Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met W7 in duoboot met Ubuntu  (gelezen 629 keer)

Offline rudolfk

  • Lid
Problemen met W7 in duoboot met Ubuntu
« Gepost op: 2009/12/09, 15:17:50 »
Op mijn Dell Studio notebook heb ik een duo-boot Linux Ubuntu 9.10 (dat is niet het probleem, zoals onmiddellijk zou kunnen worden gedacht, al heb ook ik geen geluid) met Windows 7 Ultimate RC. Beide doen het bijna perfect, hoewel geen geluid op 9.10, no worry. Het probleem zit in W7 naast Ubuntu, ook al bij 9.04: Ik kan vanuit een tekenprogramma (Xara en Draw Plus) tekeningen met speciale functies (lagen met bitmaps of vormen met "feathering" (vervaagde randen)) niet exporteren, d.w.z de tekening wordt wel ge-exporteerd, maar de opliggende effectlagen niet. Toen ik W7 in single boot draaide, was het probleem er niet. Voor mij een essentieel probleem. Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat W7 door de bootloader van Linux wordt gestart. Vroeger moest je Ctrl-Alt-Delete gebruiken bij de start van Windows NT, om opstartresten uit het geheugen te wissen. Ik vrees dat iets dergelijks hier ook zou moeten of de opstart zou moeten worden geregeld door Windows, maar dan zit ik in een wubi-situatie en dat is ook al een keer volledig uit de hand gelopen. Heeft iemand een slim idee. Ik weet uit ervaring dat jullie allemaal even briljant zijn.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Problemen met W7 in duoboot met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/09, 15:40:56 »
Volgens mij kan je Linux/Ubuntu ook starten vanuit de Windows bootloader (en dan bedoel ik niet Wubi). Daar kunnen tools als bijvoorbeeld EasyBCD handig bij zijn.
http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/%28tutorial%29-ubuntu-na-windows-dualboot/
Klik links bovenin op Documentatie