Ik ben, zoals jullie hopelijk weten, bezig met een nieuwe distro genaamd Sylphase. Deze gebruikt het RPM-pakketsysteem. Ik weet niet hoe het voor .deb's is, maar RPM's maken is een traag en lastig werkje. Voornamelijk het feit dat alle bestanden in verschillende deelpakketen moeten gestoken worden en deze in lijsten moeten worden opgenoemd (wildcards
niet toegestaan!) is nogal vervelend. Daarom zat ik te denken aan een mooie GUI. Nu is het feit dat er al GUI's voor RPM-build bestaan, maar deze zijn nogal hard-coded op het gebied van de mappenhierarchie (m.a.w. onbruikbaar voor Sylphase). Bovendien maken ze de volledige RPM al, wat niet gaat, voormits ik op Ubuntu de RPM- specs wil gaan maken om ze op sylphase te bouwen. En ik wou die GUI dus programmeren in QT 4.
Nu zijn er nog wat probleempjes mee, namelijk dat ik niet veel (of laten we zeggen: niet genoeg) weet van C++. Okee, ik kan "Hello world" schrijven, ik kan een beetje met pointers goochelen, wat variablen maken, er waardes aan toekennen en er mee rekenen. Een object heb ik nog niet durven instantieren. In java zou je het zo doen:
Object o = new Object("Hallo");
Alhoewel in C++... daar hebben de volgende vier dingen alle vier een andere betekenis:
Object o;
Object o("Hallo");
Object o = "Hallo";
Object o = new Object("Hallo")
Niet echt gemakkelijk om te onthouden, maar goed.
Wat ik dus zoek, is een handleiding C++ die me de basiselementen leert, met focus op QT 4 en het programmeren in QT 4/C++ in KDevelop, en die dus ook uitlegt hoe ik een QT 4-omgeving opzet in KDevelop. Liefst nog eentje die er van uit gaat dat je Ubuntu gebruikt
. Ja ik weet dat ik veel vraag
. Weet iemand zo'n handleiding?
- SeySayux