoe ongelofelijk veel printers er zijn, dus ik begin het nu een beetje te snappen....

@ Ronnie, dit was inderdaad wat ik al geinstalleerd had. maar dacht ik, weet je ik doe het gewoon nog een keer. tot mijn grote verbazing was het eerste bestand wel geinstalleerd en het mp270 bestand ging nu installeren...
heb net even een test gedaan en in open office werkt het!
amazing, maar super dus, dank je wel.
nu de scanner nog aan de praat krijgen.
ga eerst maar even dezelfde weg lopen nu, het bestand opnieuw ophalen en kijken of het dan werkt, zo niet kom ik weer hier terug.
nogmaals dank vast
Carla

bestanden voor de scanner opnieuw gedownload en geherinstalleerd.
xsane zegt nog steeds geen apparaat aanwezig
gscan2pdf (die ik erg graag zou gebruiken) kan geen device vinden
gimp : met scangear kan ik scannen
gimp--> xsane niet
helemaal goed is het dus nog niet zou ik zeggen
dus als iemand daar nog een idee over heeft houd ik me aanbevolen
nogmaals dank
Carla
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 19:41:27 door carla »

Offline Rodin

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/11, 09:26:29 »
Hallo Carla,

Dat is toevallig. Ik heb net eergisteren mijn Canon MP270 printer en scanner aan de praat gekregen. Het was wel even zoeken. Ik ben ook een beginner, maar het werkt nu perfect.
Downloaden via Australië hoeft niet. Dat kan ook via www.canon.nl -->Canon download site. Dan kom je op de downloadsite van Canon Europe. Daar kies je "multifuncitonals" en dan klik je Pixma MP270 aan. Download vervolgens nr. 19 Debian Linux Print Drivers (3.2) en nr. 72 ScanGear for Linux (1.4). Je kunt daar ook aangeven, dat je de programma's in het Nederlands wilt hebben.
Beide bestanden komen in de map Downloads te staan. Door er 2x op te klikken zie je welke mappen erin zitten en ga je naar het ingepakte uitvoeringsbestand (*.tar). Als je daarop klikt gaat hij installeren.
Ik heb heel lang zitten prutsen om de scanner aan de praat te krijgen. De printer gaat prima, maar de scanner werkt niet onder Xsane.
Als je ScanGear hebt geïnstalleerd, ga je naar het Terminalvenster. Daar tik je in "scangearmp" en het programma start op. En dan blijkt alles te werken.
Ik vond het lastig om dat steeds vanuit het Terminalvenster te moeten doen, maar er is een programma in Ubuntu 9.10 waarmee je menu's kunt maken/aanpassen. Dat heet Alacarte. Ik heb zelf Xubuntu en moest het downloaden en installeren bij mij heet het nu in het menu Settings "Hoofdmenu", maar ik geloof dat het in Ubuntu standaard aanwezig is.
Daarmee kun je een programma in het menu aanmaken. Als opdrachtregel geef je in Alacarte op: scangearmp en je moet het een (menu)naam geven dus iets als "Canon scanner" of zoiets (net wat je wilt).
Daarna zul je het scanprogramma voor jouw scanner terugzien in het menu. Aanklikken en het werkt!
Dus niet via Xsane. Dat programma herkent de Canon scanner niet.

Succes!

Rodin

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/11, 09:36:13 »
hey Rodin, dank je wel, super, ik had inderdaad ook al in een terminalvenster gekeken en scangearmp deed het dan wel.
maar nu heb ik nog 1 programma dat ik graag dat met de scanner zou gebruiken....gscan2pdf
die zoekt ook met xsane helaas en vindt dus geen scanner. is daar een manier voor om dat toch aan het werk te krijgen? dat zou namelijk helemaal fantastich zijn, wil een flink aantal meerbladige documenten inscannen en in pdf zetten en volgens mij is dat programma daar bij uitstek geschikt voor. maar als iemand andere ideeen heeft houd ik me ook aanbevolen.
(en dat het via de nl canon site ook te downloaden is, dat had ik nog niet gevonden, maar dat is hardstikke mooi!)
dank je wel
Carla

Offline Rodin

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/11, 11:32:22 »
Hallo Carla,

gscan2pdf ken ik niet, maar in het Canon scanprogramma kun je je documenten opslaan als PDF bestand.
Bij de MP270 moet je toch elke bladzijde apart op de glasplaat leggen en kun je niet meerdere pagina's automatisch in laten voeren.

Rodin

Offline Tico

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/11, 11:50:35 »
Volgens deze blogpost zou de MP270 moeten werken met Sane ( http://mp610.blogspot.com/2008/04/give-your-scanner-new-freshly-sane.html ) . Mogelijk een rechten kwestie (heb je al geprobeerd als sudo het scanprogramma te starten)?
De zaken die in de blogpost staan zijn van bijna  twee jaar terug (!), staat er niets in Synaptic wat je nog moet installeren?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/11, 12:01:14 »
@Carla goed dattie het doet. Ik heb het doorgegeven aan die site zodat anderen die driver gemakkelijker kunnen vinden.

Volgens deze blogpost zou de MP270 moeten werken met Sane
gscan2pdf is gekoppeld aan Sane.

Citaat
... staat er niets in Synaptic wat je nog moet installeren?
Sane. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 12:14:20 door Lexaldo »

Offline Tico

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/11, 12:09:23 »
 ;) ik doelde eigenlijk meer op de Sane backends of git bestanden

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/11, 12:30:55 »
@ lexaldo, sane is geinstalleerd

@ tico, ik heb het al gezegd, ben helemaal nieuw in ubuntu....
de link naar die blog was ik al tegengekomen voor dat ik hier op het forum kwam, maar...ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen?
als ik op die link klik in die blogpost, (http://git.debian.org/?p=sane/sane-backends.git) wat moet ik dan doen? ik zie daar 2 url's staan, zet ik daar http voor en moet ik ze dan beiden doen of alleen de bovenste( ik zie nergens master?)
git, backends en wat dies meer zij, is nog wat abracadabra voor mij moet ik bekennen...
Carla

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/11, 12:37:59 »
Hallo Carla,

gscan2pdf ken ik niet, maar in het Canon scanprogramma kun je je documenten opslaan als PDF bestand.
Bij de MP270 moet je toch elke bladzijde apart op de glasplaat leggen en kun je niet meerdere pagina's automatisch in laten voeren.

Rodin
maar....het canon scanprogramma...waar zit dat dan? (vast een hele suffe vraag, maar volgens mij heb ik dat helemaal niet op de computer staan, de cd is gebaseerd op windows, en de programma's die ik gedownload heb...daar zit het niet tussen...toch?)
als dat zou werken ben ik ook tevreden natuurlijk, het gaat mij erom dat ik een aantal pagina's achter elkaar kan scannen en dan in 1 bestand kan opslaan.
Carla

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/11, 12:47:08 »
Wat misschien ook nog kan is OpenOffice starten. Daarna: Invoegen->Afbeelding->Scannen->bron.
Dan krijg je een O.O.-scanschermpje.
OpenOffice-bestanden kun je exporteren als pdf's.

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/11, 12:59:10 »
ja, ik krijg wel een scan schermpje, maar geen apparaat te vinden....dus geen scan via open office?

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/11, 13:21:26 »
Waarschijnlijk krijg je slechts pdf's van scans als je ze maakt met scangearmp->ergens opslaan->O.O. starten->invoegen/afbeelding/bestand/.
Dan het geheel exporteren als pdf.

Misschien komt er nog wel een snellere oplossing voorbij.

Offline Rodin

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/11, 15:58:42 »
Hallo Carla,

Je hebt gelijk. Het scanprogramma van Canon (en dat is dus "scangearmp") laat alleen maar toe dat je één bladzijde scant en dat opslaat als PDF bestand. Ik was nog niet zover.
Er moet een programma zijn dat PDF bestanden kan samenvoegen. Ik weet zo gauw niet hoe dat heet en waar je dat kunt vinden en heb daar ook nu even geen tijd voor om dat te zoeken. Via Openoffice werkt dat volgens mij niet.

Rodin

Offline Rodin

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/11, 16:07:54 »
Carla,

Heb toch nog gauw even gekeken: via Synaptic Pakketbeheer kun je PDFsam binnenhalen en daarmee kun je PDF bestanden samenvoegen en ook weer uit elkaar halen.

Succes
Rodin

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/11, 16:19:08 »
Ik gebruik altijd PDF-Shuffler om pdf's samen te voegen; dat is een zeer licht progje.

Offline Rodin

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/11, 17:13:09 »
Zo, ben weer terug.

Lexaldo heb jouw advies om PDFshuffler te gebruiken even uitgeprobeerd. Werkt fantastisch. Je moet alleen wel even weten, dat je met de rechtermuisknop op de pagina, die je wilt bijsnijden of roteren, moet klikken. Je kunt alle PDF bestanden, die je in één bestand wilt hebben markeren en tegelijk binnenhalen. Dus als je gescand hebt moet je elke scan even een nummer geven en in die volgorde binnenhalen, dan staan gelijk alle pagina's in de goede volgorde.
Maar inmiddels raken we off-topic?

Rodin

Offline carla

  • Lid
Re: absoluut beginner wil canon pixma installeren, help
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/11, 17:23:51 »
ik zal dat programma inderdaad ook even proberen.
en ja, eigenlijk kan ik nu printen en scannen lukt ook al is het via een omweg.
dus wat mij betreft kan ik weer vooruit ;-)
allemaal hardstikke bedankt voor het op weg helpen.
ik zal even in  de onderwerpregel zetten dat het opgelost is
Carla
(die blij is dat ook haar telefoon nu eindelijk met de pc communiceert....het komt allemaal wel, met wat geduld)