Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup voor zakelijke omgeving  (gelezen 2477 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #25 Gepost op: 2014/10/20, 17:32:44 »
Als je zakelijke backups doet dan raad ik je aan snapshots te maken. Veel mensen denken dat simpel dingen kopieren een backup is, maar dat is niet zo. Als er b.v. een bestand beschadigd raakt op je harde schijf en je maakt vervolgens onwetend een backup, dan overschrijft het kapotte bestand de goede versie die op je backup staat. Je raakt het bestand dus juist kwijt door de backup.
Klopt. Tegenvraag: waneer ben jij voor het laatst om deze reden een bestand kwijt geraakt? Ik kan me dat serieus niet herinneren.

De oplossing is om een snapshot te maken. Dat is een 'freeze in time' waardoor alle versies van een bestand behouden blijven totdat je besluit om ze weg te gooien.
Op zichzelf een goed idee maar met een keerzijde. Backups kunnen zo heel snel onhanteerbare volumes aannemen (de grootte ervan bedoel ik). Zoals dat vaak gaat vergeten mensen die snapshots te verwijderen of ze denken ik verwijder maar niets want ik heb niet alle bestanden in een latere snapshot gecontroleerd op leesbaarheid, dat doe ik morgen wel. Plus: aan snapshots op één locatie heb je niet zoveel ivm. met single points of failure, je zult minstens kopieën van die snapshots moeten maken. Wil je dus op safe spelen, dan heb je al snel een data governor nodig! OK, ik overdrijf wat, maar data overeind houden in de tijd is beslist geen sinecure.
Geen sinecure idd, Ik weet er alles van :) ik ben namelijk bioinformaticus. Schuif met regelmaat met enkele terrabytes aan data. Ons systeem is op dit moment een "schijf" van een petabyte. Wij hebben idd een andere oplossing, namelijk object storage. Wij maken echter ook snapshots. Ik ben regelmatig kapotte bestanden kwijt geraakt die gelukkig ook nog in de snapshot stonden. Maar je hebt gelijk, deze reden was misschien geen goed voorbeeld. De multi user situatie was beter geweest. Je collega verwijderd per ongeluk iets en dat gaat met de backup mee.
Het groeien van de snapshots valt trouwens wel mee je hebt scripts die alleen de delta opslaan en automatisch na een tijdje alleen bepaalde intervallen bewaren. Gooi je een paar terrabyte weg, dan is het een ander verhaal. Maar bij die hoeveelheden verwacht ik dat je je daar bewust van bent en het dan ook uit de snapshots verwijderd.

Offline softbart

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #26 Gepost op: 2014/10/21, 09:44:18 »
Bij een rsinc --delete is....  weg is weg.
De OP vroeg expliciet naar deze oplossing voor zijn probleem, zie de eerste post van deze draad.
Weet ik. Vandaar ook mijn opmerking. Daar werd later op ingegaan met de snapshots als voorbeeld.

groet,

Theo

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #27 Gepost op: 2014/10/21, 09:59:58 »
Doordat ik 2 fouten blijf houden tijdens een back-up worden blijkbaar daardoor de te verwijderen bestanden NIET verwijderd.

Eerst was er een probleem met .gvfs dat is opgelost, nu krijg ik meldingen dat door  .gnupg permission denied wordt ( zie bijlage)

Zou dit probleem toch graag opgelost hebben, wie weet nog raad ???

PS Ik maak inderdaad gebruik van snapshots

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #28 Gepost op: 2014/10/21, 21:28:35 »
En kennelijk heb je die snapshots versleuteld met pgp. Als het goed is kun je ergens een wachtwoord intypen om die handel te ontsleutelen. Als je dat niets zegt, heb je mogelijk een probleem.

Aan iedereen die dit leest. Je backups versleutelen geeft een gevoel van extra veiligheid, dat is precies de reden dat je dat doet. Maar begrijp wel dat op het moment dat je die backup nodig hebt, je zo goed als altijd dat wachtwoord niet meer weet! Ik pleit ervoor om backups never en te nooit niet te versleutelen. Maar ieder z'n fun natuurlijk.

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #29 Gepost op: 2014/10/21, 21:53:06 »
De multi user situatie was beter geweest. Je collega verwijderd per ongeluk iets en dat gaat met de backup mee.
Ja, da's inderdaad een ander verhaal, als er meer mensen zijn die zich met dezelfde bestanden bemoeien. Dan kunnen  snapshots wel degelijk een uitkomst zijn.

Ik doe mijn best mijn al maar uitdijende fotoarchief (digitaal plus scans van negatieven) van inmiddels 175GB intact te houden. Dat zijn nog geen petabytes maar het is wel degelijk een uitdaging. Tot dusver is het me gelukt, verspreid over drie harde schijven en twee pc's. Ik kan hier in praktische zin geen snapshots van maken, daar is de boel te omvangrijk voor. Ja, een 4TB-schijf toevoegen, dan kan je even vooruit, maar dat is de oplossing niet voor mij. Begeeft die schijf het, dan heb je opnieuw een probleem. NAS of RAID of cloud, je kunt van alles verzinnen, maar uiteindelijk is niets 100% secure. Misschien iets waar je/we mee moeten leren leven...?

Offline MKe

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #30 Gepost op: 2014/10/22, 09:05:27 »
Dat is waar, wij rekenen op het werk op een verlies van 0.001% data per jaar, wat nog best veel is als je een petabyte in gedachte houd. Maar zonder een goede backup strategy zou dat veel hoger zijn. Als de starter van dit draadje dit idd voor zakelijk wil opzetten moet hij een goede strategie hebben.

Thuis heb ik voor onze 3 laptops + PC een NAS opgezet met 2 TB in Raid. De linux machines maken hierop via samba een backup via back-in-time. De enige Windows machine doet hetzelfde via SyncBack. De inhoud van de NAS wordt vervolgens 1x per week gesynchroniseerd naar een externe HD van 2TB die ik elders bewaar. Misschien wat overdone, maar ik voel me daar behoorlijk veilig bij en ik geef hier de voorkeur aan boven een cloud oplossing. De grootte van de snapshots vallen wel mee. Ik heb back-in-time ingesteld om 3 maanden lang 1 snapshot per week te bewaren. De dagelijkse snapshots worden verwijderd als de week backup is gamaakt. Na 3 maandenworden de week backups verwijderd, om alleen de maand backups te bewaren. De backup wordt uiteindelijk na 1 jaar opgeschoond. Naar mijn mening, iets wat een jaar geleden is weggegooid en niet meer terug is geplaatst is niet meer belangrijk, De snapshots nemen slechts 10% meer in dan de actuele data.
Ik moet wel zeggen dat ik niet de hele homemap backup. Ik sluit bepaalde mappen uit, die ik als 'werkmap' gebruik. Bijvoorbeeld als ik bezig ben met fotobewerking, dan doe ik dat in een speciale map, zodat niet alle veranderingen ook in de backup terecht komen. Alleen het eindproduct komt dan weer in de Image map, die wel wordt gebackupped.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/22, 10:18:56 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline softbart

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #31 Gepost op: 2014/10/22, 09:24:05 »
Thuis 3 laptops + 1 PC. Daarnaast 3 kleine nasjes van 1TB. 1 als servertje, 1 als dagbackup en 1 week backup.
Geen snapshots. De delete's worden op datum weggezet.

groet,

Theo

Offline lebon

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #32 Gepost op: 2014/10/22, 19:47:50 »
Ik heb "mijn "probleem opgelost.
I.p.v. de hele zakelijke home map te backuppen maak ik nu van elke map een back-up ( wel in 1 profile in Lucky) en ik heb nu geenb last meer van foutmeldingen en daardoor worden ook de bestanden die op de PC verwijderd zijn, verwijderd op de externe HD.

Daarnaast heb ik alle zakelijke mappen ook in Dropbox gezet.

Ik denk dat ik nu redelijk zeker ben van "behoud " van data in geval van een crash.

Dus ik zet dit topic op opgelost.

Alle meedenkers bedankt !

Offline Moob

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #33 Gepost op: 2014/10/22, 21:12:25 »
Citaat
...zakelijke backups doet dan raad ik je aan snapshots te maken... De oplossing is om een snapshot te maken...

Mijn advies, gebruik degelijke backup software en vertrouw niet op snapshots ! Snapshots zijn tijdelijk, voor als je even iets wilt uit testen en je makelijk een rollback wilt doen. Geldt voor virtuele omgevingen, waar je ook snapshots kan maken, maar ook voor file systemen. Bijvoorbeeld onder Windows heb je ook de optie om een gebruiker de optie te geven om zelf een oudere versie van een bestand terug te zetten via de windows verkenner. Alhoewel dit zeker reuze handig is, is het geen vorm van backup ! Als je schijf crashed ben je alles kwijt, ook je snaphots.

Waar ik zelf goeie ervaringen mee hebt is de enterprise versie van Zmanda en in mindere mate de community versie. Welke backup software je ook kiest, zorg ervoor dat je ermee leert werken. Doe backup tests, en nog belangrijker, doe ook restore tests. Dan pas weet je of je backup ook goed is en werkt.

Just my 0,02euro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #34 Gepost op: 2014/10/22, 22:12:12 »
Citaat
...zakelijke backups doet dan raad ik je aan snapshots te maken... De oplossing is om een snapshot te maken...
Als je schijf crashed ben je alles kwijt, ook je snaphots.
Met rsnapshot kan je snapshots op een ander medium of systeem plaatsen, kan een prima backup zijn.  :D
« Laatst bewerkt op: 2014/10/23, 04:31:31 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #35 Gepost op: 2014/10/22, 22:45:18 »
Precies. Een backup op dezelfde schijf is geen backup.

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #36 Gepost op: 2014/10/23, 00:10:19 »
Misschien wat overdone
Misschien? Beslist!  :)

Natuurlijk bestaat 'overdone' niet als je je data wilt bewaren. Iedereen z'n eigen strategie. Voor mij voldoet mijn eerdergenoemde recht-voor-z'n-raap rsync-oplossing, en dat al een jaar of wat.

Hopelijk doet deze draad bij sommige lezers het besef groeien dat een goede backup van je data af en toe van pas kan komen. Ik las onlangs nog op dit forum iemand die schreef tien jaar persoonlijke geschiedenis kwijt te zijn, door geen backup te hebben. Dat is heel jammer maar daar bestaan wel maatregelen voor of tegen, zoals in deze draad vanuit diverse invalshoeken is beschreven.

Ben zelf pas gaan nadenken over een backupstrategie nadat mijn harde schijf opeens de geest gaf, een jaar of twaalf geleden. Weg contacten, weg mails, weg facturen, weg werkdocumenten, weg foto's, weg muziek en nog zo het een en ander weg. Mijn leven was plots verworden tot één groot digitaal zwart gat. Dat was eens en - hopelijk - nooit meer. Maar ja, dat laatste kun je alleen maar dromen en hopen. En vooral veel automatisch rsync'en... -;)

Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #37 Gepost op: 2014/10/23, 11:03:12 »
Volgens mij ontspoort dit draadje.... ???
1. TS heeft al aangegeven dat zijn probleem is opgelost.
2. Met 'snapshots' in mijn post doelde ik op de 'snapshot' optie in LuckyBackup om het aantal backup's in te stellen (op een extern media).
http://luckybackup.sourceforge.net/manual.html#OperationKeepSnapshots
 

Offline MKe

  • Lid
Re: Backup voor zakelijke omgeving
« Reactie #38 Gepost op: 2014/10/23, 15:36:47 »
Volgens mij ontspoort dit draadje.... ???
1. TS heeft al aangegeven dat zijn probleem is opgelost.
2. Met 'snapshots' in mijn post doelde ik op de 'snapshot' optie in LuckyBackup om het aantal backup's in te stellen (op een extern media).
http://luckybackup.sourceforge.net/manual.html#OperationKeepSnapshots
Misschien wel, aan de andere kant is het misschien wel eens goed om backup strategieeen ergens te bespreken. Misschien dan in een nieuw draadje?

p.s. zulke snapshots bedoel ik ook :)