Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu vragen  (gelezen 3326 keer)

Lubuntu vragen
« Gepost op: 2013/01/30, 09:26:58 »
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik overgestapt op Linux vanwege mijn teleurstelling in de gang van zaken op Windows gebied en met name hoe Windows 8 eruit ziet. Om het mijzelf niet al te moeilijk te maken en na e.e.a. gelezen te hebben op internet heb ik besloten om Lubuntu te gebruiken ter kennismaking en lering. Ik heb de laatste Lubuntu gedownload, gebrand en geïnstalleerd op mijn (wat verouderde) desktop computer. Alles werkt goed en netjes. Geheel zelfstandig Lubuntu geïnstalleerd wat verbazingwekkend snel en gemakkelijk ging! Eerlijk gezegd had ik eigenlijk wel 1 of 2 herstarts verwacht zoals bij Windows het geval is, maar mooi om te zien dat alles gewoon in 1 keer erop staat!

Nu kom ik toch een paar dingen tegen waar ik vragen over heb:

1 - Als ik mijn pc opstart, dan krijg ik een zwarte scherm met opties wat ik wil opstarten. Bovenaan staat Ubuntu en als ik daar op klik met Enter, dan start de pc door en krijg ik gewoon Lubuntu te zien. Is dit normaal? Want als ik hierover rondkijk op internet hoort dit niet zo te zijn en is deze scherm alleen met het indrukken van een bepaalde toets te krijgen? Dacht dat dit scherm grub menu heet of zoiets?

2 - mijn computernaam is standaard door Lubuntu bepaalt tijdens de installatie ergens waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moest opgeven. Ik had dat zo gelaten, maar nu zie ik dat dat een hele lange naam is. Kan ik dat nog wijzigen zonder problemen?

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie hulp.
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Offline joop905

  • Lid
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/30, 09:34:26 »
Computernaam achteraf wijzigen in Lubuntu

Terminal:

sudo nano /etc/hostname
sudo nano /etc/hosts

Opslaan doe je met control-o en afsluiten met control-x

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/30, 10:45:35 »
1 - Als ik mijn pc opstart, dan krijg ik een zwarte scherm met opties wat ik wil opstarten. Bovenaan staat Ubuntu en als ik daar op klik met Enter, dan start de pc door en krijg ik gewoon Lubuntu te zien. Is dit normaal? Want als ik hierover rondkijk op internet hoort dit niet zo te zijn en is deze scherm alleen met het indrukken van een bepaalde toets te krijgen? Dacht dat dit scherm grub menu heet of zoiets?
Dat is normaal als er naast Lubuntu nog een ander besturingssysteem (Windows?) aanwezig is.
Op een nieuwe installatie van Ubuntu zonder ander geïnstalleerd besturingssysteem zal GRUB 2 direct doorstarten naar het aanmeldscherm of de Desktop. Er wordt dan geen menu weergegeven.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/30, 10:46:31 »
Je opstartscherm is normaal, dat hoort zo. Je kunt het desgewenst iets verfraaien:
https://sites.google.com/site/computertip/grubmooimaken

Computernaam: zoals joop905 zegt. In plaats van Nano, wat een terminalprogramma is, kun je ook Leafpad gebruiken: iets prettiger, want dat is een "gewoon" kladblokje, dat standaard aanwezig is in Lubuntu.

De opdrachtregels worden dan (kopieer en plak ze in de terminal, en druk daarna op Enter):
gksudo leafpad /etc/hostnameWijzig de computernaam en sluit het gewijzigde bestand.

En daarna:
gksudo leafpad /etc/hostsWijzig de computernaam en sluit het gewijzigde bestand.

Herstart je computer. Het zou nu in orde moeten zijn.

Meer tips, specifiek voor Lubuntu, vind je hier:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/30, 11:09:58 door Pjotr »

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/30, 11:14:27 »
Er staat alleen Lubuntu op nu. Verder niets. Maar is het dan echt normaal dat ik dat scherm krijg? Ik ben mij wat verder in gaan verdiepen op internet en kom toch elke keer weer tegen dat die scherm alleen te krijgen is door tijdens het opstarten op Shift te drukken?
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Offline jan11000

  • Lid
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/30, 15:42:05 »
Dat je dat zwarte scherm hebt kan zijn dat er bij de installatie nog resten zichtbaar waren van een andere operating system.
Heb je je harde schijf helemaal schoon gemaakt voor installatie.

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/30, 16:06:59 »
Dat je dat zwarte scherm hebt kan zijn dat er bij de installatie nog resten zichtbaar waren van een andere operating system.
Heb je je harde schijf helemaal schoon gemaakt voor installatie.

Zoals ik al zei, staat er verder niets op. De schijf heb ik van te voren helemaal gewist met zo'n opstartbare partitie manager. 
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Offline jan11000

  • Lid
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/30, 16:50:28 »
Wat heb je precies gewist, misschien dat je de mbr niet goed gewist of een map met nog files erin.
Hd wissen, partities verwijderen en mbr wissen, in gparted bovenin , create partition table(mbr wissen en virussvrij maken), dan is je hd ook meteen leeg(is dus gevaarlijk).

alcmaer

  • Gast
Re: Lubuntu vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/30, 19:34:04 »
Gisteren overkwam mij hetzelfde na de installatie vanaf USB van Xubuntu 12.04 op de PC van een bejaarde buurvrouw.

Misschien herkent de topicstarter er iets in en kan hij er zijn voordeel mee doen.

Op de laptop stond Windows XP met Ubuntu12.04 via Wubi. De installatie verliep vlekkeloos, totdat ik 2 extra stuurprogramma kreeg aangeboden, waarbij de 1e bij de installatie vastliep met een zwart scherm met witte teksten. PC uitzetten en opnieuw starten was de enige optie.
Sindsdien kreeg ik bij de opstart het scherm als bedoeld door de topicstarter. Vanmorgen daarbij eens gekozen voor "een vorige Ubuntu-versie", dat zou dus Ubuntu(Wubi) kunnen zijn, maar hij startte door naar Xubuntu.

Teneinde raad Xubuntu toen maar opnieuw geïnstalleerd en de 2 aangeboden extra stuurprogramma's genegeerd.
Nu verloopt de start van Xubuntu probleemloos zoals ik op mijn eigen PC gewend al gewend was.

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/31, 10:01:09 »
Gisteren overkwam mij hetzelfde na de installatie vanaf USB van Xubuntu 12.04 op de PC van een bejaarde buurvrouw.

Misschien herkent de topicstarter er iets in en kan hij er zijn voordeel mee doen.

Op de laptop stond Windows XP met Ubuntu12.04 via Wubi. De installatie verliep vlekkeloos, totdat ik 2 extra stuurprogramma kreeg aangeboden, waarbij de 1e bij de installatie vastliep met een zwart scherm met witte teksten. PC uitzetten en opnieuw starten was de enige optie.
Sindsdien kreeg ik bij de opstart het scherm als bedoeld door de topicstarter. Vanmorgen daarbij eens gekozen voor "een vorige Ubuntu-versie", dat zou dus Ubuntu(Wubi) kunnen zijn, maar hij startte door naar Xubuntu.

Teneinde raad Xubuntu toen maar opnieuw geïnstalleerd en de 2 aangeboden extra stuurprogramma's genegeerd.
Nu verloopt de start van Xubuntu probleemloos zoals ik op mijn eigen PC gewend al gewend was.

Ik heb geen idee of dat er iets mee te maken heeft. Ik heb wel een hoop updates binnengehaald en daarna gewoon verder gewerkt met mijn pc. De dag erop merkte ik dit van die zwarte scherm met keuzes.
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/31, 10:05:31 »
Wat heb je precies gewist, misschien dat je de mbr niet goed gewist of een map met nog files erin.
Hd wissen, partities verwijderen en mbr wissen, in gparted bovenin , create partition table(mbr wissen en virussvrij maken), dan is je hd ook meteen leeg(is dus gevaarlijk).

Ja ik heb gparted gebruikt. Gisterenavond nog even gekeken. Ik moest dat programma gaan gebruiken van een IT mannetje bij het bedrijf waar ik werk. Hij gebruikt die programma altijd. Ik heb de hele partitie gewist, en daarna opnieuw opgestart met een compleet lege harde schijf: geen partities niks erop. Dit gaat gewoon goed met de opstart schijf van Lubuntu. En Lubuntu maakt zijn eigen partitie aan tijdens de installatie en daar heb ik ook niks geks vernomen.

Het is een 80 GB groot schijf.
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/01, 08:49:29 »
Ben erachter gekomen dat die keuzemenu Grub heet en ben eens gaan zoeken hier op deze forum en kwam deze bericht tegen : https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Boot%20Display%20Behavior. En verder kwam ik dit ook tegen: http://www.ubuntugeek.com/show-and-hide-the-grub-menu-on-ubuntu.html.  Maar ik wordt er hier niet wijzer van. Hoe laat ik die GRUB menu niet meer zien? Wat ik zo zie is voor mij wat onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/01, 08:54:33 door Lubuntu-gebruiker »
*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*

Re: Lubuntu vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/02, 14:01:32 »
Aangezien niemand mij verder kan helpen of wil helpen heb ik alles maar opnieuw geinstallerd. De schijf wel eerst weer helemaal gewist met die programma gparted en weer opnieuw opgestart met die Lubuntu cd. Na installatie werkt alles zoals het moet zijn als ik mijn bronnen op internet mag geloven.

*Pentium4-3.00GHz*2.0 GB RAM*Intel 82945G/GZ Integrated Graphic Controller*Intel NM10/ICH7 Family HD Audio Controller*Lubuntu 12.10*