Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeemcrash Xubuntu 12.04  (gelezen 943 keer)

Offline Kerem

  • Lid
Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/06/04, 01:39:54 »
Ik heb zojuist Xubuntu 12.04 geinstaleerd op mijn desktop. Verder draaien er geen andere besturingssystemen op de pc. Maar na een aantal applicaties te hebben verwijderd start mijn systeem niet meer op. Bij opstarten krijg ik de volgende melding: unable to launch "startxfce4" X session --- "startxfce4" not found; falling back to default session. Als ik vervolgens op ok druk gebeurt er niks. De melding blijft staan op het bureaublad maar er is verder niks in beeld, geen werkbalken.
Booten vanaf de cd lukt niet, Xubuntu word direct opgestart. Ook kom ik de BIOS niet in.
Wat moet ik doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/04, 08:36:28 »
na een aantal applicaties te hebben verwijderd
Welke?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/04, 10:15:43 »
Bij opstarten krijg ik de volgende melding: unable to launch "startxfce4" X session
Dan heb je duidelijk iets verwijderd, dat XFCE nodig heeft.
Je kunt proberen, om in de terminal-mode te starten (2e keuze in GRUB) en van daaruit de desktop opnieuw te installeren.
Vaak is een verse installatie sneller en zekerder .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Kerem

  • Lid
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/04, 19:48:53 »
na een aantal applicaties te hebben verwijderd
Welke?

Alle games, thunderbird, de standaard browser, mailprogramma, jukebox en nog een aantal.

Offline Kerem

  • Lid
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/04, 19:52:15 »
Bij opstarten krijg ik de volgende melding: unable to launch "startxfce4" X session
Dan heb je duidelijk iets verwijderd, dat XFCE nodig heeft.
Je kunt proberen, om in de terminal-mode te starten (2e keuze in GRUB) en van daaruit de desktop opnieuw te installeren.
Vaak is een verse installatie sneller en zekerder .........

Ik wil graag een nieuwe installatie doen maar dat lukt niet. Als ik opstart met de cd erin kom ik direct bij de desktop. Hoe kan ik in terminal mode starten?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/04, 19:57:31 »
Zonder cd erin opstarten. Shift direkt na de BIOS ingedrukt houden. Kiezen voor 'Ubuntu met XX.XX.XX-XX (herstelmodus)'. Daar kiezen voor terugvallen op rootshell, in die shell kloppen: sudo apt-get install --reinstall xubuntu-desktop

Offline Tom

  • Lid
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/04, 20:25:58 »
na een aantal applicaties te hebben verwijderd
Welke?

Alle games, thunderbird, de standaard browser, mailprogramma, jukebox en nog een aantal.
Van games te verwijderen gaat uw Xubuntu niet kapot.
Van Thunderbird (mail programma) ook niet.
Juk is dus jukebox staat er standaard niet op.
Het probleem is waarschijnlijk dus ,,en nog een aantal,, =D
Ik persoonlijk deed een nieuwe install gaat toch snel en je hebt dan een nieuw clean systeem.
En als u nog eens iets verwijderd doe het dan via Synaptic dan zie je wat er allemaal mee weg geflikkerd wordt en kun je op annuleren klikken als het teveel is .
Het beste eerst alles laten staan ,laters kun je eventueel opruimen als u Xubuntu een tijdje kent.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Kerem

  • Lid
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/04, 20:36:20 »
Zonder cd erin opstarten. Shift direkt na de BIOS ingedrukt houden. Kiezen voor 'Ubuntu met XX.XX.XX-XX (herstelmodus)'. Daar kiezen voor terugvallen op rootshell, in die shell kloppen: sudo apt-get install --reinstall xubuntu-desktop

Als ik dit probeer krijg ik deze melding:

W: Er wordt geen vergrendeling gebruikt voor het alleen-lezen-vergrendelingsbestand /var/lib/dpkg/lock
E: Kan niet naar /var/cache/apt schrijven
E: De pakketlijsten of het statusbestand konden of niet ontleed, of niet geopend worden.

Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/05, 21:47:56 »
Dan heb je al iets van pakketbeheer/softwarecentrum/apt-get/dpkg draaien. Sluit dat eerst af.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Systeemcrash Xubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/05, 22:10:59 »
Als belg moet ik Firefox instellen als standaard webbrowser.Apports en updates gaan dan niet meer.Chrome mag ik niet zetten als standaard.
Soms heb ik een foutmelding ,een Ubuntu-fout?
Xubuntu 12.04 Lts