Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?  (gelezen 6434 keer)

Offline pijltje

  • Lid
outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Gepost op: 2014/05/12, 13:12:44 »
Hallo!

Ik heb nu linux maya, in xp had ik outlook 2003 (met pop3 om gmail in te lezen).  De outlook.pst zou ik graag in thunderbird inlezen, maar ik weet niet hoe.
Het importeren via thunderbird loopt vast bij het aangeven van de locatie, die ik niet kan aangeven.

Maar... Thunderbird heeft zojuist automatisch (...zonder dat ik er bewust opdracht toe heb gegeven...) mijn mail uit gmail gedownload. 
Alle mail precies vanaf moment dat ik gestopt ben met xp (7 april).  De mail van voor 7 april (die in outlook.pst staat) dus niet.
Ik realiseer me dat de mail van voor 7 april niet meer overgezet kan worden in thunderbird, omdat ik dan de mail van daarna overschrijf.

Dan nu de volgende vragen (op het thunderbird helpcentrum kom ik niet verder en via het menu (re.boven) kan ik niet alles vinden):
- De door mij verzonden mails(in gmail) staan ook in 'Postvak In'. Waarom niet in Verzonden items?

- hoe heet het bestandje van thunderbird (zeg maar de outlook.pst) en waar kan ik dat vinden in bestandbeheer, zodat ik een back-up kan maken?

- de cursor zou automatisch bovenaan moeten staan, maar gaat iedere keer terug naar oudste mail. Waar kan ik dat instellen?

- is er een truc om de mails in 'concepten' en 'verzonden' uit gmail te downloaden in thunderbird?

- hoe kan ik zien dat ik de laatste versie van thunderbird heb?

- hoe kan ik een mail selecteren zonder deze te openen (om bv spam te verwijderen).

- waar kan ik de volgende optie vinden om extra bestaand mailadres toe te voegen?: Klik op de knop Accountacties en selecteer E-mailaccount toevoegen…

Wie-o-wie kan mij helpen!?

Alvast bedankt!  :)
groet Pijltje




Offline Anco

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/12, 13:48:00 »
Als ik dit zo lees gebruik je pop3, liet je de bestanden ook op de server staan?
Zo ja, stel dan in via imap. Dan zijn je mappen hetzelfde als via de browser gmail bezoeken. Concepten en verzonden neemt hij dan ook gewoon over.
evt. kan je ook gmail de setting voor pop veranderen:
Downloaden via POP:
Meer informatie   
1. Status: POP is ingeschakeld voor alle berichten die sinds 17-06-05 zijn ontvangen
   POP inschakelen voor alle berichten (ook berichten die al zijn gedownload)
als je voor die optie kiest worden oude ook weer opgehaald. (dit is geen oplossing voor de verzonden berichten en concepten).

Ook als je windows nog wel erop hebt staan, zou je thunderbird daar op kunnen installeren en de mail van outlook kunnen importeren. Vervolgens zou je de profielmap naar linux kunnen kopieren.  (dit neemt ook de verzonden items en concepten mee als het goed is)

- thunderbird gebruikt profielmap met alle data. In linux zit in ~home/user/.thunderbird/ en dan is de map ***.default. Door deze map op te slaan heb je een backup. (de mappen beginnend met een . zijn verborgen mappen, en kun je laten zien in bestandbeheer via ctrl + h ) .

- cursor bovenaan? dit is gewoon muisaanwijzer en die wordt niet verplaatst door thunderbird, snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.

- Via importeren in windows, zoals ik al hierboven beschreven had

- help -> over thunderbird kun je zien welke versie je draait

- met rechtermuisknop en dan een actie doen (weet niet of er handigere manieren zijn

Waarom je verzonden items nu in postvak in staan durf ik niet te zeggen.

PS: thunder
Linux user #485563

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/13, 12:11:18 »
Hallo Anco,
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

In gmail heb ik IMAP ingeschaeld,maar er blijft staan: 1. Status: POP is ingeschakeld voor alle berichten die sinds 20-04-12 zijn ontvangen. 

Op een andere laptop (met XP) staat nog outlook.  Kan ik het risico nemen thunderbird te installeren, etc? (**)

Via 'Help' kom ik op de site, maar geen info over de versie. Ik vermoed dat ik oudere versie heb.
Op deze site (die ik net vond), staat info over Imap, maar... waar kan ik 'Tools' vinden in TB?  https://support.google.com/mail/troubleshooter/1668960?rd=1#ts=1665018,1665141,2769074

Ondertussen is TB alle mail aan het binnenhalen. Alles komt in Postvak, ook de Verzonden mails (en Concepten blijft leeg).    Dit laatste zal ik waarschijnlijk alleen via (**) kunnen oplossen.

Bedankt zover!   :)

groet Pijltje

Frederik

  • Gast
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/14, 13:04:39 »
De outlook.pst zou ik graag in thunderbird inlezen, maar ik weet niet hoe.
Het importeren via thunderbird loopt vast bij het aangeven van de locatie, die ik niet kan aangeven.

Waarom dat niet kan:
http://kb.mozillazine.org/Import_.pst_files

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/15, 10:42:22 »
Beste Frederik,
Bedankt voor de link met uitleg.

Wat wel vreemd is dat de 'verzonden' mail (uit gmail) wel wordt gedownload in TBird, maar terechtkomt in de postvakIN van TBird.
Is hier nog iets aan te doen?

Na uitvoering van de tip om in gmail Imap aan te zetten, wordt de mail (vanaf dat moment) niet meer ingelezen in TBird.
Moet ik nog iets anders aanpassen om dat voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!  :)
groetjes Pijltje


Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/15, 10:55:06 »
@pijltje

Dat je verzonden mail ook in je PostvakIN komt heeft te maken met de manier waarop Gmail werkt. Google zet feitelijk alles in één maibox maar toont die op basis van filtering. Wanneer je in TB IMAP gebruikt voor je Gmail dan interpreteert TB die filters als mappen en is daarmee dat probleem opgelost. Je kunt zonder enig risico naast je POP3 account een tweede account toevoegen aan TB voor hetzelfde mail adres maar dan via IMAP (geef het wel even een andere naam om verwarring te voorkomen). Je kunt dan zien wat TB op die manier aan mail binnenhaalt vanuit je Gmail. Lost wellicht een deel van je probleem op.

Er is ook nog een alternatief voor Thunderbird en dat is Evolution. Evolution lijkt in functionaliteit sterk op Outlook en kan .pst bestanden importeren. Om je mail vanuit TB over te zetten naar Evolution zou je in beide je mailaccount als IMAP toe moeten voegen en dan in TB de lokaal opgeslagen mail weer naar een map op de server kopiëren / verplaatsen. Ze komen dan vervolgens vanzelf binnen in Evolution. Heb bij die actie wel geduld, als je veel mail hebt dan duurt dat even, als je de opdracht nog een keer geeft krijg je ze dubbel...

Dezelfde IMAP truc kun je overigens ook toepassen om mail vanuit Outlook over te zetten naar TB mocht je geen Evolution willen.

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/15, 11:15:37 »
Dankje DirkJan voor de tip van Evolution.
Ik heb m gedownload, maar... heb je misschien een link over wat ik waar moet invullen?
- configuratie/ server
- keuze ssl/tls
- type aanmeldingscontrole.
De rest heb ik niet bekeken, want ik wacht even je antwoord af (heeft overigens geen haast!!!).
groetjes Pijltje

Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/15, 14:57:49 »
Er van uitgaande dat je IMAP in de instellengen van gmail aan hebt staan dan is dit volgend Google de juiste instelling:

Als je een client gebruikt die hieronder niet wordt vermeld, kun je de volgende informatie gebruiken om IMAP te configureren.

    Server voor inkomende berichten (IMAP); hiervoor is SSL vereist
        imap.gmail.com
        Poort: 993
        SSL vereist? Ja
    Server voor uitgaande berichten (SMTP); hiervoor is TLS vereist
        smtp.gmail.com
        Poort: 465 of 587
        SSL vereist? Ja
        Authenticatie vereist? Ja
        Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail
    Volledige naam of weergavenaam: [jouw naam]
    Accountnaam of gebruikersnaam: je volledige Gmail-adres (gebruikersnaam@gmail.com). Google Apps-gebruikers moeten gebruikersnaam@jouw_domein.nl invoeren
    E-mailadres: je volledige Gmail-adres (gebruikersnaam@gmail.com) Google Apps-gebruikers, voer gebruikersnaam@jouw_domein.nl in
    Wachtwoord: je wachtwoord voor Gmail

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/19, 16:03:21 »
Hoi DirkJan,

Bedankt!  Ik heb de stappen uitgevoerd (her en der kwamen er nog wat andere keuzemogelijkheden...).

Het ziet er wel een beetje vreemd uit:  :| Tweemaal een postvak in (een algemene en 1 op mijn naam). En alleen de 2e is gevuld.
De concepten en Verzonden items zijn niet ingelezen.
zie bijlage

En nog iets vreemds:
Toen ik in Evolution op concepten stond met cursor, kon ik in gmail niet in de concepten.

Groetjes Pijltje  :)



Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/19, 21:59:18 »
@pijltje

Het eerste PostvakIN komt je mail in binnen wanneer je pop3 gebruikt. Ervoor staat een driehoekje waarmee je die mappenlijst kunt inklappen. Ik gebruik het vor mijn mail archief omdat de opslagruimte bij de provider ook niet onbeperkt is.

Concepten en Verzonden items vindt je ook niet in de mappen onder "Op deze computer" maar wanneer je op het driehoekje voor "[Gmail]" klikt zie je ze daar verschijnen.

Die laatste begrijp ik niet helemaal. Denk eerder een tijdelijke hickup bij Gmail. Heb het zelf ook nooit geprobeerd overigens.

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/23, 16:25:34 »
He DirkJan!

Super!!!  :)   Alle mails van concepten en verzonden items staan erin!

Ga ermee aan de slag   :D

Fijn weekend!

groetjes Pijltje

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/08, 13:54:13 »
Hallo!

Waar/hoe kan ik een backup maken van Evolution in linux?

Alvast bedankt!

groetjes Pijltje  :)

Offline koos4401

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/08, 17:15:57 »
1 Het is niet verstandig om in een topic over Thunderbird over te stappen op Evolution, zelfs niet als het je "eigen" topic is; begin een nieuw topic.
2. Evolution bevat de mogelijkheid om zelf zijn backup aan te maken (en terug te plaatsen) {Bestand > Reservekopie maken...} Je kiest zelf de plaats waar je die kopie neerzet.. [Bij mij in documenten]
Zoals je zult snappen is dit ALLEEN een backup van je evolutiedata en van niets anders.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline pijltje

  • Lid
Re: outlook.pst importeren in thunderbird: hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/08, 17:18:06 »
Bedankt en je hebt helemaal gelijk.
groeten Pijltje