Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: widgets installeren  (gelezen 1553 keer)

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Gepost op: 2008/04/28, 10:47:45 »
Hallo ubuntu gebruikers,

Ik heb sinds gisteren ubuntu geinstalleerd op mijn pc, werkt geweldig en ziet er beeldig uit. Ik heb ook iets erbij geinstalleerd die wat meer grafische prestaties geeft, zoals die kubus en de mac-like "alt-tab" effecten etc.... (ik weet niet hoe het pakket heet maar als je op youtube zoekt vind je er vele filmpjes van. Maar dat doet er niet toe, mijn vraag was, hoe installeer ik widgets? Als ik op F9 druk, komt er een schaduw over mijn scherm, hier horen widgets in te komen, maar ik heb geen verstand van ubuntu/linux en weet niet hoe die dingen geïnstalleerd moeten worden. Weet iemand hoe het moet en kan die het mij uitleggen?

Alvast bedankt,

Groeten Peter

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/28, 10:53:00 »
Mocht je niet begrijpen welke widgets ik bedoel, zie dan dit filmpje op youtube ( http://nl.youtube.com/watch?v=GPH32M_U2D8 ) en dan rond de 2.00

Offline shappie

  • Lid
widgets installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 10:53:29 »
Hiervoor heb je een ander programma nodig. Deze kan je dan weer zo instellen dat hij via de widget layer van compiz werkt (wat jij zei met F9). Het heet screenlets, en je kan er heel veel extra "screenlets" voor downloaden ook nog ;), dit kan via gnome-look.org of compiz-themes.org (ongeveer hetzelfde :D).

Ik heb het zo gedaan: (dit komt van de officiele ubuntuforums vandaan)
echo "deb http://ppa.launchpad.net/gilir/ubuntu gutsy main universe #Gilir's screenlets packages and some stuff you shouldn't use" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install screenlets

Deze regels dus 1 voor 1 even in je terminal plakken ;).

edit: Hier heb ik het vandaan (is wel engels): http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4515109&postcount=74
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 10:56:23 »
Citaat van: shappie
Hiervoor heb je een ander programma nodig. Deze kan je dan weer zo instellen dat hij via de widget layer van compiz werkt (wat jij zei met F9). Het heet screenlets, en je kan er heel veel extra "screenlets" voor downloaden ook nog ;), dit kan via gnome-look.org of compiz-themes.org (ongeveer hetzelfde :D).

Ik heb het zo gedaan: (dit komt van de officiele ubuntuforums vandaan)
echo "deb http://ppa.launchpad.net/gilir/ubuntu gutsy main universe #Gilir's screenlets packages and some stuff you shouldn't use" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install screenlets

Deze regels dus 1 voor 1 even in je terminal plakken ;).

edit: Hier heb ik het vandaan (is wel engels): http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4515109&postcount=74
Bedankt voor je snelle reactie, ik bedoelde inderdaag screenlets. :P, maar welke  installeer ik nu, wanneer ik die commando's uitvoer? of kan ik er dan gewoon willekeurig enkele toevoegen?

Offline shappie

  • Lid
widgets installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 10:58:42 »
Citaat van: gepeterd
Citaat van: shappie
Hiervoor heb je een ander programma nodig. Deze kan je dan weer zo instellen dat hij via de widget layer van compiz werkt (wat jij zei met F9). Het heet screenlets, en je kan er heel veel extra "screenlets" voor downloaden ook nog ;), dit kan via gnome-look.org of compiz-themes.org (ongeveer hetzelfde :D).

Ik heb het zo gedaan: (dit komt van de officiele ubuntuforums vandaan)
echo "deb http://ppa.launchpad.net/gilir/ubuntu gutsy main universe #Gilir's screenlets packages and some stuff you shouldn't use" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install screenlets

Deze regels dus 1 voor 1 even in je terminal plakken ;).

edit: Hier heb ik het vandaan (is wel engels): http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=4515109&postcount=74
Bedankt voor je snelle reactie, ik bedoelde inderdaag screenlets. :P, maar welke  installeer ik nu, wanneer ik die commando's uitvoer? of kan ik er dan gewoon willekeurig enkele toevoegen?
Hij installeert dan de nieuwste versie van screenlets. Het is een programmatje waarin je de widgets (noemt met screenlets :P) aan en uit kan zetten. Let even op dat je wel even wat instellingen fixed in compiz omdat ze anders niet met je widget layer werken :). Hier de quote van hetzelfde forum waar staat hoe dat moet:

Then start CCSM (System->Preferences->Advanced Desktop Effect Settings), enable the "Regex Matching"-plugin and the "Widget Layer"-plugin. Click on the Widget Layer plugin and choose the "Behaviour"-tab. In the "Widget Windows"-box enter "name=Screenlet.py" (Without quotes).

Now start screenlets manager and add some screenlets.
Press F9 to toggle the widget layer.

Als je nog meer vragen heb stel ze gerust :), ik ben nu toch online ;)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

widgets installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 11:01:52 »
how, dat is alleen van toepassing als ge ubuntu 7.10 draait. als ge de nieuwste (8.04) hebt, dan volstaat het om dit te tikken:
sudo apt-get install screenlets

of via systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer en daar te zoeken naar "screenlets".

dit pakket komt dan ergens bij toepassingen te staan dacht ik en daar kunt ge dan kiezen welke widgets/screenlets ge wilt.

Offline shappie

  • Lid
widgets installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 11:05:50 »
Citaat van: Nunslaughter
how, dat is alleen van toepassing als ge ubuntu 7.10 draait. als ge de nieuwste (8.04) hebt, dan volstaat het om dit te tikken:
sudo apt-get install screenlets

of via systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer en daar te zoeken naar "screenlets".

dit pakket komt dan ergens bij toepassingen te staan dacht ik en daar kunt ge dan kiezen welke widgets/screenlets ge wilt.
Ooh, mooi dat screenlets nu ook al in de gewone repo's zit :). Wist ik nog niet, noujah weer wat geleerd. Zit ook nog onder Gutsy nu.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 11:35:51 »
Screenlet's zit bij mij al geinstalleerd, ik weet niet of het standaard is want ik heb er iets bij gedownload om grafische effecten zoals kubus te gebruiken.

Maar ik wil widgets er in toevoegen, het programma heb ik al (het F9 gedeelte werkt dus :P)

Ik draai op 8.04 :P

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 20:32:10 »
Sorry, het werkt nog steeds niet bij mij.... Het programma screenlet stond er al op maar hoe krijg ik er nou widgets in?

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 20:46:12 »
Citaat van: Nunslaughter
how, dat is alleen van toepassing als ge ubuntu 7.10 draait. als ge de nieuwste (8.04) hebt, dan volstaat het om dit te tikken:
sudo apt-get install screenlets

of via systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer en daar te zoeken naar "screenlets".

dit pakket komt dan ergens bij toepassingen te staan dacht ik en daar kunt ge dan kiezen welke widgets/screenlets ge wilt.
Ik heb dus even gezocht, en zag dat je bij menu instellingen > Ontwikkeling > Python kan aanzetten, ik neem aan dat dat temaken heeft met de screenlets. alleen krijg ik dan een command prompt :S
Zit ik daar weer mee.

widgets installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 21:00:02 »
python is dan ook geen screenlet :) python is een programmeertaal, de screenlets zijn bijvoorbeeld in python geschreven.


ik heb het ook even geinstalleerd, ga eens kijken bij systeem=>voorkeuren=>screenlets.

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/28, 23:18:35 »
Citaat van: Nunslaughter
python is dan ook geen screenlet :) python is een programmeertaal, de screenlets zijn bijvoorbeeld in python geschreven.


ik heb het ook even geinstalleerd, ga eens kijken bij systeem=>voorkeuren=>screenlets.
Oke, hoogtepunt van schaamte is bereikt :P

bedankt voor de hulp ;)

widgets installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/29, 09:38:28 »
helemaal geen probleem, iedereen moet het ooit leren he :)


veel plezier ermee in ieder geval.

gepeterd

  • Gast
widgets installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/29, 18:00:19 »
Citaat van: Nunslaughter
helemaal geen probleem, iedereen moet het ooit leren he :)


veel plezier ermee in ieder geval.
Nog een vraag, hoe komt het dat als ik opnieuw opstart alle widgets weer weg zijn? (dit geld trouwens ook voor de koppelingen naar andere hd's dan de default (mijn ntfs hd))