Ik ben voor mijn oudste zoon aan het kijken naar middelbare scholen. De beste keus tot nu toe heeft een nadeel. Ze verplichten dat de leerlingen een macbook air hebben vanwege het systeem dat zij hebben, via hen besteld.
Ik ben hier niet blij mee. Noet dat de air geen goede computer is, maar hij is belachelijk duur voor de specs en het betekent dat ik nog een OS erbij krijg thuis.
Mag het uberhaupt, dit dwingen naar een merk?
Ik ben even getipt over deze discussie, waarvoor dank
.
Ik zou eerst eens meer willen weten over de school en de opleiding. Volgens mij is dat ook eerder in de discussie gevraagd, maar (tenzij ik er over heen heb gelezen) is daar nog geen antwoord op gekomen. Pas dan is een zinvol antwoord te geven of de opleiding terecht of onterecht een MacBook als eis stelt. In de creatieve hoek is Apple nog steeds een standaard en ik kan me in die richting iets voorstellen (ik ben ruim van geest
).
In algemene zin mag een school een laptop op de leermiddelenlijst zetten en, helaas, dat mag in de praktijk ook merkspecifiek zijn (zie de al eerder genoemde iPad-scholen).
Ik zie ook een breed uiteenlopende discussie over het open standaarden- en open sourcebeleid. Tja, dat is een taaie.
Het ministerie van Onderwijs heeft zich pas recentelijk (ergens vorig jaar) voor het eerst echt uitgesproken over de verplichting van het gebruik van open standaarden en het platform-onafhankelijk toegankelijk zijn van het digitale onderwijsgebouw. Magister (de steen des aanstoots) begint het inmiddels te snappen en is in beweging gekomen. MinOCW zou samen met MinEZ (of hoe het vandaag weer mag heten) de leveranciers onder druk zetten, omdat ze van scholen zelf te weinig inkoopmacht verwachtten.
Het 'pas toe of leg uit'-principe is in beginsel van toepassing op de publieke sector (i.e. overheden plus nog een hele reeks andere instanties, waaronder zorg en onderwijs), maar in iedere rapportage wordt het consequent versmald tot de overheden (rijk, provincie en gemeente). En uit die rapportages blijkt dan weer dat diezelfde overheden er verrekt weinig mee doen. Vervolgens doet de Tweede Kamer (die over dit soort zaken voldoende wordt geïnformeerd) er erg weinig mee. De politieke bereidheid om steviger door te pakken op open standaarden is nihil, ongeacht de consequenties die dit heeft voor overheids-ICT. Sterker nog, dezelfde kamerleden die toch wel vinden dat open standaarden belangrijk zijn, staan vervolgens ook wel enthousiast te springen over het initiatief van de Steve Jobs-scholen. Weinig consistent, helaas.
Dat wil niet zeggen dat er niets aan te doen is. Het vraagt om regelmatige campagnes met de juiste argumenten, bij de juiste mensen. Iemand zou eens bij MinOCW en MinEZ moeten opvragen wat er van hun toezeggingen terecht zijn gekomen en met die resultaten weer bij een paar kamerleden aan moeten kloppen.
In het geval van deze school? Tja, je kunt stemmen met je voeten. Ben je het er niet mee eens, dan kies je voor een andere school. Ik bedoel, los van een aantal rotte appels is het niveau van de scholen over het algemeen zo beroerd niet.